دسته‌بندی نشده

حکم شیردادن به کودک در حالت جنابت مادر چیست ؟

حکم شیر دادن در حالت جنابت به کودک چیست ؟

علما دین توصیه می‌کنند که مادر همیشه قبل از شیر دادن به فرزند خود، وضو و طهارت باطنی خود را تجدید کند. در این مقاله قصد بررسی احکام فقهی مربوط به شیر دادن کودک در زمان جنابت مادر را داریم و پس از آن، به نکات دیگر این مسئله و تاثیر وضو و غسل جنابت در روند تربیتی کودک اشاره می‌کنیم.

طهارت باطنی (وضو و غسل) در تربیت فرزند بسیار مؤثر است و بهتر است مادران در حال جنابت به کودک شیر ندهند. همچنین نزدیکی با همسر در صورتی که کودک شیر خواره یا غیر ممیز داخل همان اتاق، خواب باشد اشکالی ندارد اما اگر کودک بیدار است نزدیکی در حضور او مکروه است.

شیر دادن به کودک یکی از مراحل رشد و تربیت فرزند محسوب می‌شود. دین اسلام بسیار تاکید می‌کند که مسائل تربیتی کودک نادیده گرفته نشود یا ساده انگاشته نشود.

نوشته های مشابه

حکم شیر دادن در حالت جنابت

نظر مراجع تقلید درباره حکم شیر دادن در حالت جنابت

گرچه در هیچ روایتی از شیر دادن مادر با حالت جنابت نهی نشده است ولی بهتر است با این حالت به کودک شیر ندهند. مادرانی که به تربیت فرزند خود اهمیت می داده اند سعی داشته اند که شیر دادن آنها در حالت طهارت و پاکی و حتی با حالت وضو باشد تا جایی که بعضی از زنانی که کودکان شان به موفقیت هایی رسیده اند کسانی بوده اند که گفته اند ما هیچ گاه بدون وضو به فرزند خود شیر ندادیم.

بنا بر این همانطور که شیر دادن با حالت طهارت ظاهری (رعایت مسائل بهداشتی) در سلامت جسمی کودک مؤثر است، طهارت باطنی (وضو و غسل ) نیز بسیار در تربیت فرزند مؤثر است.

همچنین نزدیکی با همسر در صورتی که کودک شیر خواره یا غیر ممیز داخل همان اتاق، خواب باشد اشکالی ندارد اما اگر کودک بیدار است نزدیکی در حضور او مکروه است و در روایات وارد شده است که:” اگر زن و شوهری در حضور کودک بیدار با هم نزدیکی کنند این کار باعث می شود که آن کودک در آینده زناکار شود.

البته آنچه در این گونه روایات وارد شده است به عنوان بیان علت تامه و یک حکم کلی نیست؛ یعنی این طور نیست که همه کودکانی که پدر و مادرشان در زمان شیر خوارگی آنان چنین برنامه داشته اند زنا کار شوند! بلکه معنی این دسته از روایات این است که این کار می تواند مقدمه ای برای انحراف جنسی فرزندان باشد و نباید اجازه داد که این مقدمه بوجود بیاید .

از طرف دیگر هر چه روابط زناشویی پدر و مادر در محیطی دور از حضور فیزیکی فرزندان باشد زمینه های فساد جنسی در آنها کمتر خواهد شد.

بنا بر این بسیار مناسب است پدران و مادران تا جایی که می توانند سعی کنندکه حتی در حضور کودک شیرخوار خواب نیز این عمل را انجام ندهند.

در این قسمت به نظرات چند مرجع تقلید اشاره می‌کنیم:

  1. نظر آیت الله مکارم شیرازی : شیر دادن به کودک در حال جنابت اشکالی ندارد، هرچند بهتر است انسان در هرحالی طهارت خود را حفظ کند.
  2. نظر سایر مراجع تقلید : آیت الله سیستانی، آیت الله خامنه‌ای و عموم مراجع تقلید در این‌ خصوص نظر یکسانی دارند. این بزرگان اظهار می‌کنند که شیر دادن به کودک در حال جنابت، اشکالی ندارد. البته به این مسئله نیز اشاره می‌کنند که بهتر است انسان طهارت خود را در همه حال حفظ کند. همچنین گفته می‌شود داشتن وضو و انجام غسل‌ها در رشد کودک تاثیر زیادی می‌گذارد.
  3. حکم شیر دادن به فرزند در زمان جنب از نظر آیت العظمی سیستانی : حکم شیر دادن به فرزند در زمان جنب بودن اشکال ندارد و بهتر است که با طهارت باشد

تاثیر طهارت در رشد کودک

چنانکه بررسی شد، مادران جنب می‌توانند به کودک خود شیر بدهند و این عمل از نظر فقهی منعی ندارد. همچنین در هیچ روایتی شیر دادن به کودک در حالت جنابت نهی نشده‌است، اما باید به این مسئله نیز توجه شود: همانطور که حفظ طهارت ظاهری (نظیر رعایت مسائل بهداشتی) در رشد و تربیت کودک تاثیرگذار است و باعث رشد بهتر کودک می‌شود، طهارت باطنی نیز (مسائلی نظیر وضو و غسل) در رشد کودک تاثیر غیر قابل انکاری خواهد داشت.

برخی از مراجع تقلید، در حاشیه پاسخ به این سوال:

آیا طهارت در رشد کودک تاثیر می‌گذارد؟

معمولا افرادی که فرزندانشان در بزرگسالی به موفقیت‌هایی دست پیدا می‌کنند، جزو افرادی هستند که همیشه با وضو به کودک خود شیر داده‌اند و طهارت باطنی خود را در این مواقع همیشه حفظ کرده‌اند.

تاثیر طهارت باطنی در شیر مادر

تاثیر وضو، غسل و تقوا از گناه، در شیر مادر غیرقابل انکار است؛ چنانکه مادران اشخاص بزرگی نظیر شیخ انصاری، هیچ‌گاه بدون وضو به فرزندان خود در زمان کودکی شیر نداده‌اند. وقتی انسان وضو می‌گیرد، انرژی‌های منفی از بدن او دفع می‌شود. بنابراین بهترین موقع برای نزدیک شدن به کودک و شیردادن به او پس از دفع شدن انرژی‌های منفی است.

بیشتر بخوانید :

حکم شرعی خوردن شیر همسر چیست؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا