دسته‌بندی نشده

آیا کلامیدیا باعث ناباروری در مردان و زنان می شود ؟

آیا کلامیدیا باعث ناباروری در مردان و زنان می شود ؟

کلامیدیا و ناباروری ؛ کلامیدیا و بیماری های مقاربتی ممکن است گاهی بر قدرت باروری زن و مرد تأثیر بگذارد. کلامیدیا یکی از این بیماری های مقاربتی است که ممکن است گاهی بر باروری زن و مرد تأثیر گذار شود.

کلامیدیا چیست؟

کلامیدیا یکی از شایعترین بیماری های مقاربتی است. به راحتی می توان این بیماری را قاتل خاموش نامید، زیرا هیچ علامت ظاهری یا آشکاری را نشان نمی دهد. کلامیدیا توسط فعالیت یک باکتری ایجاد می شود که به Chlamydia Trachomatis معروف است. این باکتری ها ممکن است در حین رابطه جنسی محافظت نشده (بدون استفاده از کاندوم) منتقل شوند.

افراد آلوده به این بیماری ممکن است هفته ها، ماه ها یا حتی سال ها ندانند که به این باکتری آلوده شده اند و دیگران را نیز آلوده نمایند. این بیماری هر ساله تقریباً 3 میلیون نفر را مبتلا می کند که در گروه سنی 18 تا 24 سال که فعالیت جنسی دارند مشاهده می شود. گزارشاتی مبنی بر ایجاد ناباروری تحت تاثیر این باکتری وجود دارد.

آیا کلامیدیا می تواند باعث ناباروری در مردان و زنان شود ؟

عفونت‌هایی که ناباروری می‌آورند

علل کلامیدیا

کلامیدیا از طریق مایعات بدنی فرد آلوده از طریق رابطه جنسی واژینال، مقعدی یا دهانی منتقل می شود. این باکتری از طریق دهانه رحم، مجرای ادرار، راست روده (رکتوم مقعد) یا گلو وارد بدن می شود. مردانی که آلوده هستند حتی بدون انزال نیز می توانند عفونت را دریافت کرده و منتقل کنند.

یک زن باردار که کلامیدیا دارد ممکن است نوزاد خود را نیز در هنگام زایمان طبیعی آلوده کند. در نتیجه ممکن است نوزاد مبتلا به ذات الریه (عفونت در ریه ها) یا التهاب ملتحمه (عفونت در چشم) شود.

حتماً بخوانید:

آیا کلامیدیا می تواند منجر به ناباروری در زنان و مردان شود؟

بیماری های مقاربتی مانند کلامیدیا که توسط باکتری های بیماری زا ایجاد می شوند ممکن است منجر به بیماری التهاب لگن شوند. در چنین شرایطی، باکتری ها ممکن است وارد دستگاه تولید مثل، لوله های رحمی یا خود رحم شده و منجر به التهاب و زخم گردند. این اتفاق به نوبه خود ممکن است منجر به درد مزمن، حاملگی خارج رحمی یا افزایش احتمال ناباروری شود. اگر خانمی از کلامیدیا رنج می برد، در معرض خطر بالای ابتلا به HIV نیز قرار دارد. با این حال، کلامیدیا ممکن است منجر به پیدایش چنین عوارض شدیدی در مردان نشود.

آیا کلامیدیا می تواند باعث ناباروری در مردان و زنان شود ؟

آیا کلامیدیا باعث ناباروری در زنان میشود ؟

علائم کلامیدیا

عجیب ترین واقعیت این است که هیچ علائم و نشانه واضحی از این بیماری وجود ندارد. این حالت می تواند باعث نگرانی شود زیرا ممکن است به آن مبتلا باشید و حتی از آن اطلاع نداشته باشید. تقریباً 70 درصد زنان و 50 درصد مردان مبتلا به کلامیدیا ممکن است هیچ علائمی نداشته باشند. با این حال، کسانی که علائمی از آن را تجربه می کنند اغلب ممکن است آن را با عفونت دهانه رحم یا مجرای ادرار اشتباه بگیرند. در زیر برخی از نشانه های ابتلا به کلامیدیا آورده شده است:

  • احساس درد در هنگام رابطه جنسی.
  • احساس درد یا احساس سوزش هنگام ادرار کردن.
  • ترشحات غیر طبیعی یا بد بو از واژن.
  • احساس درد در زیر شکم.
  • خروج ترشحات آبکی یا شیری از آلت تناسلی مرد.
  • تجربه خونریزی بین سیکل های پریود.
  • درد، ترشح و خونریزی از مقعد.
  • احساس دردناکی یا تورم در بیضه ها.

اثرات طولانی مدت کلامیدیا در مردان و زنان

در زیر برخی از تأثیرات طولانی مدت این وضعیت در مردان و زنان آمده است:

در مردان

  1. کلامیدیا می تواند منجر به درد لگن و ناباروری در مردان شود.
  2. این عفونت می تواند باعث اپیدیدیمیت شود. وضعیتی که مشخصه آن التهاب در اپیدیدیم است. اپیدیدیم به لوله های حامل اسپرم در بدن مرد گفته می شود.

آیا کلامیدیا می تواند باعث ناباروری در مردان و زنان شود ؟

آیا کلامیدیا باعث ناباروری مردان میشود ؟

در زنان

برخی از اثرات طولانی مدت کلامیدیا شامل موارد زیر است:

  1. این عفونت می تواند منجر به حاملگی خارج رحمی شود. شرایطی که جنین در خارج از رحم رشد می کند و نهایتا منجر به سقط می شود.
  2. کلامیدیا می تواند باعث التهاب در دهانه رحم شود که با اصطلاح عفونت دهانه رحم نیز شناخته می شود.
  3. ناباروری
  4. این عفونت می تواند باعث بیماری التهابی لگن یا PID گردد.
  5. می تواند باعث انسداد در غدد بارتولین شود که به روان سازی واژن کمک می کنند.

چه کسی در معرض ابتلا قرار دارد ؟

خب، از قسمت فوق مشخص شد که کلامیدیا می تواند تأثیرات طولانی مدت هم روی زنان و هم مردان داشته باشد. با این حال، این وضعیت در زنان جوان که زیر 25 سال هستند شیوع بیشتری دارد. همچنین، زنانی که از قرص های ضد بارداری خوراکی، ایمپلنت ضد بارداری یا سایر روش های دیگر جلوگیری از بارداری به غیر از کاندوم استفاده می کنند، در معرض خطر بیشتری قرار دارند.

تشخیص علائم این بیماری بسیار دشوار است. به این معنی که اگر به آن مبتلا باشید، می توانید آن را به راحتی به شخصی که با او رابطه جنسی دارید منتقل کنید. این خطر در افرادی که بیش از یک شریک جنسی دارند، استفاده نادرست یا ناسازگار از کاندوم می کنند یا کسانی که سابقه هر نوع بیماری جنسی را دارند، بیشتر است.

همچنین، در زنانی که دارای شرایطی هستند که سلول های دهانه رحمیشان در خارج قرار دارند، (که به عنوان ectropion cervical شناخته می شود)، خطر ابتلا به عفونت هایی مانند کلامیدیا افزایش می یابد.

آیا کلامیدیا می تواند باعث ناباروری در مردان و زنان شود ؟

کلامیدیا و ناباروری

راههای تشخیص کلامیدیا

کلامیدیا علائم بسیار خفیفی را نشان می دهد که ممکن است گاهی اوقات با سایر عفونت های بیماری های مقاربتی و گاهی ناباروری مردان و زنان همراه باشد. بنابراین، بهترین راه برای تأیید اینکه آیا این بیماری را دارید یا نه، انجام آزمایش است. به طور معمول، پزشک به فرد توصیه می کند اگر:

  • از نظر جنسی فعال است یا خیر
  • سال سن یا کمتر دارد یا خیر
  • زن باردار است یا خیر ( در اولین ویزیت آزمایش مثبت بارداری داشته باشد)
  • در گروه پرخطر قرار می گیرد یا نه
  • آزمایش کلامیدیا را انجام دهد.

زنان و مردانی که چندین شریک جنسی دارند، یا قبلاً به STD مبتلا شده اند از جمله افرادی هستند که حتما باید این آزمایش را انجام دهند. همان طور که ذکر شد، عدم تشخیص و درمان به موقع کلامیدیا ممکن است منجر به ناباروری شود.

آزمایش یا غربالگری این شرایط نسبتاً ساده است. پزشک آزمایشگاه از شما می خواهد ادرارتان را در داخل ظرف آزمایش بریزید تا از طریق کشت ادرار وجود هرگونه عفونت را بررسی کند. آزمایش سواب می تواند برای آزمایش آنتی ژن یا آزمایش کشت کلامیدیا انجام گیرد.

اگر نتایج آزمایش شما مثبت باشد باید تحت معالجه قرار بگیرید تا از ناباروری در اثر کلامیدیا جلوگیری شود. پزشک ممکن است بعد از سه ماه آزمایش مجدد را برای تعیین اینکه آیا اثری از عفونت باقی مانده است یا خیر، توصیه کند.

حتماً بخوانید:

شایع ترین عفونت های جنسی

شایع ترین عفونت های جنسی

شایع ترین بیماری های مقاربتی در ایران بیماری مقاربتی هم زنان و هم مردان را در تمام گروهای سنی مبتلا می کند، با علائم بسیار خفیفی شروع و با یک دوره…

درمان کلامیدیا

درمان این STD بسیار ساده است و مصرف تنها یک دوره آنتی بیوتیک می تواند به درمان این آن کمک کند. پزشک می تواند یک دوز در روز را تجویز کند یا دارویی را تجویز نماید که لازم است دو بار یا سه بار در روز برای مدت معین مصرف شود.

در طول دوره درمان به شما توصیه می شود که از رابطه جنسی دوری کنید. شریک جنسی شما همچنین باید داروها را مصرف کند. حتی اگر هیچ نشانه ای نداشته باشد. در غیر این صورت ممکن است عفونت به باقی قسمت های لگنی منتقل شود.

جلوگیری از ابتلا به کلامیدیا

بهترین راه برای دور نگه داشتن فرد از این شرایط، انجام رابطه جنسی ایمن و همچنین استفاده از کاندوم برای کاهش احتمال ابتلا به عفونت است. اگر از نظر جنسی فعال هستید حتماً مرتباً آزمایش دهید. بنابراین با انجام چک آپ های ماهیانه می توانید از ناباروری در اثر ابتلا به عفونت کلامیدیایی جلوگیری نمایید.

ترجمه شده مجله اینترنتی دلگرم

سارا فرخی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا