دسته‌بندی نشده

بی اختیاری ادرار: ۱۸ روش خانگی برای درمان بی اختیاری ادراری

مجله دلگرم | درمان بی اختیاری ادرار با روش های زیادی امکان پذیر است. بی اختیاری ادرار مشکلی است که با مجاری ادراری ارتباط مستقیم دارد و به همین دلیل باعث خروج بی اراده ادرار از بدن میشود.

بی اختیاری ادرار انواع مختلفی دارد و هر کسی اعم از آقایان و خانم ها ممکن است دچار این مشکل میشوند. بی اختیاری ادراری میتواند با توجه به عامل آن به چند دسته استرسی، ناگهانی، سرریز، عملکردی، گذرا، بی اختیاری روده و… تقسیم شود.

دلایل مختلفی همچون سن فرد، آسیب عصبی، قاعدگی، یبوست، پروستات بزرگ شده و… میتواند عامل بی اختیاری ادراری باشد.

یک فرد مبتلا به بی اختیاری ادراری ممکن است در حین انجام فعالیت های فیزیکی مثل حرکات ورزشی، حین عطسه کردن، هنگامیکه یک دفعه احساس میشود مثانه پر شده و باید ادرار کرد و یا زمانیکه اختلالات عصبی عود میکند، خارج شدن بی اراده ادرار را احساس کند.

اگر دچار بی اختیاری ادراری هستید اصلا نگران نباشید چراکه روش های خانگی زیادی برای درمان این وضعیت وجود دارد که علاوه بر اینکه بسیار تاثیرگذار هستند، هزینه چندانی هم ندارند.

در ادامه با ما و معرفی 18 روش خانگی درمان بی اختیاری ادرار همراه باشید.

1. تمرینات کگل

تمرینات کگل ماهیچه های لگنی، رحم و مثانه را تقویت کرده و به همین ترتیب میتواند مشکل بی اختیاری ادراری را درمان کند.

  • ابتدا اطمینان حاصل کنید که مثانه تان کاملا تخلیه شده است. سپس به روی کمر، روی زمین دراز بکشید.
  • حالا ماهیچه های لگنی خود را تا حداقل 8 تا 10 ثانیه فشرده کنید.
  • پس از هر سری 10 ثانیه ماهیچه ها را رها کرده و استراحت کنید.
  • اینکار هر مرتبه 10 بار و سه بار در روز انجام دهید.

توجه!

– تمرینات کگل تاثیرگذار هستند اما نمیتوان آن را یک درمان دائمی دانست چراکه ممکن است پس از اینکه تمرینات خود را متوقف کردید، مشکل تان دوباره عود کند.

– خانم ها باید با احتیاط بیشتری این تمرینات را انجام دهند چراکه این حرکات باعث تنگ شدن واژن شده و این مسئله ممکن است مشکلاتی بوجود آورد.

2. منیزیم

منیزیم یکی از مهم ترین مواد معدنی مورد نیاز بدن است. این عنصر حیاتی برای عملکرد صحیح بسیاری از اندام های بدن ضروری میباشد.

مطالعات علمی نشان داده است که منیزیم در درمان بیش فعالی مثانه در خانم ها بسیار موثر است.

جهت افزایش مقادیر منیزیم در بدن خود میتوانید شیر، کره، اوت میل و پرتقال مصرف کنید. البته مواد غذایی دیگری هم وجود دارد که محتوی منیزیم میباشند.

  • روش دیگر برای افزایش ذخایر منیزیم بدن، استفاده از مکمل های دارویی میباشد، البته قبل از استفاده از هرگونه مکملی باید با پزشک مشورت کنید.

3. کاهش وزن

اگر چاق و یا دارای اضافه وزن هستید، سعی کنید با رعایت رژیم غذایی صحیح و ورزش کردن، وزن تان را کاهش دهید چراکه اضافه وزن باعث بیش فعالی مثانه میشود. چندین بررسی علمی نشان داده است که کاهش وزن میتواند به درمان و رفع بی اختیاری ادرار استرسی کمک کند.

4. ویتامین د

ویتامین ها از جمله مهم ترین مواد مورد نیاز بدن هستند. ویتامین د در بدن بر اثر قرار گرفتن در معرض نور خورشید تولید میشود. این ویتامین در جذب کلسیم نیز نقش مهمی دارد. کمبود کلسیم نیز یکی دیگر از عوامل بی اختیاری ادراری میباشد. برخی مطالعات علمی نشان داده اند که میزان کلسیم موجود در بدن با بیماری های مربوط به مجاری ادراری ارتباط مستقیمی دارد.

بهترین منبع تولید ویتامین د، نور خورشید است. بنابراین روزی 10 دقیقه زیر تابش مستقیم آفتاب قرار بگیرید.

  • روش دیگر برای دریافت ویتامین د مورد نیاز بدن مصرف مواد غذایی است که حاوی این ویتامین میباشند. برخی از این مواد غذایی عبارتند از آب پرتقال، شیر، تخم مرغ، ماهی تن و ماهی هالیبوت.
  • پس از مشورت با پزشک، میتوانید از مکمل های غذایی ویتامین د نیز استفاده کنید.

5. خارتوت

خارتوت بدن را از رادیکال های آزاد پاک کرده و دارای آنتی اکسیدان ها بسیار و همچنین خواص ضد التهابی قوی میباشد.

مخلوط کرده زردچوبه و خارتوت یک ترکیب شگفت انگیز بوجود میاورد که میتواند به سرعت بی اختیاری ادراری را درمان کند چراکه زردچوبه نیز خواص دارویی بسیار قدرتمندی داشته و یک عامل ضد التهابی شگفت انگیز به نام کورکومین دارد.

1 عدد خارتوت بدون هسته را له کرده، کمی زردچوبه به آن اضافه کنید و 1 قاشق چایخوری عسل نیز به مخلوط بیافزایید.

1 قاشق غذاخوری از این مخلوط را هر روز صبح بخورید و اینکار را به مدت 4 هفته ادامه دهید.

این روش باعث تقویت ماهیچه های لگن و پروستات شده و این امر در نهایت باعث رفع بی اختیاری ادرار میشود.

6. دانه رازیانه

رازیانه یکی از بهترین روش های خانگی درمان بی اختیاری ادراری میباشد. این دانه ها ادرارآور، ضد اسپاسم، ملین و محرک هستند.

1 لیوان شیر گرم، 1 قاشق غذاخوری دانه رازیانه و 2 قاشق چایخوری شربت شکر را 4 قاشق غذاخوری شکر مخلوط کرده و درون یک لیوان آب بریزید و بخوبی بهم بزنید.

باید روزانه 2 مرتبه این نوشیدنی را مصرف کنید تا مشکل تان درمان شود.

7. یوگا

حرکات یوگا نه تنها بی اختیاری ادرار بلکه بسیاری از بیماری های دیگر را نیز میتواند در مدت کوتاهی درمان کند. یوگا به کاهش استرس کمک میکند و به همین دلیل میتواند در مبارزه با بی اختیاری نیز موثر باشد. نکته مهمی که در مورد این روش درمانی وجود دارد این است که هیچگونه عوارض جانبی ندارد.

مطالعات علمی زیادی نشان داده است که یوگا میتواند مشکلات و بیماری های زیادی را درمان کند اما تاثیرگذاری آن در خانم ها بیشتر است.

8. چای سبز

چای سبز یک نوشیدنی بسیار خوشمزه است که با توجه به خواص دارویی که دارد میتواند در درمان بسیاری از بیماری ها موثر باشد.

تحقیقات علمی نشان داده است افرادی که چای سبز مصرف میکنند نسبت به آن هایی که اصلا چای سبز نمیخورند، کمتر دچار بی اختیاری ادرار میشوند.

چای سبز سرشار از آنتی اکسیدان های قوی است و به همین دلیل میتواند بسیاری از بیماری ها را درمان کند.

شما هم میتوانید از خود چای سبز بصورت طبیعی استفاده کنید و یا اینکه مکمل های غذایی آن را تهیه کنید.

توجه! عصاره (روغن) چای سبز میتواند باعث ایجاد مشکلات کبدی شود.

دارو های گیاهی برای درمان بی اختیاری ادرار

9. قارچ گانودرما

قارچ گانودرما یک گیاه دارویی چینی است که آنتی اکسیدان های زیادی دارد و به همین دلیل از آن در درمان بسیاری از بیماری ها استفاده میشود. اثبات شده است که مصرف این گیاه دارویی میتواند به رفع بی اختیاری ادراری کمک کند.

توجه! قبل از استفاده از قارچ گانودرما حتما باید با یک پزشک در مورد میزان دوز مناسب مصرف آن مشورت کنید.

10. بی تی راخ

بی تی راخ یک گیاه دارویی مسکن و ادرارآور است. چای بی تی راخ یک نوشیدنی ملین است که از آن برای درمان مشکلات دل و روده و مثانه استفاده میشود.

این گیاه دارویی دیواره مثانه را پوشش داده و به این ترتیب میتواند به پیشگیری و درمان مثانه بیش فعال کمک کند.

جهت درمان بی اختیاری ادراری میتوان از این گیاه دارویی به شکل چای استفاده کرد. برای تهیه این چایی باید 2 تا 3 قاشق غذاخوری از این گیاه را درون یک فنجان آب جوش ریخته و اجازه دهید به مدت 10 تا 15 دقیقه دم بکشد.

دمنوش را آبکشی کرده و به آرامی بنوشید. از این روش باید حداقل روزانه سه مرتبه استفاده کنید تا اثربخش باشد.

توجه! مصرف گیاه بی تی راخ برای افراد مبتلا به دیابت ممنوع است.

11. ریشه مارشمالو

این گیاه دارویی دارای خواص بسیاری میباشد و از آن در طب سنتی خیلی استفاده میشود. ریش مارشمالو دارای خواص ضد التهابی و تسکین دهنده میباشد و به همین دلیل میتواند به درمان بی اختیاری ادراری کمک کند. این گیاه در شکل های مختلفی از جمله روغن مارشمالو، عصاره مارشمالو و ریشه مارشمالو وجود دارد.

این گیاه دارویی به محکم شدن ماهیچه های مثانه کمک بسیاری میکند به این دلیل از آن برای درمان بی اختیاری ادراری استفاده میشود.

برای تهیه چای ریشه مارشمالو باید پودر آن را در یک فنجان آب داغ ریخته و اجازه دهید چند دقیقه دم بکشد. سپس آن را آبکشی کرده و بنوشید. تا بهبودی کامل، هر روز چای ریشه مارشمالو را مصرف کنید.

12. آگتوسما

آگتوسما کاربرد های زیادی دارد و از آن برای درمان بسیاری از بیماری ها میتوان استفاده کرد. یکی از مهم ترین ویژگی های آگتوسما توانایی آن در درمان بی اختیاری ادراری میباشد. بطور کلی آگتوسما در رفع مشکلات مجاری ادراری مثل عفونت ادراری و عفونت کلیه موثر است. این گیاه دارویی دارای خواص ادرارآور، ضد عفونی کننده و ضد التهابی میباشد.

جهت استفاده از آگتوسما برای درمان بی اختیاری ادراری، 1 قاشق چایخوری از آن را درون یک فنجان آب داغ ریخته و اجازه دهید چند دقیقه دم بکشد. سپس آن را آبکشی کرده و بنوشید. استفاده از آگتوسما را تا زمانیکه شاهد بهبود پیدا کردن وضعیت تان باشید باید ادامه دهید.

13. گوشا جینکی جان

گوشا جینکی جان نام گیاهی دارویی است که سال هاست از آن برای درمان مثانه بیش فعال و مشکلات مربوط به آن استفاده میشود. مطالعات علمی نشان داده است که این گیاه دارویی قدرت زیادی در درمان انواع اختلالات دارد. نحوه عملکرد گوشا جینکی جان به این صورت است که میتواند با ایجاد تغییراتی در سیستم عصبی، بیماری ها را درمان کند.

از این گیاه دارویی میتوان به شکل چای و مکمل غذایی استفاده کرد که البته باید با دستور پزشک باشد.

14. موی ذرت

موی ذرت به قسمت های بالایی ذرت میگویند که شکلی شبیه موی سر دارد. در طب سنتی از موی ذرت برای درمان بی اختیاری ادراری استفاده میشود. این گیاه دارویی با تحریک کلیه ها و مثانه باعث تکرر ادرار و بهبود جریان ادرار در کلیه ها و مجاری ادراری به درمان بی اختیاری ادراری کمک میکند.

از جمله دیگر خواص ذرت میتوان به قدرت آن در رفع التهابات و تسکین لایه داخلی مجاری ادراری اشاره کرد.

15. دم اسبی

گیاه دم اسبی به شکل پودر، مایع و کپسول موجود است و به همین دلیل میتوان از آن براحتی استفاده کرد. دم اسبی یک گیاه دارویی بسیار معروف است که به شکل کاملا موثری میتواند کلیوی و مثانه را درمان کند و به همین دلیل میتواند بی اختیاری ادراری را نیز درمان کند.

برخی مطالعات علمی نشان داده اند که دم اسبی یکی از بهترین گیاهان دارویی برای درمان بی اختیاری ادراری استرسی و بی اختیاری ادراری ناگهانی در خانم ها میباشد.

16. کراتیوا

کراتیوا گیاه دارویی چندان شناخته شده ای نیست اما در درمان بی اختیاری ادراری و مشکلات مربوط به پروستات بسیار موثر است. کراتیوا میتواند خون را تصفیه کرده و مشکلات ادراری را برطرف کند.

توجه! جهت اطلاع از دوز مناسب مصرفی حتما به پزشک مراجعه نمایید.

17. سداب

سداب در واقع یک گیاه مسکن است اما همچنان خواص بسیار دیگری هم دارد. سداب میتواند بسیاری از مشکلات مجاری ادراری از جمله بی اختیاری ادراری را درمان کند.

میتوان از سداب به عنوان یک روش درمانی مکمل استفاده کرد اما همچنان باید تحقیقات بیشتری روی این گیاه دارویی صورت بگیرد تا بتوان با قطعیت در مورد خواص آن نظر داد.

18. بید

سالیان طولانی است که از بید برای درمان مشکلات سیستم ادراری استفاده میشود. این گیاه دارویی خاصیت مسکن دارد و ادرارآور میباشد، به همین دلیل میتواند درد های ناحیه مثانه را تسکین دهد.

توجه! مصرف مداوم بید باید تحت نظر پزشک باشد.

چند نکته!!

اگر دچار بی اختیاری ادراری هستید، باید بیشتر از سلامت خودتان مراقبت کنید چراکه این بیماری میتواند مشکلات دیگری هم برای شما ایجاد کند.

  1. از وازلین و یا یک کرم گیاهی مثل کره کاکائو استفاده کرده و آن را روی نواحی تناسلی خود بمالید.
  2. نواحی اطراف مجاری ادراری را کاملا تمیز کنید و اجازه دهید که با جریان هوا خشک شود. همچنین میتوانید از تمیز کننده های مخصوصی که برای اینکار وجود دارد نیز استفاده کنید.
  3. از شستن اندام تناسلی خود با آب فشار قوی (مثل دوش حمام) خودداری کنید چراکه اینکار میتواند سیستم ایمنی بدن را در برابر عفونت مثانه تضعیف کند.
  4. هنگامیکه در محیط های عمومی قرار دارید و یا در حال انجام حرکات ورزشی میباشید از تامپون و پد استفاده کنید.
  5. از پوشک مخصوص بزرگسالان، لباس زیر ضد آب و خوشبو کننده ادرار نیز میتوانید استفاده کنید.

در ادامه باید و نباید هایی که برای درمان بی اختیاری ادراری باید بدانید را برای شما آورده ایم.

برای درمان بی اختیاری ادراری باید چکار هایی انجام دهیم؟

– مصرف مواد غذایی کافئین دار مثل شکلات و قهوه را محدود کنید.

– برنامه ادراری داشته باشید و در مواقع مشخص به دستشویی بروید.

– اگر پس از مدتی وضعیت تان بهتر نشد و شرایط تان وخیم تر شد، حتما به پزشک مراجعه کنید.

– به اندازه کافی آب بخورید چراکه اینکار میتواند به خارج شدن سریع تر مواد سمی و درمان بی اختیاری ادرار کمک کند. اگر بدن دچار کم آبی شود مشکلاتی مثل یبوست بوجود میاورد که همین مسئله میتواند مشکل شما را تشدید کند.

از انجام چه کارهایی باید پرهیز کرد؟

– از مصرف نوشیدنی های الکلی خودداری کنید چراکه الکل میتواند شرایط تان را بدتر کند.

– سیگار نکشید و از استفاده از موادی که دارای تنباکو میباشند خودداری کنید.

– شیرین کننده های مصنوعی را کنار بگذارید.


چنانچه این مطلب را مفید میدانید با لایک کردن و به اشتراک گذاشتن آن، از ما حمایت کنید. نظرات، پیشنهادات و مقاله های درخواستی خود را از طریق قسمت دیدگاه ها برای ما ارسال کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا