بیوگرافی رامین جوادی آهنگساز ایرانی سریال بازی تاج و تخت + ویدیو
آهنگساز سریال گیم آف ترونز کیست ؟
اگر مجموعههای «فرار از زندان»، «بازی تاجوتخت» یا «وستورلد» را تماشا کرده باشید حتما آهنگهای مسحورکنندهی آنها نظرتان را جلب کرده است؛ در ادامهی این مطلب با زندگینامه رامین جوادی آهنگساز ایرانیتبار آشنا شوید.
رامین جوادی در ۱۹ ژوئیهی ۱۹۷۴ در دویسبرگ آلمان به دنیا آمد. مادرش آلمانی است و پدرِ ایرانیاش هم از کشور مهاجرت کرده و شهروند آلمان شده. رامین تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در آلمان گذراند. علاقهاش به موسیقی خیلی زود معلوم شد؛ در مصاحبه با «دویچهوله» دراینباره میگوید:
«خیلیزود به علاقهام پی برده شد. اوایل فکر میکردم که دکتر بشوم. اما طولی نکشید که تصمیم گرفتم در حوزهی موسیقی فعالیت کنم. من از چهار سالگی شروع به یادگیری موسیقی کردم. مادرم تعریف میکند که یک بار به سمت پیانو رفتم و همینطور از حافظه یک ملودی را نواختم. در آن لحظه پدر و مادرم یک آن به همدیگر نگاه کردند و به این نتیجه رسیدند که شاید خوب باشد من موسیقی یاد بگیرم. من با نواختن ارگ شروع کردم و تا سن ۱۱ سالگی هم ادامه دادم. از ۱۱ تا ۱۳ سالگی اصلا کار موسیقی نکردم. ۱۳ ساله که بودم گیتار به دست گرفتم و بعد از حدود یک سال و نیم بهطور فشرده کار تمرین را شروع کردم. توی یک گروه راک شروع به گیتار زدن کردم و آنجا بود که فهمیدم آهنگی که خودم مینویسم، همیشه تنها برای صدای سازها تنظیم شده است.»
بیوگرافی رامین جوادی آهنگساز بازی تاج و تخت
بعد از پایان تحصیلات، مدتی برای گروه موسیقی My Favorite Relative آهنگ میساخت و مینواخت. اولین کار رامین جوادی ساخت موسیقی یک بازی تیراندازی اول شخص و عجیب و غریب به نام System Shock 2 بود که آن را با همکاری «جاش رندال» و «اریک بروسیوس» انجام داد؛ اما حرفهی آهنگسازی و تنظیم او از جای دیگری شروع شد. فعالیتها و رتبهی بالای دانشگاهی جوادی نظر آهنگساز برجستهی هم وطنش، «هانس زیمر» (Hans Zimmer) را جلب کرد.
زیمر شاهکارهایی چون موسیقی فیلمهای «گلادیاتور» و «شیرشاه» را در کارنامهی خود دارد. او رامین جوادی را در شرکت خود به نام Remote Control Productions به کار گرفت؛ این شرکت که پیشتر با نام Media Ventures فعالیت میکرد در زمینهی ساخت موسیقی فیلم تخصص دارد. جوادی در این شرکت به دستیاری یک آهنگساز مشهور آلمانی دیگر به نام «کلاوس بدلت» گماشته شد.
بدلت را بیشتر بهواسطهی مشارکت در ساخت موسیقی فیلمهای «گلادیاتور» و «ماموریت ناممکن ۲» میشناسند. در سال ۲۰۰۳ رامین جوادی با «بدلت» در ساخت موسیقی فیلم «دیوید هیکسون» به نام «طبل را بزن» همکاری کرد. بهعلاوه برای فیلمهای «ماشین زمان»، «بیسیک»، «تازهکار» و «دزدان دریایی کارائیب: نفرین مروارید سیاه» نیز آهنگسازی کرد.
او یک سال بعد، با خود «هانس زیمر» موسیقی فیلم کارگردان، «جاناتان فرکس» را ساخت؛ این فیلم علمی تخیلی در ۲۰۰۴ اکران شد و «مرغ طوفان» نام داشت. همکاری جوادی و زیمر در فیلمهای «یکی باید کوتاه بیاید» و «بتمن آغاز میکند» ادامه یافت.
اما شاید اولین باری که چشمها را متوجه نام رامین جوادی کرد آهنگسازی مجموعهی محبوب «فرار از زندان» (Prison Break) بود. قرارداد این کار در ۲۰۰۵ بسته شد و چنان مورد توجه قرار گرفت که در همان سال اول در جشنوارهی موسیقی «اِمی» ۲۰۰۶ نامزد دریافت جایزه «بهترین موسیقی اصلی فیلم» شد.
در همان زمان آهنگ فیلم «از غبار بپرس» (Ask the Dust) را هم ساخت؛ بعد با «بروس آوانس» در فیلم «آقای بروکس» همکاری کرد تا به قول خودش در همهی سبکها آهنگ ساخته باشد. برای این فیلم در جشنوارهی جهانی موسیقی فیلم نامزد بخش «کشف سال» شد.
رامین جوادی دربارهی روند ساختن موسیقی برای یک فیلم، اینطور توضیح میدهد:
«بعضی وقتها فقط متن را میخوانم و صرفا بر اساس داستان شروع میکنم به نوشتن قطعههای موسیقی. اما بیشتر اوقات فیلم را میبینم و براساس خوراکهای تصویریای که به من میدهد آهنگ مینویسم؛ بعد با تهیهکنندگان و کارگردان فیلم درباره تکتک سکانسهای فیلم بحث میکنیم. در حین کار، هر قطعه موسیقیای که نوشته میشود را در اختیار عوامل میگذاریم و دربارهی آن گفتوگو میکنیم تا درنهایت به یک نتیجهی بهدردبخور و شنیدنی برسیم.»
رامین جوادی در پاسخ به سوالی دربارهی چگونگی طرحریزی موسیقی برای این سریال چندوجهی به دویچهوله گفت: «این درست همان پرسش اصلیای بود که تهیهکنندگان همان ابتدای کار از من پرسیدند. از آنجا که اتفاقهای زیادی در این سریال رخ میدهد و شخصیتهای زیادی هم وجود دارند، خیلی کار سختی میشد اگر ما برای هر کدام از آنها یک تم موسیقی مشخص میکردیم.
برای همین هم تصمیم گرفتیم که برای هر اتفاق مجزا و هر خانواده که در سریال مطرح میشوند، تمهای موسیقی بنویسیم و تنظیم کنیم. وقتی یکی از شخصیتها از یک خانواده کنار گذاشته میشود، در برخی موارد ما یک تم مشخص برای این شخصیت تنظیم کردیم و اجازه دادیم که رویداد اتفاق افتاده در سریال الهامبخش کارمان باشد.
برای مثال شخصیت «تیان گریجوی»؛ در فصل اول او هنوز صاحب یک تم موسیقی شخصی نیست، اما در فصل دوم وقتیکه او شروع میکند راه خودش را برود و تبدیل به شخصیت مهمی میشود، ما یک تم موسیقی به او اختصاص دادیم. بر اساس همین اصل، ما موسیقی سریال را پیش بردیم.»
موسیقی بی نظیر رامین جوادی در فصل 7 گیم آف ترونز
این آهنگ بی نظیر که در فصل 7 سریال بازی تاج و تخت بود خیلی افراد را به خود جلب کرد. در این ویدیو یک قطعه از این موسیقی را گوش فرا دهید و در پایان مطلب نیز قطعه بی نظیر فصل 8 را درج کرده ایم.
تاثیر ایرانی بودن رامین جوادی در آهنگسازی گیم آف ترونز
رامین جوادی دربارهی این که آیا تاثیر ریشههای ایرانیاش در انتخاب موسیقیهای این سریال که گاهی در آن نواهای قومی هم شنیده میشود میگوید: «قطعا چنین تاثیری وجود داشته. من معتقدم که اصلا همین مورد بود که به نظر تهیهکنندگان سریال جذاب میآمد.
فکر میکنم آنها میخواستند یک موسیقی «جهانی» برای این سریال داشته باشند. از آنجایی که ما در یک دنیای تخیلی به سر میبریم و شخصیتهایی مثل «دنریس تارگریان» و قبیله «دوتاراکی» ریشههای قومی دارند، راه استفاده برای سازهای قومی مثل تایکو (یک نوع طبل ژاپنی) یا دودوک (بالابان) باز بود.
تهیهکنندگان این ایده را دوست داشتند. من شخصا به جمعآوری سازهای قومی علاقه دارم. به عنوان یک گیتاریست تا زمانی که سیمها روی ساز باشند میتوانم معمولا به یک شکلی ساز را بنوازم. برای همین هم خیلی اهل نوآوری هستم.» جالب است بدانید جوادی خود از مسیر فصلهای بعد این سریال اطلاعی ندارد و بعد از تکمیل هر فصل موسیقی آن را میسازد:
«من بعد از تماشای هر فصل سریال «بازی تاج و تخت» با خودم میگویم: عجب فصلی بود! آنها چطور میخواهند داستان را ادامه بدهند و بهتر کنند؟! وقتیکه فصل جدید سریال به دستم میرسد میبینم آنها واقعا موفق شدهاند از فصل قبل هم بهتر عمل کنند.»
رامین جوادی فارسی نمیداند و به همین خاطر ارتباط خاصی با محافل ایرانی ندارد؛ او گفت: «من چون فارسی بلد نیستم خیلی با فیلمهای ایرانی آشنایی ندارم. بنابراین موسیقی فیلمهای ایرانی را هم خیلی کم شنیدهام. بهعلاوه آنطور که باید و شاید موسیقی ایرانی گوش نمیکنم. وقتی به خانه فامیلهای ایرانیمان میرویم حسابی موسیقی ایرانی گوش میدهیم. ویولون ایرانی را خیلی دوست دارم. در این سبک از نوازندگیِ ویولون، احساسهای انسانی خیلی نمود پیدا میکنند.»
رامین جوادی در پاسخ به این سوال که ساختن موسیقی فیلم با استفاده از دستگاهها و ملودیهای ایرانی چطور است گفت: «نکتهی چالشبرانگیز و هیجانی ساختن موسیقی فیلم، این است که تهیهکنندهها از تو میخواهند در سبکها و نحلههای مختلف موسیقی بسازی.
من همیشه دوست دارم در فرهنگها و ملیتهای گوناگون همه دنیا دنبال تونالیتههای جور واجور بگردم.» رامین جوادی کار برای هالیوود را طاقتفرسا توصیف میکند: «صنعت هالیوود یعنی کار طاقت فرسا. ببین، شاید یک دفعه یک دری کاملا شانسی به روی تو باز شود، اما برای عبور از آن در، فقط کارِ زیاد است که میتواند به تو کمک کند. من عاشق این کار هستم؛ عاشق کار با کارگردانهای خوب هستم؛
خیلی دلم میخواهد یک روز بتوانم با «کلینت ایستوود (بازیگر سهگانهی مشهور یک مشت دلار، بهخاطر چند دلار بیشتر و خوب بد زشت) کار کنم. فیلمهای او داستانهای فوقالعادهای دارند، بهخوبی هم کارگردانی شدهاند. من همیشه از دیدن فیلمهای او لذت میبرم.»
رامین جوادی آهنگساز تیتراژ سریال بازی تاج وتخت
رامین جوادی به جز دنیای فیلم و سریال در عالم بازیهای رایانهای هم شناخته شده است؛ همانطور که پیشتر گفتیم اولین بار در ۱۹۹۹ برای بازی System Shock 2 آهنگ ساخت؛ اما تا تجربهی بعدیاش در این حوزه یک دهه فاصله افتاد. جوادی در ۲۰۱۰ آهنگسازی بازی «نشان افتخار (Medal of Honor)» را انجام داد.
یک سال بعد بازی «دنده ۲: رها» را آهنگسازی کرد. موسیقی بازیهای «نشان افتخار: جنگ جو»، «چرخدندههای جنگ ۴ (Gears of War 4)» همگی از ساختههای او هستند. رامین جوادی بعد از آهنگسازی فیلم پرفروش «پسیفیک ریم» در ۲۰۱۳ و «ناگفتههای دراکولا» در ۲۰۱۴، کار سینمایی دیگری نکرده بود تا اینکه امسال موسیقی متن دو فیلم «دیوار بزرگ چین» و «وارکرفت» را ساخت.
اولی فیلمی حماسی تاریخی و علمی تخیلی است و دومی هم که ساختهی اخیر «دانکن جونز» است بر اساس بازی ویدیویی وارکرفت و داستان آن تولید شده.
رامین جوادی امسال در جدیدترین فعالیتش، دوباره در همکاری با شبکهی HBO آهنگسازی مجموعهی شاهکار «دنیای غرب» (WestWorld) را انجام داد و در خلاقیتهای بصری و فیلمنامهای این مجموعه را به بهترین شکل تکمیل کرد. او در گفتوگویی دربارهی ویژگی موسیقی این سریال وسترن علمی تخیلی صحبت کرده و به استفاده از آهنگهای مشهور سبک راک در موسیقی «دنیای غرب» اشاره کرده است.
در هر قسمت سریال اجرای پیانوی یکی از آهنگهای مشهور گروههای راک در سریال «وستورلد» شنیده میشود و تماشاگران سعی میکنند منبع الهام را بیابند.
رامین جوادی دربارهی اینکه چرا این آهنگهای راک را برای این سریال مناسب دانسته میگوید: «فکر میکنم کاملا مناسب و منطبق هستند. مثل آهنگ «درختان پلاستیکی قلابی» (از گروه « ریدیوهد» (Radiohead). اگر فقط عنوانش را در نظر بگیرید و با «دنیای غرب» مقایسه کنید؛ چه چیزی واقعی است؟ چه چیزی غیرواقعی است؟ میتوان به شیوههای متنوع تفسیرش کرد.»
همچنین در طول سریال کاور آهنگهایی مثل «بدون غافلگیری» از گروه ریدیوهد، «حفرهی سیاه خورشید» از گروه ساندگاردن، «سیاه رنگش کن» از رولینگ استونز و «جنگل» از گروه کیور شنیده میشود.
رامین جوادی دربارهی دنیای خلق شده در سریال جاناتان نولان گفته است:
«چیزی که باعث میشود دوستش داشته باشم این است که همهچیز یکباره ظاهر میشود و انتظارش را نداریم. صحنهها و شیوه لباس پوشیدن مردم را میبینیم ولی باز به این فکر میکنیم که آنها ربات هستند و کلا برای سرگرمی مدرن ساخته شدهاند، به این فکر میکنیم که افراد مسلط، همهچیز را دقیق ساختهاند، حتی هرآنچه با آن پیانوی توی کافه اجرا میشود. آهنگها از همان زمان میآیند و وقتی آهنگها مال آن زمان نیست، این مساله یادآور میشود که «صبر کنید ببینم. یک چیز درست نیست. این واقعی نیست.» این ابزار قدرتمندی است که فقط موسیقی میتواند از پسش بر بیاید.»
رامین جوادی در ادامه توضیح میدهد که آن پیانوی در حال نواخته شدن، نقش مهمی در سریال و کار او بازی کرده است: «جونا (جاناتان نولان) به من عکسهایی نشان داد که آنها برنامه ریخته بودند تا در تیتراژ آن ربات کاملنشده حاضر باشد و پیانو را بنوازد. من فهمیدم کل قطعات باید حول محور آن باشد. این عکسها خودبهخود همهچیز را برایم متفاوت کرد، وگرنه کار میتوانست در یک مسیر کاملا متفاوت برای ساخت موسیقی پیش برود.»
رامین جوادی با اشاره به این نکته که پیانو را به عنوان یک شیوهی مینیمال برگزیده، یادآوری میکند که پیانو در سریال مدام تکرار میکند که این تم اصلی موسیقی پارک است. او همچنین میگوید که با استفاده از آهنگهای مدرن امیدوار بوده که تماشاگران به یاد شخصیتهای دیگر در آن جهان بیفتند:
«مثلا با «سیاه رنگش کن» فکر میکنید: «اوه، این وقتی بود که هکتور وارد شهر شد و آن تیراندازی بزرگ اتفاق افتاد.» آهنگ فقط شما را یاد آن واقعه میاندازد. همهچیز در آن صحنههای بزرگ، برنامهریزی شده که شامل موسیقی هم میشود. این یک رویداد طراحیشده است.»
رامین جوادی دربارهی اینکه چقدر به جشنوارههایی مثل «گِرَمی» و «اِمی» اهمیت میدهد و از بین کارهایش کدام را بیشتر دوست دارد گفت: «نامزد شدن در این جایزههای معتبر واقعا غرور آفرین است. بعد از سالها کار بیوقفه حس خوبی به آدم دست میدهد؛ اما مطمئن نیستم که این نامزد شدنها دقیقا چه کمکی به پرکار شدن من در صنعت موسیقی فیلم میکند.
فقط امیدوارم توجه فیلمسازان را به من جلب کند. از میان کارهایم «طبل را بزن» بیشتر مورد علاقهام هست شاید چون اولین فیلمی بود که برایش موسیقی ساختم. از طرفی من چون از بچگی عاشق کتابهای کمیک استریپ بودم، خیلی خوش به حالم شد که روی موسیقی فیلمهای «مرد آهنی» و «بتمن آغاز میکند» کار کردم».
آهنگ رامین جوادی در فصل هشتم بازی تاج و تخت
اینستاگرام رامین جوادی آهنگ ساز گیم آف ترونز
کارنامه هنری آثار رامین جوادی
فیلم ها:
- طبل را بزن (2003)
- نجات جسیکا لینچ (2003)
- مرغان طوفانی (2004)
- تیغه: سهگانگی (2004)
- خاطرات بوفالو (2005)
- تمام بچههای نامرئی (2005)
- پرسش از غبار (2006)
- فصل شکار (2006)
- آقای بروکس (2007)
- مرا به ماه پرواز ده (2008)
- فریب (2008)
- مرد آهنی (2008)
- مارول استودیوز (2008)
- فصل شکار ۲ (2008)
- متولدنشده (2009)
- مدال افتخار (2009)
- برخورد تایتانها (2010)
- داستانهای یک لاکپشت (2010)
- شب ترس (2011)
- خانه امن (2012)
- داستانهای یک لاکپشت2 (2012)
- رنگ سرخ سحر (2012)
- حاشیه اقیانوس آرام (2013)
- سافاری آفریقایی (2013)
- خانه جادو (2013)
- ناگفتههای دراکولا (2014)
- وارکرفت (2016)
- دیوار بزرگ چین (2016)
- کوه میان ما (2017)
مجموعه های تلویزیونی:
جدول (2004)
آستانه (2005)
فرار از زندان (2005 – 2017)
تیغه (2006)
فلش فوروارد (2009 – 2010)
پادشاهان فرار (2011 – 2012)
مظنون (2011- 2016)
بازی تاج و تخت (2011- تاکنون)
دگردیسی (2011 – تاکنون)
دنیای غرب (2016)
وست ورد
بیشتر بخوانید:
بیوگرافی و عکس های امیلیا کلارک بازیگر نقش دنریس تارگرین