دسته‌بندی نشده

معذرت خواهی از کودکان/ فواید و روش های صحیح عذرخواهی از کودک

معذرت خواهی از کودکان

معذرت خواهی از کودکان توسط والدین به این معنی است که آنها به خطاهای خود اعتراف کرده ، از کودک می خواهند که بخشید شوند و همینطور ضمانتی برای عدم تکرار اشتباه است .
معذرت خواهی صادقانه از کودک نشان دهنده این است که خطاهای خود را می شناسیم و قصد در جبران آنها داریم علاوه بر این ها به کودک نشان می دهیم که هر انسانی اشتباه می کند و باید مسئو لیت خطای خود را بپذیرد.

برخی از والدین فکر می‌کنند که با عذرخواهی از فرزندانشان، شأن و اعتبارشان به خطر می‌افتد و یا اینکه اگر اشتباه خود را به فرزندانشان بگویند و از آنها عذرخواهی کنند، فکر می‌کنند که فرزندانشان دیگر به حرفشان احترام نمی‌گذارند.
برخی دیگر از والدین نیز فکر می‌کنند که معذرت خواهی کردن وظیفه فرزندانشان است و خودشان نباید این کار را انجام دهند.

اما والدینی هم هستند که می‌دانند هر کسی ممکن است اشتباه کند و معذرت خواهی کردن، برای همه کوچک و بزرگ، بچه و والد، مهم است.
این افراد می‌دانند که باید در برابر تمام کارها مسئولیت پذیر باشند و برای اشتباهاتشان معذرت خواهی کنند.

معذرت خواهی از کودکان/ فواید و روش های صحیح عذرخواهی از کودک

معذرت خواهی از کودکان چه فایده ای دارد ؟

اگر شما جزء والدینی هستید که فکر می‌کنند معذرت خواهی کردن از فرزندانشان نامناسب است، باید بدانید که:

  • معذرت خواهی کردن از کودکان، زمانی که شما اشتباه کرده‌اید، به ایجاد رابطه‌ای پر از اعتماد بین شما و فرزندانتان کمک می‌کند.
  • این امر باعث می‌شود که فرزندانتان از شما بیشتر احترام بگذارند و به شما اعتماد کنند.
  • همچنین، با معذرت خواهی کردن از فرزندانتان، به آنها نشان می‌دهید که شجاعت داشتن و مسئولیت پذیری مهم است.
  • معذرت خواهی کردن از فرزندانتان، به آنها نشان می‌دهد که شما به اشتباهات خود پی برده‌اید و آماده‌اید آنها را تصحیح کنید.
  • معذرت خواهی والدین از فرزندانشان، تواضع را به آن‌ها آموزش می‌دهید.
  • آن‌ها یاد می‌گیرند که چگونه صادقانه عذرخواهی کنند.
  • آن‌ها یاد می‌گیرند که هیچ کس کامل نیست.
  • آن‌ها یاد می‌گیرند که بخشش کنند.

معذرت خواهی از کودکان/ فواید و روش های صحیح عذرخواهی از کودک

معذرت خواهی از کودک چگونه است ؟

باید به یاد داشت که عذرخواهی کردن و نشان دادن ندامت، نشانه ضعف نیست. برای اینکه فرزندمان عذرخواهی ما را بپذیرد و روش صحیح آن را یاد بگیرد، باید عذرخواهی را جدی بگیریم و با توجه به شرایط و سن فرزندمان، روش مناسب را انتخاب کنیم.
باید خودمان را به جای فرزندمان قرار داده و تصور کنیم که در جای او بودیم، چگونه می‌خواستیم که ناراحتی ما رفع شود؟

حتماً بخوانید:

می‌توانیم به گونه‌های مختلفی عذرخواهی کنیم، اما باید اصول آن را بیاموزیم و مسئولیت رفتار خود را به عهده بگیریم.

معذرت خواهی از کودکان/ فواید و روش های صحیح عذرخواهی از کودک

  • مسئولیت اشتباهمان را بپذیریم

در گام اول، باید مسئولیت رفتار یا صحبت خود را بپذیریم و رفتاری که از فرزندمان انتظار نداریم را انجام ندهیم. ما حق داریم که گاهی اوقات عصبانی، خسته، کلافه و یا ناراحت باشیم، اما حق نداریم که این احساس منفی را با واکنش بد بروز دهیم. باید از کوبیدن در، فریاد کشیدن و استفاده از کلمات نامناسب خودداری کنیم. باید به یاد داشت که فرزندمان تمام رفتار ما را تماشا می‌کند و آنها را به ما بازمی‌گرداند.

  • بهانه نیاوریم !

باید احساس خود را بازگو کنیم، اما نباید فرزندمان را مسئول رفتار خود معرفی کنیم. برای مثال، اگر فرزند خردسالی داریم، باید بگوییم: من معذرت می‌خواهم، اگر اتاقت را تمیز می‌کردی، من هم عصبانی نمی‌شدم. این عذرخواهی هیچ نکته‌ی مثبتی نخواهد داشت.
با این نوع عذرخواهی، فقط مسئولیت رفتار زشت خود را بر دوش فرزندمان می‌گذاریم و خودمان را توجیه می‌کنیم. بنابراین، نباید با بهانه و توجیه عذرخواهی کنیم.

  • صادقانه و کامل توضیح بدهیم

باید مسئله را کاملاً توضیح دهیم، اما بدون توجیه بی‌مورد. اگر تمام ماجرا را برای فرزندمان توضیح دهیم، او می‌تواند این عذرخواهی را جدی بگیرد، چون ما با جدی گرفتن موضوع، به القا او می‌کنیم که این مسئله برای ما مهم است.
برای مثال، با او صحبت کنید و بگویید: “من و تو ناراحت بودیم. درسته؟ تو اتاقتو به هم میریزی، من هم حسابی خسته شدم و سرم را بالا آوردم. ببخش که ترسوندمت، اما سعی می‌کنم عصبانیتم را کنترل کنم. حالا منو می‌بخشی؟” (در مورد فرزند خردسال)

  • مسئله را بی اهمیت جلوه ندهیم

اگر فرزندمان از ما خیلی ناراحت است، باید با او همدردی کنیم و مسئله را کوچک نشان ندهیم. باید به او بگوییم که ما قول داده بودیم بهترین اسباب بازی دنیا را برایش بخریم، اما فراموش کرده‌ایم.
باید از او عذرخواهی کنیم و قول بدهیم که در اولین فرصت بهترین اسباب بازی را برایش خریداری خواهیم کرد. سپس بپرسیم که آیا ما را بخشیده است یا نه.

بیشتر بخوانید

۶ گام طلایی برای آموزش معذرت خواهی به کودک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا