دسته‌بندی نشده

بهترین نوع آجر برای ساخت و ساز کدام است؟

آجرها ساخته شده از خاک رس و مواد دیگر دارای جنس و ابعاد مختلفی هستند، بنابراین دارای کاربرد های متفاوتی در صنعت ساختمان سازی می باشند، برخی از آنها به عنوان کفپوش و دیوار پوش و برخی دیگر در دیوارکشی استفاده می شوند، بنابراین برای افزایش اطلاعات خود در مورد انواع آجر در ادامه این مطلب همراه ما شوید.

انواع آجر و کاربرد آن در ساختمان سازی

آجر ها با توجه به تنوع خود دارای تعاریف مختلفی هستند، آجر جزو مصالح ساختمانی قدیمی است که ساخته دست انسان می باشد و در واقع گل پخته شده ای است که در اشکال و اندازه های مختلفی بوده و در ساختمان سازی استفاده می شود، در تعریف دیگر آجر می توان گفت که بلوک های ساخته شده از گل رس در اندازه های منظم و مکعب می باشند که انواع مختلف آن با قیمت های متفاوت برای قسمت های مختلف ساختمان کاربرد دارند.

آجر

آجر به عنوان مصالح ساختمانی از جنس خاک رس و برخی مواد دیگر است که تفاوت انواع آن در جنس، ابعاد و کاربرد های متنوع آنها می باشد، در واقع آجر نوعی از سنگ مصنوعی بوده که در نتیجه پختن خشت خام و دگرگونی آن بر اثر گرما بدست می آید، خاک آجر مخلوطی از خاک رس، ماسه، سنگ آهک، فلدسپات، سلوفات، سولفور، فسفات، کانی آهن، منیزیم، منگنز، سدیم، پتاسیم و مواد آلی می باشد.

بیشترین و مهمترین کاربرد آجرها در ساخت بنا و جهت دیوار سازی می باشد که برای اتصال و چیدن آنها روی هم از ملات استفاده می شود.

بسیاری از بنا ها و آثار تاریخی در ایران همچون مساجد، آتشکده ها و ساختمان های مسکونی به وسیله آجر ساخته شده اند، آجرهای مختلف با توجه به نوع و سایر مواد به کار رفته در آنها به منظور ساخت دیگر بخش های سازه ای که در حال ساخت می باشند نیز کاربرد دارند، به منظور درک بهتر کاربرد و کارایی آجر در قسمت های مختلف ساختمان، باید آجرها را از لحاظ ابعاد مدنظر قرار دهید و سپس با توجه به آن, کاربرد هر یک از آجرها را در بخش های مختلف یک بنا بررسی کنید.

تعریف آجر

به طور کلی آجرها با توجه به خصوصیات مهم خود از جمله امکان جابجایی راحت و سایز کوچک و راحت برای استفاده دارای کاربرد های متنوعی هستند که در زیر مهمترین آنها را ذکر می کنیم :

دیوار پوشی و نما چینی به دلیل مقاومت در برابر رطوبت و دما
کف سازی به دلیل مقاومت سایشی مناسب
به منظور عنصر تزئینی و در دکوراسیون ساختمان
معماری همچون دهانه های وسیع به شکل طاق، قوس، گنبد، گوشواره و مقرنس

انواع آجر

انواع آجرها بر اساس روش تولید

آجرها در اشکال و ابعاد متنوعی تولید شده و در بازار عرضه می شوند که هر یک از آنها ویژگی های مخصوص به خود را دارند، آجرهای توبر که دارای مقاومت بالایی هستند برای ساخت دیوار های باربر استفاده می شوند و آجر های توخالی و سوراخ دار، تخلخل های بسیاری داشته و به شیوه پرسی ساخته می شوند. به طور کلی آجرها به لحاظ شیوه تولید در دو دسته فشاری و ماشینی طبقه بندی می شوند و هر کدام کاربرد های ویژه خود را در قسمت های مختلف یک ساختمان بر عهده دارند :

آجرهای فشاری

آجر های فشاری به منظور همه کار های ساختمانی همچون طاق ضربی، گره چینی، تیغه چینی و دیوار های حمال مناسب هستند، این آجرها اغلب برای سفت کاری و زیر کاری ساختمان مثل پی ریزی ساختمان و دیوار های خارجی استفاده می شوند، این نوع آجرها معمولا با دست قالب زده شده و در کوره ها می پزند، ابعاد آن ها اغلب ۵ × ۱۰ × ۲۰ و ۵.۵ ×۱۱ × ۲۲ سانتیمتر می باشد.

آجرهای ماشینی یا آجرهای سوراخ دار

آجر های ماشینی به منظور استحکام بالا در ساخت دیوار و برای سفت کاری آن استفاده می شوند که قیمت آنها مناسب می باشد و در تمام پروژه های ساختمانی کاربرد دارد.

این آجر ها دارای ۸ تا ۱۰ عدد در قطر ۱.۵ تا ۲ سانتیمتر می باشد، از دلایل وجود سوراخ در این محصول آن است که به هنگام استفاده برای دیوارچینی، ملات به شکل عمودی در آجرها نفوذ کرده و موجب استحکام بیشتر دیوار خواهد شد.

کاریرد آجر

در ساخت دیوار های باربر یا حمال می شود این آجرها را از طریق سوراخ های موجود در سطح آن با استفاده از میلگرد، مسلح کرد، البته این نوع آجر برای ساخت دیوار مستحکم مناسب نمی باشد و جنس آن در مقایسه با انواع آجر های فشاری، شکننده است، همچنین آجر های سوراخ دار مکندگی چندانی ندارند، بنابراین به خوبی به ملات نمی چسبند، از این رو در طاق ضربی نمی توانند مورد استفاده قرار گیرند.

آجرها بر اساس کاربرد

آجر ها را بر اساس کاربرد آن ها می توان در قسمت های مختلف ساختمان به کار برد، بنابراین از این لحاظ آجرها در انواع زیر طبقه بندی می شوند :

آجر برای نما

از این نوع آجر به منظور تزئین و زیباسازی ساختمان و نیز در دکوراسیون داخلی استفاده می شود که طراحی آن بر طبق طرح های مختلف و شرایط داخلی و بیرونی ساختمان می باشد که به شکل دستی یا ماشینی تولید می شوند.

آجرهای مختلف

استفاده از آجر در دیوار موجب ایجاد فضای گرم و دلپذیر در دکوراسیون داخلی منازل می شود، آجر نماها در برابر گرما، رطوبت و نفوذ آب مقاوم هستند و برای استفاده از آن در داخل منزل باید به همخوانی این آجرها با سبک مدرن و کلاسیک توجه داشته باشید، امروزه ایجاد فضای مدرن با دیوارهای آجری طرفداران زیادی دارند.
به کار بردن دیوار آجری به جای دیوار های گچی راهکار مناسبی برای تغییر دکوراسیون یکنواخت و کسل کننده می باشد.
آجر نسوز را نیز می توان به عنوان آجرنما به کار برد، آجرنماها به دلیل تنوع زیاد رنگ می توانند به منظور پوشش نما مورد استفاده قرار گیرند.

بهترین نوع آجر

آجر مهندسی

این نوع آجر های ماشینی به دلیل تراکم بالا، دارای مقاومت زیاد با ظاهر نیمه شفاف می باشند که در ساختمان هایی که متحمل بار سنگین هستند، کاربرد دارند.

آجر لعابی

در ابعاد و رنگ های متنوع تولید شده و مورد استفاده قرار می گیرند که برای تزئین دکوراسیون داخلی و بیرونی ساختمان و نیز طراحی های سنتی کاربرد دارند.

تنوع آجر

لعاب پوشاننده سطح این آجر ها، نقش محافظتی دارد و موجب مقاومت زیاد و طولانی شدن عمر این آجر ها می شود، آجر های لعابی در رنگ های قرمز، آبی، قهوه ای، نارنجی و سورمه ای لعاب داده می شوند، بنابراین جلوه بصری زیبایی به محیط می بخشند، ضمن اینکه قیمت این آجر ها به نسبت آجر های معمولی زیاد است.

جنس آجر

آجر ماسه آهکی

این نوع آجر از سیلیکات کلسیم ساخته شده و معمولا در پی سازی ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد، مقاومت فشاری این آجر بالا بوده و ظرفیت باربری آن زیاد است، بنابراین از این نوع آجرها برای ساختن دیوار های حائل و حمال استفاده می کنند، جالب است بدانید که استفاده از رنگدانه ها در تولید آجر های ماسه آهکی منجر شده که ظاهر آنها با رنگ های متفاوت و زیبا باشد.

حتماً بخوانید:

آجر بتنی

آجر بتنی یک محصول جدید با تکنولوژی آلمان است که به شکل کاملا اتوماتیک ساخته و تولید می شود، با این حال عده ای از افراد آن را جایگزینی برای آجر های فشاری نمی دانند، اصولا مزیت های آجر های بتنی از جنبه های مختلف و کیفیت آن به نسبت آجر های فشاری بیشتر است، در بین انواع آجر های بتنی که برای ساخت راهرو های حیاط، مسیر های پیاده رو خیابان، نمای بیرونی و داخلی واحد مسکونی و … نقش داند، آجر های سبک بتنی برای دیوار چینی و پی چینی ساختمان و تیغه های باربر کاربرد دارند.

عکس آجر

این مصالح سبک به علت یکدست و صاف بودن, بیشتر در نمای ساختمان استفاده می شوند و موجب زیبایی بیشتر منازل مسکونی خواهند شد که با توجه به سلیقه مشتریان و خریداران می توان در رنگ های مختلفی تهیه کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا