دسته‌بندی نشده

قرص ویسول در چه مواردی تجویز می شود؟

آشنایی با قرص ویسول + کاربرد و عوارض

قرص ویسول 5 یا سولیفناسین برای درمان مثانه بیش فعال استفاده می شود. ویسول پنج ، با شل کردن عضلات مثانه، قابلیت کنترل ادرار را بهبود بخشیده و به کاهش نشت ادرار (چکه کردن)، نیاز فوری به دفع ادرار و دفعات رفتن به توالت کمک می کند این دارو به دسته ای از دارو ها تعلق دارد که به عنوان ضد اسپاسم شناخته می شوند.

قرص ویسول معمولا به صورت یک بار در روز مصرف شده و مصرف آن باید به همراه یک لیوان پر از مایعات باشد. از آنجایی که پودر موجود در قرص، طعم بسیار تلخی دارد، این دارو باید به طور کامل بلعیده شود. سولیفناسین را باید به صورت منظم و بر اساس نسخه پزشک متخصص مصرف کرد تا بیشترین مزایای آن بدست آید.

جهت کمک به یادآوری، باید این دارو را هر روز در زمانی معین مصرف کرد. مقدار مصرف دارو به شرایط پزشکی، پاسخ به درمان و دیگر دارو هایی بستگی دارد که فرد مصرف می کند.

نوشته های مشابه

نام دارو: ویسول®

ﻧﺎم ژﻧﺮﯾﮏ: سولیفناسین سوکسینات

ﻃﺒﻘﻪ داروﯾﯽ: آنتی‌کولینرژیک

ﺷﮑﻞ دارو: قرص 5 میلی‌گرم و 10 میلی‌گرم

ﺗﺮﮐﯿﺒﺎت دارو: سولیفناسین سوکسینات

مکانیسم عمل: اثر میانجی‌گر شیمیایی

separator line

موارد مصرف قرص ویسول چیست؟

ویسول برای درمان سندرم مثانه بیش‌فعال (overactive bladder) بکار می‌رود. این دارو با تحت تاثیر قراردادن مثانه، انقباضات غیرارادی عضله مثانه را کاهش می‌دهد و باعث می‌شود علائمی همچون تکرر، فوریت ادرار، شب ادراری و بی‌‌اختیاری ادرار بیمار کنترل گردند.

separator line

مصرف قرص ویسول در زمان بارداری و شیردهی

بارداری: ‌مطالعات کافی و به‌خوبی کنترل‌شده در زنان باردار انجام نشده ‌است. مطالعات انجام‌شده در حیوانات نشان داده ‌است که مصرف این دارو می‌تواند باعث عوارض جانبی در جنین گردد. لذا مصرف این دارو در طی دوران بارداری باید تحت نظر پزشک معالج و با احتیاط انجام گیرد.

شیردهی: تاکنون مشخص نشده که این دارو در شیر انسان ترشح شود. با توجه به ترشح بسیاری از داروها در شیر مادر، مصرف آن در دوران شیردهی توصیه نمی‌گردد.

درخصوص نحوه صحیح مصرف قرص ویسول به نکات زیر توجه کنید:

1. این دارو را همراه با مایعات مصرف کرده و آن را به ‌طور کامل بلع نمایید.

2. مصرف این دارو می‌تواند همراه با غذا و یا با معده خالی انجام گیرد.

3. در صورت فراموش نمودن یک نوبت از مصرف دارو، دیگر آن را مصرف نکرده و برنامه عادی خود را از سر بگیرید. از دوبرابرکردن مقدار مصرف دارو خودداری نمایید.

separator line

تداخل‌های دارویی قرص ویسول

قبل از مصرف این‌ دارو، چنانچه از داروهای زیر استفاده می نمایید، پزشک خود را مطلع سازید:

داروهای آنتی کولینرژیک ـ اثرات و عوارض هر دو دارو ممکن است افزایش یابد.

داروهای کولینرژیک ـ احتمال کاهش اثرات ویسول® می‌باشد.

داروهای مهارکننده آنزیم CYP3A4 مانند کتوکونازول، وراپامیل، دیلتیازم، اریترومایسین ـ مصرف توأم آنها ممکن است باعث افزایش مقدار سولیفناسین در خون گردد. مصرف ویسول® 5 توصیه می‌شود.

داروهای محرک CYP3A4 مانند فنیتوئین، کاربامازپین، ریفامپیسین ـ مصرف توام آنها ممکن است باعث کاهش مقدار سولیفناسین در خون گردد.

separator line

موارد احتیاط در مصرف قرص ویسول

1. این دارو ممکن است در برخی بیماران باعث مشکلات بینایی گردد. لذا ضمن درمان از رانندگی و کار با وسایلی که نیاز به دید کافی دارد، خودداری نمایید.

2. در طی تمرینات ورزشی و یا قرار گرفتن در هوای بسیار گرم احتیاط نمایید. هوای بسیار گرم ممکن است باعث گرمازدگی شود.

3. این دارو ممکن است باعث یبوست شود. در صورت درد شدید معده و یا بروز یبوست به مدت بیشتر از 3 روز با پزشک خود مشورت نمایید.

4. این دارو ممکن است باعث خشکی دهان شود. به منظور تسکین موقتی خشکی دهان از آب نبات و یا آدامس بدون قند، ذوب تکه‌های یخ در دهان و یا از جانشین‌های بزاق استفاده نمایید. در صورت تداوم خشکی دهان به مدت بیشتر از 2 هفته با پزشک و یا دندانپزشک خود مشورت نمایید.

separator line

موارد منع مصرف قرص ویسول

1. سابقه حساسیت به هر یک از اجزاء تشکیل دهنده این دارو

2. احتباس معده ای

3. آب سیاه چشم با زاویه باریک که کنترل نشده است

4. احتباس ادراری

separator line

سوال کاربر عزیز در مورد مصرف قرص ویسول

سلام. داروی ویسول۵ (سولیفناسین) باید تا چند روز بخوریم که تکررادرارمون بند بیاد؟

پاسخ دکتر : به طور معمول ممکن است ۴ الی ۶ هفته زمان ببرد تا اثرات مناسب داروی سولیفناسین نمایان شود. لذا مصرف دارو را تا زمانی که پزشک توصیه می نماید حتی در صورت عدم احساس بهبودی ادامه دهید.جهت کاهش مشکلات ادراری در کنار دارو درمانی بهتر است از مصرف مایعات زیاد، نزدیک به زمان خواب و پس از غروب خودداری نمایید.

مصرف نوشیدنی‌های حاوی کافئین مانند چای، قهوه، شکلات داغ و نوشابه علائم شما را تشدید می نماید. این مسئله به خاطر ادرار آور بودن کافئین می باشد. لذا بهتر است مصرف فرآورده های کافئین دار را تا حد امکان کاهش دهید.

همچنین بخوانید:

علت تکرار ادرار + درمان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا