دسته‌بندی نشده

جواب درس پنجم علوم ششم

جواب درس پنجم علوم ششم

گام به گام درس ۵ علوم ششم

جواب درس پنجم علوم ششم

نام درس : زمین پویا | موضوع : گام به گام | ششم ابتدایی

گام به گام درس ۵ علوم ششم

انتخاب سریع صفحه :

گام به گام علوم ششم / درس ۵ :: زمین پویا / گام به گام درس پنجم علوم تجربی ششم دبستان ، جواب سوالات – فعالیت ها – فکر کنید – آزمایش کنید – کاوشگری – گفت‌‌وگو و جمع آوری اطلاعات صفحه ۳۲ و ۳۳ و ۳۴ و ۳۵ و ۳۶ و ۳۷ و ۳۸ درس ۵ علوم کلاس ششم .

جواب آزمایش کنید صفحه ۳۲ علوم ششم

هر یک از گروه‌های کلاس، یک عدد تخم‌مرغ آب پز با پوست را به کلاس بیاورند.
* با انگشتان خود به پوسته تخم‌مرغ فشار وارد کنید. حالا پوست تخم‌ مرغ را بکنید. با انگشتان خود به سفیده تخم‌مرغ فشار وارد کنید.
* چگونگی عکس‌العمل پوسته و سفیده تخم‌مرغ را با هم مقایسه کنید و نتیجه را به کلاس گزارش دهید.
پاسخ: پوسته تخم‌مرغ می‌شکند و سفیده تخم‌مرغ به علت نرم بودن با فشار دست له می‌شود و یا انگشت در آن فرو می‌رود.

سپس تخم‌مرغ را به وسیله چاقو از وسط نصف کنید و لایه‌‌های آن را با لایه‌های زمین مقایسه کنید.
پاسخ: مشاهده می‌شود که تخم‌مرغ هم مانند زمین از سه قسمت پوسته، گوشته (سفیده) و هسته (زرده) ساخته شده است.

جواب کاوشگری صفحه ۳۳ علوم ششم

۱- یک قطعه چوب خشک و یک قطعه چوبِ تَر با قطر تقریبی یک سانتی‌متر و طول ۷۰ سانتی‌متر بردارید. چوب‌ها را طوری روی میز محکم ببندید که فاصله‌ی ابتدای هر دو تا لبه‌‌ی میز یکسان باشد. ۲- از هر یک از چوب‌ها یک وزنه‌‌ی ۲۰۰ گرمی آویزان کنید (فاصله‌‌ی محلّ قرار گرفتن وزنه‌ها با انتهای هر دو چوب باید یکسان باشد). چه چیزی مشاهده می‌کنید؟ فاصله‌ٔ وزنه تا زمین را اندازه‌گیری و یادداشت کنید.
پاسخ: چوبی که تر هست مقداری خم می شود و چوب خشک تغییری نمی کند و کمی به انتهای چوب که روی میز قرار دارد فشار وارد می شود.

۳- قسمت دو را با وزنه‌های ۳۰۰ و ۳۵۰ گرمی تکرار و مشاهدات خود را در جدول زیر یادداشت کنید.

جرم وزنه (گرم) ۲۰۰ ۳۰۰ ۳۵۰
فاصله‌‌ی وزنه تا زمین (سانتی‌متر) چوب خشک ۹۴ سانتی متر ۸۹ سانتی متر ۸۳ سانتی متر
چوب تر ۹۹ سانتی متر ۹۷ سانتی متر ۹۶ سانتی متر

نتیجه‌‌ی کاوش خود را در یک یا چند سطر بنویسید.
پاسخ: چوب خشک بسیار راحت از چوب تر می شکند. وقتی که چوب، تَر شود قدرت خم شدن آن بالا می رود و گاهی ممکن است که تا انتها خم شود اما نشکند ولی چوب خشک به محض این که فشار بیشتری نسبت به مقاومتی که دارد را متحمل شود می شکند.

جواب فکر کنید صفحه ۳۴ علوم ششم

فکر کنید صفحه 34 علوم ششم

آیا همه زمین لرزه‌ها باعث خرابی در سطح زمین می‌‌شوند؟ چرا؟
پاسخ: خیر، بیشتر زمین‌لرزه‌ها خفیف هستند و در زیر اقیانوس‌ها رخ می‌دهند و انرژی آزاد شده در آن‌ها میزان اندکی است ولی همین عامل از ذخیره انرژی درون زمین و وقوع زمین‌لرزه بزرگ جلوگیری می‌کند. از طرفی، در میزان خرابی‌ها و خسارت‌های حاصل از زلزله، علاوه بر شدت و قدرت زلزله، استحکام زمین و ساختمان‌ها نیز تأثیر دارند.

 همگام درس HamGamDars.com

جواب علم و زندگی صفحه ۳۴ علوم ششم

با توجه به تأثیرات زمین‌لرزه‌هایی که باعث خسارت‌هایی در محیط زندگی می‌شود، جدول زیر را تکمیل کنید.

اثرات حاصل از زمین‌لرزه
بهداشتی ساختمانی اجتماعی
آلودگی آب‌ها
کمبود آب سالم و بهداشتی
کمبود دارو
آسیب به بیمارستان‌ها
شیوع بیماری‌های واگیر
کاهش کادر پزشکی و پرستاری
تجمع زباله‌ها و جانداران مرده
تخریب مدارس
تخریب جاده‌ها
ریزش آوار
از بین رفتن آثار باستانی
تخریب منازل مسکونی
شکستن سد
آتش سوزی و برق گرفتگی
از دست دادن عزیزان
اضطراب و استرس
بی‌سرپرست شدن زنان و کودکان
بروز مشکلات اجتماعی مانند دزدی و ناامنی
بیکاری
رکود اقتصادی
فقر و مهاجرت ناخواسته

جواب فکر کنید صفحه ۳۵ علوم ششم

یکی از بازیکنان فوتبال در مسابقه‌ای بر اثر برخورد با بازیکن حریف، دچار شکستگی ساق پاشد؛ پس از چند ماه استراحت و درمان، دوباره به میدان بازی فوتبال برگشت. به نظر شما اگر همان پای این بازیکن، دوباره آسیب ببیند، احتمال شکستگی پای او در کدام قسمت بیشتر است؟
پاسخ: به احتمال زیاد ساق پای او؛ چون این بخش به علت شکستگی قبلی دارای مقاومت کمتری است، مجدداً دچار آسیب خواهد شد.

جواب گفت‌وگو صفحه ۳۶ علوم ششم

آیا شما تاکنون زمین‌لرزه‌ای را تجربه کرده‌اید؟ آیا می‌دانید قبل از وقوع، در هنگام وقوع و پس از وقوع زمین لرزه چه اقداماتی را باید انجام دهید؟ با راهنمایی معلم خود درباره این موارد گفت‌وگو و جدول زیر را کامل کنید.

اقدامات قبل از وقوع زمین‌لرزه اقدامات هنگام از وقوع زمین‌لرزه اقدامات بعد از وقوع زمین‌لرزه
مقاوم سازی ساختمان‌ها حفظ خونسردی کمک به مصدومین
شناسایی و مشخص کردن مکان‌های امن سریع رسیدن نیروهای امداد برای کمک رفع خسارات
تقویت سرعت نیروهای امداد  پناه گیری مناسب راهنمایی مصدومین
برگزاری مانور زمین‌لرزه رفتن به مکان‌های امن کمک به مردم
به همراه داشتن وسایل کمک‌های اولیه خارج کردن خود از آن محل توجه به هشدار و پیام‌های مسئولین
برگزاری کلاس‌های آموزشی برای آماده شدن هنگام زلزله از وسایلی که احتمال سقوط دارند دوری کنیم (کمد‏‌‏ و آینه) قطع کردن برق محل
آمادگی برای تخلیه فوری محل کمک به افراد کم‌ توان قطع کردن گاز محل

جواب جمع آوری اطلاعات صفحه ۳۶ علوم ششم

درباره مهم‌ترین زمین لرزه‌های ۵۰ سال اخیر ایران، از نظر محل وقوع و خسارت‌های وارد شده، اطلاعات جمع‌آوری کنید و به کلاس گزارش دهید.
پاسخ: درباره مهمترین لرزه‌ های ۵۰ سال اخیر:
زلزله طبس= با شدت ۷.۷ ریشتر در سال ۱۳۵۷ و ۱۹ هزار و ۶۰۰ نفر رشته و تخریب ۱۶ روستا را به دنبال داشت.
زلزله رودبار و منجیل= در سال ۱۳۶۹ با شدت ۴.۷ ریشتری لرزید که ۳۵ هزار نفر کشته به همراه داشت.
زلزله بم= در سال ۱۳۸۲ با شدت ۵.۶ ریشتر ۴۱ هزار نفر کشته داشته. عر و ورزقان در استان آذربایجان شرقی= در سال ۱۳۹۱ با شدت ۲.۶ ریشتر و ۳۱۰ نفر کشته و بیش از ۱۸۰۰ مجروح به جای گذاشت.
زلزله ی سرپل ذهاب کرمانشاه(ازگله)= در سال ۱۳۹۶ تا ۱۳۹۷ با ۳.۷ریشتر تعداد کشته ۶۲۰ نفر بوده است و ۹۳۸۸ نفر زخمی و حدود ۷۰ هزار نفر بی خانمان شدند…
زلزله سرپل ذهاب آخرین زلزله مهم ۵۰ سال اخیر بوده است.

نویسنده و محقق= نیایش سیاوشی

امیدوارم از نوشته من استفاده ی خوبی داشته باشید. 💜🌹💙💚

 همگام درس HamGamDars.com

جواب فعالیت صفحه ۳۶ علوم ششم

فعالیت صفحه 36علوم ششم
پاسخ:  زیر میز در چهارچوب کنار دیوارهای استوار و محکم
شیوه ی پناهگیری:
روی یک زانو مینشینیم دستانمان را قلاب و بر روی سرمان میگذاریم سپس در یک چای امن قرار میگیریم

جواب فعالیت وسط صفحه ۳۶ علوم ششم

هنگام پختن برنج در کنار مادر خود  بایستید و در زمان جوشیدن، آن را به دقت مشاهده کنید. مشاهدات خود را بنویسید.
پاسخ: ورود و خروج بخار آب و تشکیل حباب‌های آب که بلافاصله پس از تشکیل می‌ترکند را مشاهده می کنیم. در حقیقت وقتی که فشار بخار مایع با فشار جو برابر می‌‌شود، مایع شروع به جوشیدن می‌کند. در این دما، بخار حاصل در درون مایع سبب ایجاد حباب و جوشش می‌شود. تشکیل حباب در دمای پایین‌تر از نقطه جوش غیر ممکن است، زیرا فشار هوا بر سطح مایع که بیش از فشار داخل آن است، مانع از تشکیل حباب می‌شود.

اگر شعله حرارت زیرظرف برنج را کاهش یا افزایش دهیم، چه اتفاقی می‌افتد؟
پاسخ: افزایش شعله موجب افزایش حباب‌ها خواهد شد و بالعکس کاهش شعله حرارت زیر ظرف برنج موجب کم شدن سرعت تشکیل حباب‌ها خواهد شد.

جوشیدن آب برنج را با جوشش مواد مذاب درون زمین مقایسه کنید.
پاسخ: همین اتفاق در مورد جوشش مواد مذاب هم رخ می‌دهد با این تفاوت که گازهای خروجی علاوه بر بخار آب شامل گازهای دیگری نیز می‌شود.

جواب فعالیت پایین صفحه ۳۶ علوم ششم

در گروه خود، مقداری خاک رس را با آب، مخلوط و گل رس تهیه کنید. سپس آن را به شکل مخروط آتشفشانی در آورید که دهانه آن فرو رفته است. پس از خشک شدن، مقداری ماده شیمیایی آمونیم دی کرومات در دهانه آن بریزید و با نظارت معلم خود، آن را با شعله کبریت روشن و نتیجه را مشاهده کنید.
پاسخ: آمونیم دی کرومات یک ماده جامد تقریباً نارنجی رنگ است بعد از سوختن این ماده گاز نیتروژن و بخار آب و ماده جامد دیگری به رنگ سبز تیره تولید می‌شود این واکنش گرمای زیادی تولید می‌کند و بسیار سریع رخ می‌‌دهد.

جواب جمع آوری اطلاعات صفحه ۳۸ علوم ششم

در مورد آتش‌فشان‌هایی که در سال‌های اخیر فعال بوده‌اند و همچنین کاربرد سنگ‌های آتش فشانی مانند پوکه‌ی معدنی و سنگ پا، اطلاعات جمع آوری کنید.
پاسخ:  پوکه های معنی به عنوان عایق استفاده میشود و همچنین به دلیل سبک بودن آن در ساختمان سازی استفاده میشود.
سنگ پا در نظافت و مصارف بهداشتی از آن استفاده میشود.

جواب آزمایش کنید صفحه ۳۸ علوم ششم

آیا می‌خواهید یکی از گازهای آتش‌فشانی را تولید کنید؟
۱ــ برای این کار مقداری جوش شیرین را در یک لیوان بریزید و سپس به آن مقداری سرکه اضافه کنید.
۲ــ مشاهدات خود را یادداشت و به کمک معلم خود نوع گاز حاصل را تعیین کنید.
پاسخ: مشاهده می‌شود به محض ریخته شدن سرکه در جوش شیرین یک تغییر شیمیایی رخ داده با تولید گاز کربن دی اکسید محتوای داخل لیوان به بیرون فوران می‌کند.

جواب جمع‌آوری اطلاعات صفحه ۳۸علوم ششم

درباره آتش‌فشان‌ها اطلاعات جمع‌آوری و جدول زیر را تکمیل کنید.

ضررهای آتش‌فشان‌ها فواید آتش‌فشان‌ها
۱- انتشار گازهای سمی  ۱ – تشکیل معادن آهن و مس
۲- زیان‌های مالی ۲- تشکیل چشمه‌های آب گرم
۳- کشتار انسان‌ها و سایر جانداران ۳-تشکیل دریاچه
۴- ریزش باران‌های اسیدی ۴- توسعه گردشگری
۵- از بین رفتن مزارع و پوشش گیاهی ۵- کوه‌زایی
۶- ایجاد سونامی ۶- ایجاد زمین‌های کشاورزی حاصل‌خیز

پوکه معدنی : دانه های سبک حاصل از فعالیت های آتش فشانی به عنوان مصالح ساختمانی در ساخت سقف و دیوار های پیش ساخته و به عنوان عایق صدا و گرما استفاده میشود. استفاده
درکشاورزی به دلیل خاصیت جذب و نگهداری آب. برای استفاده در ساختمان ، سد ها ، اسکله ها و پله ها
سنگ پا : از سرد شدن گدازه های آتش فشانی شکل میگیرد و به عنوان ساینده در صنعت چوب بری و مواد بهداشتی استفاده می شود.

 همگام درس HamGamDars.com

جواب فکر کنید صفحه ۳۸ علوم ششم

ساکنان مناطق آتش‌فشانی چه موارد ایمنی را باید رعایت کنند؟
پاسخ:
۱- آمادگی برای تخلیه فوری
۲- داشتن اطلاعات و اخبار زمین‌شناسی برای اطلاع از زمان دقیق فوران
۳- داشتن وسایل کمک‌های اولیه
۴- پناه بردن به مکان‌های امن
۵- استفاده از ماسک در هنگام فوران، جهت دوری از ذرات گرد و غبار
۶- آمادگی مقابله با خطر امواج بسیار بلند (سونامی) که در اثر فوران در اعماق دریا صورت می‌گیرد.
۷- آمادگی مقابله با خطر باران‌هایی ناشی از فوران
۸- ایجاد ایستگاه مراقبت در مناطق آتش‌فشانی
۹- برسی ساختمان زمین‌شناسی آتش‌فشان: یعنی از قبل باید مناطق گسلی و نحوه جریان آب در اطراف آتش‌فشان تعیین شود.

 

جهت مشاهده سوالات و گام به گام کتاب های خود؛ کافیست نام درس یا شماره صفحه آن را به همراه عبارت “همگام درس” در گوگل جست و جو کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا