دسته‌بندی نشده

با مواد غذایی غضروف ساز آشنا شوید

خوراکی های غضروف ساز

مکمل غذایی غضروف ساز موضوع مورد بحث ماست. در مفصل استخوان، غضروف وجود دارد. غضروف بافتی محکم اما انعطاف پذیر است که میزان اصطکاک و سایش بین استخوان ها را به حداقل می رساند. غضروف در واقع به عنوان سیستم ضربه گیر عمل می کند. در صورت آسیب دیدگی غضروف، مفاصل دچار ورم و درد می شود.

به نقل از روزنامه خراسان، بر خلاف بیشتر بافت های دیگر، گردش خون در غضروف به کندی صورت می گیرد و به همین علت است که روند ترمیم فرسودگی و آسیب دیدگی کمی طول می کشد.

به گزارش سایت «Newsweek»، با مصرف برخی موادغذایی، می توان روند ترمیم غضروف را سرعت بخشید. اگر دچار درد مفصل، سفتی در زانو، قوزک پا، شانه، آرنج یا هر قسمت دیگر از بدن هستید، می توانید از موادغذایی زیر استفاده کنید.

1. مواد غذایی غضروف ساز: بامیه

بامیه سرشار از ویتامین C،A و مواد معدنی مختلفی مانند کلسیم، پتاسیم و… است. این میوه خواص آنتی‌ اکسیدانی دارد که با اثرات مخرب رادیکال‌های آزاد مقابله می‌کند. بامیه از مکمل های غضروف ساز بوده و کاهش التهاب مفاصل بسیار موثر است.

بیشتر بخوانید: کالری بامیه : 100 گرم بامیه پخته و خام چقدر کالری دارد ؟

2. مواد غذایی غضروف ساز: حبوبات

حبوبات حاوی پروتئین، کلسیم، فولات، آهن، ویتامین‌های گروه B و اسید آمینه‌های ضروری هستند. در بین این مواد غذایی، لوبیاها شامل لوبیا قرمز و سفید اثر فوق‌ العاده‌ای داشته و در حفظ سلامت مفاصل و غضروف‌ها بسیار موثرند.

بیشتر بخوانید: با میزان کالری انواع حبوبات آشنا شوید

3. مواد غذایی غضروف ساز: کلم بروکلی

کلم بروکلی، یکی از شاهکارهای غذایی است که برای مقابله با آرتروز مفید است. در بررسی‌ های علمی مشخص شده بروکلی به دلیل دارا بودن ترکیبات گوگردی مانند سولفورفان‌ها مانع از ساییدگی غضروف‌ها می‌شود. به‌ طور کلی خانواده کلم‌ ها حاوی کلسیم است و برای سلامت مفاصل توصیه می‌شود.

بیشتر بخوانید: کالری کلم بروکلی : 100 گرم کلم بروکلی چقدر کالری دارد ؟

4. مواد غذایی غضروف ساز: ویتامین C

لازم به ذکر است که ویتامین C علاوه بر افزایش قدرت دفاعی بدن، برای تولید کلاژن و افزایش میزان اکسیژن خون نیز الزامی است. به همین علت می‌تواند مواد مغذی لازم برای بهبود زخم‌ها و آسیب‌ بافت‌ها را تامین نماید.

کمبود ویتامین C می‌تواند مانع از روند تسکین و بهبود زخم‌ ها شود. باید بدانید که بدن انسان به روزانه بیش از ۷۵ میلی‌گرم از این ویتامین نیاز دارد تا بخش‌ های آسیب‌ دیده‌ی بدن را ترمیم کند.

برای همین دلیل برای ترمیم هر چه سریع‌ تر غضروف‌ ها نیز از مواد غذایی حاوی ویتامین C مانند کیوی، پرتقال، توت‌ فرنگی، لیمو ترش و… هرگز غافل نشوید.

بیشتر بخوانید: معرفی مکمل های غذایی ویتامین C با اثر جادویی

5. مواد غذایی غضروف ساز: میگو

یکی دیگر از اسید آمینه‌های مورد نیاز و مکمل های غذایی غضروف ساز گلوکزامین است. این اسید آمینه منابع غذایی متنوعی ندارد؛ میگو جزو غذاهای دارای این اسید آمینه است.

6. مواد غذایی غضروف ساز: ژلاتین

ژلاتین حاوی پروتئین ضعیفی است. درست است بین مردم رایج شده مصرف ژله برای غضروف‌ ها مفید است، اما در منابع علمی شواهدی دال بر تاثیر آنچنانی ژلاتین بر غضروف‌ها وجود ندارد.

البته منظور رد خواص ژلاتین نیست و مصرف آن بخصوص به بچه‌ها توصیه می‌شود. اما این باور که برای تقویت مفاصل و محافظت از غضروف‌ها باید هر روز ژله مصرف شود پایه علمی ندارد.

7. مکمل غذایی غضروف ساز: مواد غذایی دارای سلنیوم

سلنیوم برای حفظ سلامت مفاصل بسیار موثر است. ماهی‌ ها و آجیل‌ ها منابع خوب سلنیوم و منیزیم هستند. مصرف روزانه و متعادل بادام، پسته، فندق، گردو و… هم برای بیماری‌های قلبی و مفاصل بسیار موثر است. به عقیده بعضی متخصصان سلنیوم و آجیل‌ ها حتی به غضروف‌ سازی هم کمک می‌کند.

علاوه بر مواد غذایی ذکر شده، روغن ماهی، گوشت قرمز، تخم‌ مرغ، سویا، پنیر، میوه‌ های خشک، مخمر آب جو و… نیز جز مواد غذایی غضروف ساز شناخته شده‌ اند. علاوه بر مواد غذایی ذکر شده، مکمل‌ های غذایی که به غضروف سازی کمک می‌کنند، می‌ توانند روند رشد و سلامت شما را تسریع ببخشند.

8. مواد غذایی غضروف ساز: سیب

این میوه حاوی نوعی آنتی اکسیدان قوی است و به تولید ترکیب مهم غضروف ساز به نام کلاژن کمک می کند. توجه داشته باشید، بیشتر میزان این ماده در پوست سیب است.

بیشتر بخوانید: کالری سیب : یک عدد سیب چقدر کالری دارد ؟

9. مواد غذایی غضروف ساز: پیاز و سیر

هر دو غنی از سولفور است که التهاب را کاهش می دهد. علاوه بر آن سیر و پیاز، سدیم خون را تنظیم می کند.

10. مواد غذایی غضروف ساز: زرد چوبه و زنجبیل

برای تسریع روند تولید غضروف، این دو ادویه را به طور منظم به غذا اضافه کنید. هر دو خاصیت ضد التهابی دارد و غضروف را از آسیب دیدگی بیشتر محافظت و به عنوان مسکن عمل می کند.

11. مواد غذایی غضروف ساز: روغن زیتون

میزان بالای اسید چرب امگا ۳ در این روغن التهاب را کاهش و روند ترمیم و تولید غضروف را افزایش می دهد. برای حفظ سلامت مفصل ها و سیستم قلبی عروقی روزی یک تا ۲ قاشق غذاخوری روغن زیتون مصرف کنید.

بیشتر بخوانید: کالری روغن زیتون : 100 گرم روغن زیتون چقدر کالری دارد ؟

12. مواد غذایی غضروف ساز: روغن نارگیل

این روغن نیز سرعت تولید و درمان غضروف را افزایش می دهد. با ماساژ دادن آرام و مالیدن کمی روغن ولرم روی مفصل های متورم می توان درد، ورم و سفتی آن را برطرف کرد.

بیشتر بخوانید: کالری روغن نارگیل : 100 گرم روغن نارگیل چقدر کالری دارد ؟

13. مواد غذایی غضروف ساز: سویا

سویا ترکیبات مفیدی برای سلامت غضروف ها دارد. سویا به دلیل دارا بودن فیتواستروژن ها، نقش آنتی اکسیدانی دارد و یکی از محافظ های خوب غضروف ها و مفاصل است.

توصیه می شود ســــویا و مشتقات آن مانند توفو (پنیر سویا)، شیر سویا یا آجیل سویا (صد گرم) به طور روزانه مصرف شود. البته بهتر است حواس تان به نمک زیاد موجود در آجیل سویا یا همان سویاهای بوداده باشد و از انواع کم نمک آن استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: کالری دانه سویا : 100 گرم دانه سویا چقدر کالری دارد ؟

مصرف خوراکی های حاوی اسیدهای چرب اشباع مانند گوشت قرمز و لبنیات پرچرب را کاهش دهید و تا جایی که امکان دارد دور اسیدهای چرب ترانس مانند انواع شیرینی، غذاهای سرخ کرده و فست فودها را خط قرمز بکشید.

برای سلامت بدن و غضروف هایتان باید مصرف نمک و شکر را کاهش دهید و سیگار را ترک کنید. آبمیوه های صنعتی نیز به سلامت غضروف هایتان آسیب می زند.

بیشتر بخوانید:

معرفی بهترین مکمل های غذایی ضد خستگی

بهترین مکمل های غذایی برای افزایش قد کودکان و نوجوانان

آشنایی با ویتامین B12 و مکمل های غذایی ویتامین B12

پتاسیم چیست ؟ معرفی مکمل های غذایی پتاسیم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا