دسته‌بندی نشده

از فواید باورنکردنی تزریق ب ۱۲ در بارداری بیشتر بدانید!

تزریق ب 12 در بارداری و فواید آن

تزریق ب 12 در بارداری در رشد و عملکرد صحیح مغز و سیستم عصبی و همچنین حفظ سلامت عمومی بدن نقش بسیار تعیین کننده ای دارد. علاوه بر ان دریافت کافی این ویتامین در دوران بارداری برای اطمینان از رشد مناسب جنین بسیار ضروری است. تامین نیاز جنین به ویتامین ها و سایر مواد مغذی مورد نیاز برای رشد به نحوه تغذیه مادر در این دوران بستگی دارد. به همین دلیل خانم های باردار باید کاملا مراقب باشند که نیاز بدن خود و جنینشان به این ویتامین به نحو کاملا مطلوبی تامین شود.

ویتامین ب 12 برای سلامت کلی بدن انسان بسیار مهم است. این ویتامین به تولید گلبول های قرمز سالم و حفظ عملکرد درست اعصاب کمک می کند. هر فردی باید این ویتامین را به میزان کافی از رژیم غذایی خود دریافت کند، اما به طور خاص این مساله برای زنان، به ویژه زنان باردار و مادران شیرده، از اهمیت بیشتری نسبت به مردان برخوردار است.

تزریق ب 12 در بارداری در رشد و تکامل کودک نقشی بسیار مهم و حیاتی دارد و کمبود آن در دوران بارداری و شیردهی با عوارض و مخاطرات بسیاری برای مادر و کودک همراه است. غلظت ویتامین ب 12 یا کوبالامین در جفت و خون نوزاد تقریبا دو برابر بیش از مقدار آن در بدن مادر است که این امر نشان از اهمیت این ویتامین در مراحل سریع رشد دارد.

میانگین مصرف روزانه ویتامین B12 به عنوان توصیه شده توسط اداره مکمل های غذایی، 2.4 میکروگرم (میکروگرم) برای مردان و زنان بالای 14 سال است. زنان باردار و شیرده باید کمی بیشتر، در 2.6 میکروگرم و 2.8 میکروگرم نیاز دارند.

ضرورت تزریق ب 12 در دوران بارداری

کمبود ویتامین B12 در دوران بارداری تقریباً مشابه عوارض ناشی از کمبود ویتامین B9 یا اسید فولیک بوده و منجر به بروز مشکلات بسیار عدیده ای در جنین خواهد شد. کمبود بسیار شدید این ویتامین در دوران بارداری خطر زایمان زودرس ، کما و همچنین آسیب های نورولوژیک را به دنبال خواهد داشت.

در مواردی که کودک دچار کمبود مختصر این ویتامین باشد معمولا پس از گذراندن یک دوره درمان کوتاه مدت چند ماهه اختلالات مربوط به رشد برطرف شده و توانایی های ذهنی، جسمی و حرکتی کودک مجددا بهبود یافته و تا حدودی مشابه با دیگر همسالانش خواهد شد.

ولی با این حال این مساله که کمبود ویتامین B12 تا چه حد می تواند بر رشد مطلوب و روند بهینه زندگی شخصی تاثیر گذاشته و آن را دچار آسیب کند هنوز به طور دقیق ارزیابی و مشخص نشده است.

ویتامین ب 12

فواید تزریق ب 12 برای خانم های باردار گیاهخوار

حاصل تحقیقات گوناگونی که در سطور بالا از آن یاد شد حاکی از آن است که تامین ویتامین B12 مورد نیاز کودک یکی از مشکلات بسیار عمده و اساسی خانم های شیرده گیاه خوار و خام گیاه خوار در این دوران به شمار می رود. ولی خوشبختانه هیچ الزام یا ضرورتی وجود ندارد که بر اساس آن ناچار به ادامه این شیوه تغذیه در دوران بارداری یا شیردهی خود باشید. در واقع حتی بسیاری از مادران گیاه خوار یا خام گیاه خوار از میل فزاینده خود به مصرف گوشت قرمز و ماهی در دوران بارداری یا شیردهی خود بسیار متعجب می شوند. در حقیقت این امر نشان از نیاز روزافزون بدن به مواد غذایی بسیار ضروری از جمله آهن و ویتامین B12 در این دوران خاص از زندگی دارد.

خوشبختانه درست مانند مکمل های ویتامین B9 یا اسید فولیک که توسط کلیه پزشکان در دوران بارداری تجویز می شود امروزه تاکید بر مصرف مکمل های ویتامین B12 نیز روز به روز توسط پزشکان متداول تر می شود. البته لازم به ذکر است که این مساله در میان خانم های باردار و یا شیردهی که تغذیه ای مبتنی بر اصول گیاه خواری و یا خام گیاه خواری در پیش گرفته اند ضرورت بیشتری می یابد. بدیهی است که این گروه از افراد به دلیل نوع تغذیه خود بیشتر از سایرین در معرض خطر کمبود این ویتامین و عوارض احتمالی ناشی از آن قرار دارند. معمولا پزشک ماما و یا پزشک متخصص زنان برای بررسی میزان آهن و اسید فولیک بدن در این دوران یک آزمایش خون برای شما تجویز می کند. به کلیه خانم های گیاه خوار و یا خام گیاه خوار توصیه می شود از پزشک خود درخواست کنند که برای اطمینان بیشتر همزمان با این آزمایش میزان ویتامین B12 خون آنها را نیز کنترل کند.

تزریق ب 12 در دوران شیردهی

مغز و سیستم عصبی نوزاد پس از تولد و به خصوص در دوران شیردهی و پس از آن با سرعتی حیرت آور شروع به رشد و تکامل می کند. در دوران شیردهی نیاز روزانه بدن مادر به ویتامین B12 بیش از دوران بارداری است. به همین دلیل در این دوران دقت و نظارت کافی بر رژیم غذایی روزمره به منظور اطمینان از دریافت کافی این ویتامین بسیار ضرورت دارد. نخستین ماه های زندگی نوزاد در تکامل مغز و سیستم عصبی و همچنین سلامت عمومی بدن دوره ای بسیار حساس و تعیین کننده است. به همین دلیل کمبود این ویتامین در دوران شیرخوارگی عوارضی بسیار ناگواری بر سلامت دراز مدت کودک خواهد داشت.

غلظت ویتامین B12 در شیر مادر تقریباً هم اندازه غلظت ان در خون اوست. مادر در این دوران نه تنها نیاز بدن خود به ویتامین B12 بلکه نیاز نوزاد شیرخواره اش به این ویتامین را نیز از طریق تغذیه تامین می کند.

نتایج مطالعات انجام شده بر روی کودکانی که والدین انها منحصرا گیاهخوار و یا خام گیاهخوار بوده اند حاکی از آن است که این دسته از کودکان اغلب دچار کمبود مختصر ویتامین B12 بوده و شمار بسیاری از انها مستعد اختلالات عدیده مربوط به رشد هستند. شواهد روز افزونی از مطالعات بالینی حاکی از آن است که کمبود مختصر ویتامین B12 مادر در طول دوران شیردهی متاسفانه با کمبود شدید این ویتامین در بدن کودک همراه خواهد بود.

بانوان باردار و مادران شیرده بیشترین نیاز را به ویتامین B12 دارند

هر فردی به ویتامین B12 نیاز دارد، اما برخی افراد، مانند بزرگسالان بیشتر به آن نیاز دارند. به گفته کارشناسان، مادرانی که به فرزند خود شیر می دهند، بیشترین نیاز را به ویتامین B12 دارند. آنها به دریافت 2.8 میکروگرم از این ماده مغذی در روز نیاز دارند ، در مقایسه، مردان به 2.4 میکرو گرم نیاز دارند.

منابع طبیعی ویتامین ب 12 برای دوران بارداری و شیردهی در یک عدد تخم مرغ 0.6 میکروگرم و در یک فنجان شیر کم چرب 1.2 میکروگرم از این ماده مغذی موجود است. از منابع بهتر می توان به گوشت ماهی قزل آلا، بوقلمون و گاو اشاره کرد. از این رو، افراد گیاهخوار یا وگان ها ممکن است به مصرف مکمل نیاز داشته باشند.

ب12

مزایای تزریق ب 12

دلایل متعددی برای گرفتن تزریق B12 وجود دارد، از جمله کاهش خطر کمبود ویتامین B12 و عوارض مرتبط با آن علاوه بر این، تزریق های B12 خطر برخی عوارض جدی ناشی از کمبود ویتامین B12 را کاهش می دهد از جمله:

  • بیماری قلبی
  • اختلالات عصبی شناختی
  • مشکلات هماهنگی (آتاکسی)
  • نوروپاتی محیطی
  • از دست دادن بینایی
  • ناباروری (گرچه این معمولا با درمان B12 حل می شود)
  • نقص لوله عصبی در نوزادان مبتلا به کمبود B12

تداخلات دارویی تزریق ب 12

برخی غذاها دارای اثر تداخلی با تزریق ویتامین B12 می باشند، از جمله:

  • الکل
  • آنتی بیوتیک ها
  • سایمتیدین
  • کلشیسین
  • اسید فولیک
  • متوتروکسایت
  • نئومایسین
  • پارا آمینوسالیسیلیک اسید
  • فنوباربیتال
  • فنی توئین
  • مکمل های پتاسیم،
  • پیریمتادین (Daraprim) و برخی ترکیبات ویتامینی.

مثالهایی از آلرژی یا شرایطی که ممکن است با تزریق ب 12 تعامل داشته باشند عبارتند از:

  • آلرژی به سیانوکوبالامین یا کبالت
  • هیپوکالمی (سطح پتاسیم کم)
  • بیماری کلیوی
  • پلی سیتمی ورا (یک بیماری نادر خون)
  • بیماری لیبر (بیماری چشم)
  • کمبود مواد مغذی دیگر، به ویژه اسید فولیک و آهن

divider

بیشتر بخوانید:

فواید مصرف و عوارض کمبود ویتامین B12

رابطه ویتامین B۱۲ با افزایش وزن !

چه میزان ویتامین سی باعث سقط جنین می شود؟

divider

گردآوری توسط بخش سلامت

مجله دلگرم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا