دسته‌بندی نشده

بررسی اثرات مخرب امواج موبایل بر مغز و بدن و راه های کاهش آن ها

اثرات زیان بار امواج الکترومغناطیس موبایل بر مغز و بدن انسان

با توجه به افزایش روز افزون استفاده از تلفن­ های همراه در جامعه، نگرانی در مورد اثرات استفاده از این دستگاه ­های ساطع کننده امواج الکترومغناطیسی بر بافت ­های مختلف بدن انسان نیز همواره وجود دارد و بررسی این اثرات موضوع مطالعه دانشمندان برای بیش از یک دهه گذشته بوده است.

از طرف دیگر این نگرانی زمانی شدت می­ گیرد که بدانیم استفاده از تلفن همراه در بین کودکان و نوجوانان به عنوان نسل آینده جامعه نیز در حال افزایش است.

تاثیر امواج موبایل بر مغز انسان

مغز یکی از ارگان های حیاتی بدن انسان است و اطمینان از سلامت این ارگان تضمین کننده فعالیت بهتر انسان در جامعه است.

بنابراین ممکن است بارها این سوال به ذهن شما خطور کرده باشد که آیا این امواج برای سلامت مغز مضر اند یا به دلیل اینکه این امواج جزء فرکانس های رادیویی هستند ضرری برای سلامت انسان ندارند ؟ در این خصوص مطالعات زیادی توسط دانشمندان بر روی حیوانات و انسان انجام شده است.

اگرچه مطالعات کوتاه مدت امواج موبایل علائمی از بروز تومورهای مغزی را نشان نداده اند و تحقیقات نشان داده است که این تأثیر در کوتاه مدت هنوز کاملا شناخته شده نیست ولی سازمان جهانی سلامت (WHO) امواج موبایل را به عنوان یکی از عوامل بروز سرطان در انسان طبقه بندی کرده است که در طولانی مدت خطر ابتلا به انواع سرطان ­ها خصوصاً تومورهای مغزی را افزایش می ­دهد.

همان طور که گفته شد، امواج موبایل در زمره امواج فرکانس رادیویی قرار می ­گیرند و با توجه به اینکه محدوده فرکانس امواج رادیویی شامل امواج غیر یونیزه کننده است، اثر مستقیم تخریبی روی بافت­ های زنده نداشته و تنها منجر به افزایش دمای ناحیه ­ای از بدن می ­شود که در معرض تأثیر این امواج قرار گرفته اند.

با وجود مطالعات انجام شده در این زمینه هنوز دانشمندان در خصوص تأثیر بالا رفتن حرارت بافت مغز به توافق نرسیده اند اما تعداد زیادی از این مطالعات نشان داده است که بالا رفتن دمای مغز و افزایش سوخت و ساز سلول­ های مغزی را می توان به عنوان زمینه ­ای برای بروز تومورها در نظر گرفت.

در بسیاری از مطالعات در مورد اثرات امواج موبایل نتایج نشان داده است که احتمال ابتلا به بیماری­ هایی از قبیل سرطان­ های مغز، سرگیجه، اختلالات روانی، بی خوابی، سر درد، افزایش استرس، تراکم استخوان پایین تر از حد نرمال، تغییرات احتمالی در فعالیت ­های مغز و حتی ناباروری در مردان در افرادی که بیش از یک ساعت در روز و برای بیش از ۱۰ سال از تلفن همراه خود استفاده می­ کنند، بسیار بیشتر از افرادی است که کمتر از تلفن همراه خود استفاده می­ کنند.

تاثیر امواج موبایل بر مغز

تاثیر امواج موبایل بر بدن انسان

تاثیر موبایل بر روی غشاهای سلولی انسان

بعضی از اثرات امواج فرکانس رادیویی بر پروتئین های غشاء و حرکت یون ها در میان غشاها هنگامی در سلول ظاهر می شود که شدت این امواج باعث تولید حرارت قـابـل تـوجهـی شـود بـه طـوری کـه درجـه حـرارت بـدن بیـش از حد نرمال (37 درجه سانتیگراد) شود.

برخی شواهد نشان می دهد که تشعشعات فرکانس رادیویی در سطوحی که توسط تلفن همراه تولید می شود روی کانال های یونی و پروتئین های غشاء نورون ها در مغز تحت شرایط نرمال نیز اثر می گذارد. این تاثیرات ممکن است باعث تغییرات ظریفی در عملکرد سلول شود اما میزان اهمیت این تاثیرات در سلامت انسان هنوز مبهم است.

تاثیر موبایل بر روی رفتارهای شنیداری انسان

فرکانس رادیویی با شدت بالا ممکن است واکنش های رفتاری را در پی داشته باشد چرا که در این حالت درجه حرارت به طور موقت افزایش می یابد و در حین افزایش دما معین می شود که لرزش صوتی ناشی از فرکانس رادیویی شنیده می شود یا خیر.

برای ایجاد لرزش های صوتی قابل شنیدن به نرخ بالای موقت گرمایش در بافت های سر نیاز است که خیلی بالاتر از مقدار تولید شده مربوط به تلفن همراه است بنابراین در این زمینه، تلفن همراه اثر چندانی در سلامت ندارد.

تاثیر موبایل بر یادگیری و حافظه

استفاده از تلفن همراه ممکن است اثرات زیان آوری روی عملکردهای ادراکی انسان مانند حافظه و تمرکز ایجاد کند اما با این وجود مطالعاتی که تشعشعات امواج فرکانس رادیویی با سطح پایین یعنی محدوده فرکانس موبایل 800 مگا هرتز تا 2 گیگا هرتز را بر روی حیوانات بررسی کرده اند، تاثیری در عملکردهای ادراکی گزارش نکرده اند.

تاثیر موبایل بر سیستم ایمنی و طول عمر انسان

سیستـم ایمنـی در مقـابـل میکـروارگانیزم ها، ویروس ها و بعضی از سلول های سرطانی از بدن محافظت می کند، هرگونه تغییر در فرکانس رادیویی روی سیستم ایمنی اثرات مهمی روی سلامتی می گذارد.

فـرکـانـس 10 گیگـا هـرتـز و در سطـوح خیلی پایین سیستم ایمنی بدن را تحریک می کند اما در کل مطالعات، هیچ تاثیری در رابطه با تشعشع فـــرکـــانـــس رادیـــویـــی روی طـــول عـمـــر نـشــان نمی دهد.

تاثیر موبایل بر دستگاه قلبی عروقی انسان

با استفاده عادی از تلفن همراه، وقتی تلفن در کنار گوش قرار داده شود، تاثیر مستقیم آن روی قلب انسان خیلی بعید به نظر می رسد اما تاثیر روی گیرنده های وابسته به شریان بدن محتمل است.

محققان نتیجه گرفته اند که تاثیرات روی فشار خون به دلیل انقباض زیاد عروق یا شاید به خاطر افزایش در فعالیت سمپاتیک در ساقه مغز باشد که این زمینه نیـاز به مطالعات بیشتری دارد. اثرات ناشی از سطوح بالای فرکانسی نیز مربوط به تاثیرات حرارتی روی قلب و عروق است.

تاثیر امواج موبایل بر بدن

راه‌ های کاهش تاثیر امواج تلفن همراه

1. کاهش مدت مکالمه

تحقیقات نشان می‌ دهد که مکالمه‌ ی بیش از دو دقیقه با تلفن همراه، سیستم پیام رسانی مغز را تحت تاثیر قرار می‌ دهد. بنابراین، بهترین راه برای کاهش تاثیر امواج تلفن همراه کاهش مدت مکالمه است.

2. تماس کودکان فقط در موارد ضروری

اختصاص تلفن همراه شخصی برای کودکان امری مردود و بسیار خطرناک است زیرا تاثیر امواج الکترومغناطیس بر مغز کودکان 5 برابر بیشتر از افراد بالغ است. بنابراین، کودکان جز در موارد ضرورت نباید با تلفن همراه صحبت کنند.

3. تلفن همراه را در جیب شلوار نگذارید

تلفن همراه را در جیب شلوار قرار ندهید زیرا بافت‌ های پایین‌ تنه‌ی بدن بیشتر از بافت‌ های سر و صورت، اشعه‌های مضر تلفن همراه را جذب کرده و آسیب می‌ بینند. تحقیقات نشان می‌ دهد مردانی که تلفن همراه را در جیب شلوارشان قرار می‌ دهند به‌طور چشمگیری بیشتر از سایرین در معرض عقیم شدن قرار دارند.

4. تا برقراری تماس صبر کنید

هنگام تلاش برای تماس، اجازه دهید ابتدا تماس به‌ طور کامل برقرار شود و سپس گوشی را روی گوش قرار دهید. این عمل باعث کاهش مواجهه با امواج می‌شود.

5. از کاور فلزی استفاده نکنید

برای گوشی کاور فلزی نخرید زیرا این پوشش‌ های فلزی تاثیر امواج را تشدید کرده و در نتیجه موجب آسیب بیشتری می‌ شوند. استفاده از تلفن همراه در کنار تخت بیماران و یا تجهیزات پزشکی نیز بسیار خطرناک است.

6. میزان ضریب جذب پایین

هنگام خرید، از میزان ضریب جذب تلفن همراه مورد نظر مطلع شوید. میزان پایین تر SAR نشان دهنده ی امنیت بیشتر تلفن همراه است.

7. استفاده از هدست

برای جلوگیری از نفوذ مستقیم امواج به مغز هنگام مکالمه با تلفن همراه، بهتر است از یک هدست یا هندزفری با سیم استفاده کنید.

8. استفاده از حالت بلندگو

هنگام برقراری تماس، تلفن را در حالت بلندگو قرار دهید و تا حد امکان آن را از بدن فاصله دهید. افزایش فاصله، باعث کاهش میزان شدت امواج الکترومغناطیس می‌شود.

9. دستتان را روی آنتن موبایل نگذارید

این کار باعث افزایش میزان جذب امواج توسط مغز می‌شود.

10. دوران بارداری

امواج الکترومغناطیس باعث آسیب جدی در جنین و اختلالات DNA می‌شود. پیشنهاد می‌شود خانم‌ های باردار از تلفن همراه دوری کنند. قرارگیری موبایل بر روی قلب باعث ایجاد اختلال و بی‌ نظمی در ضربان قلب شده و در بلند مدت می‌تواند اثرات مخربی بر نظم قلب به جا بگذارد.

بیشتر بخوانید:

عوارض و خطرات جبران ناپذیر خوابیدن کنار گوشی تلفن همراه

۲۰ راه معجزه آسا برای کاهش خطرات امواج موبایل

با این روش ها امواج خطرناک موبایل را از خودتان دور کنید

خطرات موبایل برای کودکان را جدی بگیرید!

از عوارض موبایل چه می دانید؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا