دسته‌بندی نشده

آیا نور و گرما خورشید در تابستان چمن مصنوعی را خراب می کند ؟

آیا نور خورشید چمن مصنوعی را خراب می‌کند؟

چمن مصنوعی محصولی است که اصولا در فضای باز و آزاد از آن استفاده می‌شود، بنابراین این محصول به صورت مداوم و در تمام فصول سال در برابر نور خورشید، باد، باران و برف قرار دارد. همه این موارد از عواملی هستند که فرسایش ایجاد می‌کنند.

اشعه‌های خورشید دارای نور فرابنفش هستند و این نور باعث پوسیدگی و رنگ پریدگی مواد پلاستیکی و رنگدانه‌ ها می‌شود. بدین علت در تولید نخ های چمن مصنوعی از آنتی یو وی استفاده می‌کنند. این ماده که در مواد اولیه ساخت چمن مصنوعی وجود دارد، باعث می‌شود تا اشعه ماورای بنفش خورشید نتواند بسرعت این محصول را پوسیده کند و رنگ پریدگی در محصول ایجاد شود. البته خریدران پیش از خرید باید نسبت به کیفیت کالای خریداری شده و گارانتی چمن مصنوعی اطمینان حاصل کنند.

عمر مفید چمن مصنوعی زیر نور شدید آفتاب چقدر است؟

طبق آزمایش های صورت گرفته در آزمایشگاه ها و پروژه های نصب شده رنگ چمن مصنوعی پس از ده سال ۳۰ درصد کمرنگ تر خواهد شد. این استاندارد محصولات سی سی گراس است و همه محصولات حداقل ۳۶ ماه در برابر رنگ پریدگی و پوسیدگی گارانتی هستند، اما به طور کلی باید گفت محصول مناسب و با کیفیت چمن مصنوعی تزئینی بین 8 تا 10 سال عمر مفید خواهد داشت.

 چمن مصنوعی

چگونه از داغ شدن چمن مصنوعی در تابستان جلوگیری کنیم؟

نگهداری از چمن مصنوعی حیاط در گرمای تابستان

بسیاری از مردم فکر می کنند که با خرید چمن مصنوعی و نصب آن در محیط پیش بینی شده، دیگر هیچ نیازی به مراقبت از چمن مصنوعی نیست و غالباً زمین چمن را به حال خود رها می کنند. ولی حقیقت این است که با وجود عدم نیاز چمن مصنوعی به کارهایی همچون آبیاری، کود دادن، اصلاح و …، باید نکات مهمی را رعایت کنیم که باعث افزایش عُمر و ماندگاری چمن می گردد.

با فرا رسیدن فصل تابستان و گرم شدن هوا، چمن مصنوعی نیز همچون دیگر اجسام موجود در فضای باز، تحت تاثیر نور خورشید و گرمای آن قرار می گیرد.نخست درباره برخی ویژگی های چمن مصنوعی توضیحاتی ارائه می دهیم تا شناخت شما از این محصول بیشتر شود. شناخت کافی، لازمه استفاده صحیح از هر کالا می باشد. چمن مصنوعی تزئینی، نوعی کفپوش رول مشابه موکت است که فرایند تولید آنها نیز شباهت های فراوانی به یکدیگر دارد.

اجزاء ساختار چمن مصنوعی

تولید چمن مصنوعی و موکت با شیوه تافتینگ یا کوک زنی انجام می شود.البته لازم به ذکر است که جدیدترین نسل چمن مصنوعی، با شیوه بافندگی یا گره زنی تولید می شود که فرایندی پیچیده بوده و محصول نهایی از نظر فنّی، منسوج نامیده می شود.

آیا گرما چمن مصنوعی را خراب می کند؟

در شیوه تافتینگ، نخ به دو شکل کات و لوپ درون بستر نگهدارنده تزریق می شود. در سیستم کات، انتهای نخ ها بُرش می خورد و به شکل دو رشته جدا از هم در می آید.ولی در سیستم لوپ، نخ به شکل یک موج پیوسته از زیر و روی بستر پشتیبان گذر می کند.

الیاف چمن مصنوعی از چند پلیمر مشهور همچون پُلی اتیلِن، پُلی پروپیلِن و نایلون ساخته می شود.رشته های نخ چمن مصنوعی، توسط سوزن های دستگاه تافتینگ، درون لایه نگهدارنده تزریق می شود که در حقیقت بستر و پایه محصول را تشکیل می دهد. این بخش از یک یا چند لایه پلیمری تشکیل شده است.

همان گونه که توضیح داده شد، الیاف چمن مصنوعی از پلیمرهایی ساخته می شود که هر روز در اطراف خود با آنها سر و کار داریم و به بخشی جدایی ناپذیر از زندگی مدرن تبدیل شده اند.

ویژگی های فیزیکی و شیمیایی این مواد شباهت های فراوانی به یکدیگر دارد. به عنوان مثال، دمای ذوب این مواد از حدود 90 درجه سلسیوس آغاز می شود.همچنین نرخ انبساط و افزایش حجم و طول این مواد نیز مقداری مشخص است و با افزایش دما، نرم شده و تغییر شکل می دهند.

بنابراین، چمن مصنوعی نیز بر اثر گرمای بیش از حد ناشی از تابش نور خورشید و یا تماس با اجسام داغ، دچار تغییرات فیزیکی و شیمیایی می شود .

نور آفتاب پس از برخورد به شیشه پنجره ساختمان ها، خودروها و… منعکس می شود. بعضی از شیشه ها نور را به شکل همگرا (متمرکز) بازتاب می دهند و در این حالت، گرما در یک مساحت کوچک جمع می گردد.

انعکاس نور خورشید به چمن مصنوعی

چگونگی انعکاس آفتاب از سطح شیشه پنجره : این پدیده باعث افزایش دما شده و در صورتی که بر روی چمن مصنوعی اتفاق بیوفتد، باعث ذوب شدن و تغییر شکل الیاف می گردد که تاثیر بدی بر ظاهر چمن مصنوعی خواهد داشت.

 چمن مصنوعی

راز ماندگاری رشته‌های سبز دوست داشتنی!

مراقبت از چمن مصنوعی حیاط

برای پیشگیری از آسیب دیدن چمن مصنوعی حیاط و حفظ سلامتی و زیبایی آن، به چند نکته اشاره می کنیم:

محوطه ای را که برای نصب چمن مصنوعی در نظر گرفته اید، در ساعات اوج تابش خورشید در فصل تابستان، یعنی حدود 11 صبح تا 4 بعد از ظهر به دقت بازدید کنید تا نقاط تمرکز نور بر اثر بازتاب را بیابید.

تمامی پنجره ها و سطوح بازتابنده و برّاق را شناسایی نموده و زاویه قرارگیری آنها و زاویه انعکاس نور خورشید بر روی سطح زمین را به یاد داشته باشید .برای جلوگیری از انعکاس آفتاب از سطح شیشه در و پنجره، لایه های نازک، بی رنگ و شفافی ساخته شده که بر روی شیشه چسبانده و نصب می شود.

این لایه از بازتاب بخش اعظم نور خورشید جلوگیری نموده و گرمای آن را به شدّت کاهش می دهد.در نقاطی از حیاط که نور بر روی آن منعکس می شود، می توان از نصب چمن مصنوعی صرف نظر نموده و به جای آن از مصالح ساختمانی دیگر استفاده کنیم.

انعکاس آفتاب از شیشه بر روی چمن مصنوعی، باعث سوختگی می شود.با کمی خلاقیت می توانیم زیبا ترین مناظر را در فضای اطراف خود ایجاد کنیم. مثلاً سنگ، موزاییک، مجسمه و احجام هنری با جنس مقاوم در مقابل گرمای آفتاب، راهکارهایی هستند که می توانیم از آنها در محوّطه سازی استفاده کنیم.

افزودن و پخش کردن شن سیلیس در میان الیاف چمن مصنوعی، یکی دیگر از راه هایی است که به کاهش دما و خنک ماندن زمین چمن کمک می کند.شن سیلیس با توجه به ترکیبات طبیعی موجود در خود، رنگ های متنوعی دارد که از خاکی روشن تا سفید استخوانی متغیّر است.

رنگ روشن به همراه سطح صیقلی و بلورین شن سیلیس، بخش بزرگی از گرمای نور خورشید را بازتاب می دهد و از آسیب دیدن الیاف و لایه پشتیبان چمن مصنوعی جلوگیری می کند

از سوی دیگر، رساناییِ گرماییِ شن سیلیس بسیار بیشتر از الیاف پلیمریِ چمن مصنوعی می باشد و بنا بر این، گرما را با سرعت بیشتری از طریق پدیده همرفت آزاد نموده و در هوا پراکنده می کند.

در مدت زمان نصب، رول چمن مصنوعی باید از پوشش محافظ و مناسبی برخوردار باشد تا در برابر عوامل محیطی، دچار آسیب دیدگی و تخریب نشود.بهتر است تا بخش زیرین یا همان لایه پشتیبان چمن مصنوعی در معرض تابش خورشید قرار نگیرد. زیرا این قسمت با موادی همچون انواع لاتکس و دیگر پلیمرها پوشش داده می شود که معمولاً دارای رنگ سیاه هستند.

علت خراب شدن چمن مصنوعی

رنگ سیاه، بیشترین میزان گرمای تابشی را نسبت به دیگر رنگ ها در خود جذب و انباشته می کند.در صورتی که بکینگ چمن مصنوعی در زیر نور خورشید بماند، ممکن است دمای آن تا 90 درجه سانتیگراد افزایش یافته و منجر به ذوب شدن الیاف گردد.

توصیه می شود تا در هنگام نصب و اجرای چمن مصنوعی، پس از باز کردن و برداشتن پوشش بسته بندی رول ها، چمن مصنوعی در سایه و محلی بدون خطر آلودگی و آسیب نگهداری شود.

از قرار دادن هرگونه ماده جاذب گرما بر روی چمن مصنوعی در طول روز و به ویژه ساعات اوج تابش خورشید و گرمای هوا، جداً خودداری نمایید. برخی از وسایلی که در حیاط خانه و محوطه باغچه دیده می شوند، می توانند مقدار فراوانی از گرمای آفتاب را به خود جذب نموده و به شدّت داغ شوند.

چیزهایی مانند بطری پلاستیکی آب و انواع نوشیدنی، اشیاء فلزی همچون صندلی، میز، نیمکت، ابزار کار باغبانی (بیل، کلنگ، شن کش، قیچی و…)، گلدان از جنس فلز، سنگ، سرامیک با رنگ های تیره، نردبان فلزی و پلاستیکی، شلنگ آب، اسباب بازی کودکان، دوچرخه و…

چمن مصنوعی راه حلی عالی برای زیباسازی فضای زندگی پیرامون ماست.در مناطق گرم و خشک جهان که بحران کم آبی زندگی انسان را تهدید می کند، استفاده از چمن مصنوعی به دلیل صرفه جویی در مصرف آب، به یک وظیفه تبدیل شده است.با رعایت نکاتی ساده، می توانید عُمر و ماندگاری چمن مصنوعی حیاط را افزایش داده و از محیط زیست محافظت نمایید.

آیا آب باران و برف تاثیری در رنگ پریدگی و خرابی چمن مصنوعی دارند؟

نوع جنس و بافت چمن مصنوعی تزئینی به گونه‌ای است که آب باران و برف تاثیر چندانی بر روی این محصول ندارند. از طرفی در بخش بکینگ چمن مصنوعی سوراخ هایی تعبیه شده تا آب های جاری پس از شستشوی چمن مصنوعی و یا آب باران و برف براحتی از این منافذ عبور کرده و دفع می شوند. بدین ترتیب آب باران و برف چمن مصنوعی را خراب نمی‌کند.

یخبندان چه تاثیری بر روی چمن مصنوعی می گذارد؟

یخبندان و تغییر دمای زیاد شب و روز حتی سنگ را هم می تواند از بین ببرد. اما در چمن مصنوعی بدلیل انعطافی که در نخ ها و بکینگ محصول وجود دارد، میزان مقاومت زیاد است. بنابر آزمایشهای صورت گرفته نخ های چمن مصنوعی تا ۲۰ درجعه زیر صفر را نیز تحمل می‌کنند و شکنندگی در نخ ها ایجاد نمی شود. نکته مهم در هنگام یخ زدگی این است که حتی الامکان از راه رفتن و استفاده کردن تا زمان آب شدن یخ ها بر روی چمن مصنوعی دوری کنید.

همچنین بخوانید :

راهنمای خرید چمن مصنوعی تزئینی و انواع آن

روش های نگهداری از چمن مصنوعی تراس

خرید چمن مصنوعی از شرکت چمنزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا