دسته‌بندی نشده

آیا گرفتن کد رهگیری املاک برای مشاورین هزینه دارد ؟

هزینه گرفتن کد رهگیری قولنامه

با توجه به اینکه بسیاری از مشاورین املاک و بنگاه های دارای مجوز، برای دادن کد رهگیری قولنامه، تقاضای هزینه می نمایند، این پرسش، مطرح می گردد که هزینه گرفتن کد رهگیری قولنامه، چقدر است و آیا اخذ هزینه، مجاز می باشد یا خیر؟

در پاسخ به این پرسش، لازم به توضیح است که رئیس اتحادیه مشاوران املاک، اعلام نموده است که هیچ یک از مشاورین املاک، نباید و نمی تواند جهت اخذ و ارائه کد رهگیری، از طرفین معامله، درخواست هزینه نماید و هزینه ای که بابت حق الزحمه انعقاد و تنظیم قولنامه دارای کد رهگیری، از طرفین دریافت می شود، نباید از نرخ مصوب، برای تنظیم قولنامه کمیسیون خرید ملک و فروش آن، اجاره، رهن و… ارائه شده توسط نهاد ذی صلاح، تجاوز کند.

شایان ذکر است که سامانه ایران املاک یا سامانه ثبت املاک و مستغلات کشور، هزینه دریافت کد رهگیری را زمانی که بنگاه دار، اقدام به ثبت قرارداد در سامانه می نماید، از آن ها، اخذ خواهد کرد. در بخش خدمات، گزینه تعرفه خدمات در سامانه ایران املاک، آخرین میزان تعرفه ای که بنگاه های املاک، بابت این امر باید بپردازند را به آن ها، نمایش می دهد.

در شرایطی که در خصوص صدور کد رهگیری قولنامه توسط بنگاه، بنگاه، اقدام به اخذ کمیسیون بیش از نرخ مصوب، یا تقاضای هزینه جداگانه، علاوه بر هزینه خدمات بنگاه، جهت صدور کد رهگیری قولنامه، نمود، طرفین قرارداد می توانند به اتحادیه مشاورین املاک، به صورت حضوری یا طی تماس تلفنی، اطلاع داده و شکایت نمایند تا اقدامات و برخوردهای لازم، صورت گیرد.

separator line

حتماً بخوانید:

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا