دسته‌بندی نشده

اطلاعات دارویی کامل کپسول تانامیگرن

موارد مصرف و عوارض جانبی تانامیگرن

تانامیگرن (TANAMIGRAIN) به عنوان پیشگیری کننده حملات میگرنی بکار می رود. کپسول تانا میگرن حاوی 125 میلی گرم پودر نوعی گیاه داودی معادل حداقل 0/2% پارتنولید می باشد .:

سردرد‌های میگرنی در بزرگسالان معمولاً یک طرفه هستند یا در یک سمت سر بیشتر احساس می‌شوند، این سردرد‌ها می‌توانند با حالت تهوع یا استفراغ و احساس ضربان در سر همراه باشند، فرد در هنگام بروز سردردهای میگرنی نسبت به بو‌هایی خاص، نور یا صدا احساس ناراحتی می‌کند. سردرد‌های میگرنی در بزرگسالان بدون مصرف دارو‌های مسکن حداقل چهار ساعت و حداکثر ۷۲ ساعت طول می‌کشند، در کودکان حداقل زمان این سردرد‌ها ۲ ساعت است.

شایع‌ترین انواع سردرد، سردردهای میگرنی و تنشی هستند. میگرن سردردی است که غالباً زمینه ژنتیکی دارد، در خانم‌ها بیشتر دیده می‌شود و از نظر شدت، جزو سردردهای شدید محسوب می‌شود؛ یعنی فرد در روزی که حمله میگرن دارد، از کار خواهد افتاد.متأسفانه آمار‌ها درباره شیوع سردرد‌های میگرنی در بین اشخاص چندان دقیق نیست، ولی بر اساس آمار‌های موجود شیوع کلی این عارضه در بین افراد حدود ۱۴، در زنان ۱۸ و در مردان ۶ درصد است.

مواد موثره کپسول تانامیگرن سزکویی ترپن لاکتونها ( بویژه پارتنولید ) است و این دارو به صورت کپسول 125 میلی گرمی در دسترس است.

مکانیسم اثر تانامیگرن

گیاه موجود در این فرآورده احتمالا از طریق مهار آزادسازی گرانولهای حاوی سروتونین از پلاکتها و گلبولهای سفید خون اثر پیشگیری از میگرن را ظاهر می سازد. همچنین در آزمایشات Invitro عصاره این گیاه موجب مهار آزادسازی پروستاگلاندینها (با مکانیزمی متفاوت از مکانیزم مهارسیکلواکسیژناز) می گردد.

تانا میکرن

عوارض جانبی تانامیگرن

با مصرف این فرآورده احتمال بروز خشکی و زخم دهان ، ناراحتی های گوارشی (درد شکمی ،سوءهاضمه ،تهوع و…) و درماتیت تماسی وجود دارد..

موارد منع مصرف و احتیاط در حین مصرف تانامیگرن

در حاملگی و شیردهی و کودکان زیر دو سال و افرادی که به گیاهان تیره کاسنی (Compositae) نظیر بابونه حساسیت دارند نباید مصرف شود.

نکات قابل توصیه به بیمار حین مصرف تانامیگرن

از آنجایی که تانامیگرن به طور پروفیلاکتیک عمل می نماید، بایستی به طور مرتب و روزانه یک کپسول مصرف گردد.

بایدها و نبایدهای تغذیه‌ای در مبتلایان به میگرن

با افزایش سن، فرکانس سردردها کم و حتی بدتر می‌شود. یکسری موارد نیز می‌تواند به کاهش و کنترل حملات میگرن کمک کند، اما قطع حملات اتفاق نخواهد افتاد. مهم‌ترین این موارد تغییر شیوه زندگی است. افرادی که میگرن دارند از مصرف یکسری مواد خوراکی پرهیز کنند؛ مثلاً نوشابه، ترکیبات کافئین‌دار، غذاهایی که نگهدارنده دارند همچون فست‌فودها، پنیرهای مانده و… که معمولاً عامل سردرد می‌شوند. برخی افراد هم خودشان به تجربه به دست خواهند آورد که پس از خوردن چه مواد غذایی‌ سردرد می‌گیرند.

یکی از قسمت‌ها، درمان حمله و بخش دیگر، درمان پیشگیرانه است. در مورد حمله میگرن، درمان‌های مختلفی وجود دارد؛ یکی از آنها استفاده از داروهایی است که فرد قبل از اینکه سردرد به بالاترین میزان برسد، این ترکیبات را مصرف کرده و جلو یک حمله را خواهد گرفت. اگر به این مورد جواب ندهد و شدت و مدت سردرد زیاد باشد، فرد باید به اورژانس مراجعه و در آنجا با درمان تزریقی، سردرد را کنترل کند.

اگر تعداد حملات میگرنی تیپیک بیشتر از پنج بار در ماه باشد، فرد نیاز به درمان دارویی دارد. در این افراد معمولاً درمان با دارو و تغیر سبک زندگی جواب می‌دهد. اگر میگرن مقاوم به درمان باشد؛ یعنی فرد بیشتر از ۱۵ بار حمله تیپیک در ماه داشته باشد از روش‌هایی که در حال حاضر استفاده می‌شود، تزریق دارو است که در نقاط خاصی از سر تزریق شده و می‌تواند باعث خفیف شدن سردرد یا قطع آن شود.

بیشتر بخوانید:

داروهای گیاهی مناسب میگرن درد

آشنایی با قرص مسکن ریلایف (relief)

معرفی قرص ناراتریپتان برای درمان میگرن

separator line

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا