دسته‌بندی نشده

هزینه های سفر به همدان و جاذبه های گردشگری آن

راهنمای سفر به همدان

سفر به همدان یک سفر خاطره انگیز خواهد بود زیرا این شهر باستانی پر از مکان های تفریحی و باستانی است. همدان هر سال مقصد گردشگران زیادی خصوصا در فصل تابستان است.

همدان (هگمتانه) را مهد تاریخ و تمدن ایران نامیده اند. همدان مقر تابستانی کوروش بزرگ بوده است. همدان استانی با قدمت تاریخی بسیار زیاد، آب و هوایی خنک در تابستان ها و جاذبه های گردشگری تاریخی و طبیعی منحصر به فرد است که بسیاری از افراد به دلیل آب و هوای معتدل و مطلوب همدان در فصول گرم سال، آن را گزینه بسیار مناسبی برای سفرهای تابستانی می دانند.

همدان را بیشتر به اسم پادشاهی مادها می شناسند. طبق نوشته های هرودوت مورخ مشهور یونانی، مادها در اواخر قرن هشتم قبل از میلاد و به رهبری فردی به اسم دیاکو توانستند به قدرت برسند و اولین دولت یکپارچه و مقتدر در فلات ایران را پایه گذاری کنند. دیاکو نخستین شاه مادها، همدان را به عنوان پایتخت امپراطوری خود انتخاب کرد، پایتختی که به هگمتانه شهرت دارد. امروزه بقایای تپه هگمتانه را، اثر بر جای مانده از شهر و قلعه دیاکو می دانند. همدان در زمان هخامنشیان هم رونق زیادی داشت و به عنوان پایتخت تابستانی آنان شناخته می شد. بقایای بر جای مانده از دوره هخامنشی، نشانگر اهمیت این دیار در آن دوران است.

همدان به دلیل داشتن آثار تاریخی بسیار ارزشمند، جاذبه های طبیعی بکر و بسیار زیبا و آب و هوای مطلوبش به عنوان یکی از مهم ترین قطب های گردشگری غرب کشور شناخته شده است. در سفر به همدان، حتما از روستای لاله جین که قطب سفالگری ایران است هم بازدید کنید. سفال معروف ترین سوغات این استان است که علاوه بر لاله جین، از بازار تاریخی شهر همدان هم می توانید آن را تهیه کنید.

اطلاعات ضروری برای سفر به همدان

استان همدان، یکی از استان های مرتفع غرب کشور است. این استان از سمت شمال به استان های قزوین و زنجان، از سمت غرب به استان های کردستان و کرمانشاه، از جنوب به استان لرستان و از سمت شرق به استان مرکزی محدود می شود. همدان با وسعتی بالغ بر ۱۹۴۹۳ کیلومتر مربع یکی از مرتفع ترین مناطق کشور است. شهر همدان در دامنه های کوه الوند بنا شده و ارتفاع آن از سطح دریا ۱۷۴۱ متر است. به همین دلیل از جمله شهرهای سردسیر ایران به حساب می آید. طرح اصلی شهر همدان را مهندسان آلمانی طراحی کرده اند، البته به دلیل افزایش چشم گیر جمعیت در دهه های گذشته و لزوم ساخت و سازهای بیشتر، از آن طرح چیزی باقی نمانده است.

بهترین زمان برای سفر به همدان

با توجه به قرارگیری شهر همدان در دامنه های کوه مرتفع الوند، زمستان های این شهر بسیار سرد و برف گیر است. این شهر در تابستان ها آب و هوایی خنک و نسبتا مطلوب دارد. گرم ترین ماه های سال در این استان، تیر و مرداد هستند که دما تا حدود ۳۶ درجه بالا می رود و خنک ترین ماه ها هم دی و بهمن هستند که دمایی حدود ۲۶- درجه سانتی گراد را تجربه می کنند. اما بهترین زمان سفر به این منطقه، فصول بهار و تابستان هستند. سفر به این منطقه از اواسط اردیبهشت ماه تا پایان تابستان، سفری دلچسب خواهد بود.

بهترین مسیرها برای سفر به همدان

برای سفر به همدان می توانید از هواپیما، اتوبوس های بین شهری، خودروی شخصی و حتی قطار استفاده کنید. فرودگاه همدان حدود ۵ کیلومتر با این شهر فاصله دارد. پایانه اتوبوس رانی این شهر نیز در بلوار انقلاب شهر قرار دارد. با قطار نیز می توانید به ایستگاه راه آهن ملایر بروید و از آن جا به مناطق مختلف آن سفر کنید.

اما بیشتر سفرها به مقصد همدان، با خودروی شخصی انجام می شود. اگر قصد دارید از تهران به همدان سفر کنید، بهترین مسیر پیش روی شما، جاده تهران – ساوه و ساوه – همدان خواهد بود. مسیرهای دیگر برای سفر به همدان نیز، جاده بوئین زهرا و البته قزوین به همدان هستند که می توانید آن ها را هم امتحان کنید. به طور کلی مسیرهای ورودی شمالی به این استان از جمله ساوه به همدان و زنجان به همدان، پر تردد ترین مسیرهای ورودی به این استان هستند.

غار علیصدر

جاذبه های گردشگری مهم در سفر به همدان

غار علیصدر

بدون شک غار علیصدر معروف ترین جاذبه گردشگری (از نوع طبیعی) در همدان است. علیصدر طولانی ترین غار آبی جهان است که حدود ۷۰ کیلومتری شهر همدان قرار دارد. زیباترین جلوه های طبیعی دنیا را در این غار شگفت انگیز خواهید دید. برای تماشای این غار باید به شهرستان کبودرآهنگ و روستای علیصدر بروید. پس از تهیه بلیط، توسط قایق هایی به اعماق غار خواهید رفت و شگفتی های آن را از نزدیک تماشا خواهید کرد. در بخش های از غار نیز مسیرهای پیاده روی پیش رویتان قرار دارد. نکته جالب توجه درباره این غار و بسیاری از غارهای دیگر، این است که دمای هوا در تمام فصول سال درون آن ثابت و حدود ۲۰ درجه سانتی گراد است. در سفر به همدان، بازدید از غار منحصر به فرد علیصدر را فراموش نکنید.

گنج نامه همدان

کتیبه های گنج نامه، از مهم ترین سنگ نوشته های باستانی کشورند که از دوران داریوش کبیر و خشایار شاه هخامنشی به یادگار مانده اند. این کتیبه ها در سه زبان پارسی باستان، زبان عیلامی و زبان بابلی در دل صخره های کوه الوند تراشیده شده اند. توجه شما را به ترجمه بخشی از این کتیبه جلب می کنیم: «خدای بزرگ است اهورامزدا، که این سرزمین را آفرید، که آن آسمان را آفرید، که مردم را آفرید، که شادی را برای مردم آفرید، که داریوش را شاه کرد، شاهی از میان بسیار، فرمانروائی از میان بسیار. مَنَم داریوش، شاه بزرگ، شاهِ شاهان، شاهِ سرزمین‌هایی که نژادهای گوناگون دارند، شاه سرزمین دور و دراز، پسر ویشتاسب هخامنشی.»

پس از تماشای این آثار تاریخی ارزشمند در مجموعه گنج نامه، به تماشای آبشار زیبای گنج نامه بروید. این آبشار ۱۲ متر ارتفاع دارد و در مسیر صعود به ارتفاعات کوهستان الوند قرار گرفته است. آبشار گنج نامه هم در فصول گرم و هم در فصول سرد سال میزبان گردشگران و علاقه مندان به ورزش صخره نوردی و آبشار نوردی است. در مجاورت این جاذبه ها، تله کابین گنج نامه با طول خط ۱۶۸۰ متر هم قرار دارد. بانجی جامپینگ، سالن بولینگ، سورتمه، کافی شاپ و رستوران و … از دیگر امکانات مجموعه تاریخی – تفریحی گنج نامه در سفر به همدان هستند.

آرامگاه ابوعلی سینا

طبیب، حکیم، شاعر و عارف نام آشنای ایران که آوازه اش در دنیا هم پیچیده، در شهر همدان آرمیده است. طرح بنای آرامگاه بوعلی سینا را از برج معروف گنبد قابوس در شهر گنبد الهام گرفته اند. بخشی از این بنا به عنوان موزه و محل نگه داری اشیاء قدیمی اکتشافی از این شهر و بخش دیگر هم به محل نمایش کتب خطی و آثار بوعلی سینا اختصاص داده شده است. آرامگاه بوعلی سینا از معروف ترین جاذبه های گردشگری در سفر به همدان است که در میدانی به همین نام در مرکز شهر قرار دارد.

آرامگاه باباطاهر

آرامگاه باباطاهر عریان

آرامگاه یکی دیگر از شعرای نامدار کشور به نام باباطاهر عریان هم در شهر همدان است. باباطاهر از شعرای معروف قرون چهار و پنج کشور است. این آرامگاه در میدان باباطاهر همدان قرار دارد. در مجاورت این بنا، موزه صنایع دستی شهر همدان هم وجود دارد که پیشنهاد می کنیم سری هم به آن بزنید.

تپه باستانی هگمتانه

طبق گفته های هرودوت تاریخ دان معروف یونانی، هگمتانه اولین پایتخت کشور است که به دستور دیاکو، نخستین شاه ماد ها احداث شده است. می گویند که این شهر؛ درون ۷ لایه دیوار قرار داشته که هر کدام به رنگ خاصی بودند. خود دیاکو در قلب شهر و در لایه آخر زندگی می کرده تا بدین ترتیب، مردم عادی نتوانند او را از نزدیک ببینند. در طی حفاری های این ناحیه، آثار ارزشمندی از دوره های مختلف تاریخی از جمله هخامنشیان هم کشف شده است. موزه هگمتانه هم در مجاورت این تپه باستانی قرار دارد و بسیاری از اشیاء مکشوفه از آن در این موزه نگه داری می شوند.

گنبد علویان همدان

یکی از آثار برجسته دوران اسلامی در شهر همدان، گنبد علویان است که در مجاورت امامزاده عبدالله این شهر قرار گرفته است. گنبد علویان با شماره ۹۴ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

بازار سنتی همدان، مجسمه تاریخی شیر سنگی همدان، روستای گردشگری ورکانه، دریاچه سد اکباتان و سراب گیان در نهاوند، آرامگاه استر و مردخای، مسجد جامع همدان و برج قربان هم از دیگر جاذبه های گردشگری در سفر به همدان هستند.

مکان های اقامتی مناسب در سفر به همدان

در این شهر گزینه های خوب و مناسبی برای اقامت پیش رویتان است. پیشنهاد می کنیم که قبل از سفر نوع اقامت خود را انتخاب کنید. در این شهر هم هتل های مناسبی وجود دارند که بسته به میزان بودجه خود می توانید در آن ها اقامت کنید و هم میهمان سراها، اقامتگاه ها و دیگر اشکال میهمان پذیرها آماده پذیرایی از شما هستند. اگر در زمان های پیک سفر به این شهر سفر کنید هم با مکان هایی مواجه خواهید شد که مسئولین شهر به چادر زدن اختصاص داده اند.

هتل بین المللی امیران همدان

هتل ۴ ستاره امیران همدان، در اواخر اسفند ماه سال ۱۳۹۵ فعالیت خود را آغاز کرد. این هتل که معماری با شکوهی دارد در ۸ طبقه ساخته شده و ۵۵ اتاق و سوئیت را در خود جای داده است. این هتل با امکاناتی همچون رستوران، سالن های مجزا برای مراسم، اینترنت و … از جمله هتل های خوب شهر همدان است.

هتل بوعلی همدان

هتل بوعلی یکی دیگر از هتل های ۴ ستاره با کیفیت در شهر همدان است که در مرکز این شهر و در خیابان بوعلی واقع گردیده است.

گنجنامه

آشنایی با رستورانهای سنتی برای سفر به همدان

همدان تنوع غذایی زیادی دارد. آبگوشت ها و آش های همدانی، معروف ترین غذاهای این منطقه از کشور را شامل می شوند. آبگوشت بزباش، آبگوشت کلم قمری، آش کاچی، آش برنج، آش خشکبار، آبگوشت فلفل، کباب سرداشی و … از جمله معروف ترین غذاهای بومی همدان هستند که پیشنهاد می کنیم در سفرتان با خرج حدود ۲۰ هزار تومان امتحان کنید.

رستوران آریاییان

اگر قصد دارید یکی از انواع آبگوشت های معروف همدانی را میل کنید، سری به دیزی سرای آریاییان در مرکز شهر بزنید. انواع آبگوشت همدانی در این رستوران با بهترین و تازه ترین مواد اولیه تهیه می شوند. نوشیدن یک دوغ محلی در کنار آبگوشت های همدان، خاطره ای خوشمزه را برایتان رقم خواهد زد.

رستوران داریوش گنجنامه

پس از گشت و گذار در مجموعه تاریخی گنجنامه همدان، می توانید به این رستوران سری بزنید. رستوران دارویش در محوطه گنجنامه، یکی از رستوران های با کیفیت و مدرن همدان است که در محیطی زیبا و آرام پذیرای گردشگران این مجموعه تاریخی – فرهنگی می باشد. در این رستوران انواع غذاهای ایرانی و سنتی سرو می شود.

رستوران ایتالیایی دلژین

اگر از صرف غذاهای ایرانی خسته شدید و به دنبال یک رستوران با غذاهای جدید و طعمی متفاوت می گردید، ما به شما رستوران دلژین را پیشنهاد می کنیم. در این رستوران انواع و اقسام غذاهای ایتالیایی از جمله انواع پاستا و پیتزا با کیفیت مناسب سرو می شوند.

راهنمای خرید سوغاتی در سفر به همدان

شاید بتوان همدان رو قطب شیرینی های سنتی غرب کشور دانست چرا که بعضی از شیرینی های سنتی همدان 150 تا 200 سال قدمت تولید دارند که شامل کماج، شیرمال، حلوازرده، انگشت پیچ، آب نبات قیچی، حلوا لوزی، شیرینی چای بغدادی، نان چای و راحت الحلقوم هستند. به جز این شیرینی ها، سیر تند، شیر شیره، قیسی، مویز و شیره انگور از سوغات خوراکی همدان هستند.

سفال و سرامیک، چرم و کالای چرمی، فرش، گلیم و جاجیم از صنایع دستی این شهر به حساب میاد . بیشتر کسانی که به همدان سفر می کنند لااقل یکی از ظرف های سفالین هنرمندان لالجین که به عنوان مرکز تولید سفال خاورمیانه شناخته شده است را خریداری می کنند.

برای تهیه این سفالها نیازی نیست تا لالجین رو طی کنین چرا که بهترین نمونه های آنها در حاشیه میدان باباطاهر هست. اگه از گشت و گذار توی بازارهای سنتی لذت می برید ، سری به بازار بزرگ همدان بزنیند که با وجود این که متعلق به دوره صفویه ست اما هنوز هم راسته های سنتی خودش را حفظ کرده است . در بازار سنتی همدان هم می توانید گبه های دستبافت قشنگی رو با قیمت مناسب پیدا کنید. اگر هم از گشت و گذار توی پاساژهای مدرن لذت می برید، برج زاگرس ، برج پاستور و مرکز خرید مهستان انتخابای خوبی برای سفر به همدان هستند.

divider

بیشتر بخوانید:

از هزینه های سفر به یونان بدانید!

هزینه های سفر به هاوایی و آشنایی با جاذبه های گردشگری آن

دانستنی های سفر به دبی

گردآوری توسط بخش گردشگری

مجله دلگرم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا