دسته‌بندی نشده

بیوگرافی ایلان ماسک از فقر تا تلاش برای تسخیر فضا

ایلان ماسک کیست ؟

ایلان ماسک (Elon Musk) یکی از صد فرد ثروتمند جهان است، اما او را به ندرت به عنوان یک سرمایه دار و حتی سرمایه گذار می‌شناسند. این روزها، روزی نیست که به رسانه‌ها سری بزنیم و خبری در مورد ایلان ماسک (Elon Musk) نشنویم. او همه‌جا حضور دارد.

ماسک از یک سو با «اسپیس‌ایکس» (SpaceX) رویای تسخیر فضا را در سر دارد و از سوی دیگر با «تسلا موتورز» (Tesla Motors) می‌خواهد انقلابی در صنعت خودروسازی راه بیندازد.

مدتی هم هست که نام او با بیت‌کوین و ارزهای دیجیتال گره خورده است.

نوشته های مشابه

بیوگرافی ایلان ماسک

دوران کودکی ایلان ماسک

ایلان ماسک یا بهتر است بگویم ایلان ریو ماسک (Elon Reeve Musk) متولد بیست و هشتمین روز از سال 1971 در آفریقای جنوبی است. او تقریباً بخشی از دوران کودکی خود را در انگلستان به سر برد.

آن هم به خاطر این که پدر مهندس او، ارول ماسک (Orral musk)بزرگ شده انگلیس بود و همان جا بود که عاشق زنی به نام می ماسک (may musk) که یک مشاور متخصص در زمینه رژیم غذایی بود آشنا شد.

آن‌ها بهترین لحظات زندگی خود را سپری می‌کردند و اوقات خوشی را صرف می‌کردند تا این که خداوند ایلان را وارد زندگی آن‌ها کرد و به زندگی آن‌ها رنگ و روی دوباره‌ای بخشید.

دو سال از تولد ایلان گذشت تا این که او دارای یک برادر شد که در ادامه به شما خواهیم گفت چه کارهای عجیب و غریب و فوق العاده با یکدیگر کردند.

از این ماجرا که بگذریم، خانواده ماسک پنج نفره بود، یعنی یک نفر دیگر در این خانواده وجود داشت، این فرد خواهر برادران ماسک به نام توسکا است.

ایلان ماسک کیست

بیوگرافی ایلان ماسک

اولین اختراع ایلان ماسک

از آن دسته از اتفاقاتی که در خانواده ماسک رخ داد، جدایی مادر و پدر ایلان ماسک در سن 10 سالگی‌اش از یک دیگر بود. آن‌ها با این کار باعث جدایی فرزندان از یک دیگر شدند،

فرزندانی که پتانسیل این را داشتند که تغییرات بزرگی را در جهان ایجاد کنند و اتفاقات بی نظیری را رقم بزنند (که البته باز هم با این حال این کار را انجام دادند!) اما این کاری بود که شده و نهایتاً پدر ایلان آن را با خود به آفریقای جنوبی برد تا در آنجا زندگی خود را ادامه دهد.

ایلان اصلاً دوست نداشت که در آن کشور بماند، چرا که آن‌جا، جایی نبود که ایلان بتواند در آن پیشرفت کند. پس تصمیم گرفت تا دست به کاری بزند که باعث شود او از این شرایط رهایی پیدا کند و به آمریکا مهاجرت کند.

این کار در سن دوازده سالگی او رخ داد که توانست یک بازی کامپیوتری فوق العاده بسازد. این بازی، Blastar نام داشت که حدود 500 دلار فروش کرد! همین برای ایلان انگیزه‌ای را ایجاد کرد تا قدم در مسیرهای دیگری بردارد.

زندگینامه ایلان ماسک

مهاجرت ایلان ماسک

گفتم که ایلان ماسک سعی داشت از جایی که در آن زندگی می‌کرد رهایی پیدا کند، چون او فهمیده بود که در آن‌جا به خوبی نمی‌تواند پیشرفت کند. پس به واسته نزدیکان خانواده مادری خود، به کانادا رفت و پناهنده آنجا شد.

ایلان در آن‌جا تک و تنها بود و کسی را نداشت که به او کمکی کند. پس شروع به کار کرد، آن هم با درآمدی ناچیز که فقط شکم خود را سیر کند. از آن وقتی که ایلان به کانادا رفت، به مدت یک سال با فقر دست و پنجه نرم کرد.

روزها به سختی برای ایلان می‌گذشت تا این که از طرف دانشگاه کوینز کینکستون بورسیه گرفت تا در رشته فیزیک آن دانشگاه تحصیل کند. این بهترین اتفاقی بود که در زندگی ایلان برای او رقم خورد.

بیوگرافی ایلان ماسک بزرگترین مخترع جهان

دوران دانشگاه ایلان ماسک

اولین باری که ایلان ماسک با دانشگاه روبه رو شد، در سن نوزده سالگی بود. ایلان از همان اولی که وارد کانادا شد به امید روزی بود که بتواند به ایلات متحده آمریکا مهاجرت کند که البته در دانشگاهی که تحصیل می‌کرد، این فرصت برای او به وجود آمد.

او توانست در سال 1992 به دانشگاه پنسیلوانیا در برود و در آمریکا درس بخواند. او درک کرده بود که در ایالات متحده آمریکا به آن درجه‌ای که لایقش بود می تواند برسد.

در نهایت ماسک از آن دانشگاه در رشته فیزیک فارغ التحصیل شد که شروعی دوباره برای او و تحصیل در رشته علوم اقتصاد بود که یافته‌های او در این رشته او را به دومین کارآفرین جهان تبدیل کرد.

بیوگرافی ایلان ماسک کارآفرین بزرگ جهان

ایلان ماسک یکی از ثروتمندترین افراد جهان

اختراعات ایلان ماسک

ایلان ماسک یک مهندس، کارآفرین و طراح خودرو است. از آن که بگذریم ایلان ماسک یک مخترع تمام عیار بود، از ساختن بازی کامپیوتری خود در سن 12 سالگی گرفته، تا مدیریت و طراحی خودروهای فضایی تسلا که جهانیان را متحیر کرد.

ایلان ماسک دومین کارآفرین جهان است و همچنین او در سیلیکون (Silicon Valley) سه کسب و کار ایجاد کرد که همه آن ها دنیا را متحول کرد.

1. پروژه زیپ 2 (zip 2)

سال 1995 بود که برادران ماسک شروع به راه اندازی شرکتی به نام زیپ کردند. البته ماسک‌ها برای تأسیس این شرکت حدود 28 هزار دلار از پدرشان قرض گرفتند.

زیپ تبلیغات آنلاین کسب و کارهای تازه‌کار وابسته به آن منطقه را می‌کرد. فرض کنید که شما محصولی برای فروش یا کسب وکار تازه‌ای را به کار انداخته‌اید، با شرکت زیپ قرار داد می‌بندید که برای شما تبلیغات انجام دهد.

اما قبل از این که این معامله صورت بگیرد کارشناسان این شرکت از شما می‌پرسند که این محصول یا کسب و کار خودتان را در کدام منطقه می‌خواهید تبلیغ کنید.

وقتی که شما آن منطقه را انتخاب کنید، این افراد با توجه به علایقی که در بین مردم وجود داشت، محصول یا کسب و کار شما را تبلیغ می‌کنند. در اصل این کار انجام می‌شد تا بازدهی تبلیغات زیاد باشد.

این شرکت قراردادهای بزرگی با نشریه‌های بزرگی چون نیویورک تایمز و شیکاگو تیریبون بسته که نتایج خوبی را برای این نشریه‌ها رقم زده. این کمپانی به خوبی درخشید اما به خاطر یک سری از دلایل، از جمله مشکلات مدیریتی، ایلان ماسک مجبور شد که این شرکت را بفروشد.

این شرکت توسط یکی از غول‌های کامپیوتری به نام کامپک (که در گذشته با شرکت‌های بزرگ کامپیوتری رقابت می‌کرد) خریداری شد. آن هم به قیمت 307 میلیون دلار که از این مبلغ تنها 22 میلیون دلارش به ایلان ماسک رسید.

2. پی پال (pay pal) یا (X.com)

دومین شرکتی که ایلان در سال 1999 و در سیلیکون ایده ساخت آن را برنامه ریزی کرد، پی پال بود. پی پال با سرمایه 10 میلیون دلاری که از پروژه زیپ باقی مانده بود به وجود آمد.

البته اسم این شرکت از همان اول این چنین نبوده است. چرا که ایلان ماسک آن را به نام ایکس راه‌اندازی کرد و بعدها نام آن را تغییر داد.

در حقیقت ایلان با تأسیس این شرکت یک سرویس ارائه دهنده مالی را توسعه داد که به سرعت انتقال وجه می‌داد. مثلاً شما از یک فروشگاه اینترنتی خرید می‌کنید و سپس به مرحله پرداخت می‌رسید،

وقتی که شما وجه را به صورت اینترنتی پرداخت می‌کنید، توسط یک سرویس این مبلغ را پرداخت می‌کنید که نمونه‌های بارز آن در کشور ما خود بانک‌ها هستند که سامانه‌هایی را برای این کار دارند.

اما ماسک تنهایی بر این شرکت حکومت نمی‌کرد. بلکه بعدها با کمپانی کانیفینیتی یکی شد و آن‌ها اقدام به تغییر نام آن از ایکس به پی‌پال کردند که ایلان نیز از این اسم خوشش آمده بود و دوست داشت که نام این شرکت را به این نام تغییر دهد.

در نهایت، این شرکت در سن سه سالگی خود توسط ای‌بی (ebay) خریداری شد. آن هم به مبلغ 1.5 میلیارد دلار که تنها 165 میلیون دلار به بزرگ‌ترین سرمایه‌گذار این شرکت یعنی ایلان ماسک رسید.

3. اسپیس ایکس (space x)

اسپیس ایکس همان شرکتی بود که در زمینه فضایی در آمریکا انقلاب‌هایی را به ارمغان آورد. ایلان ماسک این شرکت را برای این درست کرد که سفینه‌های فضایی و راکت‌های فضایی را برای دولت آمریکا بیافریند.

اسلان در سال 2002 این شرکت را تأسیس کرد تا هزینه حمل و نقل‌های فضایی را کاهش دهد و مردم بتوانند بهتر و ساده‌تر به سیاراتی چون مریخ سفر کنند و آن‌ها را فتح کنند.

حتی با این سفینه‌ها، سیارات و کهکشان‌های دیگر را فتح کند. ماسک بر آینده این شرکت آنقدر اطمینان داشت که 100 میلیارد دلار از خود بر روی این شرکت سرمایه‌گذاری کرد.

این شرکت با ساخت راکت‌های فضاپیما شروع کرد. ساخت اولین سری از راکت‌های فالکون برای ایلان به مدت چهار سال طول کشید و این راکت آقای ماسک را مجبور کرد که باز هم حدود 100 میلیون دلار دیگر در این شرکت سرمایه‌گذاری کند.

سرانجام در سال 2006 بود که ساخت این راکت به پایان رسید، سازمان‌هایی چون دارپا و ناسا به ایلان گفتند که ما می‌توانیم راکت‌های تو را امتحان کنیم.

اما لحظه اولین پرتاب از اولین سری موشک‌های فالکون رسید، این راکت به هوا رفت و سقوط کرد. اما ایلان از آن دسته از افرادی نبود که به راحتی از کار خود منصرف شود، پس به کار خود ادامه داد.

حتی در حالی که دو پرتاب دیگر این موشک با سقوط مواجه بود، ایلان دست از تلاش نکشید.

سال 2008 هم فرا رسید و آخرین پرتاب موشک فالکون فرا رسید، منظورم از آخرین پرتاب این است که اگر این پرتاب جواب ندهد، نسل راکت‌های فالکون به کلی منقرض می‌شد ولی این راکت غوغا کرد؛ به آسمان پر کشید و در اعماق فضا غرق شد.

بالأخره تلاش‌های ایلان به نتیجه رسید و توانست نظر دولت آمریکا را مجذوب خود کند.

بیوگرافی و عکس های ایلان ماسک

ایلان ماسک مغز متفکر

همکاری اسپیس ایکس با دولت

همان‌طور که می‌دانید آمریکا یکی از آن کشورهای است که در عرصه فضایی پیشرفت‌های زیادی را داشته، اما در یک چیز نتواست پیشرفت کند، آن هم ساخت سفینه‌های فضایی بود که هرکدام از این سفینه‌ها را به قیمت 65 میلیون دلار از روسیه خریداری می‌کردند.

این موضوع ایلان را به شدت عصبی می‌کرد، چرا که فقط دو درصد این مبلغ برای تهیه قطعات این وسیله استفاده می‌شد و بقیه این پول دستمزد روس‌ها بود.

این موضوع ایلان را خشمگین می‌کرد تا این که خود او دست به کار شد و به دولت مردان آمریکا این پیشنهاد را داد که با 10 درصد کمتر این قیمت می‌تواند سفینه بسازد.

آن‌ها نیز پذیرفتند و کار در جریان افتاد. همان طور که معلوم است این پروژه بزرگ‌ترین پروژه زندگی ایلان ماسک است.

در مسیر ساخت یک سفینه فضایی خوب، افراد زیادی سرمایه‌گذاری‌های بزرگی را انجام دادند که ماسک اصلاً انتظارش را نداشت. در نهایت هم ماسک و سرمایه‌گذاران این پروژه توانستند سفیه‌ای برای پرواز بسازند.

ایلان ماسک کیست

ایلان ماسک و تسلا

از دیگر شرکت‌هایی که ایلان را معروف کرد، تسلا موتورز بود. در حقیقت ایلان دوست داشت که جهان را جای بهتری برای زندگی کردن کند، پس استفاده از سوخت‌های فسیلی به این تفکر او لطمه می‌زد.

پس او 70 درصد از سهام شرکت را که مارتین ابرهارد و مارتین تارپینک تأسیس کرده بودند را خرید و شد مرد تسلا.

از آن به بعد، ایلان ماسک شد مدیر این مجموعه و حتی طراحی خودروها را خود نیز انجام می‌داد که اولین خودرویی که طراحی کرد، تسلا رودستر نام داشت که معجزه‌ای در جهان ماشینی به وجود آورد.

همچنین می توانید بیوگرافی ایلان ماسک را در سایت تسلا هم مطالعه کنید. اما در این میان یک سؤال باقی می‌ماند. چطور این استارتاپ تازه کار به این سطح از موفقیت رسید؟

زندگی شخصی ایلان ماسک

ویدیو انگیزشی از صحبت های ایلان ماسک

راز موفقیت ایلان ماسک چیست ؟

اولین کاری که ایلان کرد این بود که طراحی خوبی را برای این خودروها برگزید. ایلان خودروها را طوری طراحی کرد که همه را شگفت زده می‌کرد و این شگفتی باعث شد که ایلان یک سری از قسمت‌های خودرو مثل چراغ‌های جلو و عقب خودرو بود

که به طور خلاقانه از این خودرو که به گونه‌ای حذف کند. منظورم این نیست که این خودرو نه چراغ دارد و نه بخش‌های دیگر، بلکه منظورمان این است که در این خودروها چراغ‌ها کمتر پیشرفته‌تر و سبک‌تر و قوی‌تر شده و یا بخش‌های دیگر آن کوچک‌تر، هوشمندتر و زیباتر شده‌اند.

حتی این خلاقیت ایلان در طراحی‌ اش باعث شد که او در سال 2006 برنده جایزه (Global Green 2006) بشود که این از بهترین جایزه‌های طراحی خودرو است.

وقتی که ایلان این خودرو را طراحی کرد، در تولید آن با مشکلاتی چون قیمت بالا رو به رو شد که می‌توانست این خودرو را در مرحله تولید نگه دارد ولی همان طور که می‌دانید ماسک بیدی نبود که با این بادها بلرزد.

بیوگرافی ایلان ماسک

خانواده ایلان ماسک

ماسک دارای پنج فرزند پسر است. اولین فرزند او پس از گذشت تنها ۲ ماه بر اثر «سندروم مرگ ناگهانی نوزاد» از دنیا رفت.

سپس او در سال ۲۰۰۴ صاحب دوقلوهای گریفین و خاویر و در سال ۲۰۰۶ صاحب سه قلوهای دامین، ساکسون و کای شد؛ که همگی به روش لقاح مصنوعی به دنیا آمده‌اند.

بیوگرافی ایلان ماسک

دیدگاه ماسک درباره آینده

آخرین بخش زندگی نامه ایلان ماسک نگاه او به آینده است. ماسک می‌گوید زمانی که در دانشگاه مشغول به تحصیل بوده، همیشه دوست داشته است در فعالیت‌هایی شرکت کند که در نهایت منجر به تغییر دادن دنیا بشوند.

پس از اینکه او به لطف پروژه‌های اولیه‌اش مانند Zip2 و PayPal به ثروت فراوانی رسید و میلیونر شد، در حالی که می‌توانست از دنیای کسب و کار به کل کنار بکشد یا به دنبال کسب و کارهایی با درآمد بیشتر و ریسک کمتر برود، تصمیم گرفت علایق خود را دنبال کند.

ماشین‌های الکتریکی، پنل‌های خورشیدی و مأموریت‌های فضایی، کسب و کارهایی بدون دردسر و سودآور نیستند. اوضاع برای تسلا و اسپیس ایکس همواره به خوبی امروز نبوده است و به گفته‌ی خود ماسک، شرکت‌هایش چندین بار تا مرز ورشکستگی پیش رفته‌اند

و او تمامی سرمایه‌ی خود را از دست داده است. امروز ماسک با در اختیار داشتن ۱۱.۵ میلیارد دلار ثروت شخصی، هشتاد و سومین فرد ثروتمند زمین است و فوربز او را در رتبه‌ی بیست و یکم قدرتمندترین افراد جهان قرار داده است.

بر خلاف بسیاری از کسانی که از پیشرفت تکنولوژی در یکی دو قرن اخیر راضی نیستند و ادعا می‌کنند کیفیت زندگی بشر در زمان‌های گذشته به مراتب بهتر بوده است،

ماسک عقیده دارد به لطف رفاه به وجود آمده توسط تکنولوژی، بشر در حال زندگی در یکی از بهترین برهه‌های زمانی است. او در این باره می‌گوید:

اگر کسی فکر می‌کند که ترجیح می‌دهد در مقطع دیگری از تاریخ زندگی کند؛ احتمالا درک درستی از تاریخ ندارد. زندگی در دوران قدیم بسیار بد بود. مردم دانش کمی داشتند و در سنین جوانی توسط بیماری‌های هولناک می‌مردند. اگر در زمان دیگری زندگی می‌کردید، احتمالا الان دندان در دهان خود نداشتید. اگر زن هستید که اوضاع‌ تان به‌مراتب بدتر می‌بود.

دیدگاه ماسک در مورد آینده را می‌توان به‌ سادگی و با نگاهی به فعالیت‌های شرکت‌های تحت امرش حدس زد: آینده‌ای مملو از خودروهای الکتریکی خودران و خانه‌هایی مجهز به باتری‌های تسلا که انرژی خود را از پنل‌های سولارسیتی تأمین‌ می‌کنند؛

در کنار تمدنی چندسیاره‌ای که در آن هزینه‌ی سفرهای فضایی به ارزانی سفرهای هوایی بین قاره‌ای امروزی است.

شاید بتوان گفت جذابیت نوآوری‌های ماسک، از فلسفه‌ی ساده‌ای نشأت می‌گیرد که خود او، آن را این‌گونه شرح می‌دهد:

من به چیزهایی علاقه دارم که دنیا را تغییر می‌دهند و بر آینده تاثیر قرار می‌گذارند. تکنولوژی‌های شگفت‌انگیزی که وقتی آن‌ها را می‌بینید با خود می‌گویید «چطور چنین چیزی اتفاق افتاده؟ اصلا چطور چنین چیزی ممکن است؟»

ماسک فعالیتی جدی در شبکه‌ی اجتماعی توییتر دارد و عموما اخبار شرکت‌ها، ایده‌های جدید و انتقاداتش را از طریق این کانال منتشر می‌کند.

توییت‌های او در سال ۲۰۱۸ بیش از همیشه جنجالی شد و خبرهای ضد و نقیض او در مورد خصوصی‌سازی تسلا، سرانجام دردسرساز شد تا این که کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا او را در تاریخ ۳۰ سپتامبر این سال (۸ مهر) به کناره‌گیری از هیئت مدیره‌ی این شرکت محکوم کرد.

تسلا تا سه سال از این سمت کنار گذاشته شده و محکوم به پرداخت جریمه‌ی ۲۰ میلیون دلاری نیز هست. البته او هنوز می‌تواند به‌عنوان مدیرعامل در تسلا فعالیت کند.

ایلان ماسک

پیج اینستاگرام ایلان ماسک

https://www.instagram.com/elonrmuskk/

ایلان ماسک کیست

گالری تصاویر ایلان ماسک

ایلان ماسک

بیوگرافی ایلان ماسک

ایلان ماسک کیست

زندگینامه ایلان ماسک

ایلان ماسک چه کسی است

بیوگرافی ایلان ماسک

بیوگرافی و عکس ها ایلان ماسک

بیوگرافی ایلان ماسک

اینستاگرام ایلان ماسک

بیوگرافی ایلان ماسک

ایلان ماسک

بیوگرافی ایلان ماسک

بیوگرافی ایلان ماسک

زندگینامه ایلان ماسک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا