دسته‌بندی نشده

حرف زدن و غیبت کردن پشت سر مرده چه حکمی دارد ؟

آیا غیبت «اموات» جایز است؟

حرف زدن پشت سر مرده به عنوان یک عمل نامطلوب و ناشایسته در بسیاری از فرهنگ‌ها تلقی می‌شود، و در برخی از فرهنگ‌ها به عنوان یک ابراز بی‌احترامی و نفرت نسبت به فرد مورد نظر در نظر گرفته می‌شود. در اسلام نیز، حرف زدن پشت سر دیگران، از جمله مردم مرده، به عنوان یک عمل نامطلوب در نظر گرفته شده است.

برخی تصور می‌کنند که مفهوم غیبت و روایاتى که درباره غیبت وارد شده، ناظر به افراد زنده است؛ در نتیجه غیبت از میت اشکالی ندارد. درحالیکه بر اساس روایات، احترام میت مسلمان همچون احترام زنده او می‌باشد، بلکه غیبت میت از جهاتی ناپسندتر است؛ زیرا انسان زنده می‌تواند در برابر غیبت از خود دفاع کند، اما اموات چنین توانایی را ندارند، از انسان زنده می‌توان حلالیت طلبید اما چطور می‌توان از اموات طلب حلالیت کرد؟

علاوه بر این، سفارش‌های بسیار در احترام به میت مسلمان، گواه است که آبروى مسلمانان بعد از فوت نیز باید حفظ شود.

آیا غیبت «اموات» جایز است؟

به عنوان مثال، در آیه ۱۲۲ سوره نساء آمده است:

“وَ لَا یَغْتَبْ بَعْضُکُمْ بَعْضًا ۚ أَیُحِبُّ أَحَدُکُمْ أَنْ یَأْکُلَ لَحْمَ أَخِیهِ مَیْتًا فَکَرِهْتُمُوهُ ۚ وَ اتَّقُوا اللَّهَ ۚ إِنَّ اللَّهَ تَوَّابٌ رَحِیمٌ”

که به معنای “و هیچ کس بر دیگری غیبت نکند. آیا کسی از شما می‌پسندد که گوشت برادر خود را بخورد که مرده است؟ پس از آن بیزاری کرده‌اید؛ پس از خدا پروا کنید؛ خداوند توبه‌پذیر و مهربان است.”

بنابراین، حرف زدن پشت سر مرده در اسلام به عنوان یک عمل ناپسند و نامطلوب تلقی می‌شود و انجام این کار گناه است ، بهتر است که از چنین رفتاری خودداری کنیم و به جای آن، با احترام و مهربانی با دیگران رفتار کنیم.

منبع : کانال احکام دینی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا