دسته‌بندی نشده

بهترین راه درمان بیماری نورولوژی در کودکان کدام است؟

آزمایشات لازم برای تشخیص نورولوژی کودکان

متخصصان نورولوژی کودکان کودکان معمولا مرحله اول کار خود را با شنیدن توضیحات والدین در مورد مشکلات فرزندانشان آغاز خواهد کرد. علاوه بر این پزشکان با توجه به تاریخچه پزشکی کودکان و معاینه جسمی آنان تشخیص اولیه را انجام می دهند.

اما برای اطمینان از درست بودن تشخیص در موارد جدی تر معمولا آزمایشات بیشتری نیز انجام خواهد گرفت. آزمایشات متداولی که متخصصان نورولوژی کودکان انجام می دهند الکتروانسفالوگرام نام دارد.

این آزمایش به دنبال مشکل در فعالیت الکتریکی مغز از کودکان گرفته خواهد شد. علاوه بر این از این آزمایش می توان برای تشخیص تشنج استفاده کرد. در این صورت با اطمینان می توان تشخیص داد که فعالیت الکتریکی مغز کودک متناسب با سن و رشد او هست یا خیر.

MRI (تصویربرداری با رزونانس مغناطیسی) یا سی تی اسکن از انواع آزمایش های تصویربرداری هستند که برای گرفتن عکس از مغز یا ستون فقرات استفاده می شود. در این آزمایش می توان به دنبال علائم تومور مغزی ، سکته مغزی ، عفونت ، مولتیپل اسکلروز ، شرایط ژنتیکی خاص و موارد دیگر گشت.

آزمایش مایع نخاعی نیز یکی دیگر از آزمایش هایی است که در آن پزشکان یک سوزن کوچک را در قسمت تحتانی کمر وارد می کنند تا نمونه ای از مایع نخاعی که مغز و نخاع را احاطه کرده است، بردارند.

این آزمایش می تواند به جستجوی علائم عفونت یا التهاب کمک کند. آزمایش خون نیز ممکن است برای کودک نوشته شود. این آزمایش ممکن است شامل نمونه گیری های اساسی برای بررسی تغییرات الکترولیت یا علائم عفونت یا آزمایش پیچیده تر مانند آزمایش ژنتیکی برای اختلالات خاص باشد.

چگونه می توان یک متخصص نورولوژی کودکان پیدا کرد؟

  • متخصصان نورولوژی کودکان امروزه در تمام مراکز مربوط به کودکان در حال ارائه خدمات هستند.
  • بیمارستان های کودکان، مراکز پزشکی دانشگاهی، مراکز تامین اجتماعی، مطب های خصوصی و کلینیک ها مکان هایی است که متخصصان نورولوژی کودکان در آن به فعالیت مشغول هستند. این متخصصان معمولا به عنوان یکی از اعضای تیم متخصصان اطفال یا مجموعه پزشکان فعالیت می کنند.
  • متخصصان نورولوژی کودکان همچنین معمولا به طور مستقیم با فیزیوتراپی، کاردرمانی، گفتاردرمانی و دیگر متخصصان درمانی رابطه کاری مستقیم دارند تا به کودکان کمک کنند به بهترین وجه بتواند بر مشکلات خود غلبه کند و برای مقابله با آن آموزش ببینید.
  • علاوه بر این متخصصان نورولوژی کودکان با دیگر متخصصان اطفال نیز همکاری می کنند، بدین ترتیب کودکانی که مشکلات پیچیده تری دارند، مانند صرع، نقص های هنگام تولد یا اختلالات ژنیتیکی بهتر می توانند به درمان برسند.
  • این شرایط مزمن است و به مراقبت مداوم و پیگیری های دقیق در کل دوران کودکی و نوجوانی نیاز دارد.
  • با رشد زمینه عصب شناسی کودکان ، برخی از متخصصان نورولوژی کودکان تخصص بیشتری پیدا می کنند و زمینه های تخصصی تری را به عهده می گیرند.
  • با توجه به مسائل پزشکی پیچیده، ممکن است گاهی کودک به یک متخصص نورولوژی کودکان با تخصص خاص مراجعه کند. مانند یک نورولوژی کودکان که عمدتاً کودکان مبتلا به سکته مغزی را درمان می کند یا فردی که در معالجه کودکان مبتلا به تشنج تخصص دارد.
  • متخصص اطفال یا نورولوژی کودکان شما قادر خواهد بود در صورت لزوم شما را به چنین متخصص ارجاع دهد.

راه هایی برای دسترسی کودکان به متخصصان نورولوژی کودکان

کودکان معمولاً به یکی از دو روش زیر وارد برنامه نورولوژی کودکان عمومی کودکان می شوند:

  • متخصصان نورولوژی کودکان اغلب وقتی کودک برای مشکلات مغز یا سیستم عصبی در بیمارستان بستری می شود ، به تیم مراقبت می پیوندند. در ، د این صورت ممکن است سازمان بهزیستی در بیمارستان یا در دورهای خانواده محور با بیماران دیدار کند.
  • در کلینیک های پزشکی هنگامی که علائم مشکلات مغز یا سیستم عصبی ظاهر شود، افراد متخصص مانند پزشکان، شما راه به کلینک های نورولوژی کودکان یا بیمارستان های مخصوص کودکان هدایت خواهند کرد.
  • بسیاری از بیماران برای تشخیص و درمان تخصصی توسط پزشک، به متخصص اطفال مراجعه می کنند. همچنین مراقبت های پیگیرانه بعد از مراجعه به اورژانس در بیمارستان نیز ممکن است شما راه به متخصص نورولوژی کودکان هدایت کند.

نکاتی برای اولین مراجعه به کلینیک

  • پزشک جدید برای بیماران کوچک می تواند مشکل بزرگی باشد. بنابراین قبل از مراجعه به یک متخصص نورولوژی کودکان کودک را آماده کنید.
  • برای اینکه وقت شما در مطب دکتر گرفته نشود و کودک خسته نشود، یک آزمایش ECG یا (الکتروکاردیوگرام) شاید بتواند به شما کمک کند.
  • در صورت امکان به فرزند خود عکس پزشک نشان دهید. کودکان کوچکتر ممکن است از انجام ملاقات با والدین یا حیوان خانگی شان به عنوان بیمار لذت ببرند. بچه های بزرگتر را ترغیب کنید هر گونه سؤالی را که می خواهند از متخصص نورولوژی کودکان بپرسند را بنویسند.
  • اولین مراجعه به درمانگاه می تواند تا یک ساعت طول بکشد. شما و فرزندتان با یک متخصص نورولوژی کودکان ملاقات خواهید کرد. متخصص شما را معاینه می کند، در مورد علائم وی سؤال می کند و نتیجه آزمایش را بررسی می کند.
  • بر اساس این ارزیابی ، ممکن است برای رد یا تشخیص شرایط خاص ، آزمایشات دیگری تجویز کند.

اگر فرزند شما آزمایش های زیر را از قبل انجام داده بود آن را با خود همراه بیاورید:

  • کار آزمایشگاهی
  • الکتروانسفالوگرام (EEG)
  • MRI و سایر مطالعات تصویربرداری تشخیصی
  • ارزیابی روانشناختی / شناختی

گاهی ممکن است درمان یک کودک طولانی باشد. نگران نباشید. همین که به موقع به مشکل فرزندتان پی برده اید نکته بسیار مثبتی است. متخصصان نورولوژی کودکان به شما کمک خواهند کرد از کمک متخصصان درست در زمان درست بهره مند شوید. همچنین متخصصان نورولوژی کودکان با متخصصان اطفال کودک شما هماهنگ شده تا بهترین درمان برای بهبودی فرزند شما حاصل شود.

اگر نگران سلامتی عصبی فرزندتان هستید چه باید کرد؟

اگر نگران سلامتی فرزند خود هستید ، باید در اسرع وقت به دنبال مشاوره پزشکی باشید. معمولاً این به معنی مراجعه به پزشک متخصص اطفال یا پزشک خانواده است. اما اگر هر تغییری خیلی سریع اتفاق بیفتد (مثلاً آسیب یا تشنج) باید سریعاً به بخش اورژانس بیمارستان بروید.

برای برخی از اختلالات عصبی به یک متخصص مانند یک متخصص نورولوژی کودکان کودکان مراجعه کنید. ممکن است تشخیص اولیه داده شود و بعد از تکمیل ارزیابی های خاص درمان شروع شود.

تشخیص بیماری نورولوژی کودکان

فرایندی که منجر به تشخیص وضعیت کودک می شود همیشه آسان نیست. بسیاری از سؤالاتی که مطرح می شوند را همیشه نمی توان پاسخ داد.

بعضی از اختلالات عصبی معمولاً هنگام تولد شناسایی و تشخیص داده می شوند (به عنوان مثال سندرم داون) ، اما برخی دیگر قابل تشخیص نیستند یا خود را تا کودکی نشان نمی دهند (مثلاً اوتیسم ، ADHD). برخی از کودکان چندین مورد قابل تشخیص دارند.

حتی اگر بیماری در هنگام تولد تشخیص داده شود ، همیشه ممکن است متخصصان لازم باشد بدانند که دقیقاً چگونه این اختلال ممکن است خود را نشان دهد. ممکن است لازم باشد صبر کنید تا نقاط عطف رشد ، مانند صحبت کردن و راه رفتن ، حاصل شود.

چرا تشخیص بیماری نورولوژی کودکان مهم است؟

مهم است که تشخیص انجام شود تا شما و متخصصان درگیر بتوانید علت علائم کودک یا رفتارهای کودک را درک کرده و نیازهای وی را تشخیص دهید. با شناسایی علت ، متخصصان می توانند استراتژی های درمانی برای کمک به مدیریت علائم طراحی کنند. شناسایی نیازهای درمانی فرزند شما دسترسی به خدمات پشتیبانی را آسانتر می کند.

نکاتی در هنگام ملاقات با متخصص نورولوژی کودکان

هنگام قرار ملاقات با متخصص نورولوژی کودکان وقتی مشکل فرزند شما تشخیص داده شد ، غیر عادی نیست که از نگرانی ، ترس و اضطراب سرشار شوید. مراقبان غالباً قادر به یادآوری مواردی نیستند که پزشک گفته است. بنابرای این نکات را در نظر داشته باشید:

  • از سؤال پرسیدن نترسید، سوال کنید تا از نیازهای فرزندتان مطلع شوید. لیستی از سوالات را با خود به همراه داشته باشید.
  • یکی دیگر از اعضای خانواده یا شخص پشتیبانی را با خود ببرید.
  • برای هضم اطلاعات زمان بگذارید.
  • نورولوژی کودکان کودکان را بشناسید اطلاعات داده شده را بهتر درک کنید.
  • درباره هرگونه اطلاعات کتبی (از جمله جزئیات پزشکی) سؤال کنید. وقتی به خانه رسیدید، آنها را بخوانید.
  • قرار ملاقات بعدی با متخصص نورولوژی کودکان کودک را فراموش نکنید. این قرار فرصتی به شما می دهد تا زمانی که برای هضم اطلاعات آماده بودید، سؤالات دیگری بپرسید.
  • از پزشک بخواهید که موارد مربوط به سایر اعضای خانواده را برای شما توضیح دهد تا بتوانید به آن رسیدگی کنید.

همچنین بخوانید:

راه پیشگیری از آلزایمر

چگونه دردهای عصبی را درمان کنیم؟

از علت تا درمان سندرم اکستراپیرامیدال (Extrapyramidal tracts)

همه چیز در مورد عارضه روماتولوژی

علت لتارژی(کاهش سطح هوشیار)چیست؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا