دسته‌بندی نشده

تب خرگوش (تولارمی) بیماری مشترک بین انسان و خرگوش

تولارمی ابتدا در سال 1907 در انسان یافت شد. این بیماری سپس در سال 1911 در ایالات متحده آمریکا کشف گردید. گسترده ترین شیوع هوازاد (air-borne) تولارمی در سال 1966 تا 1967 در سودان به وقوع پیوست. بیش از 600 بیمار به تیپ Bآلوده شده بودن

تب خرگوشی نوعی بیماری جدید است که در اثر ورود باکتری توسط حیوان به انسان منتقل می شود بهتر است کسانی که در منزل خرگوش خانگی دارند بیشتر نگران مبتلاشدن به آن باشند

علل پیشگیری درمان از تب خرگوشی (تولارمی) بیماری مشترک بین انسان و خرگوش

علائم و نشانه ها تب خرگوشی

بسیاری از علایم بستگی به روشهای انتقال دارد. در این موارد زمانی که شخصی مثلا از طریق دست زدن به جسد حیوان آلوده میشود، علائم می تواند شامل یک رشد آهسته زخم در محلی که باکتری وارد پوست شده است ( معمولاً در دست ) و التهاب غدد لنفاوی باشد. اگر هم باکتری استنشاق شود یک بیماری شبیه پنومونی ایجاد می شود.

در واقع افرادی که باکتری را از طریق گوشت خرگوش وارد دستگاه گوارش میکنند ممکن است زخم دهان شکم درد، اسهال یا تهوع داشته باشند. همچنین علائم شامل تب، سرفه، گلودرد و سردرد است. غدد لنفاوی و چشم نیز ممکن است درگیر شوند. از طرفی علایم می توانند بین 1 تا 14 روز بعد در معرض قرار گرفتن باکتری ظاهر شود اما معمولا طی 3 تا 5 روز نیز دیده میشوند.

علل پیشگیری درمان از تب خرگوشی (تولارمی) بیماری مشترک بین انسان و خرگوش

علل و عوامل خطرساز تولارمی

بیماری تولارمی در اثر باکتری فرانسیسلا تولارنسیس(Francisella tularensis) ایجاد می شود که نوعی باکتری گرم منفی، بدون اسپور و یک پاتوژن درون سلولی است.

این باکتری درون ماکروفاژها تکثیر پیدا می کند و ارگان های هدف اصلی آن عبارتند از:

  1. عقده های لنفاوی
  2. ریه ها
  3. طحال
  4. کبد
  5. کلیه
  6. این باکتری نسبتاً در محیط مقاوم است به طوری که 3 تا 4 ماه در گل و لای، آب یا داخل بدن حیوانات مرده زنده می ماند.

گوشت خرگوشی که در 5 درجه فارنهایت منجمد شده است بیش از سه سال عفونت زا باقی می ماند. البته این باکتری به راحتی توسط ضدعفونی کننده های مختلف شامل هیپوکلریت 1 درصد، الکل اتیلیک 70 درصد، گلوتالدهید و فرمالدهید از بین می رود.

این باکتری توسط حرارت مرطوب ( 121 درجه سانتی گراد به مدت حداقل 15 دقیقه) و حرارت خشک ( 170-160 درجه سانتی گراد به مدت حداقل یک ساعت) نیز غیرفعال میشود.

این باکتری قادر به آلوده کردن انسان، جوندگان ، ماهیان ، حشرات ، کنه ها و در واقع بیش از 100 گونه از جانوران است اما خرگوش به عنوان منبع اصلی بیماری شناخته شده است و از خرگوش نیز به انسان (از طریق تماس پوستی یا خوراکی) قابل سرایت است. اگرچه احتمال سرایت بیماری از طریق تماس با ادرار یا ترشحات حیوان آلوده و حتی استنشاق این باکتری از راه هوا هم وجود دارد ولی سرایت از انسان به انسان نادر است.

تب خرگوش (تولارمی) بیماری مشترک بین انسان و خرگوش

علل پیشگیری درمان از تب خرگوشی (تولارمی) بیماری مشترک بین انسان و خرگوش

درمان بیماری تولارمی در انسان

در صورت ابتلای انسان به تولارمی درمان با آنتی بیوتیک‌هایی مانند استرپتومایسین، جنتامایسین، اریترومایسین و داکسی سیکلین است. بد نیست بدانید با درمان کمتر از یک درصد بیماران بر اثر عوارض ناشی از بیماری جانشان را از دست میدهند ولی بدون درمان این رقم به 7درصد بیماران می‌رسد.

علل پیشگیری درمان از تب خرگوشی (تولارمی) بیماری مشترک بین انسان و خرگوش

راههای پیشگیری از تب خرگوش

یکی از اقدامات مناسب برای پیشگیری از این بیماری در افرادی که با حیوانات آلوده سر و کار دارند، واکسیناسیون است.

در کنار انجام واکسیناسیون رعایت نکات ایمنی زیر در جلوگیری از ابتلا به این بیماری تاثیر زیادی دارد:

  1. کسانی که با حیوانات آلوده سر و کار دارند، باید دستکش بپوشند و از ماسک استفاده کنند.
  2. گوشت حیوانات در مناطق آلوده باید قبل از مصرف، به طور کامل پخته شود.
  3. در نقاط آلوده باید آب کاملا جوشانده یا ضدعفونی شود.
  4. افرادی که در مناطق آلوده هستند، جهت جلوگیری از گزش حشرات آلوده، باید از لباس‌های آستین بلند یا اسپری یا لوسیون های دافع حشرات استفاده کنند
  5. نوشیدن آب آلوده, تنفس گرد و غبار آلوده, تماس با مایعات آلوده, گزش یک کنه آلوده و پنجه زدن حیوان آلوده از راه‌های غیرمعمول ابتلا به تولارمی عنوان شده است.
    دست زدن به پوست جوندگان وحشی، شکار خرگوش‌های وحشی، کندن پوست آنها، تماس با ترشحات حیوان و البته خوردن گوشت خام یا کاملا نپخته آن، می‌تواند باعث ابتلای فرد به این بیماری شود. وی تأکید می‌کند: افراد توجه داشته باشند که به خرگوش مرده، بدون دستکش دست نزنند تا در معرض این بیماری قرار نگیرند.

علل پیشگیری درمان از تب خرگوشی (تولارمی) بیماری مشترک بین انسان و خرگوش

کاربر گرامی چنانچه این مطلب برای شما مفید بوده لایک کنید ، یا راهکاری دیگری دارید با دیگر کاربران مجله دلگرم به اشتراک بگذارید.

تهیه و گردآوری مجله دلگرم

جهان باورصاد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا