دسته‌بندی نشده

آیا واقعا پلاسما جت (پی آر پی) باعث کوچک شدن بینی می شود؟

ماندگاری پلاسما جت بینی

ماندگاری پلاسما جت بینی برای افرادی که از سن رشد عبور کرده اند تقریبا دائمی است مگر اینکه پوست بدلیل شرایط محیطی و ژنتیکی دچار تغییرات شود که در صورت نیاز بعد از چند سال با تکرار دوباره به حالت ایده آل باز میگردد.

برای افرادی که در سن رشد میباشند بسته به روش و تکنیکی از پلاسماجت بینی که پزشک معالج بر روی فرد انجام میدهد می توان انتظار داشت که پس از انجام آن، ماندگاری پلاسما جت بینی گوشتی به مدت سه سال نیز به طول انجامد و پس از گذر از سن رشد در صورت نیاز با یک جلسه ترمیم دائمی خواهد شد.

پلاسما جت بینی چیست؟

پلاسما جت بینی گوشتی اغلب زمانی انجام می شود که هدف لیفت و کوچک سازی بینی باشد. روش کار بدین صورت است که از طریق پلاسما بینی ، پوست بینی را به شکل نقاط ریز در کنار هم می سوزانند. عمق این سوختگی در ظاهر کمتر از چیزی که واقعا رخ داده است به نظر می آید.

پس از پلاسما جت بینی و گذشت مدت زمان بهبودی و ترمیم ، پوست بینی مقداری جمع تر شده و بینی کوچکتر به نظر می رسد.

کاربرد اصلی پلاسما جت بینی چیست؟

پلاسما جت بینی بیشتر برای کسانی کاربرد دارد که دارای بینی گوشتی می باشند و برای افرادی که بینی شان استخوانی است توصیه نمی شود.

متاسفانه برخی افراد سودجو در مراکز غیر پزشکی و با دستگاه های غیر استاندارد اقدام به تبلیغات برای انجام پلاسماجت با هزینه های بسیار پایین میکنند که توصیه میشود به هیچ وجه از این دستگاه ها جهت انجام پلاسماجت استفاده نکنید زیرا امکان بروز خطراتی وجود دارد که سلامت شما را تهدید میکند. علاوه بر آن تاثیری در زیبایی شما نخواهد گذاشت.

پلاسما جت پلک چیست؟

پلاسما جت پلک در حال حاضر به روز ترین ، کم عوارض ترین و ارزان ترین روش برای رفع افتادگی پلک و جوانسازی اطراف چشم میباشد که به وسیله دستگاه پلاسماجت و توسط پزشک انجام میگیرد. و در واقع می توان گفت که یکی از مهمترین کاربردهای پلاسما جت ، درمان افتادگی پلک میباشد.

این روش افرادی که پلک بالایی آنها را پوست اضافه پوشانده است و یا به عبارتی به میزان خفیف تا متوسط به افتادگی پلک دچار شده اند را تحت درمان قرار دهد و نتایج شگفت انگیزی را به همراه دارد .

می توان گفت این تکنیک بدون درد است و جزء روش های بی خطر و غیر تهاجمی به شمار می رود و علاوه بر آبرسانی به پوست ، توانایی استحکام بخشی به پوست و شفاف نمودن آن را نیز دارد به علاوه اینکه امکان رفع سیاهی ها و و چین و چروک ها به طرز قابل توجهی در این روش وجود دارد.

در حالت کلی از پلاسما جت صورت برای نواحی حساس همچون اطراف چشم ، صورت و دست ها استفاده می گردد. بهتر است قبل از اقدام برای پی آر پی درباره موضوعات پیرامون آن همانند ماندگاری پلاسما جت و همینطور عوارض پلاسما جت اطلاعات دقیقی به دست آورید.

پلاسما و پی آر پی یا پلاسما جت چیست؟

احتمالا این سوال برای شما پیش می آید که پلاسما و پلاسما جت چیست ! پلاسما در واقع ماده ای است که نه از جنس گاز است، نه جامد و نه مایع؛ بلکه از حرارت دادن شدید گاز به وجود می آید و در عین حال ساختاری متفاوت از آن دارد. کاری که دستگاه پیشرفته پلاسما جت انجام می دهد این است که گاز بین دستگاه و پوست را یونیزه کرده و بدین صورت ماده پلاسما را ایجاد می کند.

همین امر باعث می شود تا این شار الکترونی، بافت جامد مورد نظر در سطح پوست را تصعید کرده و آن را به بخار تبدیل کند. پس از این امر بلافاصله پوست جمع شده و حالت سفت به خود می گیرد. در انتها نیز کلاژن سازی تحریک شده و پوست دوباره جوانی و طراوت خود را باز می یابد.

به منظور تمرکز دقیق بر روی بافت آسیب دیده و اثر گذاری بهتر، این دستگاه، هنگام درمان، پلاسمای هلیوم سرد را با امواج RF ترکیب می کند. از این طریق است که پلاسما جت می تواند با از بین بردن پوست های اضافی و بافت های زائد، به راحتی و بدون اینکه تاثیری بر روی بافت های سالم مجاور داشته باشد نتایجی با کیفیت دوچندان نسبت به لیفت صورت با جراحی حاصل کند، کما اینکه با افزایش کلاژن سازی در طول دوران بهبود نیز نتایج را بیش از پیش فوق العاده می سازد.

پلاسما جت چه تفاوتی با پلکسر و پلکسر پلاس دارد؟

پس از دانستن اینکه پلاسما جت چیست جالب است بدانید که برخلاف تصور خیلی افراد پلکسر ، پلاسما جت و پلکسر پلاس با هم متفاوتند. در واقع هر سه اینها از یک تکنیک و عملکرد به نام پلاسما برای رفع چروک و افتادگی پوست استفاده می کنند.

اما در قدرت عملکرد و قیمت دستگاه با یکدیگر متفاوتند. به گونه ای که اگر یک جلسه پلکسر پلاس برای رفع افتادگی پلک به همراه یک جلسه ترمیم جهت دسترسی به نتایج مطلوب کافی باشد در مورد پلاسماجت ممکن است لازم باشد تعداد این جلسات حتی به 3 جلسه نیز برسد تا نتایج دلخواه حاصل شود.

از این رو بدیهی است که قیمت پلکسر پلاس بینی بسیار بیشتر از قیمت پلاسما جت بینی می باشد. گفتنی است که با ابداع پلکسر ، پلاسما جت و پلکسر پلاس، اصطلاح جراحی نرم وارد عرصه علم پزشکی شد.

پلاسماجت چگونه انجام می شود؟

همانطور که گفته شده پلاسما ، حالت چهارم ماده می باشد که به یونیزاسیون سلولی منجر می گردد. شیوه کار با پلاسما جت بدین ترتیب می باشد: قبل از شروع پروسه پلاسماجت ، پوست پاکسازی شده ، در صورت لزوم بر روی آن پماد بی حسی موضعی زده می شود و دستگاه پلاسما جت که شبیه به خودکار است، بر روی پوست قرار گرفته و روی آن کشیده می شود.

پس از آن پرتوهای پلاسما ( پی آر پی) با جریان کم بر روی نقاط ریز نزدیک به هم ، در ناحیه آسیب دیده نفوذ کرده که طی آن با تولید گرما به صورت یکنواخت از طریق توازن اتمی، انرژی جدیدی به سلولها می دهد و باعث می شود اپیدرم پوست قسمت آسیب دیده از حالت جامد به گاز تبدیل شده و پس از آن لایه های زیرین پوست به دلیل از دست آب، حالت جمع شدگی به خود می گیرند و کم کم محو می شوند.

این اتفاق پس از گذشت 1 هفته به ترمیم پوست منجر می شود و باعث اتفاقات خوشایندی نظیر کوچک تر شدن منافذ پوست ، کم شدن عمق خطوط چین و چروک و در نهایت لیفت ناحیه درمان شده می گردد. لازم به ذکر است که تمامی مراحل پلاسما جت صورت بین 10 تا 20 دقیقه انجام می شود.

مدت ماندگاری پلاسما جت صورت چقدر است؟

مدت ماندگاری پلاسما جت که اغلب طولانی و تقریبا دائمی است در کنار بهبودی سریع آن یکی از ویژگی هایی است که سبب شده است افراد زیادی به این تکنیک جوانسازی پوست ، جذب شوند. ماندگاری پلاسما جت صورت به عوامل متعددی از جمله تعداد جلسات درمانی، سبکی که فرد برای زندگی خود انتخاب کرده است و همینطور روند پیری صورت وابسته است.

علاوه بر این در درمان برخی از معضلات پوستیی ماندگاری پلاسما جت صورت نتایجی دائمی به همراه دارد این در حالی است که برخی از نقاط صورت، بدون تاثیر پذیری طولانی مدت از درمان، روند پیری خود را دنبال می کند.

در این موارد لازم است جهت افزایش ماندگاری پلاسماجت صورت، هر از چند گاهی حتی به مدت چند سال پیاپی درمان را تکرار کرد. در حالت کلی می توان گفت که ماندگاری پلاسما جت صورت با هر بار درمان تقریبا به مدت دو الی سه سال ادامه پیدا می کند.

مراقبت‌های پیش از پلاسما جت

  • 1 هفته تا 12 روز قبل از درمان از مصرف داروهای ضد انعقاد خون نظیر آسپرین ، ویتامین E و … بپرهیزید.
  • تا 1 هفته قبل از درمان به طور مستقیم در برابر نور آفتاب قرار نگیرید.
  • دست کم یک هفته پیش از پی آر پی ، الکل مصرف نکنید و شیگار نکشید.
  • آزمایش های لازم و تجویزی توسط پزشک را قبل از پی آر پی به طور کامل انجام دهید.
  • صورت خود را در روز پلاسماجت آرایش نکنید و با صورت تمیز به کلینیک رجوع نمایید.

مراقبت های بعد از پلاسما جت بینی و صورت

مراقبت های بعد از پلاسما جت بینی از جمله مواردی است که رعایت به جا و منظم آنها می تواند تاثیری مستقیم در نتایج پلاسما جت داشته باشد. مهم ترین مراقبت های بعد از پلاسما جت بینی شامل موارد زیر می باشد:

  • نکات توصیه توسط پزشک را پس از درمان ، مو به مو رعایت نمایید تا نتایج خوبی صورت گیرد.
  • تا 48 ساعت بعد، می توانید از کمپرس آب سرد بر روی ناحیه درمان شده استفاده نمایید.
  • بعد از 48 ساعت می توانید صورت خود را شستشو دهید (البته به آرامی)
  • تا 72 ساعت پس از پلاسما جت صورت سعی کنید هنگام خوابیدن سر را با زاویه 30 درجه بالاتر از زمین قرار دهید.
  • چند روز ابتدایی بعد از درمان از پمادهای سوربولن و یا وازلین تجویز شده به طور مرتب استفاده نمایید.
  • حداقل به مدت 1 هفته پس از پی آر پی از مصرف داروهای ضد انعقاد خون خودداری فرمایید.
  • تا 1 هفته بعد از پی آر پی، از کشیدن سیگار و استعمال دخانیات جدا بپرهیزید.
  • تا 2 هفته بعد از پلاسما جت صورت از قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید اجتناب کنید و حتما هنگام بیرون رفتن از منزل ، از کرم های ضد آفتاب استفاده کنید و در مدت معین آن را تمدید نمایید به علاوه اینکه باید حتما از کلاه و عینک آفتابی نیز استفاده نمایید.
  • حتما 2 هفته پس از پی آر پی جهت معاینه مجدد نزد پزشک بروید.

موارد منع درمان توسط پی آر پی

  • خانم های باردار
  • افراد دیابتی
  • افرادی که درگیر مشکلات انعقادی خون می باشند.
  • افراد مبتلا به بیماری های حاد التهابی
  • افرادی که به بیماری های صرع دچارند
  • افرادی که در بدن آنها سرطان فعال وجود دارد.
  • افرادی که در بدن آنها هولتر یا ضربان ساز مصنوعی کار گذاشته شده است.
  • افراد مبتلا به بیماری های غدد
  • در ناحیه ای که قرار است درمان صورت گیرد ، شی فلزی به کار رفته باشد.

افراد مناسب برای درمان پلاسما جت

افرادی که تمایل دارند چروک های زیر چشم خود را رفع نمایند.
افرادی که از جراحی های نیازمند برش و بیهوشی می ترسند
افرادی که تمایل دارند بلافاصله پس از عمل به سر کار خود بازگردند.
افرادی که در جراحی پلکی که در گذشته انجام داده اند دچار عارضه عدم تقارن شده اند.
افرادی که تمایل دارند جای زخم بر روی ناحیه مورد نظر جهت درمان باقی نماند.
افرادی که قصد دارند افتادگی پلک خود را ترمیم کنند ، به شرطی که این افتادگی خفیف و یا متوسط باشد.
افرادی که به دلیل عارضه های جراحی های گذشته ، دچار افتادگی در یکطرف صورت خود شده اند.

پلاسما جت به چند جلسه درمان نیاز دارد؟

تعداد جلسات درمان توسط پی آر پی ( پلاسما جت بینی ، پلک ، صورت ) به مواردی مانند میزان مشکل پوست و همینطور جنس پوست بر می گردد ، به همین علت ممکن است فردی با 1 جلسه درمان به نتیجه مطلوب خود برسد و فردی دیگر نیاز به 3 جلسه درمان البته با فواصل زمانی 1 تا 2 ماهه داشته باشد تا بتواند نتیجه خوبی از درمان بگیرد و از این طریق مدت ماندگاری پلاسما بینی یا صورت را بیشتر کند.

پلاسما جت چه کاربردهایی دارد؟

  • رفع منافذ باز پوست
  • رفع کک مک و لک صورت
  • از بین بردن خال های رنگی و زگیل های پوستی
  • رفع زگیل های پیری (کراتوز سبورئیک)
  • برطرف کردن اسکار کشیدگی پوست و جای زخم
  • برطرف کردن جای تاتو بر روی پوست
  • رفع افتادگی صورت و لیفت آن
  • از جای آکنه و دیگر عارضه های پوستی
  • رفع آثار مویرگی یا عروق های قرمز رنگ پوست
  • حجیم کردن لب و بالاتر بردن موقعیت آن
  • کم کردن حالت التهاب و یا سرخی در صورت
  • از بین بردن شل شدگی و افتادگی پوست در نواحی باسن و بالای ناف
  • رفع ورم پوست ، از بین بردن جوش ها و اگزمای پوستی
  • برطرف کردن چروک های پوست به خصوص چروک های سطحی در اطراف چشم ، پیشانی ، لب بالا و پایین و خط خنده ، گردن و دست ها

روشی جایگزین برای بلفاروپلاستی که در آن برای رفع افتادگی پلک، نیاز به عمل جراحی و بریدن بخشی از پلک و بخیه زدن آن بود. ، به همین علت گاهی به پلاسما جت ، بلفاروپلاستی دینامیک نیز گفته می شود.

عوارض پلاسما جت بینی و صورت

از مهم ترین عوارض پلاسما جت بینی و صورت می توان به موارد زیر اشاره کرد :

امکان دارد حین درمان ، فرد مقداری گرما در پوست خود حس کند اما این گرما در حدی است که قابل تحمل می باشد.
پس از درمان ، امکان دارد در ناحیه زخم ها ، کمی ورم کند که موقتی است و پس از گذشت نهایتا 1 هفته از درمان، رفع می شود.

احتمال دارد پس از یک هفته پوست کمی صورتی رنگ شود که جای نگرانی نیست چرا که این مشکل به مرور زمان رفع می گردد.

همان طور که مشخص است عوارض پلاسما جت بینی چندان جدی نیست و اغلب موقتی اند!

پلاسما بینی و صورت چه مزایایی دارد؟

  • باقی نگذاشتن اسکار زخم و عدم ایجاد رنگدانه در پوست (پیگمانتاسیون)
  • کلاژن سازی طولانی مدت و نتایج پایدار گاهی تا یک سال
  • سریع و بدون درد چندان
  • درمانی تقریبا بدون عارضه
  • روشی ایمن بدون خطر
  • نفوذ در عمق پوست بدون آسیب رساندن به سطح پوست
  • نتایج برگشت ناپذیرند و به طور کامل از بین نمی روند
  • فقط نقاط آسیب دیده را هدف قرار می دهد ، بدون اینکه به نواحی مجاور آسیبی بزند
  • طیف فراوانی از بیماری های پوستی را درمان می کند

برای تمامی افراد نزدیک به 20 ساله تا 80 ساله قابل انجام است مشروط به اینکه مشمول موارد منع استفاده از این روش نباشند.

همچنین بخوانید:

فواید شگفت انگیز ماسک هندوانه برای شادابی و زیبایی پوست

زیبایی و جوانسازی پوست دست با چند راهکار طلایی در منزل

باید ها و نباید های زیبایی پوست و مو

زیبایی پوست با ویتامین C

راههای خانگی برای زیبایی پوست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا