دسته‌بندی نشده

جواب درس ۱۰ نگارش ششم / صفحه ۶۳ ، ۶۴ ، ۶۵ ، ۶۶ و ۶۷

گام به گام نگارش ششم درس ۱۰

جواب درس دهم نگارش ششم ابتدایی

گام به گام نگارش ششم درس 10

نام درس : عطار و جلال الدین محمد | موضوع : گام به گام | ششم ابتدایی

 جواب درس دهم نگارش ششم ابتدایی

انتخاب سریع صفحه :

گام به گام نگارش ششم /  درس دهم :: عطار و جلال الدین محمد/ پاسخ درس دهم نگارش ششم – جواب املا و دانش زبانی و واژه آموزی، کارگاه نویسندگی و درک متن و هنر و سرگرمی صفحه ۶۳ و ۶۴ و ۶۵ و ۶۶ و ۶۷ درس ۱۰ نگارش کلاس ششم.

جواب املا و دانش زبانی صفحه ۶۳ و ۶۴ نگارش ششم

۱- با حروف آخر هر واژه، مانند نمونه واژه های جدیدی از متن درس بنویسید.جواب املا و دانش زبانی صفحه ۶۳ و ۶۴ نگارش ششم

2- با توجه به متن درس، غلط های املایی را پیدا کنید و شکل درست آن را در جدول بنویسید.
🔹 محمد و پدرش برای یک سفر تولانی صمرقند را ترک کردند.
🔹 محمد از هر فرستی برای آموختن استفاده میکرد.
🔹 عطار نصخه ای از کتاب اصرارنامه ی خود را به محمد هدیه داد.
🔹 بهاءالدین به سفارش عطار مراغب محمد بود؛ چون او آینده ی درخشانی داشت.

واژه غلط شکل صحیح واژه
تولانی طولانی
صمرقند سمرقند
فرست فرصت
نصخه نسخه
اصرارنامه اسرارنامه
مراغب مراقب

۳ کدام یک از شعرهای زیر مثنوی است؟ دلیل بیاورید
الف) بادِ بهاری وَزید از طرفِ مَرغزار *** باز به گردون رسید، ناله ی هر مُرغِ زار
خیز و غنیمت شمار، جُنبشِ بادِ رَبیع *** ناله ی موزونِ مرغ، بوی خوشِ لاله زار
ب) ز بهرِ نیایش، سر و تن بشُست *** یکی پاک جای پرستش بجُست
از آن پس نهاد از برِ خاک، سر *** چنین گفت:«کای داورِ دادگر!
زِ هَر بد، تویی بندگان را پناه *** تو دادی مرا ،گُردی و دستگاه
پاسخ: شعر (ب) مثنوی است. جای قرار گرفتن قافیه، قالب شعر را تعیین می کند. در ابیات گزینه ب می‌بینیم که هر بیت قافیه ای جدا دارد و قافیه هر بیت با بیت بعد فرق دارد. به این قالب مثنوی می گویند.

جواب صفحه ۶۵ نگارش ششم دبستان

۱ جمله های زیر را به طور مناسب کنار هم قرار دهید. با اضافه کردن کلمه ها و جملات دیگر یک متن معنی دار بنویسید.
با جهد و کوشش می توان رضای خالق بی چون را جلب نمود.
دعوی برتری از دیگران و کبر، انسان را از همه ی افراد پست، پست تر می کند.
فرمانبر خدا و نگهبان خلق بودن، حس خوبی به انسان ها می دهد.
جوانمرد بودن و آدمیت از نشانه های علم است که در انسان جلوه می کند.
  با صبر و کوشش می توان به خوشبختی رسید.
پاسخ: کبر، دعوی برتری از دیگران است. کِبر، انسان را از همه افراد پست، پست تر می کند. برای شکستن کبر باید فرمانبردار خدا باشیم. فرمانبردار خدا و نگهبان خلق بودن از نشانه های جوانمردی است. جوان مرد بودن و آدمیت از نشانه های علم است که در انسان جلوه می کند. فرمانبردار خدا و نگهبان خلق بودن چه حس خوبی به انسان می دهد انسان احساس می کند می تواند رضایت خالق را به دست بیاورد برای اینکار باید جهد و کوشش نمود. آری با جهد و کوشش می توان رضای خالق بی چون را جلب نمود. در این راه باید صبر داشت چون با صبر و کوشش می توان به خوشبختی رسید.

۲ چه ارتباطی بین کتاب و درخت وجود دارد؟ چند نوع از این ارتباط ها را بنویسید.(هر طور که دلتان خواست می‌توانید بین آنها ارتباط برقرار کنید).
از 8 مورد زیر سه مورد را بنویسید.

جواب صفحه ۶۵ نگارش ششم دبستان۱- کتاب از درخت ساخته شده است و جنس هر دو یکی است در واقع می‌توان درخت را مادر کتاب نامید اگر درخت نبود کتاب هم نبود.
جواب صفحه ۶۵ نگارش ششم دبستان۲- درخت به ما میوه میدهد و دهان ما را شیرین می کند و کتاب نیز میوه علم دانش را به ما منتقل می کند و بیان ما را شیرین می کند.
جواب صفحه ۶۵ نگارش ششم دبستان۳- درخت موجب پاکیزگی هوا می‌شود و بدون درخت زندگی برای انسان غیر ممکن است و کتاب نیز موجب دانش می‌شود و ذهن های ما را پاکیزه و تمیز می کند.
۴- بدون کتاب علم به نسل های بعدی منتقل نمیشد و کتاب موجب دانش امروزی شده است انسان های اولیه در درخت علم خود را پاداشت می‌کردند و بدون درخت انسان های اولیه نیز نمی‌توانستند علم خودشان را به انسان های بعدی بیاموزند.
۵- یکی از ارتباط ها این است که در گذشته انسان ها‌ به‌ جای‌ مداد ، برای‌ نوشتن کتاب یا‌ دفتر از‌ تنه‌ی درخت یا شاخه و برگ درخت استفاده می‌کردند ولی اکنون کاغذ جای آن را گرفته است.
۶- در قدیم بر روی درخت حک می کردند والا روی ان می نویسند.
۷- درخت ها اکسیژن تولید می کنند. ولی کتاب ها علم و دانش تولید می کنند.
۸- وقتی از کتاب استفاده نمی کنیم و برای زیبایی می گذاریم مانند درختی است که میوه دارد و میوه آن را نمی چینیم تا کرم می‌خورد.

کارگاه نویسندگی صفحه ۶۶ نگارش ششم

کارگاه نویسندگی صفحه ۶۶ نگارش ششم۱- با همکاری گروه، یک روزنامه دیواری درباره‌ ی یکی از نام آوران (شهیدان، دانشمندان، نویسندگان یا نیکوکاران) محل زندگی خود (روستا یا شهر) تهیه کنید و عنوان اصلی بخش های مختلف آن را در اینجا بنویسید.
این بخش بر عهده خودتون هست همونطور که سوال گفته درباره یکی از ادم های مهم محل زندگی خود بنویسید مثلا شهیدی که احل روستای شما بوده و یا شاعر و … در سایت همگام درس برای شما زندگی نامه فردوسی رو قرار دادیم که مربوط به کل ایران هست و اگه شخصیتی رو در محل خودتون پیدا نکردید میتونید متن زیر رو بنویسید.
پاسخ: زندگی نامه فردوسی:  حکیم فرزانه ابوالقاسم حسن ابن اسحق . از وی به نام خداوندگار تاریخ و فرهنگ ایرانشهر یاد میکنند . شاعر نامی ایران که ایران را پس از ۲۰۰ سال از دست زبان اعراب نجات داد و دوباره زبان پارسی را که از ریشه پهلوی و دری گرفته شده است را به کشور هدیه کرد . او در سال ۳۲۹ در قریه باژ از توابع طوس پا به حیات گذاشت و مدت ۳۵ سال از عمر خود صرف جمع آوری تاریخ ایران به صورت نظم و شعر کرد که منبع گردآوری او از کتاب خدای نامه شاهنشاهی ساسانیان بود . اما حاکم وقت سلطان محمود غزنوی رنج او را ضایع کرد و او را آزرده و رنجیده خاطر نمود . او یکی از سه اثر بزرگ و شاهکار ادبی جهان را بوجود آورد که هم اکنون کشورهای مختلفی یادواره او را گرامی میدارند و او در نهایت اندوه در سال ۴۱۱ هجری در طوس درگذشت . که بدلیل سروده های جنجالی او علیه اعراب و نکوهش چنیدن باره آنان – مسلمانان بر جشدش نماز نگذاشتند و وی را در گورستان مسلمان خاک نکردند ولی او در تاریخ جاوید ماند

۲- برداشت خود را از «چو خواهی که نامت بود جاودان | مکن نام نیک بزرگان نهان» در یک بند بنویسید.
پاسخ: اگر می خواهی که اسم و یادت تو نیز مانند انسان های بزرگ جاودان و ماندنی شود باید نام بزرگان را زنده نگه داری و به آن ها احترام بگذاری، اگر انسان به این اشخاص بزرگ بی توجه باشد خودش هم پیش دیگران اعتباری کسب نخواهد کرد و بعد از مرگ از یاد مردم فراموش می شود.

جواب صفحه ۶۷ نگارش ششم

۲ برداشت خود را از «چو خواهی که نامت بود جاودان مکن نام نیک بزرگان نهان» در یک بند بنویسید.جواب صفحه ۶۷ نگارش ششم
پاسخ: اگر انسان بخواهد نام نیک و یاد او در ذهن همه بماند، باید در طول زندگی اش از بزرگان یاد کند و به آنها احترام بگذارد. اگر انسانی به چشم حقارت یا توهینی یا بی توجهی به انسان های بزرگ نگاه کند، بی شک نزد مردم اعتباری نخواهد داشت و پس از مرگش از او به نیکی یاد نمی کنند.

جهت مشاهده سوالات و گام به گام کتاب های خود؛ کافیست نام درس یا شماره صفحه آن را به همراه عبارت “همگام درس” در گوگل جست و جو کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا