دسته‌بندی نشده

آیا اثرات مضر سیگار بر قلب را میدانید ؟

اثرات مضر سیگار بر قلب

یکی از مهم ترین عوامل خطر زا برای قلب و عروق، کشیدن سیگار است. سیگار می تواند به طور تقریبی احتمال بروز سکته ها و بیماری های قلبی را 2 تا 3 برابر افزایش دهد.

امروزه دیگر شکی در آن نیست که ضرر دخانیات برای بدن مانند فشار خون بالا و چربی خون بالاست و دقیقا به اندازه همین ها می تواند برای سلامت بدن خطرناک باشد.

اما خطر سیگار را شاید بتواند از دیگر مواد مخدر بیشتر دانست چرا که بسیار فراگیر تر و رایج تر است.

نقش سیگار در بیماری های قلبی

سیگار کشیدن می تواند به دلایل مختلفی، بیماری های قلبی را بوجود بیاورد. عضله قلب زمانی سالم خواهد بود که توسط شریان های خون کرونر جریان خون کافی به آن برسد. بخشی از فرایند طبیعی پیری این است که در طی سال های زندگی، دیواره عروق کم کم تنگ می شود. افرادی که سیگار می کشند این روند را تسریع می کنند و در سین پایین تری به تصلب شرایین دچارمی شوند.

افزایش ضربان قلب

هنگامی که یک فرد سیگار می کشد ضربان قلبش بین 10 تا 20 ضربه در دقیقه و فشار خونش 5 تا 10 میلی متر جیوه بیشتر می شود. علت این موضوع منقبض شدن رگ های خونی است. افزایش این دو سبب بالا رفتن میزان کار قلب می شود. علاوه بر تمام این ها دود سیگار دارای مونوکسیید کربن است، مونوکسید کربن در خون جای اکسیژن را می گیرد و در اندام هایی مانند قلب کمبود اکسیژن را ایجاد می کند. تمام این ها باعث ایجاد ضایعات شدید قلبی عروقی خواهد شد.

تنگی عروق کرونر

از هر چهار مرگی که به دلیل تنگی عروق کرونر اتفاق می افتد، یک مورد به خاطر مصرف دخانیات می باشد. ایجاد لخته در عروق کرونری یکی از شایع ترین علت های مرگ در مردان و زنانی است که سنی بین 35 تا 64 سال دارند. مصرف سیگار لخته های خون در عروق را زیاد می کند. این لخته ها به خاطر عبور خون از عروقی که به خاطر مصرف سیگار تنگ شده اند اتفاق می افتد ایجاد می شود. این لخته ها باعث بوجود آمدن درد هایی در ناحیه قلبی می شود که به آن ها آنژین قلبی می گویند. وقتی انسداد عروق کامل شود، سکته قلبی رخ می دهد.

سکته قلبی

در میان سیگاری ها، سکته قلبی کشنده ترین عامل مرگ و میر نسبت به غیر سیگاری هاست. محققان علت این موضوع را به خاطر اثر سموم دخانیات بر روی قلب می دانند. خطر حملات قلبی در زنان بالای چهل سالی که سیگار می کشند و قرص های ضد بارداری مصرف می نمایند بسیار بیشتر است. بعد از ترک سیگار، خطر حملات قلبی در یک سال، به نصف می رسد و بعد از پنج سال با افراد غیر سیگاری برابر خواهد شد.

این روز ها علاوه بر مصرف دخانیات، زندگی ماشینی، بی تحرکی، تغذیه نامناسب، چاقی، استرس های فراوان، وراثت، افزایش سن و آلودگی هوا از دیگر عوامل ایجاد بیماری های قلبی اند که طی سال های اخیر با افزایش همراه بوده اند.

قلب خود را چگونه سالم نگه داریم ؟

نکته ای که گفتن آن لازم است این است که مصرف دخانیات با هیچ روشی سالم نیست و هر نوع مصرف دخانیات می تواند عوارض زیادی به بدن در یک دوره طولانی برساند. سیگار هایی که نیکوتین کمی دارند، سبک یا نیمه سبک، فرقی به حال مضراتشان برای سیستم قلب و عروق ندارد و خطر ابتلا به اینگونه بیماری ها را کاهش نمی دهند.

داشتن یک رژیم غذایی کم چرب، به خاطر کاهش چربی خون و کاهش تمایل به مصرف سیگار می تواند به سلامت ماندن قلب کمک کند. انجام ورزش به صورت منظم و مستمر نیز می تواند در هر چه بیشتر سالم نگه داشتن قلب موثر باشد.

بیشتر بخوانید :

ترک سیگار : ۱۰ راهکار خانگی حیرت انگیز برای ترک سیگار

آیا سیگار کشیدن باعث آرامش در فرد میشود ؟

تهیه شده مجله اینترنتی دلگرم

وحید محقق

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا