دسته‌بندی نشده

تنبلی روده چیست ؟ درمان تنبلی روده بزرگ در طب سنتی

تنبلی روده چیست ؟

تنبلی روده یا سندرم روده تنبل که روده کاهل و روده کُند نیز نامیده می‌شود، اختلالی است که با علایمی مثل یبوست و حرکات دردناک روده (برای دفع مدفوع) مشخص می‌گردد.

روده و مشکلات آن

روده یکی از ارگان‌های مهم است که در ناحیه شکم بین معده و رکتوم واقع شده و بخش مهمی از دستگاه گوارش است که به دو قسمت تقسیم می‌شود.

این دو قسمت شامل روده بزرگ و روده کوچک می‌شود که یک عضو بوده و عملکرد یکسانی دارند.

وظیفه این عضو مهم سنتز مواد غذایی است. این کار از روده کوچک شرع می‌شود که در آن مواد غذایی تجزیه می‌شوند سپس ترکیبات جذب سلول‌های اپی تلیال شده و بعد از آن به سمت جریان خون می‌رود و در نهایت در اعضای دیگر تقسیم می‌شود.

این فرآیند با عملکرد روده بزرگ که با جذب املاح معدنی و آب مواد غذایی را سنتز می‌کند تکمیل شده و در نهایت مواد غذایی به شکل مدفوع در می‌آید و از بدن دفع می‌شود.

حساسیت روده از مواد متعددی ناشی می‌شود که در این ارگان در جریان هستند. مشکلات روده‌ای نیز بیش از آنچه به نظر می‌رسد رواج دارند و با مشکلات گوارشی در ارتباط هستند.

علاوه بر درد در ناحیه شکم و ورم علائم هشدار دهنده دیگری نیز وجود دارد که خبر از ناخوشی روده‌ها می‌دهند که در ادامه اشاره می‌شوند.

سندرم روده تنبل

برخی از مردم ترکیب “سندرم روده تنبل” را مشخصاً برای توصیف روش رفتار روده پس از مصرف مکرر مواد مُلین به کار می‌برند.

وقتی کسی دچار این وضعیت باشد، کولون یا روده بزرگ وی در دفع مواد زائد از طریق دستگاه گوارش کُند عمل می‌کند.

علائم تنبلی روده چیست ؟

تنبلی روده‌ها و یبوست یکی از مشکلات متداول سالمندان و میانسالان است ​مشکلی قدیمی که درمان‌های ساده و قدیمی نیز دارد.

افراد دارای یبوست مزاج معمولا عصبی و دائم از بزرگی شکم و گیج رفتن سرشان ناراحت هستند.

اگر این عارضه درمان نشود به غیر از کاهش طول عمر و تاثیر منفی روی اعصاب مرکزی، ناراحتی دیگری به نام هموروئید یا بواسیر (بیرون‌زدگی روده از مقعد) در فرد پدیدار می‌شود.

دلایل بروز یبوست چیست ؟

یبوست یکی از مشکلات شایع است که عوامل مختلفی در ایجاد آن دخالت دارند.

به طور کلی بی تحرکی و کاهش فعالیت جسمی ، چاقی ، تنبلی روده ها ، استفاده طولانی مدت از دارو های مسهل و ملین ، مصرف کم میوه و سبزی ، مصرف زیاد حبوبات و غلات بدون سبوس ، استفاده از نان های سفید ، مصرف کم آب ، فشار های روحی و عصبی ، کمبود ویتامین های گروه B ، خودداری از دفع به موقع مدفوع به دلیل تنبلی و بی حوصلگی نیز همگی از دلایل ابتلا به یبوست هستند.

اما یکی از مهمترین علل بروز تنبلی روده و یبوست در اکثر افراد جامعه در سنین مختلف نداشتن فعالیت جسمانی و کم تحرکی است.باید توجه کرد که وزن زیاد و شکم بزرگ به دلیل بی تحرکی بدن و فشار چربی های شکم روی روده ها نیز مانع از حرکت روده ها شده و یبوست ایجاد می کند.

تنبلی روده

تاثیر استرس‌ در بروز یبوست و تنبلی روده

استرس تأثیر مهمی در گوارش دارد. به عقیده‌ی برخی از متخصصان، روده‌ها مغز کوچک بدن انسان هستند. مغز و روده‌ها به طور تنگاتنگی با هم در ارتباط هستند.

حرکات روده‌ها پاسخی به تبادل علائم و سیگنال‌های پیچیده‌ی بین این دو عضو است. زمانی که مغز دچار استرس می‌شود روده‌ها نیز مضطرب می‌شوند.

علاوه بر این افراد مضطرب به طورمعمول به اندازه‌ی کافی فعالیت بدنی ندارند و چندان به تغذیه‌شان اهمیت نمی‌دهند. برای همین هم مشکلشان چند برابر می‌شود.

عوارض تنبلی روده

یبوست به دلیل توقف طولانی مدت مواد زاید و دفعی در روده ی بزرگ موجب دل درد ، عفونت روده ها ، همورئید (بواسیر) ، شقاق ، افسردگی ، بد اخلاقی ، سردرد ، بی حوصلگی ، حالت تهوع می شود .

درمان تنبلی روده

  1. به طور مرتب و مکرر آب بنوشید و از مصرف چای پررنگ جدا خودداری کنید .
  2. به صورت دائم و سرخود از قرص های ملین و مسهل استفاده نکنید ، زیرا این کار موجب تنبلی روده ها می شود .
  3. سعی کنید کمتر در معرض فشارهای روحی قرار بگیرید و بی دلیل عصبانی نشوید .
  4. وزن اضافی تان را کاهش دهید .
  5. ورزش های مربوط به شکم را به طور مرتب انجام دهید تا علاوه بر کوچک شدن شکم به حرکات روده ها نیز کمک کند .
  6. بخش اعظم تنبلی روده وابسته به عدم تحرک و ورزش است، انجام کارهای خانه و راه‌ رفتن عادی در رفع تنبلی روده تأثیری ندارد و باید فرد حتما فعالیت فیزیکی که با نفس نفس زدن و با افزایش ضربان قلب همراه است را داشته باشد.

درمان تنبلی روده بزرگ در طب سنتی

  1. دانه کنجد : به جای استفاده از روغن کرچک یا خالی‌کردن شیشه روغن زیتون روی سالادتان، به غذایتان کنجد اضافه کنید. متخصصان می‌گویند، دانه کنجد، یکی از بهترین محصولات برای خلاص‌شدن از یبوست است و می‌تواند آرامش را به روده‌های شما برگرداند. شما می‌توانید کنجد را همراه غذاهایتان طبخ کنید یا اینکه آن را مثل یک هله‌هوله محبوب، روی میز کارتان بگذارید و گاه و بیگاه میل کنید.
  2. سبزیجات : شاید تنبلی روده‌های شما ناشی از تامین‌نشدن نیاز بدنتان به فیبر باشد. شما روزانه باید 20 تا 35گرم فیبر مصرف کنید و اگر برای تامین این نیاز سراغ غلات سبوس‌دار، لوبیا، عدس، بلغور، جودوسر، بادام، جو و سبزیجات برگ سبز نروید، نمی‌توانید امید زیادی به رهاشدن از یبوست مزمن داشته باشید.
  3. چای نعنا یا زنجبیل : اگر یبوست شما با خوردن یک کاسه بزرگ سالاد در روز هم برطرف نمی‌شود، باید نوشیدنی‌های ضدیبوست را هم مصرف کنید. نعناع و زنجبیل دو داروی خانگی ثابت شده برای کاهش بسیاری از مشکلات گوارشی هستند. نعناع حاوی «مونولول» است که دارای اثر ضداسپاسم دارد و عضلات دستگاه گوارش را شل می‌کند. زنجبیل هم باعث ایجاد گرمای بیشتر در داخل بدن می‌شود. گیاه‌خواران می‌گویند، خوردن زنجبیل می‌تواند سرعت هضم غذا را بالا ببرد و اگر با آب گرم یا به شکل دمنوش مصرف شود، تاثیر بیشتری بر بهبود وضعیت شما دارد.
  4. کره بادام‌زمینی : تنها فیبر نیست که به وضعیت روده‌های شما سروسامان می‌دهد. برای خلاص‌شدن از یبوست و بهبود وضعیت گوارشی‌تان، به مصرف چربی‌های سالم هم نیازمندید. درست است که روغن زیتون، در این شرایط می‌تواند به بهبود حال شما کمک کند، اما می‌توانید سراغ خوراکی‌های چرب دیگری مثل کره‌ بادام‌زمینی هم بروید یا اینکه در روز، میزان بیشتری از مغزها را میل کنید.
  5. آب‌لیمو : اگر صبحتان را با یک لیوان آب ولرم که درون آن آب‌لیموی تازه ریخته‌اید شروع کنید نه تنها ویتامینc بیشتری به بدنتان می‌رسانید و سموم بدنتان را دفع می‌کنید، بلکه احتمال دچارشدن به یبوست را هم کاهش می‌دهید. نوشیدن آب‌میوه‌های طبیعی و تازه، احتمال دچارشدن به یبوست را کم می‌کند و به گفته محققان، آب‌لیموی تازه تاثیر بیشتری بر رهاشدن از این مشکل دارد.
  6. قهوه : تصور نکنید مصرف کافئین روده‌ها را کم‌کار می‌کند. شما با خوردن قهوه، می‌توانید روده‌هایتان را تحریک کرده و آن‌ها را به دفع، وادار کنید. البته از آنجا که قهوه مدر است، باید در طول روز آب بیشتری مصرف کنید تا بدنتان گرفتار کم‌آبی و عوارض ناشی از آن نشود.

بیشتر بخوانید :

علت یبوست بسیار شدید در زنان و درمان این عارضه

۵ روش بی نظیر برای تقویت عضلات روده

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا