دسته‌بندی نشده

انواع مختلف چسب چوب را بشناسید!

چسب چوب چیست؟

در همه‌ی خانه‌ها وسایل چوبی پیدا می‌شود که نیاز به تعمیر دارد. چسب چوب یکی از انواع چسب با قیمت ارزان و استحکام بالایی که دارد برای چسباندن و تعمیرات انواع چوب ایده آل است. هم چنین این چسب برای استفاده در کارهای نجاری که تمایلی ندارید از میخ در آن استفاده کنید مانند انواع اتصالات چوب، بسیار مناسب است.

چسب‌ چوب عادی برای استفاده در فضاهای داخلی به کار رفته و برای استفاده‌ از چسب چوب در فضای باز مانند تراس و ایوان مطمئن شوید عبارت “exterior” (برای فضاهای خارجی) روی بسته‌بندی ذکر شده باشد. در ادامه با ما همراه باشید تا با شکل های چسب چوب آشنا شوید:

  • چسب پلی وینیل استات (PVA)
  • چسب پلی اورتان (PU)
  • چسب سیانواکریلات
  • چسب حیوانی
  • چسب اپوکسی
  • چسب مخصوص پرس گرم

کاربرد چسب پلی وینیل استات (PVA)

یکی از رایج‌ترین چسب های چوب، پلی وینیل استات (PVA) است که جایگزین مناسبی برای چسب پروتئین حیوانی است. این چسب برای کارهای مختلف نجاری مانند چسباندن ترک چوب استفاده می‌شود. PVA ماده ای بی رنگ و بی بو است که در چسب ها به کار می رود. این چسب از نظر قیمت ارزان بوده و به راحتی پیدا می‌شود.

چسب پلی وینیل استات (PVA) مزایای متفاوتی دارد که یکی از مهم‌ترین مزایای آن در دسترس بودن آن است و به آسانی می‌توانید آن را تهیه کنید. چسب پی وی ای انواع مختلفی دارد که میزان چسبندگی و قدرت آن متفاوت است و بسته به نوع کاربردتان می‌توانید آن را انتخاب کنید. چسب پی وی ای با گذشت زمان زرد نمی‌شود و انعطاف پذیری آن باعث می‌شود در طول زمان مستحکم باقی بماند.

چسب پلی وینیل استات بوی زیادی ندارد اما ماده‌ای سمی است. چسب پی وی ای با گذشت زمان دچار تجزیه و تحلیل نمی‌شود مگر اینکه چسب بی کیفیت باشد و از بین برود.

چسب چوب چیست؟

چسب PVA انواع مختلفی دارد؛ مقاوم در برابر آب، ضد آب، رنگ شده و … بسته به استفاده داخلی یا خارجی پروژه یا سازه چوبی چسبی که استفاده می‌کنید متفاوت است. چسب‌های ضخیم برای کارهای داخلی مناسب است.

کاربرد این چسب چوب به این ترتیب است که ابتدا باید چسب اضافی روی کار را تمیز کنید تا بقایای آن در آخر کار معلوم نشود و کار شما را خراب نکند. بنابراین قبل از چسباندن دو تکه چوب، یک لایه از چسب را به یک سمت بمالید و شکاف را با چسب پوشش دهید. سپس هر دو قسمت را بهم بچسبانید و محکم بگیرید که بچسبند. در نهایت با استفاده از یک پارچه یا کاردک مقدار چسب اضافی را پاک کنید.

کاربرد چسب پلی اورتان (PU)

یکی از بهترین چسب‌ها برای چسباندن چوب، چسب PU است که باید در همه‌ی کارگاه‌ها و خانه‌ها وجود داشته باشد. این چسب با نام‌های مختلفی به فروش می‌رسد. چسب پلی اورتان با پیوند محکمی که دارد برای کار با اکثر مواد مانند فلزات، سنگ‌ها، فایبرگلاس و لاستیک ایده آل است.

قدرت چسبندگی این چسب بسیار بالا بوده، با رطوبت فعال می شود و زمانی که فعال و خشک شد؛ متورم می‌شود. ضمن اینکه خیلی سریع خشک، سفت و ضد آب می‌شود. البته لازم به ذکر است که کار با چسب پلی اورتان خشک خیلی سخت و مشکل ساز خواهد بود.

یکی دیگر از مزایای این چسب این است که حتما نیازی نیست ابتدا قسمت‌های مختلف را بچسبانید سپس کار پرداخت یا فینیشینگ را انجام دهید بلکه می‌توانید حتی چوب‌های پرداخت شده را به راحتی با استفاده از این چسب به هم بچسبانید؛ این به این دلیل است که برای چسباندن دو قطعه چوب نیازی نیست چسب درون بافت چوب فرو برود و به طریقی متفاوت از دیگر انواع چسب دو تکه را به هم می‌چسباند.

چسب چوب پلی اورتان در بسیاری از پروژه های مختلف کاربرد دارد. زیرا از آن نه تنها در فضای داخل، بلکه فضای بیرون استفاده می کنند. پیش از استفاده از چسب پلی اورتان، تکه چوب را با یک پارچه مرطوب خیس کنید. پس از استفاده این چسب چوب، خیلی سریع قطعات را محکم کنید و اجازه دهید که ۲۴ ساعت به طور کامل خشک شود. همچنین که از انواع مواد معدنی جهت تمیزی هر نوع چسب پلی اورتان می توان استفاده کرد.

انواع چسب چوب و کاربرد آنها

کاربرد چسب سیانواکریلات (CA)

از چسب سینواکریلات یا چسب CA برای سطوح سخت استفاده می‌شود؛ اما به دلیل سرعت بالای خشک شدن آن در نجاری و در منازل هم از آن استفاده می‌شود. این چسب با استفاده از یک اسپری فعال کننده سرعت روند عملکرد چسب را افزایش می‌دهد.

این چسب تقریبا شبیه چسب ۱۲۳ است. این نوع چسب چوب قطعات را خیلی محکم به یکدیگر می‌چسباند به طوری که فقط با شکستن آن‌ها جدا می‌شوند. معمولا در سازه های چوبی جهت چسباندن دو قطعه از این نوع استفاده می شود برای مثال جهت اتصال دو قطعه خمیده به عنوان نگهدارنده. هم چنین از چسب CA برای چسباندن بلوک‌های چسب استفاده شده و پس از اینکه قطعات به یکدیگر چسبید؛ فقط با چکش ضربه بزنید که بلافاصله چسب جدا شود. البته باید بدانید که آستون حلال این چسب است.

چسب سیانواکریلات با ویسکوزیته‌های مختلفی در بازار موجود است که براساس نوع کاربرد می‌توانید یکی از انواع آن را انتخاب کنید.

این چسب برای چسباندن تکه‌های کوچک چوبی و اتصالات مناسب است. قیمت این چسب از PVA بیشتر است به این دلیل که برای کاربردهای عمومی هم به کار می‌رود. از جمله کاربردهای چسب سیانواکریلات می‌توان به قاب سازی، مبلمان سازی، منبت کاری، تزئینات و تعمیرات اشاره کرد.

انواع چسب چوب و کاربرد آنها

کاربرد چسب پروتئین حیوانی یا چسب مخفی

این چسب که ممکن است آن را با نام چسب مخفی هم بشناسید برای ساخت کمان، ادوات موسیقی و نجاری های روستیک و قدیمی استفاده می‌شود. ابتدا چسب گرم مخفی با گرم کردن گرانول چسب مخفی با آب ساخته می‌شود. این نوع چسب با حرارت مایع شده و زمانی که سرد شد؛ به جامد تبدیل می شود و با قلم مو قابل استفاده است.

نوع دیگر چسب مخفی مایع بوده و مانند چسب PVA از آن استفاده می شود. اما با این مزیت که اگر بر سطح کار باقی بماند؛ مشخص نمی شود. برای ایجاد هم رنگی پیشنهاد می کنیم که کمی خاک اره را با چسب مخلوط کنید.

کاربرد چسب اپوکسی

اپوکسی نوع بهبود یافته رزین است. به عبارت دیگر رزین اپوکسی همان چسب اپوکسی به شکل مایع است. تمام اپوکسی‌ها دارای دو بخش هستند: رزین و عامل پخت. زمانی که رزین و عامل پخت با هم واکنش نشان می‌دهند، فرآیند سخت شدن اتفاق می‌افتد.

رزین ماده‌ای چسبناک است که طی فرآیند پخت به پلیمر سخت تبدیل می‌شود. رزین ابتدا ماده‌ای طبیعی بوده اما نوع مصنوعی آن نیز وجود دارد که بعضی از آن‌ها شباهت زیادی به رزین طبیعی دارند.

رزین از ترکیب موادی به نام بیسفنول و اپیکلروهیدرین تشکیل شده است. رایج‌ترین نوع بیسفنول ترکیبی از استون و فنول است. شاید از خودتان بپرسید که فنول چگونه بوجود می‌آید؟ فنول نخستین بار از قطران زغال سنگ گرفته شده است؛ اما بعدها دانشمندان شیمیدان آن را از پترولیوم استخراج کرده‌اند.

امروزه از زمانی که اپیکلروهیدرین مورد توجه قرار گرفته است، از چیزی به نام آلیل کلرید استخراج شده است که نوعی زیرشیمیایی ترکیب شده با کلر پروپیلن است. این نوع چسب دارای استحکام و مقاومت بسیار زیادی است و معمولادر امور ساختمانی از آن استفاده می کنند.

یکی از نقاط ضعف اپوکسی این است که آب و مواد شیمیایی می‌تواند به آن در گذر زمان آسیب برسانند به همین جهت تمام انواع چوب را نمی توان با استفاده از چسب اپوکسی چسباند. یکی از انواع چوب که نمی‌توان برای چسباندن آن از اپوکسی استفاده کرد چوب بلوط است.

چسب اپوکسی یکی دیگر از انواع چسب‌های قوی است که از ترکیب دو ماده با یگدیگر به دست می‌آید. اپوکسی ضد آب بوده و هم چنین پر کننده خوبی برای منافذ باز چوب است. زمان خشک شدن چسب اپوکسی متفاوت است اما طبق یک قانون کلی هر چه این زمان بیشتر باشد میزان مقاومت و پیوند آن بیشتر و قوی‌تر است.

چگونه از چسب چوب استفاده کنیم؟

رزین اپوکسی ماده بادوامی است که به عنوان یک محصول همه کاره در بسیاری از صنایع از هنر گرفته تا صنعت اتومبیل سازی کاربرد دارد. این ماده بادوام در متریال‌های گوناگونی از جمله چوب، پارچه، شیشه و فلز به کار برده می‌شود.

کاربرد چسب مخصوص پرس گرم

چسب پرس گرم معمولا از نوع اوره فرمالدئید و به رنگ کرم است. این چسب بیشتر به ‌صورت مایع بوده و از آن برای ساخت تخته چندلایی و پرس کردن روکش روی چوب استفاده می‌شود. چسب پرس گرم برای سخت شدن نیاز به گرما و فشار دارند که توسط دستگاه‌های مخصوص پرس این کار انجام می‌شود.

حتماً بخوانید:

چسب حرارتی چیست و چه کاربردی دارد ؟

چسب حرارتی چیست و چه کاربردی دارد ؟

چسب حرارتی یا چسب تفنگی یکی از ابزارهایی است که بودنش در هر خانه ای لازم است. کارهای بسیار زیادی می توان با این مدل از چسب انجام داد که شاید تا به…

سوالات متداول

چسب چوب چیست؟
چسب چوب با قیمت ارزان و استحکام بالایی که دارد برای چسباندن و تعمیرات انواع چوب ایده آل است. هم چنین این چسب برای استفاده در کارهای نجاری که تمایلی ندارید از میخ در آن استفاده کنید مانند انواع اتصالات چوب، بسیار مناسب است.

چسب سفید همان چسب چوب است؟
چسب سفید یکی از انواع چسب چوب برپایه PVA است که میتوان از آن برای چسباندن چوب،کاغذ و موارد دیگر نیز استفاده کرد.

بهترین چسب برای چسباندن چوب چیست؟
چسب هل و شمال

منبع : سازوکار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا