دسته‌بندی نشده

برج رسکت ساری : همه آنچه قبل از رفتن باید بدانید

برج رسکت ساری یکی از برج های قدیمی و با اهمیت ایران می باشد و از آجر ساخته شده است. این برج دارای مهندسی بی نظیری می باشد و بسیاری از منابع بیان کرده اند که احتمال دارد این بنا مدفن شهریاری از باوندیان باشد که در قرن ۵ هجری قمری بنا شده است. این برج دارای ارزشمندی هایی می باشد که در ادامه برای شما این مورد را بررسی خواهیم کرد و اطلاعاتی در مورد این برج در ساری به شما می دهیم.

برج رسکت ساری و اطلاعاتی در مورد آن

این برج دارای کتیبه ای می باشد که روی آن با خط پهلوی مطالبی نوشته شده است. البته این کتیبه قابلیت خواندن برای هیچ کس را ندارد با این حال این مورد را می توان نشانه ای از تداوم سنت های پیش از اسلام دانست. یکی دیگر از برج های هم دوره با این برج آجر نما در مازندران برج لاجیم می باشد و این برج نیز به همین خاندان نسبت داده شده است و این خاندان در دوران ساسانی زندگی می کردند و با ورود اسلام مسلمان شدند و حدودا ۷۰۰ سال در مازندران حکومت داشتند.

برج رسکت مازندران

محل قرار گیری

اگر می خواهید به ساری سفر کنید و از این برج دیدن نمایید باید اطلاعاتی در مورد محل قرار گیری آن داشته باشید. در واقع این برج در ۴۰ کیلومتری جنوب غرب ساری در بخش دودانگه روستای رسکت واقع شده است. برای این که بتوانید به این برج دسترسی پیدا کنید باید ابتدا به ساری بروید. از طریق بولوار کشاورز باید به سمت کیاسر بروید. در این مسیر به یک دو راهی می رسید و در این دو راهی نیز باید سد سلیمان تنگه را انتخاب کنید. بعد از این که این مسیر تمام شد باید راه رسکت را پیش بگیرید تا بتوانید به این روستا رفته و از این برج دیدن نمایید.

تاریخچه این برج در ساری

برج رسکت ساری در سال ۴۱۳ قمری ساخته شده است و با توجه به متن هایی که روی آن قرار دارد بسیاری از مورخان احتمال می دهند که ماه ساخته شدن این برج شوال باشد. در واقع معماری این برج به گونه ای می باشد که مورخان نمی توانند آن را به تاریخ ۳۰۰ یا ۵۰۰ هجری قمری ربط دهند. جالب است بدانید که این برج در سال ۱۳۱۲ با شماره ۱۹۳ به عنوان یکی از آثار ملی به ثبت رسیده است. مرمت این برج دو بار صورت گرفته است، یک بار در سال های ۱۳۵۹ تا ۱۳۶۷ و بار دیگر در سال ۱۳۹۶ این کار انجام شد.

عکس از برج رسکت مازندران

معماری این برج

برای بسیاری از افراد سوال است که این برج در دامنه ای به شیب تند ساخته شده است و تا کنون هیچ مشکلی برای آن ایجاد نشده است از این رو گمان هایی در این مورد وجود دارد که نشان می دهد سکو های آجری در اطراف این برج شیب را برای آن از بین برده است و در واقع معماران سنگ های کوه را تراشیده اند تا بتوانند درون حفره ای این بنا را احداث کنند. این برج حدودا دارای ۱۷ متر ارتفاع می باشد و محیط آن در پایین ۱۵ متر است. در این برج دو کتیبه پهلوی ساسانی و کوفی وجود دارد و سقف مخروطی این برج حدود ۵۷ متر قطر دارد.

مفاد کتیبه ها چنین است :
بسم الله الرحمن الرحیم.. قل هو اللّه احد اللّه الصمد لم یلد ولم یولد ولم یکن له کفواً احد.
بسم اللّه الرحمن الرحیم کلّ نفسِ ذائقه الموت …

لا اله إلاّ اللّه مخلصاً محمّد رسول اللّه صادقا
هذه القبّه …

برج ساری

جز این موارد چیز های دیگری در این دیوار ها مشاهده نمی شود و بسیاری از آن ها از بین رفته است. بسیاری از مورخان بیان کرده اند که این کلمات نشانه ای از ایمان به اسلام می باشد و انسان هایی که در آن زمان زندگی می کردند دارای خلوص قلب و نیت خوبی بودند. در واقع شهادتین به عنوان کلمه ای برای اثبات به کار می رود و تنها چیز هایی که می توانید روی این دیوار ها مشاهده کنید همین کلمات می باشند.

زمان بازدید از این بنای تاریخی

برای این که بتوانید از این برج دیدن کنید نیاز به پرداخت هزینه ندارید و در هر ساعت از شبانه روز می توانید این کار را انجام دهید. به شما پیشنهاد می دهیم برای دیدن زیبایی های این برج دیدن از آن را به روز و ساعات روشنایی موکول کنید. البته شب های این برج نیز بسیار زیبا هستند و اگر می خواهید عکاسی شبانه داشته باشید باید بعد از تاریک شدن هوا بازدید از آن را انجام دهید.
ساری یکی از شهر های بسیار خوب ایران می باشد و دارای زیبایی های بسیار زیادی می باشد از این جهت اگر قصد سفر به ین شهر شمالی را دارید بهتر است در مورد زیبایی ها و مکان های دیدنی آن مانند بوستان نیلوفر آبی و دریاچه چورت نیز اطلاعاتی داشته باشید و اگر دوست داشتید در سفر خود از این بخش ها نیز دیدن نمایید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا