دسته‌بندی نشده

تفاوت لکنت زبان با ناروانی طبیعی گفتار چیست؟

ناروانی طبیعی گفتار

ناروانی طبیعی گفتار به این صورت است که بیشتر در کودکان بین سنین ۲/۵ الی ۵ سال رخ می دهد، ناروانی طبیعی گفتار این گونه است که کودک حین صحبت کردن دچار تکرار یک کلمه مانند (ا/ب) می شود، توجه کنید که هنگامی که نا روانی طبیعی گفتار در فرزند شما رخ داد نگران نباشید زیرا طق تحقیقات دانشمندان ۸۰ درصد ناروانی طبیعی گفتاری که در کودکان رخ می دهد تا ن ۵ سالگی بهبود می یابد و بهتر می شود، تفاوت لکنت زبان با ناروانی طبیعی گفتار در اینجا مشخص می شود که در ناروانی کودک هنگام گفتن کلمه بابا تنها ب ب ب بابا می کند اما در لکنت به حدی تکرار می شود این کلمه که کودک دوباره به دنبال و تلاش کردن بابا گفتن می شود.

ببینید همان گونه که گفته شد ناروانی طبیعی گفتار درمان خاصی ندارد و فقط یک سری راه ها وجود دارد تا این مشکل کودک بهبود یابد، اما به صورت کلی کودک بعد از ۵ ساله شدن آرام آرام این نا روانی طبیعی گفتار خود را کنار گذاشته و دیگر این مشکل را ندارد تا حدی که در ۶ سالگی دیگر نشانه ای از نا روانی طبیعی گفتار در کودک وجود ندارد.

لکنت زبان

درمان ناروانی طبیعی گفتار

بهترین راه این است که خانواده اصلا به فرزند نگوید که دارای ناروانی طبیعی گفتار می باشد و خود خانواده طبیعی رفتار کنند
یکی از راه های درمان سرزنش نکردن، تحقیق کردن در مورد این مشکل و یا حتی واکنش نشان دادن به این مشکل خود داری کنند
بهتر است که به فرزند خود اجازه دهید صحبت خود را کامل انجام دهد و وسط حرف زدن جمله او را قطع نکنید.
با کودک خود به صورت بی احترامی صحبت نکنید و با ناز و نوازش صحبت کنید
به ذهن و فکر او مسیر دهید تا شروع به صحبت کردن کند
برای کودک خود چه حین کار های روزانه چه حین خواب برایش داستان تعریف کنید تا کودک درونش سر شار از شادی شود
کودک خود را از استرس دور نگه دارید
بهترین مکان برای صحبت کردن فرزند خانه می باشد زیرا اگر در بیرون باشد شاید بعضیا به دلیل نداشتن فرهنگ درست کودک را مورد تمسخر قرار دهند.
هیجان زیاد، هیجان همینطوریش هنگامی که به یک فرد بالغ وارد می شود به لکنت می اوفتد او که دیگر یک بچه اس، در نتیجه سعی کنید که هیجان بسیار زیاد به کودک خود وارد نکنید.
هنگامی که شما نیز یک کودک دیدید که این مشکل را دارد همانند بچه خود باهاش رفتار کنید تا احساس خوشایندی بکند
روزانه به مدت ۱۵ دقیقه با کودک خود به آرامی صحبت کنید.

مشکلات گفتاری

لکنت زبان چیست؟

همان گونه که گفته شد تفاوت های بین لنکت و نا روانی طبیعی گفتار وجود دارد درست است اما جفتشان از یک خانواده می باشند اما ناروانی طبیعی گفتار یک چیز گذارا است و در سن ۵ سالگی آرام آرام در کودک بهبود می یابد، اما لکنت این گونه نمی باشد لکنت در واقع همان نا روانی طبیعی گفتار است که در کودک بلند مدت می باشد حتی می تواند تا سن نوجوانی فرزند باقی بماند، ببینید لکنت تا الان هیچ درمان صد در صدی وجود ندارد زیرا دیگر عضوی از بدن شده است اما می توان تا حدی آن را بهبود و بخشید و حین حرف زدن فرد کمتر دچار لکنت شود، در ادامه مطلب برخی از راه های درمان لکنت زبان را خواهیم گفت.

حتماً بخوانید:

درمان لکنت زبان

درمان توسط روان درمانی

به این صورت می باشد که شما طی جلساتی که حالا با مشاور یا دکتر خود دارید می توانید آموزش ببینید که چه چیز هایی باعث تشدید لکنت زبان در شما می شود تا شما دیگر آن ها را تکرار نکنید، از راه های دیگر روان درمانی از بین بردن اضطراب، استرس، و هیجان های بیخود می باشد، اگر این ها در فرد وجود داشته باشد باعث افزایش و بد تر شدن لکنت چه در کودک و چه در فرد بزرگ تر می باشد.

ارتباط قوی مادر با فرزند

یکی از دلایلی که باعث می شود کودک در شرایط لکنت زبان قوی واقع شود و بتواند به حرف زدنش ادامه دهد ارتباط و تشویق مادر به صحبت کردن کودک خود می باشد، به این صورت که مادر هرچقدر به فرزند خود آموزش دهد و اورا تشویق کند به صحبت کردن نقش بسیار مهم و تاثیر گذاری در بهبود لکنت فرزند خود دارد.

لکنت زبان

درمان توسط دارو

امروزه دارو های زیادی روانه بازار شده است که می تواند درمان لکنت را انجام دهد ولی به صورت صد در صد نمی باشد، در نظر بگیرید همان گونه که گفته شده درمان صد در صدی برای لکنت به وجود نیامده اما راه های برای بهبود این لکنت وجود دارد و درمان توسط دارو نیز بخشی از بهبود لکنت می باشد.

تفاوت لکنت با ناروانی طبیعی گفتار

به صورت کامل ناروانی طبیعی گفتار در اغلب کودکان رخ می دهد اما زمان ماندگاری آن از ۲ سالگی تا ۵ سالگی می باشد، اما لکنت ادامه همان نا روانی طبیعی گفتار می باشد که در ادامه در کودک ماندگاری همیشگی می گیرد، اما این را در نظر بگیرید که امروزه راه های زیادی برای بهبودی لکنت به وجود آمده است.
گاهی اوقات نیز دیده شده است که نا روانی طبیعی گفتاری تا ۷ سالگی نیز رخ می دهد اما یکی از ویژژگی هایی که ناروانی طبیعی گفتار وجود دارد این است که خود فرزند خبر ندارد که که دارای ناروانی طبیعی گفتار است ولی هنگامی که کودک دچار لکنت زبان است خودش خبردارد است که دارای لکنت می باشد.

درمان لکنت زبان و ناروایی

منبع : دکتر تقوی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا