دسته‌بندی نشده

احکام ختم صلوات در مواقع عذر شرعی

حکم ختم صلوات و اذکار در ایام عذر شرعی

ختم کردن از حیث لغوی به معنای خاتمه دادن یا پایان دادن به چیزی است. مثلاً ختم قرآن به این معنی است که یک دور قرآن به طور کامل خوانده و تمام شود. هم در قرآن و هم در روایات بسیاری، فضیلت صلوات بر حضرت محمد (ص)، به ‌خصوص برای اجابت دعا توصیه شده است. ختم صلوات نیز به این معنی است که در یک دوره عددی (مثلاً با توجه به نذر فرد) صلوات فرستاده شود.

شیخ عباس قمی در مفاتیح الجنان آورده است که اگر کسی شصت حاجت دارد که سی‌ تای آن دنیوی و سی تای آن اخروی است، صد صلوات بفرستد. در اینجا «ختم کردن» معنی پیدا می‌کند و به این معنی است که یک دوره صدتایی صلوات فرستاده شود. البته هر کسی می‌تواند تعداد خاصی صلوات را نذر کند و برای او «ختم صلوات» به معنی فرستادن همان تعداد است.

رهبر معظم انقلاب اسلامی به استفتائی پیرامون «ختم صلوات و اذکار در ایام عذر شرعی» پاسخ گفتند. حضرت آیت الله خامنه ای به استفتائی پیرامون «ختم صلوات و اذکار در ایام عذر شرعی» پاسخ گفتند که تقدیم حضور علاقمندان می گردد.

سؤال:

در ایام حیض و جنابت آیا خواندن قرآن و یا فرستادن ذکر صلوات و امثال آن کراهت دارد؟

جواب:

قرائت آیاتی که سجده واجب دارد بر جنب و حائض حرام است و قرائت سایر آیات در غیر اوقات نماز برای حائض کراهت دارد؛ ولی در اوقات نماز مستحب است خود را تطهیر کند و وضو بگیرد و قرآن بخواند، یا مشغول ذکر باشد و برای کسی که جنب است، مکروه است بیش از ۷ آیه از آیاتی را که سجده واجب ندارد، قرائت کند.

حکم ختم صلوات و اذکار در ایام عذر شرعی

سخن پایانی

درست است که بعضی از اعمال یا عبادات در دوران قاعدگی بر زنان حرام یا مکروه است، اما ختم صلوات از آن دسته نیست. مراجع تقلید در این باره اشتراک نظر دارند که فرستادن صلوات یا گفتن اذکار در این دوران برای زنان هیچ گونه اشکال شرعی ندارد و حتی مستحب است که زنان حائض در اوقات نماز خود را تطهیر کنند و به فرستادن صلوات یا گفتن ذکر مشغول شون.
پس از اتمام حیض و غسل کردن نیازی به خواندن قضای نماز نیست، اما قضای روزه واجب است، بنابراین باید در محاسبه ایام حیض دقت کرد.

حتماً بخوانید:

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا