دسته‌بندی نشده

برای درمان حالت تهوع از چه دارویی استفاده کنیم؟

داروهایی برای تهوع و استفراغ

موارد مصرف متوکلوپرامید (Metoclopramide) و رده درمانی: آنتاگونیست گیرنده دوپامین ، ضدتهوع

اشکال دارویی: قرص، قطره، آمپول

برای درمان حالت تهوع و دلپیچه با این بخش از دلگرم همراه باشید.

 دارو های ضد تهوع یا قرص ضد استفراغ

موارد مصرف متوکلوپرامید

در درمان تهوع و استفراغ ، در جلوگیری از برگشت محتویات معده به مری و در درمان سکسکه مقاوم میباشد.

 درد شانه و کتف (شانه درد): علت و درمان آن با طب فیزیکی

مقدار مصرف متوکلوپرامید

۱۰ میلی گرم قبل از غذا،حداکثر ۴ بار در روز است.

 درد شانه و کتف (شانه درد): علت و درمان آن با طب فیزیکی

عوارض جانبی متوکلوپرامید

از داروهای ضد تهوع ، افزایش ضربان قلب، خواب آلودگی شدید، اسهال، سرگیجه، بثورات جلدی، تغییرات فشارخون و اختلال در سیستم عصبی حرکتی گزارش شده است.متوکلوپرامید در مبتلایان به صرع نباید استفاده شود.زمان شروع اثر از راه خوراکی متوکلوپرامید ۳۰ تا ۶۰ دقیقه بعد ازمصرف آن میباشد.

 درد شانه و کتف (شانه درد): علت و درمان آن با طب فیزیکی

سیسا پراید از دارو های ضد تهوع

سیساپراید یکی از داروهای ضد تهوع ( قرص ضد تهوع ) است که به دسته قرص های ۵ میلی گرمی و ۱۰ میلی گرمی و سوسپانسیون ۱ میلی گرمی تقسیم می شود.

 درد شانه و کتف (شانه درد): علت و درمان آن با طب فیزیکی

موارد مصرف سیساپراید

در درمان ضایعات ناشی از برگشت محتویات معده به مری می باشد.

 درد شانه و کتف (شانه درد): علت و درمان آن با طب فیزیکی

مقدار مصرف سیساپراید

داروهایی برای تهوع و استفراغ

10 میلی گرم ۳ یا ۴ بار در روز است.

 درد شانه و کتف (شانه درد): علت و درمان آن با طب فیزیکی

عوارض جانبی سیساپراید

میتوان به اسهال، درد شکم، اختلالات ریتم قلبی، تشنج و تکرر ادرار اشاره کرد.

مصرف سیساپراید در بیماران قلبی باید با احتیاط صورت پذیرد. بهتر است سیساپراید ۱۵ تا ۳۰ دقیقه قیل از غذا مصرف شود.

 درد شانه و کتف (شانه درد): علت و درمان آن با طب فیزیکی

بزرگسالان :

برای درمان فلج معده ناشی از دیابت ۱۰ میلی گرم ۳۰ دقیقه قبل از شروع علائم یا قبل از غذا و هنگام خواب، تا حداکثر ۴ بار در روز مصرف می‌شود. در درمان برگشت محتویات معده به مری ۱۵-۱۰ میلی گرم ۳۰ دقیقه قبل از شروع علائم یا قبل از غذا و هنگام خواب، تا حداکثر ۴ بار در روز مصرف می‌شود. در درمان سکسکه مقدار ۲۰-۱۰ میلی گرم ۴ بار در روز به مدت یک هفته تجویز می‌شود. در صورت نیاز مقدار اولیه ۱۰میلی گرم به صورت تزریق عضلانی تجویز می‌شود. حداکثر مقدار مصرف دارو mg/kg/day۰/۵ است.

کودکان :

در درمان تاخیر تخلیه معده یا به عنوان محرک پریستالتیک در کودکان ۱۴-۵ سال مقدار ۵-۵/۲ میلی گرم ۳ بار در روز ۳۰ دقیقه قبل از غذا و هنگام خواب تجویز می‌شود.

تزریقی

بزرگسالان

در درمان تاخیر معده یا محرک پریستالتیک ۱۰ میلی گرم تزریق وریدی می‌شود. در درمان سکسکه ابتدا ۱۰ میلی گرم تزریق آهسته وریدی می‌شود. و سپس به صورت خوراکی ادامه می‌یابد. به عنوان ضدتهوع در شیمی درمانی mg/kg۲ برای ۳۰ دقیقه قبل از شیمی درمانی تجویز می‌شود که در صورت نیاز هر ۲ یا ۳ ساعت تکرار می‌شود. در صورت نیاز می‌توانmg/kg۱ از دارو را به صورت انفوزیون وریدی تجویز کرد. به عنوان ضدتهوع بعد از جراحی ۲۰-۱۰ میلی گرم نزدیک پایان جراحی تزریق عضلانی می‌شود.

کودکان

به عنوان ضد تهوع و در درمان تاخیر معده یا محرک پریستالتیک mg/kg۱ به صورت مقدار واحد تجویز می‌شود که در صورت نیاز یک ساعت بعد تکرار می‌شود.

 درد شانه و کتف (شانه درد): علت و درمان آن با طب فیزیکی

درمان نفخ شکم با روغن های گیاهی و طبیعی

برخی از داروهای طبیعی ضد تهوع عبارتند از :

بیکربنات سدیم یا جوش شیرین دارو های ضد تهوع

به گزارش آسان طب بیکربنات سدیم یا همان جوش شیرین خواص بسیاری دارد. جوش شیرین خاصیت ضد تهوعی دارد و می‌ تواند حالت تهوع را از بین ببرد. همچنین مصرف ان هزینه و خرج زیادی ندارد.روش استفاده از جوش شیرین به عنوان یکی از داروهای ضد تهوع اینست که یک عدد لیموترش را در یک لیوان آب باید بچکانید . سپس در لیوان آب دیگر 3.5 گرم جوش شیرین بریزید و هم بزنید تا حل شود. یک جرعه آب جوش شیرین و پشت سر آن یک جرعه آب لیموترش را با هم بنوشید. خودتان کم کم متوجه می شوید که علایم حالت تهوع تان کم می شود.

لیموترش از دارو های ضد تهوع

در برخی موارد علت حالت تهوع ها ، پرخوریِ زیاد، سفر با کشتی (همان دریازدگی) یا هواپیما و غیره میباشد. برای درمان این حالت تهوع میتوانید از لیموترش استفاده کنید.برای اینکار کافیست یک تا دو قاشق چای‌خوری آب لیموترش (و یا حداکثر یک لیموترش کامل) را به نصف لیوان آب (اگر دوست داشتید آب گرم) اضافه کنید. هر روز چند بار از این نوشیدنی میل کنید. یادتان باشد اب لیموترش را تازه تازه بگیرید . چون اگر بماند خواصش از بین می رود.

نعنا فلفلی: زود، تند، سریع

زمانی که دچار حالت‌هایی مثل ماشین گرفتگی، دریازدگی، سوءهاضمه و غیره شدید معطل نکنید و به سراغ نعناع فلفلی بروید. این گیاه معطر ضداسپاسم است، ترشح صفرا را تحریک و با گاز معده مقابله می‌کند.

زمانی که دچار ماشین گرفتگی می‌شوید

یک قطره روغن گیاهی نعناع را روی نصف یک حبه قند بچکانید و در دهانتان بگذارید. اگر نیاز بود دوباره این کار را تکرار کنید.

زمانی که دچار مشکلات گوارشی می‌شوید

به فکر دم کرده‌ی نعنا فلفلی باشید. 150 میلی‌گرم آب جوش را روی 1 تا 2 قاشق غذاخوریِ پُر برگ نعناع بریزید. در ظرف را بگذارید و اجازه دهید به مدت 10 دقیقه دم بکشد. محلول را صاف و روزانه بعد از غذا 3 فنجان میل کنید.

توجه داشته باشید که مصرف روغن این گیاه برای زنان باردار، شیرده و کودکان زیر 6 ماه مورد منع مصرف دارد.

اسطوخودوس: همیشه موثر

اسطوخودوس در بین تمام فوایدی که دارد می‌تواند حالت تهوع را هم برطرف کند. به ویژه زمانی که به دلیل استرس و فشارهای روحی و یا پرخوری دچار این حالت شده باشید اسطوخودوس به دادتان می‌رسد. به خاطر اینکه اسطوخودوس مسکن است و به همین دلیل سیستم عصبی را کنترل می‌کند؛ همچنین ترشح معده و انقباض‌های روده را بیشتر می‌کند و به این ترتیب غذا هضم می‌شود.

روش استفاده: یک قطره از اسانس خوراکی اسطوخودوس را در یک قاشق چای‌خوری عسل بچکانید و بخورید. اگر حالت تهوع شدید بود قطره را مستقیماً زیر زبانتان بچکانید (یک قطره).

چه می کنه این زنجبیل!

زنجبیل برای تسکین دل درد هم موثر است و در زمان تهوع یکی از درمان‌های مناسب محسوب می‌شود. بر اساس مطالعاتی که در سال 2006 روی 363 داوطلب انجام شد، زنجبیل احتمال تهوع و استفراغ بعد از عمل جراحی را 35 درصد کاهش می‌دهد. سال 2010 مطالعاتی روی زنان باردار انجام شد و نزدیک به 1077 زن اعلام کردند که مصرف زنجبیل حالت تهوع آن‌ها را کاهش داده است.

روش استفاده: یک فنجان آب را روی یک قاشق چای‌خوری قسمت زیر زمینی (ریزوم) خشک آسیاب شده یا دو قاشق چای‌خوری زنجبیل تازه بریزید. در ظرف را بگذارید؛ اجازه دهید به آرامی جوش بیاید و سپس گاز را خاموش کنید. قبل از صاف کردن بگذارید 5 تا 10 دقیقه بماند. روزانه 2 تا 4 فنجان از این دم کرده بنوشید.

توجه داشته باشید که بیش از حد از این گیاه استفاده نکنید. مصرف زنجبیل برای کودکان زیر 6 سال توصیه نمی‌شود. خانم‌های باردار برای تعیین میزان مصرف حتماً با پزشک یا عطار مشورت کنند.

روغن گیاهی بابونه حتی در دوره‌ی حاملگی

متخصصان طب گیاهی روی مصرف بابونه تاکید می‌کنند. آن‌ها معتقدند که مصرف روغن این گیاه در دوره‌ی حاملگی هم بلامانع است.

روش استفاده: یک قطره از این روغن را به طور مستقیم زیر زبانتان بریزید و یا در یک قاشق چای‌خوری عسل یا روی یک حبه قند بچکانید و در دهانتان بگذارید. در صورت لزوم روزانه 4 تا 5 مرتبه این کار را تکرار کنید.توجه داشته باشید گیاهان دارویی بی ضرر نیستند و ممکن است علائم جانبی داشته باشند.حتماً به میزان مصرف خود دقت کنید و در مصرف هیچ داروی گیاهی زیاده‌روی نکنید.

تهوع و استرس: مرزنگوش را امتحان کنید

به عقیده‌ی متخصصان طب گیاهی مرزنگوش برای دستگاه گوارش و به خصوص معده بسیار مفید است. از این گذشته این گیاه آرام بخش است و زمانی که به دلیل استرس دچار حالت تهوع می‌شوید می‌تواند کمکتان کند.روش استفاده: یک قاشق غذاخوری مرزنگوش خشک را با 3 فنجان آب جوش دم کنید و روزانه 3 فنجان میل کنید.

حالت تهوع در 3 ماهه‌ی اول بارداری امر رایجی است. توجه داشته باشید که خودسرانه و بدون نظر پزشک معالجتان هیچ یک از گیاهان اشاره شده در این مقاله را مصرف نکنید. زمانی که پزشک به شما مصرف این داروهای گیاهی را تجویز می‌کند نیز توجه کنید که در مصرف آن‌ها دچار افراط نشوید و مطابق میزان تجویز شده عمل کنید.

خواهشمنديم اگر سوال يا نکته‌اي براي مطلب داروهایی برای تهوع و استفراغ

در ذهن شما باقي مانده است، آن‌را در قسمت نظرات با ما و ساير کاربران به اشتراک بگذاريد.

 درد شانه و کتف (شانه درد): علت و درمان آن با طب فیزیکی

مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا