دسته‌بندی نشده

تخم مرغ قهوه ای سالم تر از تخم مرغ سفید است؟!

تخم مرغ قهوه ای یا سفید شما کدام را ترجیح می دهید؟

تخم مرغ قهوه ای و سفید را شما می توانید در همه سوپرمارکت ها پیدا کنید . برخی از افراد فکر می کنند که تخم مرغ قهوه ای سالم تر از تخم مرغ سفید است . شایان ذکر است که رنگ تخم مرغ بستگی به نژاد مرغ دارد و بر این اساس برخی نژادها تخم مرغی با پوسته سفید و برخی دیگر تخم مرغی با پوسته قهوه ای تولید می کنند و نژادهایی در سراسر دنیا هستند که تخم مرغ آبی یا سبز تولید می کنند.

علاوه بر این تفاوت رنگ پوسته تخم مرغ بستگی به رنگدانه موجود در آن دارد مثلا تخم مرغ های آبی دارای رنگدانه بیلی وردین هستند که از هم ( Heme) مشتق می شود . این رنگدانه گاهی اوقات زرد و گاهی اوقات سبز می شود.

درحالیکه ژنتیک عامل اصلی تعیین کننده رنگ تخم مرغ است اما فاکتورهای دیگر هم آنرا تحت تاثیر قرار می دهند. مثلا مرغ هایی که تخم مرغ قهوه ای می گذارند تخم مرغ های بزرگتری نسبت به تخم مرغ های روشن تر می گذارند.

محیطی که مرغ در آن رشد می کند ، جیره غذایی و سطح استرس محیط می تواند تا حدودی رنگ پوسته تخم مرغ را تحت تاثیر قرار دهد . این فاکتورها می توانند رنگ تخم مرغ را روشن تر یا تیره تر کنند اما لزوما رنگ پوست تخم مرغ را تغییر نمی دهند و مهمترین فاکتور تعیین کننده رنگ تخم مرغ نژاد مرغ است.

آیا تخم مرغ قهوه ای سالم تر از تخم مرغ سفید است؟

اغلب افرادی که تخم مرغ قهوه ای را به تخم مرغ سفید ترجیح می دهد معتقدند که تخم مرغ های قهوه ای طبیعی تر و سالم تر از تخم مرغ های سفید هستند. با اینحال حقیقت این است که همه تخم مرغ ها از نظر تغذیه ای بدون توجه به اندازه و رنگ بسیار شبیه به هم هستند .

تخم مرغ قهوه ای و سفید غذاهای سالمی هستند . یک تخم مرغ معمولی حاوی مقدار زیادی ویتامین ، مینرال و پروتئین با کیفیت بالا است که همه باهم کمتر از 80 کیلوکالری انرژی دارند . با اینحال دانشمندان تخم مرغ های قهوه ای را با تخم مرغ سفید مقایسه کردند تا ببینند این دو تخم مرغ باهم تفاوتی دارند یا خیر . مطالعات متعدد نشان دادند که رنگ پوسته تخم مرغ هیچ تاثیری در کیفیت و ترکیب تخم مرغ ندارد.این بدان معنی است که رنگ پوسته تخم مرغ هیچ ارتباطی با سلامت آن ندارد و تنها تفاوت آنها فقط رنگدانه موجود در پوسته تخم مرغ است .

با اینحال عوامل دیگری هستند که ممکن است محتوای تغذیه ای تخم مرغ را تحت تاثیر قرار دهند. محیطی که مرغ در آن زندگی می کند می تواند تاثیر مهمی در محتوای مغذی آن داشته باشد مثلا تخم مرغ مرغ هایی که در معرض آفتاب و محیط باز هستند 3 تا 4 برابر ویتامین D بیشتری نسبت به تخم مرغ مرغی دارد که در مرغداری و محیط بسته رشد می کنند.

نوع تغذیه مرغ نیز می تواند محتوای مغذی تخم مرغ ها را تحت تاثیر قرار دهد مثلا مرغی که جیره غذایی غنی از امگا 3 دارد تخم مرغی تولید می کند که محتوی سطح بالاتری از امگا 3 نسبت به نرمال است . همین وضعیت در رابطه با ویتامین D هم صادق است وقتی که مرغ ها جیره غذایی غنی از ویتامین D دارند.

تخم مرغ

آیا تخم مرغ قهوه ای نسبت به تخم مرغ سفید طعم بهتری دارد؟

برخی افراد معتقدند که تخم مرغ های قهوه ای طعم بهتری دارند درحالیکه برخی دیگر طعم تخم مرغ سفید را ترجیح می دهند. اما مانند محتوای تغذیه ای هیچ تفاوتی بین طعم و مزه تخم مرغ قهوه ای و سفید وجود ندارد .

با اینحال این بدان معنی نیست که طعم همه تخم مرغ ها مشابه است . هرچند رنگ تخم مرغ تاثیری بر طعم آن ندارد اما فاکتورهایی مانند نوع تغذیه ، تازگی و روش پخت تخم مرغ بر طعم و مزه تخم مرغ تاثیر می گذارد. به عنوان مثال مرغ هایی که جیره غذایی غنی از چربی دارند تخم مرغ هایی با طعم و مزه بهتر نسبت به مرغ هایی تولید می کنند که جیره غذایی کم چرب دارند. همچنین اگر جیره غذایی مرغ محتوی مقدار فراوانی روغن ماهی و نوع خاصی از چربیها یا حتی ویتامین A یا D باشد تخم مرغ هایی با بوی ماهی و یا فاقد طعم و مزه تولید خواهد کرد.

جیره غذایی مرغی که در خانه بزرگ می کنید هم مانند سایر مرغ ها طعم و مزه تخم مرغ آنها را تحت تاثیر قرار خواهد داد. علاوه بر این نگهداری تخم مرغ برای مدت طولانی باعث از بین رفتن طعم و مزه آن می شود . نگهداری تخم مرغ تحت شرایط دمای پایدار و پایین مانند یخچال به حفظ طعم و مزه آن برای مدت طولانی تر کمک می کند.

به این دلیل است که برخی افراد فکر می کنند تخم مرغ مرغ های خانگی طعم و مزه بهتری نسبت به سایر تخم مرغ ها دارند . تخم مرغ مرغهای خانگی وارد پروسه حمل و نقل و… نشده و خیلی سریعتر در دسترس شما قرار می گیرند بنابراین نسبت به تخم مرغ های سوپرمارکت تازه تر هستند و طعم و مزه بهتری دارند.جالب توجه این است که روش پخت تخم مرغ نیز طعم و مزه آنرا تحت تاثیر قرار می دهد .

مطالعات صورت گرفته نشان داده اند که روغن ماهی که در جیره غذایی مرغها برای افزایش محتوای امگا 3 تخم مرغ استفاده می شود مزه و طعم تخم مرغ را تحت تاثیر قرار می دهد . علاوه بر این وقتی این تخم مرغ ها پخته می شوند نسبت به تخم مرغ های دیگر یا بی مزه تر هستند یا اینکه طعم سولفور می دهند . در نهایت با اینکه بسیاری از فاکتورها طعم و مزه تخم مرغ را تحت تاثیر قرار می دهند رنگ پوسته هیچ تاثیری روی طعم تخم مرغ ندارد.

تخم مرغ قهوه ای

چرا تخم مرغ های قهوه ای گرانتر هستند؟

اگرچه تمام ارزیابیهای صورت گرفته نشان داده است که تخم مرغ قهوه ای و سفید شبیه به هم هستند اما قیمت تخم مرغ قهوه ای بالاتر از تخم مرغ سفید است . واقعیت این است که افراد این تخم مرغ ها را سالم تر و با کیفیت تر از تخم مرغ های سفید می دانند .

بهرحال این تفاوت قیمت کاملا بی دلیل است اما علت پشت پرده این مسئله این است که در گذشته مرغ هایی که تخم مرغ قهوه ای می گذاشتند بزرگتر بودند بنابراین هزینه پرورش آنها بالاتر بود و تخم کمتری نسبت به مرغهای دیگر می گذاشتند به همین دلیل تخم مرغ آنها به قیمت بالاتری فروخته می شد .

امروزه هزینه پرورش مرغ هایی که تخم مرغ قهوه ای می گذارند با هزینه مرغهای دیگر یکسان است . با اینحال تخم مرغ آنها به قیمت بالاتری برچسب می خورد شاید به این دلیل که ما این تخم مرغها را ارگانیک در نظر می گیریم در حالیکه این چنین نیست. یک تخم مرغ در صورتی ارگانیک در نظر گرفته می شود که مرغ در طول زندگی خودش هیچ واکسن ، هورمون یا آنتی بیوتیکی دریافت نکرده باشد و از طرفی هیچ مدرکی دال بر مغذی تر بودن تخم مرغهای ارگانیک نسبت به سایر تخم مرغ ها وجود ندارد.

سخن پایانی

تخم مرغ ها بسته به نژاد مرغ به رنگ های مختلف وارد بازار می شوند . با اینحال هیچ تفاوتی از لحاظ محتوای تغذیه ای بین تخم مرغ ها وجود ندارد و تنها تفاوت بین تخم مرغها رنگ پوسته و احتمالا قیمت آنها است . با این وجود فاکتورهای دیگری مثل جیره غذایی مرغ و شرایط پرورش آن طعم و مزه تخم مرغ را تحت تاثیر قرار می دهد. بنابراین دفعه بعد که برای خرید تخم مرغ به سوپر مارکت می روید به جای توجه به رنگ پوسته تخم مرغ این فاکتورها را مورد نظر قرار بدهید.

divider

بیشتر بخوانید:

خاصیت زرده تخم مرغ چیست؟ سفیده بهتر است یا زرده؟

مصرف تخم مرغ به بیماری قلبی هیچ ربطی ندارد!

فواید تخم مرغ برای سلامتی

divider

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا