دسته‌بندی نشده

آیا خندیدن در نماز، موجب بطلان نماز میشود؟

حکم خندیدن عمدی یا غیر عمدی در نماز

سوال: حکم خندیدن عمدی یا غیر عمدی در نماز چیست؟

آیات عظام: امام خمینی، اراکی، سبحانی: هفتم: از مبطلات نماز خنده با صدا و عمدی است و چنانچه سهواً هم با هم با صدا بخندد یا لبخند بزند نمازش باطل نمی شود.

آیات عظام: – گلپایگانی، صافی گلپایگانی: هفتم: از مبطلات نماز خنده با صدا و عمدی است و چنانچه سهواً هم با صدا بخندد به طوری که صورت نماز از بین برود نماز باطل است ولی لبخند نماز را باطل نمی کند.

آیات عظام: خوئی، تبریزی: هفتم: از مبطلات نماز خنده با صدا و عمدی است و چنانچه عمداً بی صدا یا سهواً با صدا بخندد، ظاهر این است که نمازش اشکال ندارد.

حکم خندیدن عمدی یا غیر عمدی در نماز

کدام گزینه حکم خنده در نماز را به درستی بیان می‌کند؟

آیةالله العظمی بهجت: هفتم: از مبطلات نماز، عمداً قهقهه کردن (یعنی خندیدن شدید) است ولی اگر سهواً یا از روی فراموشی قهقه کرد ، نمازش صحیح است و اگر کسی با صدا بخندد ولی به حدّ قهقهه نرسد، در صورتی که مقدّمه خندیدن به اختیار و توجه او بوده است، بنابر ظاهر نمازش باطل است وگرنه باطل بودن نماز، مطابق احتیاط است که نماز را تمام کرده و بعد، از روی احتیاط دو مرتبه اعاده نماید.

آیةالله العظمی فاضل لنکرانی: هفتم: از مبطلات نماز خنده با صدا و مد و ترجیع است و نیز بنابراحتیاط واجب هر نوع خنده با صدا اگر عمدی باشد و چنانچه سهواً هم با صدا بخندد به طوری که صورت نماز از بین برود نماز باطل است ولی لبخند نماز را باطل نمی کند.

سـؤال از آیةالله العظمی امام خامنه ای: آیا اگر کسى هنگام نماز به خاطر یادآورىِ حرف خنده‏دار یا پیدایش حالت خنده‏آورى بخندد، نمازش باطل مى‏شود یا خیر؟

پــاســخ: اگر خنده با صدا (یعنى قهقهه) و عمدى باشد، نماز باطل است. (اجوبةالاستفتائات س 505)

کدام گزینه حکم خنده در نماز را به درستی بیان می‌کند؟

آیةالله العظمی سیستانی: هفتم: از مبطلات نماز ، خنده با صدا و عمدی است هرچند بدون اختیار باشد اگر مقدّماتش اختیاری باشد، بلکه بنابراحتیاط واجب هرچند هم مقدّماتش اختیاری نباشد در صورتی که وقت برای اعاده باشد باید آن را اعاده کند ولی اگر عمداً بی صدا یا سهواً با صدا بخندد نمازش اشکال ندارد.

آیةالله العظمی شبیری زنجانی: هفتم: «خندیدن با صدا» از مبطلات نماز آن است که نمازگزار عمداً با صدا بخندد و چنانچه عمدا بی صدا یا سهوا -با صدا یا بی صدا- بخندد ظاهر این است که نمازش اشکال ندارد.

آیةالله العظمی وحید خراسانی: هفتم: از مبطلات نماز خنده با صدا و عمدی است ، مگر اینکه جاهل قاصر باشد ، و چنانچه بی صدا یا سهوا با صدا بخندد ، نمازش اشکال ندارد.

آیةالله العظمی مکارم شیرازی: خنده عمدی و با صدا نماز را باطل میکند؛ و همچنین خنده ای که در آن بی اختیار باشد؛ اما تبسم و لبخند نماز را باطل نمی کند هرچند عمدی باشد و نیز خنده سهوی به گمان این که در حال نماز نیست، موجب باطل شدن نماز نمی شود.

حکم خنده در نماز چیست

آیةالله العظمی نوری همدانی: هفتم: از مبطلات نماز خنده با صدا و ترجیع است، و بنابراحتیاط واجب خنده با صدا اگر چه ترجیع نداشته باشد و عمدی باشد و چنانچه سهواً با صدا بخندد ، اگر به هم زننده صورت نماز نباشد یا لبخند بزند، نمازش باطل نمی شود.

حتماً بخوانید:

آیةالله العظمی مظاهری: هفتم: از مبطلات نماز خنده با صداست ولی اگر سهوا باشد به این معنی که فراموش کرده است در نماز است ویا اضطرارا باشد به این معنی که نتواند جلوی خنده خود را بگیرد و یا جهل به مسأله باشد، نماز باطل نمی شود گرچه در هر سه صورت بهتر است نماز را دوباره بخواند اما تبسم و لبخند نماز را باطل نمی کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا