دسته‌بندی نشده

از موارد مصرف قرص سیتالوپرام ۲۰ چه می دانید؟

معرفی قرص سیتولوپرام 20

سیتالوپرام برای بهبودی و درمان افسردگی مورد استفاده قرار می‌گیرد. از دیگر موارد مصرف آن می‌شود به درمان مشکلات قبل از قاعدگی، درمان گرگرفتگی پس از یائسگی، اختلالات ترس، وسواس، استرس‌ها و ترس‌های پس از سانحه،مشکلات پرخوری و بی اشتهایی عصبی و مشکلاتی از این قبیل می‌باشد.

سیتالوپرام مشتق فتالن بوده و مهارکننده انتخابی بازجذب سروتونین (SSRI) می باشد و از این طریق اثرات سروتونین را در مغز افزایش می دهد. سیتالوپرام انتخابی ترین مهارکننده بازجذب سروتونین می باشد. اثرات سیتالوپرام روی بازجذب نوراپی نفرین بسیار اندک است و برخلاف داروهای ضد افسردگی سه حلقه ایTCA)) اثرات مستقیم محدودی روی سیستم اتونوم (گیرنده های موسکارینی، هیستامینی و آدرنرژیک) دارد. بنابراین اثرات آرام بخشی، آنتی موسکارینی و افت فشار خون وضعیتی کمتری در مقایسه با TCA دارد. همچنین این دارو در مقایسه با داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای سمیت قلبی کمتری دارد.

موارد مصرف سیتولوپرام

افسردگی ماژور، حملات پانیک (با یا بدون ترس از محیط های بسته یا شلوغ)، اختلالات وسواسی، ترس از اجتماع، پرخوری عصبی و اختلال استرسی پس ترومایی( PTSD) . همچنین در حالات مرضی خنده یا گریه که ناشی از آسیب های وارده به مناطقی از مغز است پاسخدهی خوبی با این دارو مشاهده شده است.

فارماکوکینتیک سیتولوپرام

سیتولوپرام به راحتی ازدستگاه گوارش جذب می شود و اوج غلظت پلاسمایی آن 4 – 2 ساعت بعد از مصرف خوراکی حاصل می شود. این دارو بطور وسیعی در سراسر بدن توزیع می شود و اتصال پروتئینی آن کم است. اسالوپرام توسط واکنشهای دمتیلاسیون، دآمیناسیون و اکسیداسیون به متابولیتهای فعال و غیر فعال تبدیل می گردد. دمیتلاسیون این دارو به یکی از متابولیت های فعال آن (دمتیل سیتالوپرام) از طریق سیتوکروم P450 و ایزوآنزیم 2C19 و 3A4 صورت می گیرد. همچنین سیتالوپرام بطور نسبی از طریق ایزوآنزیم 2D6 متابولیزه می شود. نیمه عمر حذف این دارو 33 ساعت است. ترشح دارو عمدتاٌ از طریق کبد (85%) و بقیه از طریق کلیه ها صورت می گیرد. حدود 12% از دوز روزانه دارو بصورت تغییر نیافته در ادرار ترشح می شود.

سیتالوپرام

پیش از شروع مصرف سیتالوپرام

  1. در صورت بارداری، اقدام به بارداری یا شیردهی به پزشک خود اطلاع دهید.
  2. در صورت سابقه مشکلات کبدی، کلیوی، قلبی(ضربان قلب نامنظم)، صرع، دیابت نوع ۲، مشکلات چشمی(مانند گلوکوم یا آب سیاه)، مشکلات خونی (خون ریزی)، تغییر خلق و خوی شدید (سرخوشی ناگهانی) حتما پزشک خود را مطلع سازید.
  3. اگر همزمان با تجویز این دارو تحت درمان با جریان الکتریکی قرار دارید (شوک درمانی) به پزشک خود اعلام نمایید.
  4. در صورت سابقه ی هرگونه حساسیت دارویی پزشک خود را مطلع کنید.
  5. در صورتی که در دو هفته ی اخیر داروهای ضد افسردگی از گروه مهار کننده ی مونو آمین اکسیداز (مانند سلژیلین، راسلژیلین، ترانیل سیپرامین و…) مصرف می کرده اید، حتما به پزشک خود یادآوری نمایید.
  6. از آنجا که این دارو می تواند در عملکرد داروهای دیگر در بدن اختلال ایجاد کند لازم است پیش از شروع مصرف لیستی از کلیه ی داروهای مصرفی خود در اختیار پزشک یا داروسازتان قرار دهید. (خصوصا دارو های قلبی ،ضد صرع، آنتی بیوتیک ها و ضد قارچ ها و داروهای آرامبخش)

روش مصرف سیتالوپرام

اطلاعات دارویی و بروشور همراه با دارو را با دقت مطالعه کنید و هر بار که دارو را خریداری می کنید این مطالعه را انجام دهید. اگر سوالی در مورد دارو دارید، از پزشک داروخانه یا پزشک معالج خود بپرسید.

این دارو را همراه با غذا یا بدون غذا و درست طبق دستور پزشکتان مصرف کنید. سیتالوپرام معمولا یک بار در روز صبح یا بعد از ظهر مصرف می شود. میزان مصرف دارو بر اساس شرایط پزشکی شما، واکنش بدنتان نسبت به درمان، سن و سال شما، آزمایش های انجام شده و دیگر داروهایی که ممکن است در حال مصرف آنها باشید، تعیین می شود.

حتما در مورد تمام داروهایی که مصرف می کنید، اعم از داروهای با نسخه و بدون نسخه و مکمل های گیاهی، با پزشک خود صحبت کنید. حداکثر میزان مصرف سیتالوپرام 40 میلی گرم در روز است.

اگر در حال مصرف شکل مایع داروی سیتالوپرام هستید، در میزان مصرف آن دقت کنید و از قاشق های مخصوص استفاده کنید و برای مصرف از قاشق های معمول خانگی استفاده نکنید، ممکن است در میزان مصرف دچار اشتباه شوید.

برای کاهش خطر عوارض جانبی احتمالا پزشک به شما توصیه می کند مصرف دارو را به میزان کم شروع کنید و به تدریج میزان مصرف را افزایش دهید. توصیه های پزشک را به دقت دنبال کنید. میزان مصرف را فزایش ندهید یا تعداد وعده های مصرفی را تغییر ندهید. با افزایش میزان مصرف بیماری سریعتر بهبود پیدا نخواهید کرد، اما خطر عوارض جانبی بیشتر می شود. دارو را به طور منظم مصرف کنید تا بیشترین سود را از دارو دریافت کنید.

بسیار مهم است که مصرف دارو را حتی با وجود بهبود ادامه دهید. مصرف داروی سیتالوپرام را بدون مشورت با پزشک قطع نکنید. با قطع ناگهانی این دارو برخی شرایط بدتر خواهد شد.به علاوه در این شرایط ممکن است علائمی را مشاهده کنید، از جمله نوسانات خلقی، سردرد، خستگی، احساساتی شبیه به شوک الکتریکی. پزشک برای پیشگیری از این علائم میزان مصرف دارو را به تدریج کاهش می دهد. برای جزئیات بیشتر با پزشک مشورت کنید. هر گونه تغییر یا بدتر شدن علائم را به پزشک گزارش دهید.

اثربخشی دارو بین 1 تا 4 هفته طول می کشد و تاثیر کامل دارو نیز چند هفته طول خواهد کشید. اگر شرایط شما بهبود پیدا نکرده یا بدتر شده است به پزشک اطلاع دهید.

مقدار و نحوه تجویز سیتولوپرام

افسردگی:

  • mg 20 روزانه بصورت خوراکی. پس از حداقل یک هفته بسته به نیاز می توان دوز را به 40 میلی گرم در روز افزایش داد. بسته به نیاز بیمار ممکن است تا دوز 60 میلی گرم در روز تجویز شود.

حملات Panic (با یا بدون ترس از محیطهای بسته یا شلوغ):

  • دوز اولیه روزانه mg 10 است که می توان در صورت نیاز آن را به 20 میلی گرم افزایش داد.
  • حداکثر دوز مصرفی 60 میلی گرم در روز است.

اختلالات وسواسی:

  • mg 20 در روز و در صورت عدم پاسخ افزایش دوز بعد از چند هفته.

موارد منع مصرف سیتولوپرام

  • حساسیت به دارو یا هر کدام از اجزای فرمولاسیون
  • مصرف توام با مهارکننده های MAO
  • تشنج های کنترل نشده.

اسالوپرام

موارد احتیاط هنگام مصرف سیتولوپرام

در بیماران با سابقه صرع، مشکلات قلبی، بیماران مصرف کننده TCA، مشکلات خونریزی دهنده و بیماران دیابتی باید با احتیاط مصرف شود. دوز سیتالوپرام در بیماران مسن و در اختلال عملکرد کبدی باید به حد پایین دامنه درمانی دارو محدود شود. همچنین کاهش دوز دارو باید بطور تدریجی صورت گیرد تا خطر علائم قطع مصرف کاهش یابد. در بیمارانی که به مدت 8 هفته و یا بیشتر از این دارو استفاده کرده اند، این دارو باید به تدریج و در طی 4 هفته قطع شود. همچنین در بیمارانی که به مدت طولانی از دارو استفاده کرده اند، قطع شدن آن باید در طی 6 ماه صورت گیرد. اسالوپرام نباید به فاصله کمتر از 2 هفته بعد از مصرف MAOIs مورد استفاده قرار گیرد.

مصرف سیتولوپرام بارداری و شیردهی

این دارو در دوران بارداری درگروه C قرار دارد. داروهای ضدافسردگی می توانند باعث اختلالات ریوی کشنده در جنین گردند با این وجود قطع کردن دارو در این دوران می تواند با عود بیماری زمینه ای همراه باشد بنابراین خانم هایی که قصد باردار شدن دارند و یا باردار هستند، بهتر است بدون نظر پزشک دارو را قطع نکنند. این دارو و متابولیت آن در مقادیر بسیار اندکی در شیر ترشح می شود بنابراین استفاده از این دارو در دوران شیردهی تنها با نظر پزشک مجاز است.

عوارض جانبی سیتولوپرام

  • تهوع، استفراغ
  • سوء هاضمه، یبوست، اسهال
  • خشکی دهان، بی اشتهایی، کاهش وزن
  • اضطراب، بی قراری، بی خوابی
  • خستگی، سر درد
  • لرزش دست
  • عوارض اکستراپیرامیدال
  • اختلالات جنسی

تداخلات دارویی سیتولوپرام

  • سیتالوپرام با طیف وسیعی از داروهای دیگر تداخل عمل دارد و این مسئله عمدتاً به دلیل اثرات مهاری آن روی سیستم آنزیمی سیتوکروم P450 می باشد. مصرف همزمان این دارو با داروهای مهارکننده MAO و ضد افسردگی های سه حلقه ای منجر به ایجاد سندرم سروتونین می گردد.
  • سیتالوپرام می تواند اثرات ضد انعقادی وارفارین را تشدید کند. همچنین سیتالوپرام از طریق کاهش آستانه تشنج ممکن است اثرات داروهای ضد صرع را آنتاگونیزه کند.
  • سیتالوپرام ممکن است غلظت خونی ترفنادین را افزایش دهد و از این طریق خطر آریتمی های بطنی را افزایش می دهد. همچنین کاربامازپین در برخی بیماران غلظت خونی سیتالوپرام را کاهش می دهد.

ترکیب شدن داروهای مهار کننده سروتونین مانند سیتالوپرام با داروهای اکسیداز تک آمین از جمله:

مسبب ایجاد مشکلاتی مثل سرگیجه، ایجاد لرزش در بدن، اختلال بیش فعالی و بالا رفتن فشار خون می‌شود. پس دقت داشته باشید که در صورت ایجاد تغییر در روش درمان و داروها باید بین قطع کردن مصرف یک دارو و شروع مصرف دارویی دیگر 14 روز فاصله وجود داشته باشد. مصرف این قرص به همراه مصرف آسپرین و داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی باعث ایجاد خون‌ریزی در ناحیه فوقانی دستگاه گوارش می‌شود.

نکات مهم درباره سیتالوپرام

  1. اثرات این دارو ممکن است در چندین هفته اول مطلوب نباشد و حتی بعضی افکار منفی را تقویت کند بنابراین حتما باید در هفته های اول در ارتباط با پزشک‌تان باشید.
  2. سیتالوپرام روی قند خون اثر می‌گذارد بنابراین به افرادی که دچار دیابت هستند میبایست به طور مرتب قند خون خود را چک کنند.
  3. احساساتی مانند بیقرارشدن ، لرزش بدن و عصبی شدن در روزهای اول مصرف دارو طبیعی می‌باشد و کم کم بهبود می‌یابد.
  4. اگرچه درمان‌های دارویی در خیلی از موارد نیاز هستند اما گاهی با تغییر سبک زندگی و استفاده از روش‌های جدید و موثر می‌توان بیماری را تحت کنترل درآورد. لینک‌های زیر در این زمینه می‌توانند تا حد زیادی کمک کننده باشند.

divider

بیشتر بخوانید:

موارد مصرف قرص سیتالوپرام و عوارض جانبی این دارو

همه چیز در مورد قرص ضد افسردگی سیتالوپرام (Citalopram)

موارد مصرف قرص سیتالوپرام (سیتالکس) تداخل دارویی و عوارض این دارو

گردآوری توسط بخش سلامت

مجله دلگرم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا