دسته‌بندی نشده

تفاوت اصلی بین بیماری کلامیدیا و سوزاک در چیست ؟

تفاوت کلامیدیا و سوزاک

با مجله اینترنتی دلگرم همراه باشید تا با تفاوت کلامیدیا و سوزاک آشنایی کامل پیدا کنید.

این روز‌ها بیماری‌های مقاربتی یا عفونت‌های منتقل شده از طریق رابطه جنسی روز به روز در حال پیشرفت است و ایمن بودن یک رابطه جنسی اهمیت بسیار زیادی دارد.
بیماری‌هایی که از روابط جنسی منتقل می‌شوند، واقعا ترسناک هستند.

با وجود هشدار‌های فراوان درباره استفاده از کاندوم در هنگام رابطه جنسی، باز هم تعداد افرادی که به این بیماری‌ها مبتلا می‌شوند کم نیست.
در این مطلب قصد داریم دو بیماری مقاربتی کلامیدیا و سوزاک را بررسی کنیم و علائم و تفاوت کلامیدیا و سوزاک را با نگاهی عمیق‌تر بررسی کنیم. با ما همراه باشید.

کلامیدیا و سوزاک دو بیماری مقاربتی خاموش

کلامیدیا و سوزاک دو عفونت مقاربتی (STI) هستند که در دسته‌بندی بیماری‌های مقاربتی رایج قرار می‌گیرند و از این حیث دارای برخی از علائم مشترک می‌باشند.

هر دو این بیماری‌ها نوعی عفونت باکتریایی هستند و بر غشا‌ی مخاطی ناحیه دستگاه تناسلی تأثیر می‌گذارند.

هر دوی این بیماری‌ها در هنگام داشتن رابطه جنسی واژینال، رابطه جنسی دهانی یا رابطه جنسی مقعدی با شخصی که قبلاً به این عفونت مبتلا شده، به قربانیان جدید منتقل می‌شوند.

این عفونت از طریق مایعات واژینال یا منی از فردی به فرد دیگر منتقل می‌شود.

عفونت کلامیدیایی چیست ؟

نوعی عفونت باکتریایی است که از راه تماس جنسی منتقل می شود و معمولاً مراحل اولیه ابتلا به این عفونت بی علامت است که باعث می‌شود اقدامی انجام ندهید و به پزشک مراجعه نکنید. ابتلا به این عفونت، مشکلات جدی برای سلامتی از قبیل:

خطرات حین بارداری و حتی نازایی را به دنبال دارد. اگر رابطه جنسی محافظت نشده، با کسی که وضعیت ابتلای او به بیماری‌های منتقله جنسی مشخص نیست، داشته اید باید از نظر ابتلا به عفونت های جنسی از جمله عفونت کلامیدیایی مورد بررسی قرار گیرید.

درمان عفونت کلامیدیایی بسیار پراهمیت و در عین حال ساده است و با مصرف یک یا چندین نوبت آنتی بیوتیک خوراکی درمان می شود.

مصرف کامل دوره آنتی‌بیوتیکی بسیار حائز اهمیت است و از آنجایی که به تعویق انداختن درمان ممکن است عوارض جدی را به دنبال داشته باشد هر زمان که فکر کردید در معرض چنین عفونتی قرار گرفته اید با پزشک خود مشورت کنید.

تفاوت کلامیدیا و سوزاک

علائم کلامیدیا

ترشح زردرنگ با بویی قوی از ناحیه واژن برای خانم‌ها و یک ترشح تیره یا روشن از دهانه مجرای ادرار در آلت تناسلی مردانه از نشانه‌ها و علایم کلامیدیاست.

هم زن و هم مرد مبتلا شده به کلامیدیا در هنگام ادرار کردن سوزشی را احساس می‌کند و سوزش ادرار یکی از بارزترین علائمی است که برای این بیماری شناخته می‌شود.

علائمی که در این بیماری کمتر رایج هستند، برای خانم‌ها شامل دوره‌های قاعدگی دردناک، خونریزی بین دوره‌ها، درد‌های شکمی، درد هنگام رابطه جنسی یا تب است.

برای آقایان نیز این نشانه‌ها می‌تواند شامل بیضه‌های متورم و دردناک باشند. ورم ملتحمه (خارش و قرمزی چشم) و حساسیت به نور نیز از علایمی است که ممکن است فرد مبتلا به کلامیدیا آن را تجربه کند.

سوزاک چیست ؟

سوزاک یک عفونت مقاربتی است که از طریق رابطه جنسی گسترش پیدا می کند. در مردان، معمولا مجرای ادراری و در زنان معمولا مجرای خروجی مثانه، گردنه رحم و یا هر دو به این عفونت آلوده می شوند.

این عفونت همچنین می تواند راست روده، مقعد، گلو و لگن را نیز آلوده کند. در موارد نادر، چشم ها نیز به این عفونت دچار می شوند.

اگر سوزاک به موقع درمان شود، نمی تواند مشکل خاصی به وجود بیاورد. اما اگر بدون درمان رها شود می تواند مشکلاتی جدی به وجود بیاورد.

سوزاک درمان نشده در زنان می تواند به سمت رحم، لوله های تخمدان و تخمدان ها حرکت کند و آنها را نیز آلوده کند.

این حالت می تواند منجر به بروز زخم های دردناک و التهاب شود که به آنها بیماری التهابی لگن (PID) گفته می شود. PID می تواند موجب نازایی و حاملگی خارج از رحم شود.

تفاوت کلامیدیا و سوزاک

علائم سوزاک

علائم سوزاک برای زن و مرد یکسان است و بسیاری از موارد مشابه که برای کلامیدیا ذکر شد را شامل می‌شود.

ترشحات واژن یا آلت تناسلی، احساس سوزش هنگام ادرار و همچنین احساس سوزش عمومی در ناحیه تناسلی، ورم ملتحمه و حساسیت به نور اغلب علائمی هستند که این بیماری مقاربتی با آن‌ها شناخته می‌شود.

غدد متورم و دردناک گلو که نتیجه رابطه جنسی دهانی است از علائم بسیار شایع کلامیدیا و سوزاک است.

برای درمان سوزاک از آنتی بیوتیک استفاده می شود. مهم است که حتما آنتی بیوتیک را با تجویز پزشک و دقیقا بر طبق نسخه ی ایشان مصرف کنید. در غیر این صورت ممکن است دارو تاثیر کمتری داشته باشد و یا اصلا تاثیری نداشته باشد.

فرق کلامیدیا و سوزاک در چیست ؟

منشأ این عفونت‌ها و جایی که این عفونت‌ها از آن ریشه می‌گیرند، مهم‌ترین و بارزترین وجه تمایز بین این دو بیماری است. (منشا بیماری کلامیدیا باکتری کلامیدیا تراکوماتیس و منشا بیماری سوزاک باکتری گنوکوک یا نایسریا گونوره آ است.)
لامیدیا (کلامیدیا تراکوماتیس) می‌تواند در مجرای ادراری یا رکتوم زن و مرد و در مهبل یا دهانه رحم زنان دیده شود.
اگرچه سوزاک هم در مجرای ادراری یا رکتوم زن یا مرد یافت می‌شود، اما همچنین می‌تواند مقعد، دهان و حتی لوله‌های فالوپ زنان را نیز آلوده کند.
کلامیدیا نسبت به سوزاک شایع‌تر است. براساس یک گزارش معتبر ۲۰۱۷، بیش از ۱.۷ میلیون مورد کلامیدیا در ایالات متحده گزارش شده است، این در حالی است که آمار گزارش شده از افراد مبتلا به سوزاک چیزی حدود ۵۵۰،۰۰۰ مورد است.

راه‌های درمان کلامیدیا و سوزاک

پس از مشاهده علائم بیماری به پزشک مراجعه کنید و سپس با دارو‌های تجویز شده توسط پزشک درمان را آغاز کنید. خبر خوب این است که شما می‌توانید با مصرف یک دوره آنتی بیوتیک این بیماری‌ها را پشت سر بگذارید.

معمولا رایج‌ترین دارو‌هایی که برای درمان کلامیدیا و سوزاک تجویز می‌شوند شامل داکسی سایکلین، سفتریاکسون، سفکسیم و آزیترومایسین است.

یکی از مهمترین نکات در مورد مصرف دارو برای درمان سوزاک یا کلامیدیا این است که شما باید تمام دارو‌های تجویز شده را تا قرص آخر مصرف کنید. حتی اگر علائم شما کاملا از بین رفته باشد.

با مصرف تمام دارو‌ها مطمئن شوید که باکتری‌های ایجاد کننده عفونت به طور کامل از بین رفته و دیگر فرصتی برای حضور آن‌ها وجود ندارد.

بیشتر بخوانید :

کلامیدیا: علائم و درمان این بیماری مقاربتی خطرناک

کلامیدیا؛ شایع‌ترین بیماری مسری جنسی

علائم – علت – پیشگیری و درمان بیماری سوزاک (بیماری مقاربتی)

علائم و درمان بیماری سوزاک – چگونه از سوزاک پیشگیری کنیم؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا