دسته‌بندی نشده

بهترین شیوه جهت تمیز کردن بدنه بخاری گازی

نکات اساسی برای تمیز کردن بخاری در خانه

با تمام شدن فصل سرما، خانواده ها تصمیم می گیرند بخاری گازی خود را خارج کنند یکی از مواردی که در برداشتن بخاری گازی بسیار ضروری است تمیز کردن بخاری است. اگر با نکات تمیز کردن این دستگاه گرمایشی آشنا نیستید ممکن است این کار برای شما به یک چالش تبدیل شود. ضمناً لازم است بدانید که نیازی به تمیز کردن بخاری گازی در هر فصل نیست تمیز کردن این وسیله گرمایشی معمولاً بعد از فصل بهار است درست زمانی که نمی‌خواهید چند ماه از بخاری استفاده کنید.

از آنجایی که بخاری چندین ماه در یک قسمت از خانه می ماند بنابراین گرد و غبار زیادی روی آن می نشیند به همین دلیل بهتر است ابتدا سوراخ های بخاری را گردگیری کنید سپس به پشت بخاری محل مراجعه کنید. سپس به سراغ لوله شیارها، محل اتصال شیر گاز و در نهایت بدنه بخاری بروید لطفا توجه داشته باشید که در هر یک از مراحل از یک حوله تمیز و مرطوب استفاده کنید.

بخاری را خاموش کنید و از خنک بودن آن اطمینان حاصل کنید، قبل از اینکه اجزا و قسمت های مختلف بخاری را جدا کنید، تمام قسمت های بخاری و شیارهای آن را با یک حوله تمیز و مرطوب و سپس با یک حوله خشک تمیز کنید.

دوباره تمام قسمت های بخاری را پاک کنید تا لکه ای از حوله مرطوب روی بخاری باقی نماند. تمیز کردن مشعل و قسمت ورودی بخاری گازی را فراموش نکنید زیرا تمیز کردن آنها نیز مهم است، برای سهولت کار می توانید این دو قسمت را با فشار هوا تمیز کنید.

نکات اساسی برای تمیز کردن بخاری در خانه

نکات کلی در مورد تمیز کردن بدنه بخاری

اولین نکته در مورد تمیز کردن آن این است که آن را در زمانی که دستگاه کاملا خاموش و سرد است تمیز کنید هرگز وقتی دستگاه روشن است و داغ است از دستمال کاغذی روی آن استفاده نکنید. زیرا در چنین شرایطی پارچه می سوزد و به بدنه بخاری می چسبد همچنین شیشه بخاری گازی که بسیار داغ شده ممکن است در اثر تماس با دستمال مرطوب ترک بخورد و بشکند.

حذف الیاف پارچه از بدنه بخاری

در شش ماه دوم سال، برخی افراد به دلیل سهولت و سرعت خشک شدن، ترجیح می دهند لباس های خیس و شسته شده خود را روی بخاری خشک کنند. این است که به اموال شما آسیب برساند زیرا یک لحظه حواس پرتی می تواند باعث سوختن لباس شما و چسبیدن به بخاری شود.

این مشکل نه تنها باعث سوختن لباس می شود، بلکه باعث آسیب جدی به بدنه بخاری و ترک می شود. تمیز کردن الیاف رنگ و لباس که به داخل شیارها نفوذ کرده اند بسیار سخت و گاهی غیر ممکن است در هر صورت الیاف پارچه به رنگ بدنه بخاری آسیب می زند و از بین نمی رود.

اگر قصد دارید الیاف پارچه را از بدنه بخاری تمیز کنید بهتر است این کار را با یک پارچه زبر انجام دهید ابتدا باید بخاری را خاموش کنید و بگذارید کاملا خنک شود. سپس الیاف قابل جدا شدن از بخاری را بردارید و سپس روی قسمت های باقی مانده الیاف پارچه از یک پارچه زبر استفاده کنید. به این ترتیب می توانید پارچه های چسبیده به بخاری را جدا کنید اما در هر صورت باید مراقب رنگ بدنه بخاری باشید.

پاک شدن پلاستیک ذوب شده از روی بدنه بخاری

اگر پلاستیک را نزدیک بخاری قرار دهید، یک لحظه بی احتیاطی باعث آب شدن پلاستیک می شود، همانطور که می دانید خارج کردن آن بسیار دشوار است. ابتدا بخاری را خاموش کرده و وقتی کاملا سر شد تکه پلاستیکی را از روی بخاری خارج کرده و روی قسمت باقیمانده جوش شیرین بپاشید و بگذارید چند دقیقه روی لکه های پلاستیکی بماند.

سپس مقداری سرکه سفید را با آب مخلوط کنید و بگذارید بماند. آن را روی پلاستیک باقی مانده را با جوش شیرین اسپری کنید و سپس یک برس درشت بردارید و پلاستیک ذوب شده را از بخاری بردارید. در این مرحله نیز باید مراقب باشید که به رنگ بخاری آسیبی وارد نشود.

تمیز کردن شیشه بخاری

برای تمیز کردن شیشه بخاری باید از سرد بودن کامل بخاری و بسته بودن دریچه گاز کاملاً مطمئن شوید، سپس شیشه را با دستمال مرطوب تمیز کنید و سپس برای جلوگیری از ایجاد لکه روی شیشه از پارچه خشک استفاده کنید. هرگز وقتی شیشه بخاری داغ است این کار را نکنید زیرا باعث ترک خوردن شیشه بخاری می شود.

حتماً بخوانید:

برای پاک کردن لکه های لک از روی شیشه بخاری می توان از سرکه استفاده کرد، کافی است مقداری سرکه روی لکه ها اسپری کنید و سپس با دستمال آن را پاک کنید، این فرآیند برای از بین بردن تمام لکه ها به خصوص لکه های ناشی از سوختگی بخاری کافی است. شیشه به طور کامل ناپدید می شود.

نظافت مشعل و شمعک بخاری

مشعل و شمع بخاری یکی از مهم ترین و حساس ترین قسمت های بخاری به حساب می آیند که در صورت کثیف شدن این قسمت و ورودی گاز، عملکرد بخاری مختل شده و ممکن است خطرات زیادی را به همراه داشته باشد. اگرچه هنگامی که مشعل بخاری باید با جریان باد شدید تمیز شود مهم است که توجه داشته باشید که قبل از تمیز کردن مشعل بخاری، بخاری باید خاموش شود و دریچه ورودی گاز باید کاملا بسته شود.

تمیز کردن بدنه بخاری

ممنوعیت شستن بخاری با آب

شاید به نظر برسد که ساده ترین راه برای تمیز کردن بخاری گازی شستن آن در حمام یا حیاط است اما بهتر است بدانید شستن بخاری گازی با آب ممنوع است، زیرا ممکن است آسیب جدی به بخاری گازی وارد شود قطعات و اجزای مختلف بخاری گازی. یا باعث زنگ زدن بخاری یا قطعات آن شود.

در پایان می توانید از نکات ارائه شده در این مقاله برای نظافت سایر وسایل گرمایشی و سرمایشی مانند نظافت شومینه و نظافت کولر آبی استفاده کنید.

منبع : کاردستون

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا