دسته‌بندی نشده

بهترین روش برای ترک تریاک در منزل بدون درد !

تحقیقات نشان داده است حدود ۳۶ درصد جوانانی که به مواد مخدر اعتیاد پیدا کرده‌اند، از نظر امید به زندگی دچار یاس و نا‌امیدی هستند و بخش قابل ‌ملاحظه‌ای از معتادان را ساکنان حاشیه شهر‌ها تشکیل می‌دهند.

فرق معتادان کشور ما با کشور‌های دیگر این است که در دنیا مواد مخدر صنعتی مانند شیشه، ماری جوآنا و کوکائین افزایش قابل توجهی پیدا کرده اما در ایران شایع‌ترین ماده مخدر تریاک و مشتقات آن است که از این مقدار ۶۵ درصد معتادان تریاک مصرف می‌کنند.

تریاک (opium) یک داروی مخدر اعتیادآور و عصاره خشک شده گیاه خشخاش است که آن را از خراشیدن کپسول بذر این گیاه تولید می‌کنند. حدود دوازده درصد تریاک مورفین است که برخی افراد از آن برای تسکین دردهای بدنی خود استفاده می‌کنند.

چنین تفکری که داروی مخدر درمان بسیاری از امراض بوده، نسل به نسل منتقل شده است. همچنین از زمینه‌ساز وابستگی به مواد تریاکی می‌توان به باور‌های خرافی درباره تاثیر درمان بخش تریاک، عوامل اجتماعی، فقر، وجود فرد معتاد در خانواده، طلاق والدین و اختلالات شخصیتی اشاره کرد.

متاسفانه برخی افراد به مصرف این ماده مخدر وابسته می‌شوند که مشکلات زیادی را برای آن‌ها فراهم می‌کند. در این حین عده‌ای دیگر تصمیم می‌گیرند آن را به روش‌های مختلف ترک کنند. ما نیز در این مقاله در مورد روش‌های ترک تریاک اطلاعاتی می‌دهیم. پس تا انتها برای پیدا کردن جواب سوال ترک تریاک چگونه است، همراه ما باشید.

ترک اعتیاد به تریاک

ترک تریاک چه عوارضی دارد؟

استفاده از هر دارویی بیش از اندازه عوارض و بیماری‌های احتمالی را به همراه دارد. عوارض تریاک به شرح زیر هستند:

  • تاثیر گذاشتن روی سلامتی، وزن و قد مصرف‌کننده
  • شادی
  • آرامش
  • تنگی نفس
  • کندی ضربان قلب
  • یبوست موقت
  • از دست دادن اشتها
  • عادت ماهانه‌های نامنظم و بارداری سخت
  • کاهش حرکات روده و معده
  • بی‌حسی و کرخی
  • تهوع و استفراغ
  • فشار خون پایین
  • تشنج
  • اوردوز

اگر از تریاک به مقدار زیاد استفاده کنید، باعث می‌شود اوردوز کنید. علائم اوردوز تنفس خیلی آرام و از دست دادن هوشیاری است. همچنین اگر برای درمان اوردوز به‌موقع اقدام نکنید، باعث آسیب مغزی و مرگ می‌شود.

ترک تریاک در منزل با راهکارهای عملی

برای ترک تریاک از داروهای مختلفی مانند متادون، قرص b2، شربت تریاک، نالوکسان و نالتروکسان استفاده می‌شود. از آنجایی که این داروها خود اعتیاد آور هستند حتما باید توسط پزشک تجویز شوند.

روش‌های زیر به شما کمک می‌کنند تا بتوانید برای ترک تریاک در منزل خود اقدام کنید.

اسپند: مصرف دو الی 10 گرم دانه اسپند به همراه پودر شاخ و برگ آن باعث می شود فرد بتواند بدون استخوان درد و خماری مصرف تریاک را ترک نماید.

بهترین روش ترک تریاک

  • آرام ماندن و ایمن بودن

توصیه می‌کنیم تا جای ممکن آرامش داشته باشید و خود را به روش‌های مختلف از جمله با فیلم، کتاب یا وسایل دیگر سرگرم کنید. از طرفی مطمئن باشید پتو‌های نرم و اضافه دارید، چون ممکن است مجبور شوید وسایل خواب خود را به علت تعرق شدید تغییر دهید.

همچنین از این موضوع مطمئن شوید که دوست یا اعضای خانواده شما می‌دانند که می‌خواهید این ماده مخدر را ترک کنید. چون باید شخصی باشد تا شما را در این دوران همراهی کند.

ذهن خود را سرگرم و مشغول نگه دارید و سعی کنید کارهایی را انجام دهید که باعث افزایش هورمون اندورفین در بدنتان می‌شود. توجه به این نکته شانس موفقیت شما را در ترک اعتیاد به تریاک افزایش می‌دهد.

  • پیدا کردن پشتیبانی

ترک تریاک یا هر مواد مخدر دیگر به‌تنهایی می‌تواند خطرناک باشد. در نتیجه، حتما از مشورت با یک دکتر ترک اعتیاد یا دکتر بهداشت روان استفاده کنید. آن‌ها می‌توانند دارو‌هایی را تجویز کنند که به روند درمان شما کمک کند و راحت‌تر بتوانید بهبود پیدا کنید. همچنین اگر عوارض جانبی شدیدی داشتید، دکتر می‌تواند به کاهش آن کمک کند.

ترک مواد مخدر

معمولا این دکتر‌ها برای شما داروی لیبریوم (کلردیازپوکساید) را تجویز می‌کنند که باید آن را برای کم شدن آشفتگی خود مصرف کنید. همچنین از دیگر داروهای موثر برای ترک اعتیاد به تریاک می‌توان به ترازودون نیز اشاره کرد، چون بیخوابی در ترک تریاک یک مشکل شایع است.

خوردن غذا و نوشیدن ممکن است در این دوران برایتان سخت باشد. در نتیجه، اگر حالت تهوع داشتید با دکتر ترک اعتیاد خود تماس بگیرید. پیدا کردن گروه‌های حمایتی ترک مواد مخدر می‌تواند به شما کمک کند تا هوشیار‌تر شوید. شرکت در این گروه‌ها احتمال مصرف تریاک در آینده را کم خواهد کرد.

  • حواس خود را به چیزهای مختلف پرت کنید

سعی کنید با درد بدن خود مبارزه نکرده یا در برابر لرزش‌های ناشی از اعتیاد به مواد مخدر مقاومت نکنید. اگر حواس خود را به چیزهای مختلف مانند فعالیت‌های سرگرمی پرت کنید، تحمل لرزش‌های ترک تریاک به صورت تدریجی، برایتان آسان خواهد شد.

  • لیستی از اهداف خود برای ترک تریاک تهیه کنید

وقتی برای ترک تریاک اقدام می‌کنید، ممکن است دلایل محکمی داشته باشید تا شما را وادار به مصرف دوباره آن کند. به‌همین خاطر اگر تصمیم جدی گرفته‌اید، می‌توانید فهرستی بنویسید که در آن دلایل ترکتان را مشخص کرده‌اید. با این روش شما هر روز آن فهرست را می‌بینید و انگیزه پیدا می‌کنید تا دیگر سراغ این ماده مخدر نروید.

مدت زمان ترک تریاک چقدر است؟

  • افکار منفی را از خود دور کنید

وقتی برای ترک تریاک اقدام می‌کنید، باید از افکار منفی مانند از پس آن برنمی‌آیم یا نمی‌توانم انجام دهم، جلوگیری کنید و با تشخیص آن‌ها بیشتر روی افکار مثبت تمرکز کنید. برای مثال به خودتان بگویید «می‌دانم کار سختی است و از پس آن برمی‌آیم.» همچنین توصیه می‌کنیم اگر با این موضوع مشکل دارید و نمی‌توانید افکار منفی را از خود دور نگه دارید، از توصیه‌های یک دکتر روانشناسی عمومی استفاده کنید.

وقتی برای ترک این ماده مخدر اقدام می‌کنید، ممکن است احساس خواب‌آلودگی کنید یا مشکل خواب داشته باشید. خواب یکی از عوامل موثر در بهبود هر چه سریع‌تر شما دارد. به‌همین علت می‌توانید از راهکارهای زیر استفاده کنید.

  • برنامه‌ریزی اصولی

برنامه‌ریزی کردن در مورد زمان خواب و بیدار شدن به بدن کمک می‌کند تا روند بهبود بهتر شود.

  • محیط خواب بهتر

دمای اتاق را خنک نگه دارید، این روش باعث می‌شود سریع‌تر به خواب بروید. اتاق را نیز تاریک و آرام نگه دارید، می‌توانید برای آرام نگه داشتن اتاق از گوش‌گیر استفاده کنید.

  • زمان خواب منظم

سعی کنید یک ساعت قبل از خواب آرامش داشته باشید و به صفحه گوشی همراه یا کامپیوتر خود نگاه نکنید. خوردن چای یا شیر داغ به بهبود خواب شما می‌تواند کمک کند.

  • استفاده از ملاتونین

برخی افراد از ملاتونین استفاده می‌کنند تا راحت‌تر بخوابند. این قرص یک مکمل غذایی است که عوارض کمتری دارد. همچنین گزارش‌ها نشان داده است افرادی که از این دارو استفاده می‌کنند، ۷ دقیقه زود‌تر به خواب می‌روند.

ورزش کردن در بهبود شما تاثیر زیادی دارد و باعث ترشح هورمون اندورفین به‌شکل طبیعی می‌شود. همچنین روی بهبود عملکرد مغز، کاهش استرس و تنش، بهبود خواب و تقویت اعتماد به‌نفس تاثیر مثبت می‌گذارد.

  • گذشته را بپذیرید

طبیعی است در مورد اعتیاد خود شرمسار باشید یا احساس گناه کنید اما باید آن را قبول کنید تا بتوانید سلامت جسمی خود را مجددا به‌دست آورید. اگر از نظر روحی احساس ناامیدی می‌کنید، می‌توانید با یک دکتر روانپزشکی نیز صحبت کنید.

 ترک تریاک

برای ترک تریاک چه بخوریم؟

تغذیه در دوران ترک تریاک اهمیت زیادی دارد. در پاسخ به سوال برای ترک تریاک چه غذاهایی بخوریم، باید بگوییم در دوران نقاهت برای جلوگیری از افزایش قند، باید از غلات سبوس‌دار و مواد پروتئینی استفاده کنید. در هر وعده غذایی باید ۱۵ تا ۲۰ گرم پروتئین بخورید. همچنین توصیه می‌کنیم گرسنه نمانید و بهتر است هر ۲ تا ۴ ساعت یک‌بار غذای کم حجم بخورید.

زمانی که در این دوران هستید و در اصل در دوران نقاهت به‌سر می‌برید، بهتر است سی دقیقه بعد از بیدار شدن، صبحانه میل کرده و برای عملکرد روده و معده نیز از پروبیوتیک استفاده کنید. از دیگر مواد غذایی که باید در رژیم غذایی خود قرار دهید، تخم مرغ را باید نام ببریم. زیرا سرشار از امگا ۳ است.

علاوه بر مواردی که به آن‌ها اشاره کردیم، یکی از مهم‌ترین مواردی که حتما باید بخورید آب است. این مایع حیاتی به روند درمان ترک مواد مخدر بسیار کمک می‌کند. از آبمیوه‌های طبیعی نیز می‌توانید استفاده کنید.

برای دوران ترک تریاک می‌توانید از مکمل‌های دارویی زیر نیز استفاده کنید تا قدرت جسمانی خود را بهبود بخشید.

مکمل N استیل سیستئین

این نوع مکمل برای کاهش میل به مواد مخدر به‌ویژه تریاک بسیار موثر است و بهتر است در دوران ترک اعتیاد روزانه ۵۰۰ میلی‌گرم از آن را در طی یک تا چهار روز بدون غذا میل کنید.

ویتامین ث

همان‌طور که می‌دانید ویتامین ث بسیار برای بدن مفید است. اگر از این مکمل استفاده کنید، تمایل شما را برای استفاده از مواد مخدر کاهش می‌دهد. مقدار مصرف پیشنهادی آن برای هر روز ۱۰۰۰ تا ۳۰۰۰ میلی‌گرم است.

ب کمپلکس

از دیگر دارویی‌هایی که برای دوران ترک اعتیاد باید مصرف کنید، ب کمپلکس است. این مکمل نیز روی تقویت عملکرد کبد بسیار تاثیر دارد و نمی‌گذارد به مصرف مجدد تریاک فکر کنید.

پروبیوتیک‌ها

شاید اسم پروبیوتیک‌ها را شنیده باشید، این ماده در ماست نیز وجود دارد که باعث می‌شود روده‌ها به خوبی وظیفه خود را انجام دهند.

 ترک تریاک با تریاک ؟

ترک تریاک با خود تریاک امکان پذیر است؟

یکی از سوال‌هایی که ممکن است برای شما به‌وجود بیاید، این است که آیا می‌توان با خود تریاک ترک کرد. باید بگوییم بله این روش را باید ترک تریاک به روش سنتی معرفی کنیم، به این شکل که باید مقدار آن را روزبه‌روز کم کنید.

همچنین برخی مصرف‌کنندگان نیز به جای این ماده مخدر از شیره تریاک استفاده می‌کنند، آن‌ها باور دارند شیره آن ضرر کمتری دارد. البته این نکته را در نظر داشته باشید که برای ترک آن حتما از دکتر بهداشت روان نیز کمک بگیرید.

حتماً بخوانید:

داروی گیاهی برای ترک شیره تریاک

به عقیده برخی افراد، مصرف دارو‌های گیاهی به ترک تریاک تدریجی کمک می‌کند و باید اشاره کنیم دارو‌های گیاهی تنها باعث بهبود روند درمان می‌شوند و به‌تنهایی تاثیری ندارند. البته ممکن است مصرف زیاد آن‌ها عوارضی نیز به همراه داشته باشد. می‌توانید برای اطلاعات بیشتر با دکتر روانپزشک ترک اعتیاد خود مشورت کنید.

در ادامه نام گیاهانی را می‌آوریم که استفاده از آن‌ها در ترکیب با روش‌های دیگر باعث بهبود روند درمان ترک شیره تریاک می‌شود.

بابونه باعث بهبود درد معده، ضد التهاب و درمان بی‌خوابی می‌شود. با وجود این، مصرف بیش از حد آن عوارضی مانند استفراغ و واکنش آلرژیک را خواهد داشت.

یکی از دارو‌های گیاهی برای ترک شیره تریاک، قاصدک است. از خواص این دارو می‌توان به بهبود عملکرد کبد و ادرارآور بودن آن اشاره کرد. با وجود ‌این، عوارض مصرف قاصدک نیز سوء هاضمه و واکنش آلرژیک است.

یکی دیگر از دارو‌های گیاهی برای ترک تریاک، جینکو نام دارد که برای بهبود حافظه کوتاه مدت، تمرکز و جذب گلوکز بهتر موثر است. مصرف این گیاه همچنین انرژی زیادی به شما می‌دهد. با این‌حال، استفاده بیش از حد آن باعث گیجی و تپش قلب خواهد شد.

منبع : پزشک 24

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا