دسته‌بندی نشده

بیوگرافی علی احمد جلالی رئیس دولت موقت طالبان

علی احمد جلالی کیست ؟

به تازگی طالبان اعلام کرده که کنترل کل افغانستان را به دست گرفته است. حالا برخی از رسانه‌های خارجی می‌گویند طالبان، دولت موقت تشکیل داده و علی احمد جلالی را به‌ عنوان رئیس دولت موقت انتخاب کرده است. اما رئیس دولت موقت افغانستان کیست ؟

شبکه المیادین اعلام کرد: علی احمد جلالی وزیر کشور اسبق و سفیر اسبق افغانستان در آلمان، به کابل رسیده و قرار است عهده دار ریاست دولت موقت شود.

جلالی قبل از این که وارد افغانستان شود مدت بیست سال در رادیوی صدای آمریکا کار کرده است. علی احمد جلالی در سال ۱۳۲۳ در ولایت غزنى متولد شده و فارغ التحصیل دانشگاه نظامی افغانستان است.

علی احمد جلالی کیست

تحصیلات علی احمد جلالی

علی احمد جلالی در سال ۱۳۲۳ در ولایت غزنى متولد شده و فارغ التحصیل دانشگاه نظامی افغانستان است. او سال ۱۳۴۳ هجرى خورشیدى از دانشکده نظامی آمریکا در رشته دفاع داخلی فوق لیسانس گرفت.

او سپس برای ادامه تحصیل به بریتانیا رفت و در دانشکده سلطنتى بریتانیا تحصیلات خود را ادامه داد و در سال ۱۳۷۵ هجرى خورشیدى نیز در دانشکده نظامی آمریکا از رساله دکترى خود تحت عنوان “سیاست جهانى آمریکا” دفاع کرد.

بیوگرافی علی احمد جلالی

سوابق کاری علی احمد جلالی

جلالى بعد از پایان تحصیلات در آمریکا در پست هاى مختلف وزارت دفاع افغانستان (در زمان دولت مجاهدین) و همچنین در رشته دیپلماسى در وزارت داخله کشور به عنوان استاد کار کرد.

جلالی در سال ۱۳۶۰ هجرى خورشیدى بعد از حمله نیرو‌های شوروى سابق به افغانستان، به پاکستان مهاجر شد و به عنوان مشاور مجاهدین به کار آغاز کرد.

او در سال ۱۳۶۱ هجرى خورشیدى به عنوان خبرنگار در رادیو صداى آمریکا استخدام شد و بعد به عنوان رییس بخش فارسى و پشتو این رادیو انتخاب شد که این گویندگی ۲۰ سال به طول انجامید.

جلالی به دنبال سقوط رژیم طالبان، دوباره به افغانستان بازگشت و مدتی را به عنوان وزیر دفاع افغانستان کار کرد. او در سال‌های ۱۳۸۲ تا ۱۳۸۴ وزیر داخله بود.

علی احمد جلالی در این سال‌ها در یکی از مصاحبه‌ های خود ادعا کرد که فهرستی از قاچاقچیان مواد مخدر را در اختیار دارد که شامل برخی از افراد بلند پایه دولتی نیز هست،

ولی او هیچ گاه این فهرست را افشا نکرد که گفته شد علت این سکوتش، معامله و زد و بند‌هایی است که وی داشته است.

جلالی در سال ۲۰۰۶ از قدرت کناره گرفت و گفت که می‌خواهد به کار‌های اکادمیک خود رسیدگی کند و به دنبال آن دوباره به آمریکا بازگشت.

گفته می‌شود دلیل این استعفایش این بود که مدارکی از وی مبنی بر غصب زمین‌های شیرپور در شهر کابل منتشر شد. وی در آن زمان وزیر داخله بود، اما این زمین‌ها با امضای محمد قسیم فهیم در اختیار وی قرار گرفته بود.

به هر حال وی در این جنجال‌های سیاسی از سمت خود به عنوان وزیر داخله استعفا داد.

بیوگرافی رئیس جمهور جدید افغانستان

خانواده علی احمد جلالی رئیس دولت موقت افغانستان

درباره خانواده علی احمد جلالی باید گفت: پدر جلالی اهل معارف، رییس رادیو کابل، عضو انجمن ادبی و مدیر مجله ژوندون بود. خود جلالی و برادران و خواهران جلالی همه باسواد و تعلیم یافته هستند.

یک برادر جلالی در رادیو کابل کار می‌کرد و وظیفه داشت که نوشته پشتو را اصلاح کند و قابل نشر بسازد. کمی مرد متعصب از نگاه زبان بود.

برادر دیگر او دکتر جلالی دکتر طب بود و هم نطاق زبان پشتوی رادیو که دختر ایشان با شریف غالب؛ برادر کوچک وزیر صاحب عدلیه ازدواج کرده است.

شوهران خواهران جلالی یکی برادر حبیب الله خان غالب (وزیر عدلیه) می‌باشند که در تورنتوی کانادا زندگی دارند و دیگری عشرتی می‌باشد که در وزات عدالیه، دادستانی و دادگاه عالی کار می‌کرد.

همسر علی احمد جلالی خواهر جنرال وردک وزیر سابق دفاع است. خود جلالی نیز پدر زن خواهر زاده حامد کرزی محسوب می‌شود.

بیوگرافی رئیس دولت موقت افغانستان

ویژگی های اخلاقی علی احمد جلالی

علی احمد جلالی مرد آرامی است. زیاد می‌ شنود و کمتر حرف می‌زند. شمرده و با منطق سخن می‌گوید و از دروغ گفتن در سیاست باک ندارد.

شاید وطن و ملت خود را دوست داشته باشد، ولی به جهت اطاعت بی، چون و چرا از غربی ها، برای سیاست شخصی غیر نرمال محسوب می‌شود.

در دوره قبل انتخابات ریاست جمهوری او را امریکایی‌ها در انتخابات ریاست جمهوری در مقابل کرزی پیش کردند و سپس وی را مجبور ساختند به خاطر اشرف غنی احمدزی استعفا دهد.

مخالفان وی می‌گویند جلالی در دوران کار خود دورغ‌های شاخدار زیاد گفته و خدمت به باداران خود صادقانه کرده است و بخاطر خوشی پاکستان، نرمش در برابر جنایتکاران طالبی، حزب اسلامی و القاعده نشان داده است.

در زمان جلالی قاچاق و جنایت و کشتار به اوج خود رسید. فساد اداری در وزارت داخله شکل قانونی گرفت.

جلالی در زمان وزارت داخله خود نه با طالب و القاعده و نه با قاچاقبران برخورد قانونی نکرد، زیرا ترس آن داشت که بدون حمایت آمریکا نتواند به حیات سیاسی خود ادامه دهد.

بیوگرافی علی احمد جلالی

علی احمد جلالی رئیس دولت موقت افغانستان شد

علی احمد جلالی، وزیر کشور سابق افغانستان به عنوان رئیس دولت انتقالی این کشور منصوب شد. گفته می شود عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی آشتی ملی در این روند میانجیگری می کند.

خبرگزاری اسپوتنیک گفته است غنی تا ساعات آینده استعفا می کند. گزارش هایی از تصمیم اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان برای اعلام کناره گیری اش از قدرت ظرف چند ساعت آینده حکایت دارد به این ترتیب قدرت “به صورت مسالمت آمیز” به طالبان منتقل می شود.

سی ان ان در گزارشی اعلام کرد چند مقام عالی رتبه، از جمله مشاوران رئیس جمهور غنی، در فرودگاه کابل منتظر خروج هستند.

در همین حال یک مقام افغان گفتند که نیروهای دولتی پایگاه هوایی بگرام را تسلیم طالبان کردند. این پایگاه محل نگهداری ۵۰۰۰ زندانی از جمله نیروهای طالبان و داعش است.

درویش رئوفی، رئیس بخش بگرام گفت که با این واگذاری یکی از پایگاه هایی که زمانی تحت کنترل آمریکا بود، در دست شبه‌نظامیان قرار گرفت.

پایگاه هوایی بگرام ماه گذشته توسط نیروهای آمریکایی به ارتش افغانستان واگذار شده بود . این تأسیسات در شمال کابل قرار دارد و از سال ۲۰۰۱ پایگاه اصلی نظامی ایالات متحده بوده است.

پرسنل نظامی ایالات متحده و نیروهای ائتلاف در ۲ ژوئیه طبق توافق بر سر خروج نیروها ، پایگاه هوایی را ترک کردند.

شبه نظامیان همچنین زندانیان را از زندان محلی آزاد کردند. در همین حال ، رسانه ها گزارش دادند که مقامات بگرام پایگاه هوایی را به طالبان واگذار کردند.

طالبان گفته اند بیمارستان‌ها و اورژانس و امدادرسانی می‌توانند به فعالیت خودشان ادامه دهند و نیروهای امنیتی به منازل خود بازگردند.

شبکه خبری المیادین از ورود ملا برادر، رهبر طالبان به فرودگاه کابل با وساطت عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی دولت و حامد کرزای، رئیس جمهور سابق خبر داده است.

الجزیره نیز از حضور نمایندگان طالبان برای مذاکره در کاخ ریاست جمهوری افغانستان خبر داده است. برخی رسانه‌ها گزارش کرده‌اند که رئیس‌جمهوری افغانستان از سمت خود کناره‌گیری کرد.

بیوگرافی علی احمد جلالی

گالری تصاویر علی احمد جلالی

بیوگرافی علی احمد جلالی

بیوگرافی علی احمد جلالی

بیوگرافی علی احمد جلالی

بیوگرافی علی احمد جلالی

بیوگرافی علی احمد جلالی

بیوگرافی علی احمد جلالی

بیوگرافی علی احمد جلالی

بیوگرافی علی احمد جلالی

بیوگرافی علی احمد جلالی

بیوگرافی علی احمد جلالی

بیوگرافی علی احمد جلالی

بیوگرافی علی احمد جلالی

همچنین بخوانید:

هیبت الله آخوندزاده رهبر طالبان کیست ؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا