دسته‌بندی نشده

بهترین راه درمان درماتیت دور دهان در منزل

چگونه درماتیت اطراف دهان را بدون دارو درمان کنیم

درماتیت پریورال که اغلب به نام درماتیت periorificial نیز شناخته می شود، خارش و خشکی است که در اطراف بینی یا دهان ایجاد می شود. در واقع درماتیت اطراف دهان ناشی از بثورات التهابی است که در پوست اطراف دهان و بینی و گاهی نیز چشم می باشد. در این نوع التهاب، پوسته پوسته و یا بثورات جلدی پر از برآمدگی های قرمز مشاهده می شود. ممکن است این بثورات کمی خارش و سوزش نیز داشته باشند. گاهی نیز مایع شفافی از آن ها خارج می شود.درماتیت اطراف دهان در زنان، بین سنین 16 تا 45 سالگی رایج است. اما در تمام سنین، نژادها و اقوام نیز می تواند ایجاد شود. گاهی این بیماری پوستی در کودکان رخ می دهد. بیشتر موارد این عارضه بدون نیاز به درمان برطرف می شوند. اما ممکن است مجددا عود کنند. گاهی علائم اپیزودهای مختلف درماتیت اطراف دهان حتی هفته ها یا ماه ها بر روی بدن باقی می ماند.

چه چیزی باعث ایجاد درماتیت اطراف دهان می شود؟

علت دقیق درماتیت اطراف دهان ناشناخته است. با این حال، تحقیقات نشان می دهند که این عارضه می تواند پس از استفاده از استروئید های موضعی قوی بر روی پوست که برای درمان سایر بیماری های تجویز شده است، رخ دهد. مصرف اسپری های بینی حاوی کورتیکواستروئیدها نیز ممکن است باعث بروز درماتیت روی پوست دهان و اطراف بینی شود.همچنین شواهدی وجود دارد که نشان می دهد مواد تشکیل دهنده خاصی در لوازم آرایشی می تواند سبب درماتیت اطراف دهان شود. کرم های پوستی سنگین که حاوی وازلین هستند یا بر پایه پارافین تهیه شده اند نیز می توانند خطر ابتلا به این نوع درماتیت را افزایش دهند.

عوامل دیگری که ممکن است باعث این وضعیت شوند عبارتند از:

علت و درمان درماتیت اطراف دهان

نوشته های مشابه

علائم درماتیت پریورال چیست؟

درماتیت پریورال می تواند بثورات ریز قرمز در اطراف دهان و در ناحیه بینی ایجاد کند. گاهی این بثورات همراه با برآمدگی نیز می باشد. ضایعات ایجاد شده در این درماتیت می توانند در ناحیه زیر چشم، پیشانی و چانه نیز ظاهر شوند. این برآمدگی های گاهی با آکنه اشتباه گرفته می شوند. اما نقطه تفاوت این دو بیماری این است که برآمدگی های ناشی از درماتیت اطراف دهان گاهی حاوی مایعات می باشد.علائمی از قبیل سوزش یا خارش نیز به خصوص اگر بیماری منجر به خشکی پوست شده باشد، وجود دارد.

روش های تشخیص این نوع درماتیت چیست؟

پزشک معمولا با بررسی ظاهری ضایعات و مطالعه سابقه بیمار می تواند درماتیت اطراف دهان را تشخیص دهد. اما برای رد احتمال عفونت، گاهی آزمایش پوست انجام می شود. برای این منظور تکه کوچکی از پوست به آزمایشگاه ارسال شده و از نظر وجود باکتری یا قارچ بررسی می شود. بیوپسی یا نمونه برداری از پوست بیشتر زمانی که ضایعات به درمان های استاندارد پاسخ ندهند، انجام می شود.

درمان درماتیت اطراف دهان با شیوه خانگی

ماست ساده، بدون قند یا شیرین کننده مصنوعی، نیز برای تسکین علائم درماتیت اطراف دهان استفاده میشود که بسیار موثر است چون غنی از باکتری های خوب، است و یک عامل قدرتمند ضد باکتری است که به بین بردن باکتری بد بر روی پوست کار می کند. برای درمان آن در اطراف دهان علاوه بر سرکه سیب, عصاره دانه گریپ فروت ,نقره کلوئیدی که قبلا گفتیم اکنون توضیح می دهیم که ماست و آلوئه ورا هم درمان طبیعی بسیار خوب برای درمان درماتیت اطراف دهان است خواص تسکین دهنده و خنک کننده ماست به از بین بردن التهاب ، قرمزی و درد پوست خیلی کمک میکند.

حتماً بخوانید:

طریقه استفاده از ماست برای درمان درماتیت:

  1. به سادگی یک لایه از ماست ساده را بر روی پوست بزنید و بگذارید خشک شود. سپس، آن را با آب سرد بشوئید. این کار را 2 یا 3 بار در روز برای چند هفته انجام دهید.
  2. روش دیگر،مخلوط 1 قاشق چای خوری عسل به 2 قاشق غذاخوری ماست که آن را به منطقه آسیب دیده، زده 15 دقیقه صبر کنید و سپس آن را با آب بشوئید . دو بار در روز برای چند هفته این کاررا انجام دهید همچنین، میتوانید ماست را در رژیم غذایی روزانه خود استفاده کنید تا سیستم ایمنی بدن تقویت شده و با میکروب ها مبارزه میکند.

درمان درماتیت اطراف دهان با آلوئه ورا

آلوئه ورا یک درمان خوب برای انواع مختلف مشکلات پوستی، از جمله درماتیت اطراف دهان است. ترکیبات ضد التهابی و ضد میکروبی ، آلوئه ورا به تسکین سوزش و التهاب پوست کمک زیادی می کند. همچنین تعادل pH پوست به جلوگیری از ایجاد آن در اطراف دهان کمک میکند.

طریقه مصرف آلوئه ورا برای درمان درماتیت اطراف دهان:

  1. ژل آلوئه ورا چند بار در روز برای چند هفته توصیه می شود
  2. روش دیگر، 4 قاشق غذاخوری ژل آلوئه ورا خالص در یک ظرف شیشه ای کوچک قرار داده. با 5 قطره اسانس اسطوخودوس و اسانس درخت چای مخلوط کنید این مخلوط را را دو بار در روز در منطقه آسیب دیده بمالید این مخلوط را در جای خنک قرار دهید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا