دسته‌بندی نشده

اعتیاد به الکل : ۱۷ درمان خانگی اعتیاد به الکل

درمان خانگی اعتیاد به الکل

هر سال بیش از 40000 نفر به علت مشکلات سلامتی مرتبط با الکل (از جمله بیماری کبد)، حوادث و قتل جانشان را از دست می دهند. راهکار های خانگی برای درمان اعتیاد به مشروبات الکلی می تواند به شما کمک کند که سبک زندگی سالم را در پیش بگیرید. با تلاش می توانید تغییراتی در زندگی خود ایجاد کنید و خوشبختی خود و خانواده تان را تضمین کنید. برای آشنایی با راهکارهای خانگی درمان اعتیاد به الکل با مجله دلگرم همراه شوید.

الکل یک اختلال مزمن است که در آن فرد نمی تواند در مقابل مصرف مکرر و بیش از حد الکل مقاومت کند. عادت به مستی و خماری منجر به بروز مشکلاتی در سلامتی و اعتیاد به الکل می شود که در صورت قطع و ترک ناگهانی منجر به بروز علائم شدید و جدی تری می شود. مصرف بیش از حد مشروبات الکلی می تواند باعث اختلالات گوارشی و آسیب به کبد شود. در موارد شدید، قلب آسیب می بیند و سلول های مغزی به طور فزاینده رو به زوال خواهند رفت.

علل اعتیاد به الکل

فاکتورهای خاصی می تواند به مصرف بیش از حد و اعتیاد به الکل منجر شود. برخی از علت های اعتیاد به الکل قابل درمان نیست و یا درمان آن دشوار است، مانند مواردی که مربوط به عوامل ژنتیکی، سابقه خانوادگی اعتیاد به الکل، سابقه بیماری های روانی، تغییرات شیمیایی مغز، اختلال استرس پس از سانحه، و اختلال کنترل تکانه است.

  • تغییرات بزرگ در زندگی، مانند مشکلات عاطفی
  • عوامل روانشناختی مانند افسردگی
  • بهانه ای برای فرار از مشکلات شخصی
  • فشار هم سن و سال

علائم اعتیاد به الکل

فرد الکلی به بهانه ای به دنبال مصرف الکل است، و زمانی که مورد انتقاد قرار می گیرد خشمگین می شود، در مکان های غیر معمول بطری را پنهان می کند، برای جلوگیری از خماری هنگام صبح الکل می نوشد، با مصرف الکل رفتار خشونت آمیز نشان می دهد، به تنهایی الکل مصرف می کند، شغل و کسب و کارش را کنار می گذارد، به فعالیت های روزمره علاقه ای ندارد و تغییرات خلق و خو در او کاملا مشخص است. الکلی ها در طول زندگی سردرگمی، اضطراب و افسردگی را نیز تجربه می کنند.

نشانه های فیزیکی اعتیاد به الکل شامل قرمزی چشم، ضعف در بازوها و پاها، کاهش اشتها، اختلال خواب، چشم های پف کرده، درد معده، مو های مجعد، حالت تهوع و استفراغ است.

divider

راهکارهای خانگی درمان اعتیاد به مشروبات الکلی

برای درمان قطعی اعتیاد به الکل، بسیاری از افراد توصیه می کنند که یک روش تدریجی دنبال شود. برخی نیز عادت یا اعتیادشان را به یکباره کنار می گذارند؛ این روش “بوقلمون سرد” نامیده می شود، این روش در واقع به معنای “ترک عادت ناگهانی ” است. اگر چه اکثریت افراد از طریق این روش در ترک الکل موفق نمی شوند اما این روش عملی و امکان پذیر است.اگر شما علاقه مند سبک زندگی سالم هستید، داروهای خانگی برای درمان اعتیاد به الکل می توانند موثر باشند.

1. مصرف مایعات

در آغاز بهبودی و ریکاوری میل به الکل همچنان زیاد است. بدن نیاز به بازگرداندن مواد مغذی و سایر مایعاتی است که از طریق مصرف الکل بیش از حد از دست رفته اند. بنابراین نوشیدن مایعات می تواند به فرد الکلی کمک می کند تا در برابر خواسته هایش غلبه کند و بدن را از سموم ناخواسته پاک کند. با گذشت 10 روز، میل به مصرف الکل کم می شود. نوشیدن مایعات نیز عادت ها و الگوهای نوشیدن گذشته را از بین خواهد برد. سعی کنید آب میوه تازه (آب میوه خواص فراوانی دارد حتی خاصیت مبارزه با سرطان) و مقدار زیادی آب در طول روز بنوشید.

2. وعده های غذایی کم به دفعات زیاد

علاوه بر این که مقدار مصرف مایعات را در طول روز بیشتر می کنید، توصیه می شود که به جای سه وعده غذایی در طول روز تعداد وعده های غذایی را افزایش دهید، اما در هر وعده به مقدار کم بخورید.

3. کرفس یکی از درمان های خانکی اعتیاد به الکل

آب کرفس خام در درمان اعتیاد به الکل موثر است. کرفس یک پادزهر طبیعی برای درمان اعتیاد به الکل است. کرفس کمک می کند توکسین ها از بدن پاک شود. ½ بطری آب کرفس را با ½ بطری آب مخلوط کنید. این معجون را روزانه بنوشید. توصیه می شود از این درمان خانگی به مدت یک ماه برای گرفتن نتایج مطلوب استفاده کنید.

4. آب هویج یکی از درمان های خانکی اعتیاد به الکل

روزانه با نوشیدن یک لیوان آب هویج میل به الکل را می توانید کاهش دهید.

5. آب نبات و تنقلات

آب نبات و سایر تنقلات، برای فرد معتاد به الکل که سعی در درمان دارد، مفید خواهد بود. این موارد می تواند به شدت گرایش به محرک هایی مانند الکل را کاهش دهند.

6. تغییر شیوه زندگی

هنگامی که تغییر سبک زندگی را در پیش بگیرید، راه برای بهبودی بسیار آسان است. یکی از اولین اقدامات این است که اجازه دهید تمام دوستان و اعضای خانواده شما بدانند که شما در حال ترک الکل هستید. گاهی لازم است که از افراد عزیز حتی معشوق تان و موقعیت هاید اجتماعی که شما را به مصرف الکل تحریک می کنند فاصله بگیرید.

7. عادات سالم

علاوه بر ایجاد تغییراتی در سبک زندگی، افراد مبتلا به الکل باید عادات سالمی را دنبال کنند، از جمله داشتن خواب کافی، ورزش منظم و خوردن یک رژیم غذایی متعادل. این عادات در کاهش میل به الکل بسیار موثر می باشند.

8. آب پرتقال و آب لیمو

آب پرتقال و آب لیمو در کاهش میل به مصرف الکل موثر هستند. توصیه می شود که یک لیوان آب پرتقال و یک لیوان آب لیمو روزانه میل کنید.

9. یوگا یکی از درمان های خانکی اعتیاد به الکل

آرامش داشتن و مدیریت استرس می تواند در درمان اعتیاد به الکل موثر باشد. یوگا یکی از راه های استفاده از تکنیک آرام سازی است که به نفع شماست. سعی کنید در انجام یوگا همراه با انجام تمرینات تنفسی کنترل شده سازگار و هماهنگ باشید.

10. مدیتیشن

بعضی از افراد به این نتیجه رسیده اند که گوش دادن به موسیقی های آرام بخش ، انجام تکنیک های تجسم خلاق و تصویر سازی ذهنی، و یادگیری نحوه تمرکز روی نقاط مثبت، و تمرینات ریلکسیشن برای کاهش استرس و بهبود و ریکاوری در افراد الکلی تاثیر گذار است.

11. انگور

از آنجایی که انگور دارای درصد خالصی از الکل است، خوردن مقدار زیادی از این میوه به مدت یک ماه می تواند باعث کاهش میل به الکل شود. برخی از مردم برای مدت طولانی صرفا انگور می خورند تا به تدریج گرایش به مشروبات الکلی را کاهش دهند.

12. موز یکی از درمان های خانکی اعتیاد به الکل

برای کاهش وابستگی بدن به الکل، گفته شده است که مصرف موز به صورت روزانه شامل خواصی است که میل به الکل را محدود می کند.

13. نوشیدنی ورزشی گاتورید

برای کاهش سردرد مرتبط با ترک الکل، روزانه دو لیوان نوشیدنی ورزشی گاتورید یا نوشیدنی ورزشی انرژی بخش مشابهی را بنوشید تا ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن را مجددا تامین کنید.

14. کمپرس سرد یکی از درمان های خانکی اعتیاد به الکل

برای جلوگیری از سردرد مرتبط با ترک الکل در زمان استفاده از روش ترک” روش بوقلمون سرد”، کمپرس سرد روی پیشانی خود قرار دهید.

15. سوپ بویون

برای تهیه سوپ بویون آب مرغ صاف کرده را در سوپخوری می ریزیم و مقداری جعفری خرد شده روی آن می ریزیم. این سوپ برای درمان خماری موثر است و پتاسیم و نمکی که بعد از مصرف الکل دفع شده را برای بدن تامین می کند. این سوپ برای کاهش اثرات ترک الکل می تواند استفاده شود.

16. خرما یکی از درمان های خانکی اعتیاد به الکل

5 تا 6 خرما را در نصف لیوان آب بخیسانید و به مدت 2 تا 3 ساعت کنار بگذارید، سپس خرما را در آب له کنید و هسته آن را خارج کنید. می توانید این مخلوط را برای ترک الکل مصرف کنید. دوز توصیه شده برای این روش خانگی 2 تا 3 بار در روز است. این درمان را یک تا دو ماه تکرار کنید.

17. سیب یکی از درمان های خانکی اعتیاد به الکل

خوردن 2 تا 3 سیب روزانه باعث کاهش میل به الکل و حذف سمومی می شود که در معده ذخیره شده اند. سیب همچنین برای تصفیه کردن خون و همچنین تقویت قلب و ریه ها مناسب است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا