دسته‌بندی نشده

بایلنول چیست و چرا تجویز می شود؟

موارد مصرف و عوارض جانبی بایلنول

بایلنول (BIOLENOL) نام تجاری استامینوفن یا پاراستامول است که برای تسکین دردهای خفیف تا متوسطی مثل سردرد، درد عضلات، درد قاعدگی، سرماخوردگی و گلودرد، دندان درد، کمردرد، درد واکسن و کم کردن تب استفاده می شود. همچنین از این دارو برای تسکین درد استوآرتریت (آرتروز ناشی از شکستن مفاصل) استفاده می شود.

بایلنول جزو داروهای مسکن و تب بر است که باعث تغییر حس درد و بی حس شدن بدن می شود.

مکانیسم اثر و فارماکوکینتیک بایلنول

بایلنول با مهار ساخته شدن پروستاگلاندین‌ها موجب تب و کاهش شدت درد می‌گردد. جذب بایلنول از راه خواراکی سریع و کامل و از راه رکتال متغیر می‌باشد.به طور وسیعی (95% – 90)‌در کبد متابولیزه شده و دفع دارو و متابولیت‌های‌آن عمدتاً از راه ادرار صورت می‌گیرد . نیمه عمر دارو 4-1 ساعت و زمان لازم برای رسیدن به اوج اثر 3-1 ساعت می‌باشد.

مقدار و نحوه مصرف بایلنول

مقادیر ذکر شده در زیر مقدار متوسط مصرف است و مقدار دقیق را پزشک تعیین می کند.

برای درد و تب:

بزرگسالان و نوجوانان: 325 تا 500 میلی گرم هر 3 تا 4 ساعت، 650 میلی گرم هر 4 تا 6 ساعت یا 1 گرم هر 6 ساعت در صورت نیاز یا 1300 میلی گرم هر 8 ساعت. حداکثر مقدار مصرف نباید بیش از 4 گرم در روز باشد.

کودکان (مقدار مصرف بر اساس سن تعیین می شود):

  • نوزادان تا 3 ماه: 40 میلی گرم هر 4 ساعت بر حسب نیاز.
  • نوزادان 4 تا 12 ماه: 80 میلی گرم هر 4 ساعت بر حسب نیاز.
  • کودکان 1 تا 2 سال: 120 میلی گرم هر 4 ساعت بر حسب نیاز.
  • کودکان 2 تا 4 سال: 160 میلی گرم هر 4 ساعت بر حسب نیاز.
  • کودکان 4 تا 6 سال: 240 میلی گرم هر 4 ساعت بر حسب نیاز.
  • کودکان 6 تا 9 سال: 320 میلی گرم هر 4 ساعت بر حسب نیاز.
  • کودکان 9 تا 11 سال: 320 تا 400 میلی گرم هر 4 ساعت بر حسب نیاز.
  • کودکان 11 تا 12 سال: 320 تا 480 میلی گرم هر 4 ساعت بر حسب نیاز.

بایلنول

هشدارهای مهم در رابطه با بایلنول

مصرف بیش از حد بایلنول یا استامینوفن می تواند به کبد آسیب برساند و گاهی اوقات این آسیب بقدری جدی است که نیازمند پیوند کبد بوده و یا حتی مرگ را بدنبال دارد. گاهی اوقات بدلیل عدم مطالعه دقیق برچسب دارو و یا مصرف چندین داروی حاوی استامینوفن، استامینوفن زیادی را به بدن خود وارد می کنید.

برای آنکه بایلنول را بدرستی و بجا استفاده کنید، باید به نکات زیر توجه نمایید:

از مصرف همزمان بیش از یک دارو که حاوی استامینوفن هستند، خودداری کنید. برچسب داروها را بخوانید تا از وجود استامینوفن در داروهای مصرفی مطمئن شوید. معمولا از علایم اختصاری APAP، AC، Acetaminophen,acetaminoph, acetaminop, acetamin و acetam بجای استامینوفن روی برچسب داروها استفاده می شود. درصورت عدم اطلاع از دارویی که نمی دانید حاوی استامینوفن است، به پزشک یا داروخانه مراجعه کنید.

بایلنول را دقیقا طبق دستور پزشک یا برچسب دارو مصرف کنید. هنگام تب یا درد از مصرف زیاد و خودسرانه استامینوفن خودداری کنید. در صورت عدم آگاهی از مقدار و زمان مصرف دارو به پزشک یا داروخانه مراجعه کنید. چنانچه بعد از مصرف داروهای تجویزی دچار تب یا درد شدید هستید، به پزشک مراجعه کنید.

از مصرف بیش از 4000 میلی گرم بایلنول در روز خودداری کنید. درصورت مصرف داروهایی که حاوی استامینوفن هستند، بیاد داشته باشید که چه حجمی از استامینوفن را به بدن خود وارد کرده اید. بنابراین برای حل این مشکلات به پزشک یا داروخانه مراجعه کنید.

  • در صورت ابتلا به بیماری یا نارسایی کبد، پزشک را از این موضوع مطلع کنید.
  • در صورتی که مشروبات الکلی را بیش از 3 بار مصرف می کنید، از بایلنول استفاده نکنید. در مورد استفاده همزمان از مشروبات الکلی و استامینوفن با پزشک صحبت کنید.
  • چنانچه تصور می کنید در مصرف بایلنول زیاده روی کرده اید و حتی مصرف این دارو حس خوبی به شما می دهد، از مصرف آن خودداری کرده و این موضوع را با پزشک در میان بگذارید.

نحوه مصرف بایلنول

بایلنول به صورت قرص بلعیدنی، قرص جویدنی، کپسول، سوسپانسیون یا شربت، قرص مکیدنی و یا قرصی که براحتی در دهان حل می شود، موجود است و آن را می توان قبل یا بعد از غذا مصرف کرد.

اگر بایلنول را به کودکتان می دهید، برچسب آن را با دقت بخوانید و آن را متناسب با سن کودک استفاده کنید. از دادن داروهای حاوی بایلنول ویژه بزرگسالان به کودکان خودداری کنید.

برخی داروهای ویژه بزرگسالان حاوی مقدار زیادی استامینوفن است که این مقدار برای کودکان بسیار زیاد است و نباید استفاده شود. برچسب دارو را با دقت چک کنید و داروی متناسب با نیاز کودک را استفاده کنید.

در صورت آگاهی از وزن کودکتان، دوزی را به او بدهید که متناسب با وزن او تعیین شده است، اما اگر از وزن کودکتان اطلاع ندارید، دوزی را بدهید که متناسب با سن او تعیین شده است. چنانچه نمی دانید که چه میزان از این دارو را باید به فرزندتان بدهید، به پزشک اطفال مراجعه کنید.

از بایلنول به همراه سایر داروها برای درمان علایم سرفه و سرماخوردگی استفاده می شود. با مراجعه به پزشک یا داروخانه می توانید بهترین دارو برای درمان علایم سرماخوردگی را تهیه کنید.

قبل از مصرف همزمان دو یا چند دارو، برچسب داروهای بدون نسخه و داروهای سرماخوردگی را با دقت بخوانید. این داروها ممکن است حاوی ترکیبات فعال و مشابه باشند که مصرف همزمان آنها باعث ایجاد اوردوز آن ترکیب برای شما ایجاد می شود. این مسئله زمانی حایز اهمیت است که علایم سرماخوردگیتان به کودک منتقل شود.

  • قرص های بلعیدنی را به طور کامل ببلعید و از قطعه کردن، جویدن، تراشیدن یا حل کردن آن خودداری کنید.
  • قرص های مکیدنی را در دهان بگذارید و اجازه دهید در دهان حل شوند و قبل از بلعیدن، آن را بجوید.

سوسپانسیون را قبل از مصرف خوب تکان دهید تا محتویات آن یکدست شود. برای اندازه گیری دوز محلول یا سوسپانسیون، همیشه از پیمانه یا سرنگی که توسط کارخانه در جعبه آن قرار گرفته استفاده کنید. از ابزارها یا وسایل دیگر برای مصرف سوسپانسیون استفاده نکنید. همیشه از وسیله ای که در جعبه دارو قرار گرفته استفاده کنید.

قرص بایلنول یا استامینوفن

قبل از مصرف بایلنول به نکات زیر توجه کنید

چنانچه به بایلنول یا سایر داروها و ترکیبات آن آلرژی دارید، به پزشک یا داروخانه اطلاع دهید. برچسب دارو را با دقت مطالعه کنید و از ترکیبات آن مطلع شوید.

چنانچه از داروهای با نسخه و بدون نسخه، ویتامین ها، مکمل ها یا داروهای گیاهی استفاده می کنید، به پزشک یا داروخانه اطلاع دهید، به عنوان مثال اگر داروهای ضدانعقاد(داروهای رقیق کننده خون) مثل وارفارین(کومادین)، ایسونیازید (INH)، داروهای گرفتگی عروق مثل کاربامازپین (تگرتول)، فنوباربیتال و فنتوین (دیلانتین)، داروهای مسکن، تب بر، داروهای سرماخوردگی و داروی فنوتیازین (برای بیماری های روانی و اسهال) را مصرف می کنید، پزشک یا داروخانه را در جریان بگذارید. پزشک در صورت لزوم می تواند دوز داروها را تغییر دهد و یا اثرات و عوارض آن را در شما بررسی کند.

  • اگر بعد از مصرف بایلنول دچار راش پوستی شدید، به پزشک اطلاع دهید.
  • چنانچه باردار هستید و یا قصد باردار شدن دارید و یا در دوران شیردهی قرار دارید، به پزشک اطلاع دهید. در صورتی که باردار هستید و همزمان استامینوفن مصرف می کنید، به پزشک اطلاع دهید.
  • در صورتی که مشروبات الکلی را بیش از 3 بار در روز مصرف می کنید، از استامینوفن استفاده نکنید. همچنین در صورت مصرف همزمان مشروبات الکلی و استامینوفن، پزشک را در جریان بگذارید.
  • از دادن داروهای بایلنول برای درمان سرماخوردگی که حاوی ترکیبات ضداحتقان، آنتی هیستامین، ضدسرفه، و اکسپکتورانت هستند، به کودکان زیر 2 سال خودداری کنید.
  • دادن این داروها به این دسته از کودکان، عوارض جدی و خطرناک و حتی مرگ را بدنبال دارد. در کودکان 2 تا 11 سال، مصرف داروهای سرماخوردگی و سرفه باید با دقت و احتیاط انجام شود و فقط طبق دستور و برچسب دارو باید مصرف شود.
  • اگر مبتلا به فنیل کتونوریا (یک بیماری ارثی با یک رژیم خاص که از عقب ماندگی ذهنی پیشگیری می کند) هستید، بدانید که برخی از قرص های جویدنی استامینوفن ممکن است با آسپارتام شیرین شوند که منبع فنیل آلانین هستند.

در صورت فراموش کردن دوز روزانه بایلنول چه کاری باید انجام دهم؟

این دارو معمولا در صورت نیاز مصرف می شود. اگر پزشک مصرف منظم این دارو را به شما توصیه کرده، در صورت فراموشی به محض یاداوری می توانید دوز تعیین شدن را مصرف کنید. اگر زمان دوز بعدی نزدیک است، دارو را به زمان بعدی موکول کنید و دارو را طبق زمان مصرف نمایید. برای جبران دوز فراموش شده، از دو دوز استفاده نکنید.

عوارض جانبی بایلنول

استامینوفن ممکن است با عوارض جانبی همراه باشد. برخی از عوارض جانبی این دارو می تواند جدی باشد. درصورت داشتن علایم زیر از مصرف استامینوفن خودداری کنید و فورا به پزشک یا بخش اورژانس مراجعه نمایید.

  • قرمز شدن، پوسته پوسته شدن یا سوزش پوست
  • راش پوستی
  • کهیر
  • خارش
  • تورم صورت، گلو، زبان، لب، چشم، دست، پا، زانو یا ساق پا
  • گرفتگی یا خشن شدن صدا
  • تنگی نفس یا اشکال در بلعیدن

بایلنول عوارض دیگری نیز بهمراه دارد. اگر هنگام مصرف این دارو دچار علایم غیرعادی شدید، به پزشک مراجعه کنید.

موارد اورژانسی یا مسمومیت دارویی بایلنول

اگر فردی داروی استامینوفن را بیش از مقدار توصیه شده مصرف کند، فورا باید به پزشک مراجعه کند، حتی اگر فرد هیچ علایمی نداشته باشد. علایم مسمومیت یا مصرف بیش از حد استامینوفن شامل موارد زیر می باشد:

اسهال، استفراغ، بی اشتهایی، تعریق، خستگی بیش از حد، خونریزی غیرعادی، درد قفسه سینه، زردی پوست یا چشم، علایم آنفلوآنزا

سایر اطلاعات در رابطه با بایلنول

قبل از انجام هرگونه آزمایش، مصرف بایلنول را به پزشک یا پرسنل آزمایشگاه اطلاع دهید. هرگونه سوال در مورد بایلنول دارید، از داروخانه بپرسید.

لیستی از تمامی داروهای با نسخه و بدون نسخه و همچنین محصولاتی مثل ویتامین ها، املاح معدنی و یا سایر مکمل های غذایی که مصرف می کنید را تهیه کنید. همیشه این لیست را به همراه داشته باشید و هنگام مراجعه به پزشک یا بیمارستان، آن را به پزشک یا پرسنل درمان ارایه دهید. این لیست حاوی اطلاعات مهمی است که می تواند در مواقع اورژانسی به شما کمک کند.

شیوه نگهداری و دور ریختن بایلنول

این دارو را در جعبه دربسته نگهداری کنید و آن را از دسترس اطفال و کودکان دور کنید. دارو را در دمای اتاق و دور از نور آفتاب و رطوبت نگهداری کنید.

بیشتر بخوانید:

انواع قرص مسکن : ۲۰ قرص مسکن قوی برای درمان انواع دردها

با موارد مصرف داروی مسکن پتیدین بیشتر آشنا شوید!

معرفی داروی مسکن مپتازینول

separator line

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا