دسته‌بندی نشده

جلوگیری از زنگ زدن کارد و چنگال در ماشین ظرفشویی با چند ترفند

آیا کارد و چنگال‌ها در برابر زنگ‌زدگی مقاوم خواهند بود؟

خب چند میلیون تومان یا بیشتر صرف خریداری ظروف کارد و چنگال استیل کرده‌اید؟ واقعاً می‌خواهید ریسک تمیز کردن‌شان درون ماشین ظرفشویی را به جان بخرید؟ آیا صحیح و سالم از ظرفشویی بیرون خواهند آمد؟ اگر برچسب مناسب برای ماشین ظرفشویی دارند، پس چرا همچنان روی تیغه‌ی بعضی از چاقوها نقاط زنگ‌زدگی باقی می‌ماند؟

استیل ضد‌زنگ چیست؟

«استیل ضد‌زنگ» استیلی است که برای مقاومت در برابر زنگ‌زدگی به آن کروم و برای مقاومت در برابر اسید به آن نیکل اضافه شده است. استیل‌های بسیار باکیفیت (۱۸/۱۰) حاوی ۱۸٪ کروم و ۱۰٪ نیکل هستند. این نوع استیل معمولاً نسبت به انواع کم کیفیت‌تر ۱۳/۰ که رنگ خاکستری دارند گران‌تر، درخشان‌تر و دارای رنگ سفیدتر هستند. همچنین بر خلاف اسم‌شان، بیشتر آلیاژهای به‌کار رفته در کارد و چنگال خاصیت ضد‌لک دارند نه ضد‌زنگ.

در حالی که بیشتر قاشق و چنگال‌ها در برابر خوردگی مقاومت عالی از خود نشان می‌دهند، تیغه‌ چاقوها از استیل سخت‌تر ساخته شده است تا لبه‌های مقاوم‌تری داشته باشند، ولی احتمال بیشتری دارد که بر اثر شستشوی مداوم در ماشین ظرفشویی در نهایت دچار زنگ‌زدگی شوند. توصیه‌های زیر به شما کمک می‌کند این خطر را به حداقل برسانید.

آیا کارد و چنگال‌ها در برابر زنگ‌زدگی مقاوم خواهند بود؟

توصیه‌هایی برای کاستن خطر زنگ‌زدگی ظروف استیل

وجود باقی‌مانده‌های اسیدی و نمکی روی کارد و چنگال ایجاد لکه می‌کند. آب‌کشی‌شان قبل از قرار دادن‌شان داخل ماشین ظرفشویی، خصوصاً اگر قرار نیست فوراً ماشین ظرفشویی را روشن کنید، از بروز چنین مسئله‌ای جلوگیری می‌کند.
نگهداری چند‌روزه‌ی کارد و چنگال‌های کثیف در ماشین ظرفشویی در نهایت لکه‌هایی روی آن‌ها به جا خواهد گذاشت.
اگر کارد و چنگال‌های شسته و خیس را شب تا صبح در ظرفشویی باقی بگذارید احتمال زنگ‌زدگی‌شان افزایش می‌یابد. باز کردن درب ظرفشویی پس از پایان کار به خشک شدن‌شان کمک می‌کند یا اینکه می‌توانید فوراً بعد از تمام شدن شستشو آن‌ها را بیرون بیاورید و با پارچه خشک کنید.

حتماً بخوانید:

بارگذاری بیش از حد سبد کارد و چنگال مساوی با لک شدن‌شان است. از شبکه (شبکه ضد تماس) استفاده کنید تا این وسایل با هم در تماس نباشند. بسیار مهم است ظروف استیل ضد‌زنگ و نقره‌ای یا مسی با هم در تماس نباشند، چون واکنش شیمیایی با آب داغ و شوینده باعث از بین رفتن رنگ این ظروف می‌شود.

از قرار دادن ظروف با دسته‌ی چوبی، پلاستیکی، استخوانی یا چینی درون ماشین ظرفشویی خودداری کنید، مگر اینکه برای شستشو در ماشین ظرفشویی مناسب طبقه‌بندی شده باشند میتوانید با دیدن علامت مخصوص شستن با ماشین ظرفشوی روی جعبه آنها مطمئن شوید. مستقیماً شوینده را روی کارد و چنگال نریزید. لکه‌های روی کارد و چنگال نقره‌‌ای دائمی هستند و پاک نمیشوند، استیل ضد‌زنگ طی چند دقیقه سوراخ‌ سوراخ می‌شوند.

توصیه‌هایی برای کاستن خطر زنگ‌زدگی ظروف استیل

کارد و چنگال را برای مدت طولانی درون آب‌صابون، محلول‌های سفید کننده یا آب‌نمک نخوابانید. از شوینده‌های خورنده استفاده نکنید.
می‌توان علایمی را که آب روی تیغه‌ی چاقو به جا می‌گذارد خیلی راحت پاک کرد و برای پاک کردن لکه‌های زنگ پایدار‌تر از مواد یا مایعات غیرخورنده‌ی مخصوص ظروف فلزی یا پودر سودا (بیکینگ سودا) استفاده کنید.

برای پاک کردن لکه‌های شبیه به رنگین‌کمان از آب لیمو کمک بگیرید.

معمولاً متخصصان توصیه می‌کنند چاقوهای با کیفیت بالا را با دست بشویید. جدا از ریسک ایجاد لکه‌های زنگ روی تیغه‌ی چاقو، برخوردشان به دیگر ظرف‌ها، کارد و چنگال‌ها یا سبد داخل ماشین ظرفشویی سبب خراب شدن‌شان می‌شود، همه‌ی این‌ها مواردی هستند که تیغه‌ها را کند‌ می‌کنند. البته که ایمنی بیشتری دارید اگر چاقوی تیزی بین آن همه کارد و چنگال پنهان نشده باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا