دسته‌بندی نشده

آیا با خوردن قرص متفورمین لاغر میشویم؟

متفورمین؛ دارویی مطمئن برای کاهش وزن جوان است؟

خیلی از افراد می‌خواهند سریع لاغر شوند و تمایل چندانی هم به ورزش ندارند به همین دلیل خیلی راحت به مصرف داروهایی ه ممکن است وزن آنها را کاهش بدهند، ‌روی می‌آورند.

خانم 31 ساله‌ای در رابطه با قرص متفورمین می‌گوید: تمایل دارم وزن خود را پایین بیاورم ولی با ورزش نمی‌توان سریع به نتیجه رسید ضمن اینکه در کنار ورزش باید یک رژیم غذایی خاص هم داشت و به همین دلیل به انواع و اقسام دارو فکر کردم و به این نتیجه رسید که شاید متفورمین برای کاهش وزن مناسب باشد.قرص متفورمین برای افرادی که به دیابت مبتلا هستند و اضافه وزن دارند تجویز می‌شود،‌ با این استدلال به مصرف این قرص روی آوردم، ولی خیلی سریع مصرف آن را کنار گذاشتم چون با مشورت پزشک متوجه شدم عوارض این دارو برای من بسیار زیاد است و نباید از آن استفاده کنم.با دلگرم همراه باشید.

تاثیر متفورمین در کاهش وزن

مصرف خودسرانه متفورمین برای لاغری، خطرناک است

هرچند عارضه مصرف متفورمين، نسبت به داروهاي مشابه آن کمتر است،‌ اما مصرف‌کنندگاني که با هدف لاغري آن را مي‌خورند، بايد بدانند که چاقي مي‌تواند نشانه‌اي از بيماري‌هاي ديگر مانند کم‌کاري تيروئيد يا پرکاري غدد فوق‌کليوي باشد و مصرف خودسرانه دارو، اين بيماري‌ها را از چشم پزشک و خود فرد دور نگه‌مي‌دارد و باعث به خطر افتادن هر چه بيشتر سلامت با پيشرفت بيماري مي‌شود.
هرچند عارضه مصرف متفورمين، نسبت به داروهاي مشابه آن کمتر است،‌ اما مصرف‌کنندگاني که با هدف لاغري آن را مي‌خورند، بايد بدانند که چاقي مي‌تواند نشانه‌اي از بيماري‌هاي ديگر مانند کم‌کاري تيروئيد يا پرکاري غدد فوق‌کليوي باشد و مصرف خودسرانه دارو، اين بيماري‌ها را از چشم پزشک و خود فرد دور نگه‌مي‌دارد و باعث به خطر افتادن هر چه بيشتر سلامت با پيشرفت بيماري مي‌شود.

دکتر محمدرضا مهاجرتهراني،عضو هيات‌علمي دانشگاه علوم‌پزشکي تهران در هفته نامه سلامت نوشت:

متفورمين براي افزايش حساسيت به انسولين بيماران ديابتي تجويز مي‌شود. اين دارو نسبت به رقباي خود عارضه کمتري دارد و مي‌تواند باعث کاهش حدود 1 تا 2 کيلوگرم وزن در ماه شود اما برخي افراد غيرديابتي هم، براي کاهش وزن، متفورمين استفاده مي‌کنند در حالي که پايين آوردن وزن، جزو عوارض اين دارو محسوب مي‌شود و نه محاسن آن. از اين رو،‌ استفاده از آن به‌عنوان داروي کاهنده وزن در افرادي که ديابتي نيستند يا از نارسايي کليه‌ها رنج مي‌برند، بايد زير نظر و با تجويز پزشک معالج يا متخصص تغذيه باشد. افرادي که اضافه‌وزن چنداني هم ندارند، بايد با يک رژيم غذايي اصولي و کم‌کالري در کنار فعاليت بدني مناسب در طول روز، وزن خود را پايين بياورند و با روي آوردن به مصرف داروهاي شناخته و ناشناخته، سلامت خود را به خطر نيندازند. اين افراد مي‌توانند فيبرهاي غذايي بيشتري مانند انواع ميوه‌ها، سبزي‌ها و صيفي‌ها را به جاي قرص‌هاي لاغري در برنامه روزانه خود قرار دهند و مطمئن باشند که با اين کار، هم سلامتشان بيشتر حفظ مي‌شود و هم زودتر به نتيجه دلخواه که همان تناسب اندام است، مي‌رسند.

هرچند عارضه مصرف متفورمين، نسبت به داروهاي مشابه آن کمتر است،‌ اما مصرف‌کنندگاني که با هدف لاغري آن را مي‌خورند، بايد بدانند که چاقي مي‌تواند نشانه‌اي از بيماري‌هاي ديگر مانند کم‌کاري تيروئيد يا پرکاري غدد فوق‌کليوي باشد و مصرف خودسرانه دارو، اين بيماري‌ها را از چشم پزشک و خود فرد دور نگه‌مي‌دارد و باعث به خطر افتادن هر چه بيشتر سلامت با پيشرفت بيماري مي‌شود. از طرف ديگر، مصرف خودسرانه متفورمين مي‌تواند باعث ايجاد برخي عوارض گوارشي مانند تهوع، استفراغ، ‌درد شکم، اسهال و تغيير اجابت مزاج شود. ضمن اينکه مصرف خودسرانه اين دارو در افرادي که نارسايي کليه و درجاتي از افزايش کراتينين خون دارند، بسيار خطرناک است بنابراين نبايد آن را بدون تجويز پزشک مصرف کرد.

تاثیر متفورمین بر روی کاهش وزن

هشدار

  • هیچ وقت به طور خودسرانه این دارو را مصرف نکنید.
  • باید متذکر شوم که استفاده از این دارو یا هر داروی دیگری برای لاغر شدن، باید تحت نظر پزشک و با تجویز ایشان باشد تا دچار عوارض جانبی یا مشکل ناشی از مصرف آن دارو نشوید.

خواهشمنديم اگر سوال يا نکته‌اي براي مطلب متفورمین و کاهش وزن

در ذهن شما باقي مانده است، آن‌را در قسمت نظرات با ما و ساير کاربران به اشتراک بگذاريد.

مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا