دسته‌بندی نشده

جواب فعالیت های درس 10 مطالعات هشتم

گام به گام درس 10 مطالعات هشتم

جواب فعالیت های مطالعات دهم درس هشتم

گام به گام درس 10 مطالعات هشتم

نام درس : از رحلت پیامبر | موضوع : جواب فعالیت ها | پایه هشتم

جواب فعالیت های مطالعات دهم درس هشتم

انتخاب سریع صفحه :

گام به گام مطالعات هشتم / درس دهم :: از رحلت پیامبر

فعالیت صفحه 57 مطالعات هشتم

✅ ١- پس از مطالعهٔ درس، با یکدیگر همفکری کنید و دلایل بروز فتنه‌ها و جنگ‌ها علیه حکومت امام علی (ع) را بیان کنید.

پاسخ: اصرار امام علی (ع) بر عمل به قرآن و سنت پیامبر و اجرای عدالت، مبارزه با ریاست‌طلبان و ثروت‌اندوزان، حکومت براساس تعالیم اسلام و روش (سنت) حضرت محمد (ص) ریاست طلبان اطمینان یافتند که امام به دلخواه آنان عمل نخواهد کرد، عدالت، خداترسی و پرهیزگاری، توجه به آبادانی، پرهیز از ظلم و ستم، صلح طلبی

فعالیت صفحه 59 مطالعات هشتم

✅ ۲- کاربرگه شماره (۶) منشور حکومتی امام علی (ع) را انجام دهید.
جواب کاربرگ 6 مطالعات هشتم
پاسخ: به ترتیب 1: ت
2: د) نیکی کردن به مردم
3: پ) نظارت بر رفتار کارگزاران
4:ب) توجه ویژه به تهیدستان و ضعیفان
5: خ)ارتباط و نزدیکی با مردم
6:الف) عدالت
7:چ) صلح طلبی
8:ح) عطوفت و مهربانی نسبت به مردم
9:ج) پرهیز از ظلم و ستم
10:ث) توجه به عمران و آبادانی

✅ ۳- به طور گروهی با مراجعه به کتاب نهج‌البلاغه، چند عبارت از آن انتخاب کنید و با خط خوش روی مقوا بنویسید و در کلاس نصب کنید.
پاسخ: * سه کار شرم برنمی‌دارد: خدمت به مهمان، برخاستن از جا در برابر معلم و گرفتن حق خود.
* درباره آنچه از آن شناختی نداری، سخن مگوی.
* دانشی که تو را اصلاح نکند، گمراهی است.
* سینه عاقل، صندوق اسرارش می‌باشد.
* انسان در زیر زبان خویش پنهان است.
* قناعت پیشه کردن، از عزت نفس است.
* احمق‌ترین خلق کسی است که خود را عاقل‌ترین خلق بداند.

✅ ۴- با مطالعهٔ درس، سه ویژگی برای حکومت معاویه بنویسید. این ویژگی‌ها چه مغایرتی با دستورات اسلام داشت؟
پاسخ: بدست گرفتن قدرت با فریبکاری – یا عدم وفاداری به پیمان صلح خود با امام حسن (ع):
مغایرت: اسلام دین صداقت است دروغ و حیله در آن جایگاهی ندارد.
با پول و مقام، اشخاص با نفوذ و قدرتمند را جذب خود می‌کرد – یا تقسیم بیت‌المال در میان خویشاوندان خود؛
مغایرت: استفاده شخصی از اموال عمومی حرام است.
یزید را به جانشینی خود، انتخاب و خلافت را موروثی کرد؛
مغایرت: حاکم باید عادل بود و انتخاب حاکم باید با خواست مردم انجام می‌شد؛ کاملأ مخالف سنت پیامبر بود.

فعالیت صفحه 61 مطالعات هشتم

✅ ۵- انگیزه و اهداف امام حسین از قیام عاشورا چه بود؟ فهرست کنید.
پاسخ: جلوگیری از گسترش انحراف در دین اسلام، اصلاح امت رسول‌الله، امر به معروف و نهی از منکر و پیاده کردن سیره رسول‌الله و علی‌بن ابیطالب، آشکار ساختن چهره‌ٔ واقعی حکومت ستمکار بنی‌امیه، تقویت روحیه‌ی ظلم ستیزی مسلمانان به ویژه شیعیان.

✅ ۶- منظور از زنده نگه داشتن قیام ابا عبدالله (ع) چیست؟ گفت‌وگو کنید.
پاسخ: با عمل به دستورات اسلام و اجرا کردن اهداف قیام امام حسین (ع) – درس گرفتن ازامام و قیام امام – الگو و نمونه قرار دادن در زندگی خود و ترویج آن بعنوان الگوی مناسب، توسط تمامی آزادی‌خواهان، حق طلبان ، آمران به معروف و ناهیان از منکر و مبارزان ظلم و ستم

✅ ۷- درصورتی که در مدرسه به فیلم «روز واقعه» دسترسی دارید با راهنمایی معلم، بخش‌هایی از آن را تماشا کنید و سپس به سؤالات معلم پاسخ دهید.

 به کار ببندیم صفحه 62 مطالعات هشتم

یکی از فعالیت ها را انتخاب کنید و انجام دهید.✅۱- با رجوع به پایگاه الکترونیکی شبکه رشد (www[dot]Roshd[dot]ir) درباره دلایل پیروزی مسلمانان در جنگ بدر و شکست آنان در جنگ اُحُد، پژوهشی انجام دهید و گزارش آن را به صورت روزنامه دیواری در کلاس نمایش دهید.
پاسخ: ایمان سپاهیان پیامبر به خدا و البته رشادت های امام علی (ع) و حمزه (عموی پیامبر) از دلایل پیروزی در جنگ بدر بود. اما در جنگ اُحُد، سستی، نزاع و نافرمانی سپاهیان پیامبر، آنان را شکست داد.

✅٢- به چند گروه تقسیم شوید و با رجوع به پایگاه الکترونیکی شبکه رشد، درباره هریک از شخصیت های زیر ده سطر مطلب تهیه کنید.
گروه ۱: بلال حبشی گروه ۲: سمیه همسر یاسر گروه ۳: عمار گروه ۴: ابوذر گروه ۵: مالک اشتر
گروه ۱ – بلال حبشی: در مکه به دنیا آمد و بَرده‌ی امیه پسر خلف بود. پس از اینکه اسلام آورد، امیه او را شکنجه و آزار کرد. بلال به توصیه‌ی پیامبر، خریداری و آزاد شد.
گروه ۲ – سمیه همسر یاسر: اولین بانوی شهید اسلام است. دختر خیاط که در میان کنیزان قریش، کنیزی که مثل او آزادمنش، خردمند ، خوش‌قلب و پاکدامن باشد وجود نداشته است.
گروه ۳ – عمار: پدرش یاسر، غلام ابوحذیفه مخزومی بود که با زنی به نام سمیه ازدواج کرد. از اولین مسلمانان بودند و شکنجه‌های زیادی را در این راه متحمل شدند. عمار با گروهی به حبشه و سپس به مدینه مهاجرت کرد.
گروه ۴ – ابوذر: نامش جندب بن جناده و از قبیله‌ی بنی‌غفار بود. قبل از رسالت پیامبر و در دوره‌ی جاهلی، بت‌پرستی را ترک و خدا را پرستش می‌کرد. علاقه به حقیقت، صداقت و روشن‌ضمیریِ ابوذر غفاری، وی را به یکی از اصحاب بزرگ پیامبر تبدیل کرده بود.
گروه ۵: مالک اشتر: از رزمندگان سپاه اسلام و یکی از مبارزان عثمان و از حامیان امام علی بود. ملقب به اَلأشتَر بود. مالک‌اشتر بر اثر ضربه‌ی شمشیر در جنگ یرموک، در سال ۱۵هجری از ناحیه‌ی چشم آسیب دید و به همین دلیل به او اشتر می گفتند.

✅۳- درباره یکی از فرزندان، بستگان و یاران امام حسین (ع) و نقشی که در واقعه عاشورا ایفا کردند تحقیق و مطلبی گردآوری کنید.
نافع بن هلال بِجِلیی با تیراندازی دقیق خود ۱۲ تن از سپاه کوفه را کشت تا آن که بازویش‌شکست‌. دشمن وی را به اسارت گرفت و شمر گردنش را زد. نوشته‌اند که وی ‌روی تیرهایش‌، نامش را نوشته بود و شعارش این بود: «أنا الجملی أنا علی دین‌علی‌». او در حالی به صورت اسیر نزد عُمَرِ سعد آورده شد که همچنان خون ‌از محاسنش جاری بود و فریاد می‌کشید: لو بقیَت‌ْ لی عضدٌ و ساعدٌ ماأسرتمونی‌؛ اگر بازو و دستی برایم مانده بود، نمی‌توانستید مرا به اسارت درآورید.

 

جهت مشاهده سوالات و گام به گام کتاب های خود؛ کافیست نام درس یا شماره صفحه آن را به همراه عبارت “همگام درس” در گوگل جست و جو کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا