دسته‌بندی نشده

حساسیت صبحگاهی و علل آن

حساسیت صبحگاهی چیست؟

حساسیت صبحگاهی طبق نظر پزشکان به عطسه های متوالی همراه با آبریزش بینی به محض بیدار شدن از خواب گفته می شود . گاهی اوقات عطسه های مکرر صبحگاهی نگران کننده هستند چرا که بروز یک نوع تغییر ناخوشایند در بدن منجر به عطسه های بی انتها می شود. حتما در اطراف شما هم افرادی هستند که چند دقیقه ای از ابتدای روز را با عطسه های صبحگاهی درگیر هستند. عطسه های مکرر به همراه خارش در بینی می توانند نشانه هایی باشند از وجود عفونت و باکتری در بدن باشد.

پزشکان متخصص معتقدند که 20 تا 25 بار عطسه زدن خصوصا در اول صبح بیشتر به خاطر نوع واکنش آلرژیک است و یکی از دلایل اصلی این نوع عطسه زدنِ به اصطلاح بی انتها می تواند تغییرات آب و هوا باشد که کار را برای بدن دشوار می سازد تا بتواند خودش را با تغییرات ناگهانی وفق دهد. علاوه بر این، تغییر ناگهانی و بارز در محیط نه تنها باعث کاهش قدرت ایمنی بدن شده بلکه خطر بروز عفونت را هم افزایش می دهد و همین مسبب واکنش های آلرژیک می شود.

حساسیت

علت حساسیت صبحگاهی چیست؟

یکی از علل حساسیت صبحگاهی و عطسه مداوم نپوشیدن لباس مناسب است (برخی از افراد نسبت به ذرات نخی یا لباس های ساخته شده از پلی استر حساسیت دارند) و زمانی که می خواهید بخوابید، این نوع لباس ها منجر به بروز واکنش های آلرژیک می شود که به محض بیدار شدن هنگام صبح خود را نشان می دهد. از طرفی خوابیدن در اتاقِ تهویه هوا یا درست زیر کولر که هوا مستقیما وارد بینی می شود هم می تواند یکی از دلایل عطسه و حساسیت صبحگاهی باشد.

بعلاوه تحقیقات نشان داده است که دلیل حساسیت صبحگاهی ، نوعی آلرژن به نام Dust mite یا مایت گرد و غبار خانگی است که همچنین به آن موجودات ریز گرد و غبار خانه نیز می گویند. آلرژی یا حساسیت به مایت ها اغلب بدون درمان رها می‌شود. و این در حالی است که راه‌های جلوگیری (یا کاهش شدت) زیادی برای آن وجود دارد.

مایت‌ها موجوداتی فوق‌العاده کوچک (یا میکروسکوپی) هستند که اغلب به عنکبوت‌ها تشبیه می‌شوند. این موجودات به قدری کوچک اند که تنها با میکروسکوپ های قوی قابل رویت هستند. اما با این حال ، اعضای بدن و مدفوع آنها حاوی نوعی پروتئین بوده که می تواند آلرژنی قوی باشد و باعث شود که خواب راحت برای برخی افراد ، تقریبا غیر ممکن شود. همچنین می توانند باعث بینی کیپ یا آبریزش بینی در صبح شوند.

انواع حساسیت صبحگاهی

پژوهشگران در جدیدترین تحقیقات خود دریافته‌اند بروز حالاتی چون عطسه و سرفه , خارش و سردرد بلافاصله پس از بیدار شدن از خواب نشان دهنده مشکلات سلامتی از جمله آپنه تنفسی,بروز حساسیت ، مشکلات کبدی و ناراحتی ریوی است.گفتنی است، علت بروز سردرد بلافاصله پس از بیدار شدن از خواب معمولاً تنفس به هنگام خواب و افزایش سطح دی‌اکسید کربن در خون می‌شود.

کارشناسان اعتقاد دارند افراد برای درمان مشکل سردرد صبحگاهی باید در وهله اول کیفیت خواب خود را افزایش دهند، اما در عین حال استمرار سردرد در طول روز می‌تواند به علت نوشیدن بیش از حد قهوه و یا سایر نوشیدنی‌های کافئین‌دار رخ دهد.

براساس تحقیقات به علت مدر بودن قهوه، بدن انسان با مشکل کم‌آبی مواجه می‌شود، اولین قسمتی که در اثر کم‌آبی با درد مواجه می‌شود مغز است زیرا ۸۰ درصد محیط پیرامون مغز از آب تشکیل شده است، در عین حال بروز سردردهای تنفسی و عصبی در پایان روز در اثر استرس و افزایش فشار چشم رخ می‌دهد و می‌تواند سردردی ادامه‌دار شود. بروز عطسه در صبح نیز به علت آلرژی و وجود عوامل آلرژیک در پرزهای بینی رخ می‌دهد و یا در اثر ابتلای فرد به سرماخوردگی نیز می‌تواند رخ دهد.

سرفه صبحگاهی نیز در افراد مبتلا به آسم به دلیل التهاب راه‌های هوایی رخ می‌دهد اما در صورت استمرار در طول روز می‌تواند به دلیل عفونت ویروسی در بدن چون سرماخوردگی و یا آنفولانزا رخ دهد. سرفه پس از خوردن غذا نیز می‌تواند نشان دهنده بیماری رفلاکس اسید معده به مری و یا بیماری‌های گوارشی باشد.

بروز خارش در صبح در بدن نیز می‌تواند نشان دهنده بثورات جلدی و یا گزیده شدن توسط نیش حشرات باشد. بروز خارش همچنین نشانه کهیر در اثر اشعه خورشیدی، استفاده از داروهای شیمیایی و یا آلرژی غذایی در اوایل صبح می‌تواند رخ دهد.

حساسیت صبحگاهی

درمان حساسیت صبحگاهی

آلرژیست ها پیشنهاد می‌کنند که تمام ملحفه ها و پارچه های رخت خواب خود را هر ۷ روز ، با حرارت ۱۴۰ درجه سانتیگراد بشویید. همچنین می‌توانید از شوینده‌ یا دترجنت های مخصوص کشتن مایت استفاده کنید.

ترجیحا سعی کنید اگر هوای بیرون خیلی سرد بود بیرون نروید و از طرفی از خوردن غذاهای سرد خودداری کنید. خوردن آب یخ یا خامه یخی هم به هیچ وجه توصیه نمی شود؛ چرا که منجر به واکنش آلرژیک خواهد شد و وضعیت را بدتر خواهد کرد. اگر این مشکل بیش از پنج روز ادامه یافت، می تواند نشانه عفونت سینوسی یا عفونت گلو و بینی باشد و باید به پزشک مراجعه کنید.

  • از مصرف خوراکی ها و مواد آلرژی زا، انگور، خربزه و …. دوری کنید. در کل در زمان ابتلا به آبریزش و غیره مصرف ماءالشعیر و آب انار. آب آلو. کاهو و اسفناج و ترک غذاهای گرم و ادویه جات و سرخ کردنی ها و چیپس و پفک و سوسیس و کالباس و … توصیه می شود.
  • شب ها قبل خواب پای تان را در یک ظرف آب گرم قرار دهید. تا مچ پا در آب باشد تا یک ربع. بعد با پتو بپیچانید و بخوابید.
  • برای کاهش آبریزش، اسپری بینی بکلومتازون هر 12 ساعت دو پاف در هر سوراخ بینی زده شود.
  • در صورت اذیت شدن زیاد، مصرف نصف قرص لوراتادین نیز در کاهش علائم کمک کننده است.
  • اگر می‌دانید به گل یا غذای خاصی حساسیت دارید و باعث آبریزش بینی می‌شود، از آنها دوری کنید. با حذف و اضافه‌کردن یک به یک مواد از برنامه، غذائی خود می‌توانید غذائی را که به آن حساسیت دارید پیدا کنید.
  • برای جبران آب از دست رفته از طریق آبریزش بینی مایعات زیاد بنوشید. برای مرطوب نگاه داشتن مخاط بینی هم گذاشتن دستگاه بخور در اتاق خواب مناسب است. برای جلوگیری از رشد قارچ و کپک روی دستگاه بخور، آن را هر روز با سرکه بشوئید.
  • اتاق خواب را پاک نگاه دارید. برای جلوگیری از ایجاد آلرژی، روی ملافه‌ها و وسائل اتاق خواب را نایلن بکشید، پرده‌ها را هر ماه تمیز کنید، و قالی و مبل پارچه‌ای را از اتاق خارج کنید. از رو تختی بدون پرز و بالش الیاف مصنوعی به‌جای پر استفاده کنید. گنجه را مرتب کنید و درها را ببندید تا خاک در اتاق ننشیند.
  • از جاروی برقی استفاده کنید. جارو کردن اتاق با جاروی برقی به جای جاروی دستی مانع بلند شدن خاک می‌شود. وسائل را هر روز با دستمال مرطوب گردگیری کنید. لوازم آرایش مناسب مصرف کنید. استفاده از لوازم آرایش بی‌بو و کمتر حساسیت‌زا امکان آبریزش ناشی از آلرژی نسبت به آنها را کاهش می‌‌دهد.

divider

بیشتر بخوانید:

حساسیت لب به رژ حتما بخوانید!

حساسیت دندان و روش های خانگی درمان آن

حساسیت به نیش حشرات و واکنش های آلرژیک خطرناک

divider

گردآوری توسط بخش سلامت

مجله دلگرم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا