دسته‌بندی نشده

با مکمل های غذایی نیتریک اکسید آشنا شوید

مکمل غذایی نیتریک اکسید

مکمل غذایی نیتریک اکسید موضوع مورد بحث ماست. نیتریک اکسید یک مولکول حیاتی تولید شده در بدن می باشد که بر جنبه های بسیار زیادی از سلامتی اثر می گذارد. این ماده به گشاد شدن رگ های خونی برای بهبود جریان خون کمک می کند.

همچنین نیتریک اکسید فواید مختلفی برای سلامتی دارد که از جمله آن ها می‌ توان به بهبود عملکرد ورزشی پایین آوردن فشار خون و عملکرد بهتر مغز اشاره کرد.

مواد غذایی دارای نیتریک اکسید

ایجاد تغییرات در رژیم غذایی یکی از بهترین و موثرترین روش ها برای افزایش طبیعی این مهم در بدن است.

1. مکمل غذایی نیتریک اکسید: چغندر قند

چغندر قند غنی از نیترات خوراکی بوده که بدن شما می تواند آن را به نیتریک اکسید تبدیل کند. بر طبق یک مطالعه انجام شده بر روی ۳۸ بزرگسال که مکمل نوشیدنی چغندرقند استفاده کرده بودند نشان داد که تنها بعد از ۴۵ دقیقه سطح نیتریک اکسید تا ۲۱ درصد افزایش پیدا می کند.

یک مطالعه دیگر نیز مشابه با مطالعه قبل نشان داد که نوشیدن ۱۰۰ میلی لیتر از آب چغندر قند به طور قابل ملاحظه‌ ای باعث افزایش سطح نیتریک اکسید در آقایان و خانم ها می شود.

به خاطر اینکه چغندرقند غنی از نیترات خوراکی است باعث شده که این ماده خوراکی فواید بسیار زیادی برای سلامتی به دنبال داشته باشد. از جمله این فواید می‌ توان به بهبود عملکرد شناختی ، افزایش عملکرد ورزشکاران پایین آوردن فشار خون اشاره کرد.

2. مکمل غذایی نیتریک اکسید: سیر

این ماده خوراکی نیز به وسیله نیتریک اکسید سینتاز باعث بالا رفتن نیتریک اکسید در بدن می شود. نیتریک اکسید سینتاز یک آنزیم بوده که باعث تبدیل ال آرژنین به نیتریک اکسید می گردد.

یک مطالعه انجام شده بر روی موش ها نشان داد که عصاره سیر چند ساله باعث تا یک ساعت بعد از مصرف موجب افزایش موقت ۴۰ درصدی سطح نیتریک اکسید می شود.

یک مطالعه دیگر نیز دریافت که عصاره سیر چند ساله باعث به حداکثر رسیدن جذب نیتریک اکسید توسط بدن می شود.

هم مطالعات انجام شده بر روی انسان ها و هم بر روی حیوانات نشان می دهد که زیر قادر به افزایش سطح نیتریک اکسید بوده که اثرات مفیدی بر سلامت داشته و همچنین به پایین آوردن فشار خون و بهبود توانایی تمرینی کمک می کند.

بیشتر بخوانید: کالری سیر : 100 گرم سیر خام و سرخ شده چقدر کالری دارد ؟

3. مکمل غذایی نیتریک اکسید: شکلات تلخ

شکلات تلخ حاوی ترکیب طبیعی فلاونول می باشد که لیست بلند بالایی از سلامتی در خود دارد. به خصوص تحقیقات نشان می دهند که فلاونول های موجود در کاکائو به بالا رفتن سطح نیتریک اکسید در بدن کمک کرده تا سلامت قلب را بهبود بخشد و از سلول ها در برابر اکسیداتیو استرس محافظت کند.

یک مطالعه انجام شده به مدت ۱۵ روز بر روی ۱۶ نفر نشان داد که مصرف روزانه ۳۰ گرم شکلات تلخ منجر به افزایش قابل ملاحظه سطح نیتریک اکسید در خون می شود. علاوه بر این شرکت کنندگان هم کاهش سیستولیک و دیاستولیک فشار خون را تجربه کردند.

به این خاطر که شکلات تلخ غنی است فلاونول ها بوده و باعث بالا رفتن نیتریک اکسید می شود، بنابراین شکلات تلخ باعث بهبود جریان خون، بهبود عملکرد مغز و پایین آوردن خطر ابتلا به بیماری های قلبی نیز می گردد.

بیشتر بخوانید: کالری شکلات تلخ : 100 گرم شکلات تلخ چقدر کالری دارد ؟

4. مکمل غذایی نیتریک اکسید: آجیل ها و دانه ها

آجیل ها و دانه ها آرژنین بالایی دارد. آرژنین آمینو اسیدی می باشد که در تولید نیتریک اکسید همکاری می کند. برخی تحقیقات نشان می‌ دهند که اضافه کردن آرژنین به رژیم غذایی از طریق مواد خوراکی مانند آجیل ها و دانه ها باعث افزایش سطح نیتریک اکسید در بدن می شود.

به عنوان مثال هیچ مطالعه ای انجام شده بر روی ۲۷۷۱ نفر نشان داد که مصرف بالاتر مواد غذایی غنی از آرژنین با داشتن نیتریک اکسید بالاتری در خون مرتبط است.

یک مطالعه کوچک دیگر نیز نشان داد که مکمل حاوی آرژنین و افزایش سطح نیتریک اکسید تنها پس از دو هفته مصرف منجر می شود.

به خاطر وجود آرژنین و ارزش غذایی فوق العاده، می توان گفت که مصرف مرتب آجیل ها و دانه ها با پایین آمدن فشار خون، بهبود یادگیری و افزایش توانایی مرتبط است.

بیشتر بخوانید: با کالری انواع مغزها، آجیل و خشکبار آشنا شوید

5. مکمل غذایی نیتریک اکسید: انار

انار با آنتی اکسیدان های قوی که می توانند از سلول ها در مقابل آسیب محافظت کنند و اکسید نیتریک را متعادل نگه دارند، غنی شده است. یک مطالعه آزمایشگاهی نشان داد که آب انار در محافظت از اکسید نیتریک بدن از آسیب اکسیداتیو در حین افزایش فعالیت بدنی، موثر است.

یکی دیگر از مطالعات حیوانی نیز نشان داد که هم آب انار و هم عصاره میوه انار قادر به افزایش سطح نیتریک اکسید سنتاز و افزایش غلظت نیترات در خون هستند.

مطالعات انسانی و حیوانی نیز نشان داده اند که انار با غلظت آنتی اکسیدان های خود می تواند جریان خون را بهبود بخشد. بنابراین ممکن است در درمان بیماری هایی مانند فشار خون بالا و اختلال نعوظ مفید باشد.

بیشتر بخوانید: کالری انار : 100 گرم انار چقدر کالری دارد ؟

6. مکمل غذایی نیتریک اکسید: هندوانه

هندوانه یکی از بهترین منابع سیترولین است. سیترولین یک نوع اسید آمینه است که ابتدا به آرژنین و در نهایت به اکسید نیتریک در بدن تبدیل می شود.

یک مطالعه کوچک نشان داد که مصرف مکمل سیترولین باعث تحریک سنتز اکسید نیتریک پس از چند ساعت می شود. این مطالعه همچنین اشاره کرد که این مکمل غذایی نیتریک اکسید ممکن است تأثیرات مثبتی بر روی سلامت بدن داشته باشد.

در همین حال، مطالعه دیگری که بر روی ۸ مرد انجام شده بود نشان داد که نوشیدن ۱۰ اونس (۳۰۰ میلی لیتر) آب هندوانه در روز به مدت دو هفته موجب بهبود قابل ملاحظه ای در قابلیت های زیستی نیتریک اکسید می شود.

تحقیقات اخیر نشان داده اند که افزایش مصرف هندوانه نه تنها باعث افزایش سطح اکسید نیتریک در خون می شود، بلکه می تواند باعث افزایش عملکرد ورزشی بدن، کاهش فشار خون و افزایش جریان خون شود.

بیشتر بخوانید: مقدار کالری هندوانه و تخمه هندوانه + رژیم لاغری با هندوانه

نکته آخر

اکسید نیتریک یک ترکیب حیاتی است که در بسیاری از فرایند های بدن مانند تنظیم فشار خون، عملکرد ورزشی و عملکرد مغز درگیر است. از طرفی ایجاد چند تغییر ساده در رژیم غذایی می تواند یک راه آسان و موثر برای افزایش سطح اکسید نیتریک خون به طور طبیعی باشد.

مصرف مقدار زیادی میوه ها، سبزیجات، دانه ها و غذاهای پروتئینی می تواند سطح اکسید نیتریک و سلامت عمومی بدن را در این فرآیند ارتقاء دهد.

بیشتر بخوانید:

مکمل نیتریک اکسید چیست

معرفی بهترین مکمل های تقویت حافظه با اثر گذاری بالا

انواع مکمل کربوهیدرات : شیوه مصرف مکمل کربوهیدرات

بهترین مکمل های پتاسیم و ویژگی های آن ها

معرفی 10 نوع مکمل دارویی ویتامین B12 با تاثیر فوق العاده

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا