دسته‌بندی نشده

حساب احساسی خود در روابط زناشویی را پر نگه دارید!

بهبود روابط زناشویی

با شروع سال جدید ورق جدیدی در زندگی هر کدام ما باز می شود ورقی کاملاً سفید. این درست چیزی است که ما اکثرا وقتی اشتباه می کنیم آرزو می کنیم کاش می شد ورق جدیدی در زندگی مان باز شود که کاملاً سفید باشد و ما بتوانیم اشتباهات گذشته را جبران کنیم . سال جدید یک فرصت و شانس جدیدی برای همه ماست ، خصوصاً در زمینه بهبود روابط زناشویی . پس در سال پیش رو این فرصت را از دست ندهید و با دلگرم بمانید تا بتوانید قدمی در جهت بهبود روابط زناشویی خود بردارید.

چگونه می توان زندگی زناشویی را نجات داد؟

یکی از روانشناسان معروف معتقد است :

که روابط طولانی همانند یک حساب بانکی است که شخص باید همیشه مقداری اضافه در حساب خود داشته باشد .

ثابت شده که عشق انسانها را خوشبخت می کند، با اینهمه بسیاری از انسانها از رابطه عشقی خودشان ناراضی هستند ، آنها با زوجشان دعوا و جر و بحث می کنند ، با اینکه آرزوشان داشتن یک رابطه خوش و آرام می باشد .

پروفسور جان کوت مان Jahn Gottman روانشناس آمریکایی فکر می کند می داند یک رابطه زناشویی چگونه به خوشبختی می انجامد ، او در کتابی ” هفت راز رسیدن به یک زندگی زناشویی با خوشبختی را ذکر کرده است .”
او در این کتاب نوشته : ” توجه در لحظات حساس زندگی شخص می تواند با توجه در زمان های مناسب حساب احساسی رابطه خود را همیشه پر نگهدارد ، هر چقدر در این لحظات توجه ی احساسی بیشتر باشد ، به هنگام اختلاف سلیقه و جر و بحث راحت تر می توان مشکل را حل کرد. با یک حساب پس انداز پر شخص می تواند برای شرایط بد، از حسابش برداشت کند .

حساب احساسی خود در روابط زناشویی را پر نگه دارید!

چگونه می توان این لحظات خوشبختی را ایجاد کرد ؟

در واقع این خیلی ساده است ، زیرا فقط کافی است که هر زمان که زوج شما نیاز به توجه داشت به او توجه کنید ، برای مثال : همسر شما به خانه می آید و کمی عصبانی است به دلیل اینکه از رفتار همکارش ناراحت شده است ، در این حالت شما نباید این ناراحتی را نادیده بگیرید ، بلکه باید بپرسید واقعاً چه اتفاقی باعث ناراحتی او شده است ؟ بدین ترتیب هر دو طرف حساب احساسی خودشان را پرداخت کرده اند .

نکته حساس روابط این است که حتی در مسائل روزمره و به نظر بی اهمیت هم می شود با توجه به نکات بسیار کوچک حساب احساسی را افزایش داد. فرض کنید همسر شما می خواهد که شما به هنگام خارج شدن از خانه اشغال ها را بیرون بگذارید، در این لحظه اگر شما توجه نکنید و بگوئید : ” نه نمی توانم دیرم شده عجله دارم .” البته حق با شماست اما بهتر است که بگوئید : ” در حال حاضر وقت ندارم ولی بر گشتم حتما اشغال ها را بیرون می گذارم .”

این طور که معلوم است خوشبختی در زندگی زناشوئی بستگی زیادی به توجه در همین لحظات به نظر بی اهمیت دارد، لحظاتی که شخص فوراً باید تصمیم بگیرد. همین تصمیمات در لحظات مختلف زندگی نشان می دهد که فرد نه فقط به خودش بلکه به همان اندازه به همسرش هم توجه دارد .

زوج هایی که به موقع به یکدیگر توجه می کنند همین رفتارشان باعث تقویت رابطه آنها می شود. بنابراین اگر گاه گاهی بین آنها اختلاف سلیقه و بگو مگو بیش بیاید، حساب پس انداز احساسی آنها به کمکشان می آید، وقتی این حساب پر باشد هر دو فکر می کنند که طرف مقابل دوستش دارد و او نباید به دلیل یک بگو مگوی کوچک رابطه بین خودشان را خراب کند .

حساب احساسی خود در روابط زناشویی را پر نگه دارید!

حساب پس انداز احساسی شبیه یک حساب بانکی است که اگر شما به اندازه کافی پول در آن داشته باشید، احساس امنیت بیشتری می کنید و شما را امیدوار می کند. ولی ضمنا باید همیشه حواستان باشد که زیادی برداشت نکنید که بدهکار شوید .

البته پرداخت به حساب احساسی تنها در مورد زوجها صدق نمی کند این را در مورد هر رابطه ای می شود بکار برد مثلاً در روابط دوستانه ، رابطه بین همکاران و روابط خانوادگی ، این مسئله که شخص به طرف مقابلش توجه کند و شرایط فرد مقابل را درک کند صد در صد کار ساده ای نیست و کمی زحمت دارد ، اما همانند وامی است که باعث می شود ما بتوانیم با اطرافیانمان رابطه خوب و خوشایندی داشته باشیم .

این مقاله هم به پایان رسید. خوشحال می شویم در قسمت دیدگاه ما را از نقطه نظرات و پیشنهادات خود بهره مند سازید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا