دسته‌بندی نشده

اشکالات سفره های غذای ایرانی شماره2

دومین شماره توضیح اشکالات استفاده نادرست مواد غذایی در سفره های ایرانی و به دنبال آن چاقی و بیماری

اشکالات غذایی

اشکالات سفره های غذای ایرانی

4-حذف سبزی از سفره و جایگزینی آن با سالاد:

بر طبق گفته ی ائمه سبزی برکت،آرایش و زینت سفره است- طبغ اغلب سبزیها گرم است، دارای فیبر بوده که باعث بهبود هضم غذا و مانع یبوست می شود. مواد معدنی زیاد و انواع ویتامینها را دارد- در زخم معده و اثنی عشر باید میوه سبزی حذف و از کمپوت استفاده شود چون گرم هستند اثر سبزی ها )

اما سالاد مرسوم هضم غذا را مختل و نفخ معده ایجاد می کند به خصوص اگر به آن سس مایونز اضافه شود. سالاد طب سنتی همراه با روغن زیتون، نعنا، آویشن، فلفل، می باشد. با کمی آبغوره یا آبلیمو- ( سالاد شیرازی ) سالاد برای افراد دموی و پرخور قبل از خوردن غذای اصلی مفید است. ( ماستو خیار- ماست و اسفناج- افراد صفراوی کمی می توانند استفاده کنند ).

اشکالات غذایی

5-پنیر:

مصرف آن به تنهایی بسیار مضر و بلغم زاست- بهتر است پنیر همراه با گردو، آویشن، عسل، نعنای خشک و سبزیهای معطر و گرم باشد- همچنین سیاهدانه و زیره هم مناسب است. بهترین اینها گردوست-

پنیر به تنهایی فرد را دچار سستی و بی حالی و کندی در یادگیری می کند-

6- شیر:

شیر بهتر است همراه با عسی یا گلاب یا خرما و کمی هل ( ضد نفخ و گرم و خشک ) استفاده کرد-

ماست را بهتر است با نعنا، زیتون، آویشن، کاکوتی، سیاهدانه، پونه مصرف کرد-

دوغ هم مانند ماست. کره همراه با عسل، شکرسرخ، ادویه ی قابضه

کشک را همراه با سیر، نعنا خشک، پونه کوهی، زیره، سیاهدانه استفاده کرد- بهتر است همیشه لبنیات را همراه با مصلحات استفاده کرد- ( تبخال احتمالاً از کبد کرم است)

7- حذف سرکه از غذا:

یکی از ظلمهایی که توسط گروهی از همکاران پزشک دامن زده می شود حذف سرکه است به عنوان اینکه برای اعصاب مضر و سبب زخم می شود پیامبر علیه السلام می فرمایند: در خانه ای که سرکه باشد فقر وارد نمی شود. سرکه جزء ثابت سفره های ائمه بوده است- طبق تخقیقات انجام شده سرکه در کاهش کلسترول و تری گلیسرید و قند خون اثر داراد- سرکه ی سیب سبب گشاد شدن عروق و بهتر شدن جریان خون در رگهای بدن- کمک به هضم غذا- صفرابر- ضد عفونی کننده ی غذا و از بین برنده رسوبات و املاح مضر بدن- افراد دموی و صفراوی بهتر است همیشه همراه غذا مقداری سرکه یا ترشی های دیگر مصرف کنند- مصلح ترشی: سیاهدانه و سبزیهای گرم ) – طبیعت سرکه سرد است، اگر طبع سوداوی و بلغمی در مصرف آن زیاد روی کنند سبب ضعف اعصاب و بی حالی و افت فشارخون در آنها می گردد و ممکن است مضراتی برای آنها داشته باشد. لذا بهتر است این افراد سرکه را با عسل و یا شیره مصرف کنند-

8- تنوع خواری و مصرف اقلام متعدد:

تنوع خواری در یک وعده غذایی از نظر طب سنتی و اسلامی غلط و مضر است و سبب به هم خوردن تنظیم دستگاه گوارش می شود- استفاده از چند قلم مواد غذایی باعث اختلال در کار آنزیمهای هاضمه شده و هضم غذا را مختل می کند و به دنبال آن ناراحتی گوارشیدر طول زمان بروز می کند. یکی از رموز سلامتی از نظر طب سنتی و اسلامی ساده غذا خوردن است.

تنظیم و گرداوری : مجله دلگرم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا