جواب درس 14 فارسی ششم | صفحه 94 و 96
گام به گام درس 14 فارسی ششم
جواب درس چهاردهم فارسی ششم
نام درس : راز زندگی | موضوع : گام به گام | ششم ابتدایی
جواب درس چهاردهم فارسی ششم
انتخاب سریع صفحه :
گام به گام فارسی ششم / درس چهاردهم :: راز زندگی
غنچه با دل گرفته گفت : زندگی لب ز خنده بستن است…
گوشه ای درون خود نشستن است!
معنی: غنچه با ناراحتی گفت: زندگی نخندیدن و در گوشهای تنها نشستن است.
گل به خنده گفت: زندگی شکفتن است… با زبان سبز راز گفتن است!
معنی: گل با خنده گفت: به راستی که زندگی مانند شکفتن یک گل است و گفتن رمز و راز با زبای سبز مانند برگ گلها و درختان است.
گفتگوی غنچه و گل از درون باغچه باز هم به گوش میرسد !
معنی: همچنان گفت و گوی غنچه و گل از درون باغچه شنیده میشود
تو چه فکر میکنی… کدام یک درست گفته اند…؟
معنی: نظر تو چیست؟ به نظرت کدام یک از آنها درست گفتهاند ؟
من فکر میکنم گل به راز زندگی اشاره کرده است !
هر چه باشد او گل است ،
گل یکی دو پیرهن بیشتر ز غنچه پاره کرده است…
معنی: من که فکر می کنم گل به راز زندگی پی برده و به آن اشاره کرده بالاخره او گل است و از غنچه تجربهی بیشتری در زندگی دارد .
درک مطلب صفحه 94 فارسی ششم
۱- گل، زندگی را با چه عبارتهایی توصیف میکند؟
پاسخ: زندگی مانند شکفتن یک گل است و گفتن رمز و راز با زبانی سبز مانند برگ گلها و درختان است.
۲- چرا قیصر امین پور برای نشان دادن درستی نظر گل دربارهی «راز زندگی» میگوید: «گل یکی دو پیرهن بیشتر ز غنچه پاره کرده است»
پاسخ: یعنی گل با تجربه تر از غنچه می باشد.
۳- چرا شاعر «دلِ گرفته» را به «غنچه» و «خنده» را به «گل» نسبت داده است؟
پاسخ: با توجه به شکل غنچه و گل، شاعر این ویژگی ها را به آنها نسبت داده است.
۴- به نظر شما راز زندگی چیست؟
پاسخ: زندگی، رشد و پیشرفت همراه با ایمان قوی و تقوای الهی
۵- نظر غنچه و گل را با هم مقایسه، و دو تفاوت آنها را بیان کنید.
پاسخ: از نظر گل زندگی شکوفایی و رشد و سرسبز شدن و طراوت داشتن است ولی از نظر غنچه زندگی سرشار از غم و اندوه و نا امیدی است.
جواب کارگاه درس پژوهی صفحه 94 فارسی ششم
1-الف چند شی انتخاب کنید و ویژگی های انسانی را به آنها نسبت دهید و داستانی کوتاه بسازید.
کتاب: کیفم را باز کردم. ناگهان صدایی شنیدم دیدم یکی از کتابهای درسی به من گفت: «مرا بخوان!» فوراً کتاب را از کیف در آوردم و مشغول خواندن شدم. (حرف زدن کتاب)
درخت: برگهای سبز و شاخههای درخت بر اثر وزش باد بهاری به رقص درآمدند و جلوهی زیبایی به حیاط خانهی ما دادند. (رقصیدن درخت)
ابر و غنچه: ناگهان بادی وزید و ابر گریه کرد. از گریهی ابرهای آسمان، غنچه های باغچه خندیدند و به گل تبدیل شدند. (گریه ی ابر و خندهی غنچه)
ب- بهترین داستان را با ذکر دلیل انتخاب کنید.
در داستان آخر، باران را به گریه کردنِ ابر تشبیه کردیم درحالی که گریه کردن یک ویژگی انسانی است. علاوه بر آن، شکفتنِ غنچه را نیز به خندیدن که یکی از ویژگیهای انسانی است مانند کردیم. به نظر من این داستان کوتاه به علت به کار بردن دو آرایهی تشخیص (جان بخشی به اشیا) بهترین داستان بود.
2- در شعر شیر خدا بیت آن دم صبح قیامت تاثیر حلقه ی در شد از او دامن گیر به چه واقعه ای اشاره دارد؟ تحقیق کنید و به کلاس گزارش دهید.
این بیت به سحرگاهِ ضربت خوردنِ امام علی که برای نماز صبح به سمت مسجد کوفه میرفت اشاره دارد. این واقعه در مسجد کوفه توسط ابن ملجم مرادی اتفاق افتاد و به شهادت امام علی در روز ۲۱ رمضان انجامید
درک و دریافت صفحه 96 فارسی ششم
1- با توجّه به متن، مرد اسب سوار چه ویژگی هایی داشت؟
پاسخ: اسب سوار مردی خودبین بود که نه تنها به فکر انسان های دیگر نیست؛ بلکه اگر فرصت پیدا کند سو استفاده و دزدی هم میکند.
2- منظور بزّاز از گفتن اینکه «باید بار خودم را خودم به دوش بکشم» چه بود؟
پاسخ: منظور بزاز از این بود که بارش را به اسب سوار ندهد؛ زیرا فکر میکرد او دزد است.
3- پنج رویداد مهمّ داستان را به ترتیب بیان کنید.
پاسخ: ۱- مرد بزاز از اسب سوار خواست که بارش را روی اسببش بگذارد.
۲- اسب سوار درخواست بزاز را رد میکند.
۳- اسب سوار با دیدن خرگوش سریع او را دنبال میکند.
۴- اسب سوار فکر میکند تا بار مرد بزاز را بدزدد.
۵- مرد بزازبا دیدن سرعت اسب بار خود را به اسب سوار نمیدهد.
در این قسمت جواب سوالات فارسی ششم را قرار داده بودیم. پیشنهاد میشود از درس 15 فارسی ششم نیز دیدن فرمایید.
جهت مشاهده سوالات و گام به گام کتاب های خود؛ کافیست نام درس یا شماره صفحه آن را به همراه عبارت “همگام درس” در گوگل جست و جو کنید.