دسته‌بندی نشده

تاریخ دقیق روز دختر در تقویم ۱۴۰۲

روز دختر در سال 1402 چه روزی است ؟

سالروز میلاد حضرت فاطمه معصومه (س) در تقویم ایرانی با عنوان روز «دختران» نامگذاری شده‌است؛ نامگذاری‌ای که ظاهرش ریشه در ازدواج نکردن آن حضرت و تجردش دارد و باطنش نیز در پی معرفی الگویی برجسته برای دختران مسلمان و به‌ ویژه شیعه اهل بیت است.

در ادامه می خواهیم شما را با تاریخ دقیق روز دختر در تقویم 1402 آشنا کنیم.

تاریخ شمسی روز دختر 1402

تاریخ شمسی روز دختر 1402، مصادف است با یکشنبه 31 اردیبهشت ماه (1402/2/31).

تاریخ میلادی روز دختر 1402

تاریخ میلادی روز دختر 1402، مصادف است با 21 مه 2023.

تاریخ قمری روز دختر 1402

تاریخ قمری روز دختر 1402، مصادف است با 1 ذوالقعده 1444.

روز دختر چه روزی است ؟

یکی از اصلی ترین اهداف نامگذاری این روز، حمایت از دختران جامعه و افزایش سطح درک و آگاهی افراد در خصوص نابرابری جنسیتی است. از دیرباز، زنان و دختران اکثر نقاط جهان با مشکل نابرابری جنسیتی رو برو هستند.

روز دختر در ایران مصادف با تولد حضرت معصومه (سلام اله علیها) است و در سال ۱۳۸۵ توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی در تقویم های رسمی کشور درج گردید.

این اقدام حرکتی است فرهنگی برای یادآوری شخصیت حضرت معصومه (س) و ترویج ابعاد وجودی این دختر اهل بیت در میان دختران مسلمان تا دختران این مرز و بوم از شخصیت آن حضرت الگو برداری کنند.

روز دختـر بهانه ای است برای گرامیداشت مقام دختر و آشنایی آنان با نحوه صحیح زندگی با بهره گیری از فرهنگ ایرانی و اسلامی.

دختران امروز مادران آینده اند که آینده سازان این مملکت را در دامان خود پرورش خواهند داد. لذا با توجه به جایگاه مهم دختران در جامعه و فرهنگ کشور، سلامتی جسمی و روحی و حضور آنان در صحنه های علمی و اجتماعی و سیاسی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

روز دختر

چرا تاریخ روز دختر هر سال تغییر می کند ؟

روز دختر در ایران، اول ماه ذی القعده زادروز حضرت فاطمه معصومه (س) است. و به علت قمری بودن تاریخ تولد حضرت فاطمه معصومه (س) در ایران روز دختر تاریخ هجری شمسی ثابتی ندارد و هر ساله این روز در تقویم شمسی ما در حال گردش است.

این اتفاق به این خاطر می افتد که تعداد روز های ماه قمری 354 روز است و تعداد روز های شمسی 365 روز که در سال کبیسه به 366 روز نیز تغییر پیدا می کند.

از این رو روز های ماه قمری با روز های ماه شمسی و میلادی کاملا متفاوت است و در هر سال 11 روز و یا بیشتر تغییر پیدا می کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا