دسته‌بندی نشده

با کودکان ناشنوا چگونه برخورد کنیم؟

چگونه با کودک ناشنوا برخورد کنیم؟

توجه داشته باشید، کم‌شنوایی غیرقابل درمان که برای آنان به موقع اقدامات توانبخشی ارائه نشود، منجر به اختلال در برقراری ارتباط با دیگران و محیط پیرامون، هم چنین اختلال در فهم و تولید گفتار می‌شود و از آن جا که بیشتر از 90 درصد کودکان دچار کاهش شنوایی دارای والدین شنوا هستند،

مهم‌ترین رکن هر نوع برنامه مداخله توانبخشی شنوایی، حمایت عاطفی از والدین و ارائه اطلاعات متناسب و مورد نیاز خانواده برای پذیرش واقعیت کم‌شنوایی فرزند میباشد، ولی والدین کودک کم‌شنوا برای یاری به درمان موثر فرزندشان طی دوره‌های توانبخشی و باز شنوایی چه اقداماتی را می بایست انجام بدهند و به چه نکته هایی میبایست توجه کنند؟

پزشک فرنوش جاراللهی، متخصص شنوایی‌شناسی در جواب این سوالات با تاکید بر اینکه در گونه مداخله درمانی به موقع، کم‌شنوایی سبب صدمه به قوای عقلانی، مغزی و هوشی کودک نمی‌شود، به والدینی که کودک کم‌شنوا دارند توصیه می‌کند کودکشان را از همه موهبت‌های دوران کودکی بهره‌مند کنند و او را در همه ابعاد زندگی توانمند پرورش بدهند.

برخورد و ارتباط صحیح با کودکان ناشنوا

استادیار دانشگاه علوم پزشکی ایران می‌گوید: کم‌شنوایی یا ناشنوایی عاملی نیست که سبب شود والدین، خانواده‌ها یا افراد جامعه نسبت به چنین کسانی دچار حس ترحم و دلسوزی شوند، جز اینکه افراد می بایست یاد بگیرند با چنین کودکی چگونه ارتباط برقرار کنند.

ابراز عشق و محبت به فرزند کم‌شنوا

کودک کم‌شنوایتان را همان گونه که هست، بپذیرید و دوستش داشته باشید.این متخصص شنوایی‌شناسی با تاکید بر این مساله خطاب به والدین کودکان کم‌شنوا می‌گوید:

فرزندتان را فراوان در آغوش بگیرید، نوازش نمایید و مورد محبت قرار بدهید. بگذارید عشق شما را نسبت به خودش با همه وجود درک بکند. درمورد احساس‌های مختلف مثل شادی، غم، محبت، تأسف و نگرانی با او صحبت نمایید. به او یاد بدهید احساسش را در چهره خود نشان دهد.

آموزش روش‌های بیان احساسات به کودک

والدین کودک کم‌شنوا میبایست به فرزندشان یاری کنند تا شیوه ابراز احساسات را بشناسد یعنی کودک میبایست یاد گیرد احساسات خود را بنویسد، راجع به آن گفت‌وگو بکند، نقاشی بکشد و در بازی‌های جمعی خوشحالی و ناراحتی خود را بروز دهد.

برخورد با کودکان ناشنوا

پزشک جاراللهی با تاکید بر اینکه هرگز نبایستی این کودکان را لوس نمود، می‌افزاید:

میبایست اعتماد به نفس کودک را تقویت نمود و به وضع ظاهری و لباس او هم توجه داشت. هم چنین میبایست از امکانات و شرایط متناسب برای رشد و شکوفایی استعدادهای بالقوه‌اش استفاده نمود. والدین چنین کودکانی میبایست همواره به او بگویند که از داشتن فرزندی همچون او احساس غرور می‌کنند.

حتماً بخوانید:

مقایسه و سرزنش ممنوع

یکی از مهم‌ترین توصیه‌ها به والدین کودک کم‌شنوا آن میباشد که فرزندشان را در تصمیم‌گیری خانواده مشارکت بدهند و شخصیت او را مستقل بار بیاورند.به گفته این متخصص، نکته زیاد مهم دیگر آن میباشد که او را مسخره، تحقیر، سرزنش یا با دیگران مقایسه نکنید بلکه موفقیت او را هر چند کوچک باشد مورد تشویق قرار بدهید.وی با تاکید بر اینکه والدین چنین کودکانی میبایست مدام با فرزندشان بازی کنند، می‌افزاید:

اگر کودک ناشنوا دارید، بخوانید

میبایست چگونگی برخورد با غریبه‌ها به چنین کودکانی از سوی والدین آموزش داده شود.پدر و مادرها میبایست درمورد فعالیت خود به فرزندشان توضیح بدهند و او را در جریان صحبت‌های خانوادگی قرار بدهند. در مهمانی‌ها و جمع‌ها او را در گفت‌وگو داخل کنند و به دیگران هم بیاموزند که چطور با او ارتباط برقرار کنند. به جای او صحبت نکنند و به او فرصت بدهند خودش منظورش را بیان بکند.

تقویت روابط با همسالان شنوا

پزشک جاراللهی به والدین این کودکان توصیه می‌کند: فرزندتان را در جمع کودکان و همسالان شنوا و کم‌شنوا ببرید و بگذارید با آنان بازی بکند. یاری نمایید دوستان خوبی پیدا بکند و با آنان رفت و آمد داشته باشد.

رفتار با کودک ناشنوا

قوانین، سنت‌ها، آداب و رسوم اجتماعی، ملی و مذهبی را به زبان ساده به او بیاموزید. خودتان الگوی خوبی برای او باشید. به او بیاموزید به حقوق دیگران احترام بگذارد، ولی نگذارد حقش پایمال شود و پرخاشگری بکند، بلکه با احترام و قاطعیت به خواسته‌هایش برسد.
بالاخره بگذارید فرزند کم‌شنوای شما از زندگی‌اش و از بودن با شما و دیگران لذت ببرد.

منبع : آپادانا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا