دسته‌بندی نشده

آیا انگشت کردن در بینی باعث آلزایمر می شود ؟

بیماری آلزایمر شایع ترین شکل زوال عقل است و تصور می شود که محیط و ژنتیک در ایجاد آن نقش دارند.

تحقیقات نشان می دهد که عوامل بیماری زا نیز ممکن است در ایجاد آلزایمر نقش داشته باشند، اما مسیرهای ورود آنها به مغز تا همین اواخر مشخص نبود.

اکنون، مطالعه ای در استرالیا نشان داده است که یک باکتری به نام کلامیدیا پنومونیه از طریق عصب بویایی از بینی وارد مغز می شود و منجر به ایجاد پلاک های آمیلوئید بتا می شود که مشخصه آلزایمر است.

آیا انگشت کردن در بینی باعث آلزایمر می شود ؟

نویسندگان پیشنهاد می‌کنند که انگشت کردن در بینی به مخاط بینی آسیب می‌زند و دسترسی باکتری‌ها به عصب بویایی و ورود به مغز را آسان‌تر می‌کند.

بینی گرفتن عادتی است که عموماً ناخوشایند، اما بی ضرر به نظر می رسد. با این حال، تحقیقات دانشگاه گریفیث در کوئینزلند، استرالیا، نشان می دهد که این فعالیت ممکن است آنطور که قبلا تصور می شد بدون خطر نباشد.

آیا انگشت کردن در بینی باعث آلزایمر می شود ؟

این تحقیق که در Nature Scientific ReportsTrusted Source منتشر شده است، نشان می دهد که با آسیب رساندن به حفره بینی در موش ها، باکتری ها می توانند از طریق عصب بویایی وارد مغز شوند.هنگامی که در مغز قرار می گیرند، باکتری های خاصی رسوب پروتئین بتا آمیلوئید را تحریک می کنند که به طور بالقوه منجر به ایجاد بیماری آلزایمر (AD) می شود. آمیلوئید بتا پلاک هایی را تشکیل می دهد که تصور می شود مسئول بسیاری از علائم AD مانند از دست دادن حافظه، مشکلات زبانی و رفتار غیرقابل پیش بینی هستند.

آیا انگشت کردن در بینی باعث آلزایمر می شود ؟

عصب بویایی مستقیماً از حفره بینی به مغز منتهی می شود. بنابراین، باکتری‌هایی که وارد عصب بویایی می‌شوند، می‌توانند سد خونی مغزی را که معمولاً مانع رسیدن آنها به مغز می‌شود، دور بزنند.مطالعه‌ای که روی موش‌ها انجام شد، نشان داد که کلامیدیا پنومونیه، یک باکتری که باعث عفونت‌های دستگاه تنفسی می‌شود، مانند ذات‌الریه، از این مسیر برای دسترسی به سیستم عصبی مرکزی استفاده می‌کند.سلول های مغز با رسوب پروتئین بتا آمیلوئید به تهاجم C. pneumoniae پاسخ دادند. پروتئین بتا آمیلوئید به پلاک هایی تبدیل می شود که نشانه بیماری آلزایمر است.

آیا انگشت کردن در بینی باعث آلزایمر می شود ؟

البته این مطالعه خاص بر روی موش ها انجام شد و موش ها انسان نیستند، و ظاهرا اخیرا این پژوهش ازنظر علمی رد شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا