دسته‌بندی نشده

حقایقی شگفت انگیز درباره سیب زمینی هندی

سیب زمینی هندی چیست ؟

سیب زمینی هندی غنی از کربوهیدرات ها هستند که منشا آن در آفریقای جنوبی و آسیا و آمریکای لاتین است ولی در حال حاضر نیجریه بزرگترین تولیدکننده و صادر کننده جهان است که 70 درصد از کل تولید جهانی را تشکیل می دهد. از لحاظ گیاه شناسی سیب زمینی هندی متعلق به خانواده Dioscoreaceae است.

گیاه سیب زمینی هندی یک گیاه چند ساله است که زیر زمینی کشت می شود که شاید تا 2 متر نیز برسد. آنها یکی از محصولات معمولی استوایی هستند که نیاز به آب و هوای گرم و مرطوب دارند و ممکن است زمانی که درجه حرارت پایین تر از 68 درجه فارنهایت می رود، رشد کند.

سیب زمینی هندی به ظاهر شبیه سیب زمینی های شیرین هستند.با این حال اصلا شبیه به آنها نیستند.سیب زمینی هندی به شکل قهوه ای تیزه می باشند و دارای پوست نازک می باشند.

خصوصیات و مزایای سیب زمینی هندی :

سیب زمینی هندی منبع خوبی از انرژی هستند .100 گرم سیب زمینی 118 کالری تولید می کند .این ریشه خوراکی تند است که عمدتا کربوهیدرات های پیچیده و فیبر رژیمی محلول را تشکیل می دهد.

فیبر موجود در سیب زمینی باعث کاهش میزان کلسترول شده و همچین با اتصال به روده باهش کاهش یبوست و همچنین کاهش خطر سرطان روده می شود.علاوه بر این داشتن منبع خوب کربوهیدرات به تنظیم قند خون کمک می کند.

سیب زمینی هندی منبع عالی از ویتامین B است.تیامین و ریبوفلاوین و فولات و نیاسین موجود در سیب زمینی هندی نیز به متابولیسم بدن کمک می کند.

ریشه تازه سیب زمینی مقادیر خوب ویتامین c است.حدود 29 درصد از میزان توصیه شده در هر 100 گرم را فراهم می کند.ویتامین Cنقش مهمی در مبارزه با پیری و تقویت ایمنی بدن و بهبود زخم و رشد استخوان دارد.

سیب زمینی هندی حاوی مقدار کمی از ویتامین های A و بتاکاروتن است.هر دو این ترکیبات حاوی آنتی اکسیدان ها هستند.ویتامین A برای رشد و محافظت از سرطان های ریه و حفره دهان است.

علاوه بر این، غده در واقع یکی از منابع خوب مواد معدنی مانند : مس ، کلسیم ، پتاسیم ، آهن ، منگنز و فسفر است. 100 گرم حدود 816 میلی گرم پتاسیم را فراهم می کند. پتاسیم جزء مهمی از مایعات سلولی و بدن است که با مقابله با اثرات پرفشاری خون سدیم، کنترل قلب و فشار خون را کنترل می کند.

مس برای تولید گلبول های قرمز ضروری است. این بدن از منگنز به عنوان عامل مشترک برای آنزیم آنتی اکسیدان، سوپر اکسید دیسموتاز استفاده می کند. آهن برای تشکیل گلبول قرمز مورد نیاز است.

خصوصیات مواد غذایی ، مواد مغذی سیب زمینی هندی

جدول مواد مغذی سیب زمینی هندی :

خصوصیات مقدار مواد مغذی درصد
انرژی 108 Kcal 5%
کربوهیدرات 27.88 g 21%
پروتئین 1.53 g 3%
چربی 0.17 g 0.50%
کلسترول 0 mg 0%
فیبرروزانه 4.1 g 11%
ویتامین ها
فولات 23 µg 6%
نیاسین 0.552 mg 3.50%
Pantothenic acid 0.314 mg 7%
Pyridoxine 0.293 mg 23%
ریبوفلاوین 0.032 mg 2.50%
تیامین 0.112 mg 9.50%
ویتامین ث 17.1 mg 28.50%
ویتامین آ 138 IU 5%
ویتامین ای 0.35 mg 2%
ویتامین کا 2.3 µg 2%
Electrolytes
سدیم 9 mg 0.50%
پتاسیم 816 mg 17%
مواد معدنی
کلسیم 17 mg 2%
مس 0.178 mg 20%
آهن 0.54 mg 7%
منیزیم 21 mg 5%
Manganese 0.397 mg 17%
فسفر 55 mg 8%
سلنیوم 0.7 µg 0.50%
زینک 0.24 mg 2%
Phyto-nutrients
Carotene-β 83 µg 0%
Crypto-xanthin 0 µg 0%
Lutein-zeaxanthin 0 µg 0%

نحوه نگهداری سیب زمینی هندی :

به طور کلی، کل محصولات ذخیره شده پس از خشک شدن چند ساعت در نور خورشید، در انبارهای (سیستم ذخیره سازی سنتی) که در آن چند ماه به خوبی حفظ می شود قابل نگهداری هستند. با این حال، بخش های بریده شده باید به زودی استفاده شود و یا برای استفاده فوری در یخچال نگهداری شود.

برخلاف سیب زمینی شیرین که می شود آن را خام خورد سیب زمینی هندی هرگز نباید خام مصرف شود زیرا مواد غذایی حاوی سموم گیاهی طبیعی شامل دایوسکرین،دیوسژنین و تریترین هستند.به منظور حذف این پروتئین های تند سیب زمینی باید پخته و پوست کنده شود.

ولی سیب زمینی ژاپنی برخلاف هندی که در آفریقا می روید می تواند خام خورده شود.در اینجا کل ریشه به طور خلاصه در محلول سرکه آب خیس می شود.سپس ریشه در برش های کوچک برش داده می شود.سیب زمینی ژاپنی در غذاها و سالاد ها با شیر مخلوط شده و سپس به ان رشته فرنگی اضافه می کنند.

استفاده دارویی سیب زمینی هندی :

از سیب زمینی هندی در داروهای سنتی مختلف در چین، کره و ژاپن استفاده می کند. شیر غده موش صحرایی حاوی آلانتوین ، پروبیوتیک سلولی است که در هنگام زخم ، جوش و آبسه به سرعت بهبود روند فرآوری را بهبود می بخشد. عصاره آن همچنین برای تحریک اشتها و تسکین سوزش برونش، سرفه و غیره استفاده می شود

موارد قابل احتیاط:

سیب زمینی آفریقایی قبل از خوردن باید حتما پخته شود زیرا مصرف آن تولید سم می کند.

divider

بیشتر بخوانید :

گیاهان و مواد غذایی سرشار از آهن

لیست مواد غذایی مفید برای سلامت چشم ها

مواد غذایی خون ساز کدامند؟

مواد غذایی که با خوردنشان رگ ها بسته(مسدود) میشود

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا